Leidingen frezen in een oude woning (elektra en airco)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 21:48
Hi, ik hoopte dat jullie kennis en ervaring mij wellicht kan helpen.
Situatie:
  • We hebben prachtige en grote woning uit 1901 gekocht waar we half december de sleutel voor krijgen
  • De afgelopen 2 jaar is deze woning opgeknapt (en geisoleerd) door de huidige eigenaar die door omstandigheden weer gaat verhuizen.
  • De woning is van het gas af met infrarood als hoofdverwarming, dit willen we wijzigen naar airco/warmtepomp
  • Alle elektra is vernieuwd, maar er zijn weinig lichtpunten (veel stalampen)
Omdat we in de 6 weken na overdracht zo veel mogelijk gedaan willen hebben probeer ik mij vast zo goed mogelijk te informeren/in te lezen.
Mijn vrouw is interieurdesigner en heeft een electra en lichtplan gemaakt waarbij behoorlijk veel wandlampen gebruikt worden, daarvoor wil ik lichtpunten maken. De centraaldozen zitten in de houten plafonds voor een lichtpunt in het plafond. Voor de binnenwanden lijkt het mij relatief simpel om de lichtpunten te maken, idee nu:

met een sleuvenfrees een mm of 30 diep verticaal over de wand, en dan voorbedrade flexbuis gebruiken (gemak) om naar de centraaldoos te gaan, en weer dichtsmeren (laat me weten als ik hier verkeerd over denk).

Voor de wanden aan de buitengevel vind ik het al lastiger worden, deze woning had tot 2 jaar geleden geen spouw. Er zijn SLS wanden geplaatst, met IKO isolatieplaat, OSB en daarna gips. de combinatie osb/gips is 40mm. Ik heb nog de vraag uitstaan hoe dik het het osb is en hoe dik het gips, maar mijn aanname is dat ik de lichtpunten hier maken hetzelfde gaat als op de binnenwanden.

Lastiger lijkt me de airco leidingen. We willen deze aan de buitenzijde van de woning nergens over de gevel hebben lopen, ze dienen 10cm boven het maaiveld naar buiten te komen met de buitenunit op +-1m van de gevel. Daardoor moeten ze aan de binnenzijde al naar beneden toe gaan. Leveranciers willen hier wel aan meewerken, mits we dit zelf 'faciliteren'. Er wordt ons gevraagd om de sleuf zo'n 60mm breed en diep te maken vanwege het pakketje aan leidingen. Als ik 60mm diep ga, zit ik in de IKO platen. Ik kan sowieso niet goed vinden of en hoe een sleuf uit de platen te halen. Daarnaast ga ik hiermee volledig door de OSB en het gips heen waardoor ik niet een heel lekker gevoel heb over hoe het stucwerk zich moet gaan hechten als ik het weer dichtmaak.

TLDR: airco leidingen niet over de buitenzijde gevel maar weggewerkt aan de binnenzijde (baksteen, SLS iko>osb>gips), hoe?
Iemand hier die weet wat de beste optie is in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 08:03
Over de airco kan ik niks zeggen.

Qua elektra zou ik echt gladde buis gebruiken. Als alles toch open ligt, is het echt nauwelijks moeite om de draden er zelf doorheen te trekken: je kan ze desnoods erdoorheen trekken voordat je de buizen in de muur/plafond plaatst. Maar moet er later nog iets met gebeuren, zit die flexbuis wel in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-06 11:10
Die koperleidingen zijn echt wel moeilijk werken, die buig je niet even 90° en het is inderdaad een dikke bundel kabel/leidingen.
Ik zou toch eens je mogelijkheden herbekijken en niet zomaar vastpinnen op "alles moet onzichtbaar".
Misschien kan je mits strategische plaatsing van de units, met kleine stukjes kabelgoot wel ergens weg in een berging of dergelijke.

Heb je een kelder? Bergruimtes? Kruipruimte? Wij hebben een vloerunit genomen en de leidingen door de kelder gestoken en dan via een bergruimte (waar het estethische minder van belang is) via kabelgoten op de wand naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BisCvKgl75GOwlpX8yRlk2FPbc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk8bFo5X1ICosyxYL0ymyUxv.jpg?f=fotoalbum_large
Kraantje is van de gaskachel die er voordien zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:47

M2M

medicijnman

flexbuis is naadjeruk als je er later ooit nog iets anders doorheen wil halen. Ik probeer dat spul enkel de laatste paar centimeter in de meterkast te gebruiken, waar ik het uit elkaar kan halen indien nodig.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secury
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 21:48
nightgold schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:08:
Ik zou toch eens je mogelijkheden herbekijken en niet zomaar vastpinnen op "alles moet onzichtbaar".
Dit is onze 'voor altijd' droomwoning. Ik ben er nog niet echt klaar voor om zo'n concessie te doen. Dit is typisch iets wat ik nu goed wil doen en niet later nog een keer.
nightgold schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:08:
Heb je een kelder? Bergruimtes? Kruipruimte?
Geen kruipruimte, wel een kelder. Maar die kelder staat op 8 meter van de locaties van de airco's af dus dat is ook geen optie. Vloermodel heeft ook niet de voorkeur, omdat er aanzienlijk mooiere wandmodellen bestaan.

Hoe het esthetisch wordt is dus zeker een belangrijke factor hierin.

Jullie opmerkingen over gladde buis neem ik aan, het is inderdaad niet heel veel meer moeite maar wel 'flexibeler' in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-06 11:10
secury schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:24:
[...]

Dit is onze 'voor altijd' droomwoning. Ik ben er nog niet echt klaar voor om zo'n concessie te doen. Dit is typisch iets wat ik nu goed wil doen en niet later nog een keer.

[...]

Geen kruipruimte, wel een kelder. Maar die kelder staat op 8 meter van de locaties van de airco's af dus dat is ook geen optie. Vloermodel heeft ook niet de voorkeur, omdat er aanzienlijk mooiere wandmodellen bestaan.

Hoe het esthetisch wordt is dus zeker een belangrijke factor hierin.

Jullie opmerkingen over gladde buis neem ik aan, het is inderdaad niet heel veel meer moeite maar wel 'flexibeler' in de toekomst.
Smaken verschillen, mijn vrouw wou enkel vloermodellen, wandmodellen vindt ze afschuwelijk en dan hield ze nog liever de oude gaskachel :+

Misschien een mogelijkheid om een verticale sleuf naar boven of de zolder te trekken en dan van daaruit te "verlopen" via knieschotten of dergelijke? Ik denk dat het in principe geen groot probleem is als je 2cm freest in de iko platen, misschien zelfs iets meer zodat je plaats hebt voor een afwerkingslaag. Maar dan moet je wel zorgen dat alles terug mooi afgeplakt word. Horizontaal gaan frezen is een andere zaak, dat zou ik vermijden.
Pagina: 1