Thunderstorm by Alternate Pro i7-14700k - RTX4080

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-08 09:55
Allen,
Sinds kort eigenaar van bovengenoemd systeem en onderstaande specs:

Moederbord: Asus TUF GAMING Z790-PRO WIFI
CPU: Intel Core i7-14700KF
CPU koeler: Corsair iCUE H150i ELITE LCD XT
GPU: INNO3D GeForce RTX 4080 X3
RAM: Corsair Vengeance RGB 32 GB DDR5-6000 Kit
SSD: Kingston NV2 NVMe PCIe 4.0, 4 TB SSD
Voeding: Corsair RM1000x Shift 1000W
Behuizing: Corsair 4000D RGB AIRFLOW

Graag zou ik jullie advies willen over wat met bovenstaande setup de aan te raden "first things to do" zijn.
Gezien de potentie van het systeem lijkt me overklokken een voor de hand liggende optie, echter wil ik alles behalve "extreme" waarden opzoeken.

Wat is aan te raden (welke settings in BIOS) en waar haal ik verhoudingsgewijs het meeste rendement uit?

Zijn er verder andere zaken die de moete waard zijn om meteen aan te pakken en/of te installeren (apps/software of driver checks om te doen?) om het systeem als geheel beter te laten draaien?

Hopelijk is dit overigens het juiste subforum voor dit topic. Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Overklokken heeft geen zin tegenwoordig. De cpu's zijn zo hoog gebinned dat er nauwelijks reserve in zit. PLT naar de max, XMP aan en voor de rest laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat klopt wel grotendeels. Een van de redenen dat desktop CPU's tegenwoordig zoveel (kunnen) verbruiken is dat de fabrikant voor jou al de redelijke grenzen heeft opgezocht en de CPU laat boosten tot deze snelheid. Dit is gewoonlijk niet de meest energie-efficiënte snelheid waardoor het verbruik al snel oploopt. Officieel wordt de boostduur beperkt tot een bepaalde tijd zodat die vooral tijdelijk gebruikt wordt om een taak snel af te werken en om niet te veel te verbruiken maar op een desktop met goede koeling kan je de boostduur gerust oneindig maken. Dan spelen enkel nog eventuele stroom- en thermische limieten mee. Je krijgt dan meer prestaties aan de kost van een hoger energieverbruik.

Dat gezegd zijnde staan deze instellingen vaak al standaard aan. Bij een Asus BIOS is er volgens mij één instelling die al veel parameters gaat optimaliseren voor hogere prestaties
Multi Core Enhancement: als je deze aan zet dan zal de CPU op alle cores naar de maximum kloksnelheid boosten en toestaan dat dit langer gebeurt dan aangegeven door de TDP van de CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betermans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-08 09:55
Top, bedankt voor jullie reacties!
Heel wat veranderd dus sinds een jaar of 6 geleden dat ik voor het laatst een nieuw systeem kocht en het toendertijd nog wel de moeite waard was om zelf e.e.a. aan te passen...

@Uszka : wat betekent PLT en waar vind ik dit? XMP aan betekent XMP profile 1 in BIOS aanzetten (staat standaard uit?)?

@Admiral Freebee : ik zal vanavond als ik thuis ben eens op zoek gaan naar de Multi Core Enhancement setting. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whackertje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-02-2024
XMP: soort van profielen die je kan instellen voor je geheugen. Snelheid en timing. Dit is makkelijk om naar een profiel te switchen en als 't niet (goed) werkt terug te veranderen naar de basis snelheid.
Let wel: de basis is (in mijn geval toch) zeer conservatief zodat die zeker werkt. Vergeet dus zeker nooit een XMP profiel te activeren (ook na elke BIOS upgrade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Betermans schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:13:

@Uszka : wat betekent PLT en waar vind ik dit? XMP aan betekent XMP profile 1 in BIOS aanzetten (staat standaard uit?)?
PLT is de powerlimit. Standaard zal die op de TDP van de cpu staan, 125w.

XMP staat standaard uit. Default wordt een JEDEC profiel gebruikt.
Pagina: 1