Wij hebben een Elga/Toshiba in combinatie met een oude Atag ketel (afgesteld op laagste vermogen van 6.8kW).
Tot deze zomer hadden wij radiatoren (dikke en grote en veel) in huis, waarmee:
Slaapkamer 1 temp omlaag brengen en Slaapkamer 2 iets omhoog. Meer warmte brengen naar de koude ruimte op de benedenverdieping (daar hangt een brede maar lage T33, voetventiel al volledig open), in ieder geval die T33 volledig benutten (werd vorig jaar niet over de volle breedte warm bij WP bedrijf). De T33 zit in de aanvoerleiding naar de VVW boven overigens.
Wat heb ik al gedaan?
Knijpen van zones op de VVW verdeler, maar ik vraag me af of dat de beste aanvliegroute is... WP houdt van veel flow om optimaal te draaien en ik heb verschillende groepen nu al op 1l/m gezet en nog steeds te hoge temp.
Tot deze zomer hadden wij radiatoren (dikke en grote en veel) in huis, waarmee:
- Het huis tot +2C buitentemp warm kon worden op de Elga, met een Ta van 28C (de Elga kon ook niet hogere Ta maken).
- Bij een lagere buitentemp sloeg de CV aan en die kon het met een aanvoertemp van 35C warm houden vorige winter.Wij hadden het 19.5C ofzo in de woonkamer.
- De bovenverdieping bleef altijd wel wat achter op de benedenverdieping maar dat was prima om in te slapen.
- In de benedenverdieping is een ruimte (open plan) waar een brede maar lage T33 hangt. Die werd niet over de volle breedte warm bij WP bedrijf (zat geen lucht in).
- Slaapkamer 1 wordt te warm om te slapen (20-21C), ook al hebben we de thermostaat beneden op 19C.
- Slaapkamer 2 wordt net niet warm genoeg (18.5C)
- De benedenverdieping wordt in principe warm zoals per de thermostaat, maar een stuk woonkamer (waar het altijd wat kouder is) zou eventueel wat meer warmte kunnen gebruiken.
- COP van de Elga is volgens mij prima (>5), en de Td is 2C dus prima (als hij steady draait).
Slaapkamer 1 temp omlaag brengen en Slaapkamer 2 iets omhoog. Meer warmte brengen naar de koude ruimte op de benedenverdieping (daar hangt een brede maar lage T33, voetventiel al volledig open), in ieder geval die T33 volledig benutten (werd vorig jaar niet over de volle breedte warm bij WP bedrijf). De T33 zit in de aanvoerleiding naar de VVW boven overigens.
Wat heb ik al gedaan?
Knijpen van zones op de VVW verdeler, maar ik vraag me af of dat de beste aanvliegroute is... WP houdt van veel flow om optimaal te draaien en ik heb verschillende groepen nu al op 1l/m gezet en nog steeds te hoge temp.