Heej Mede-Tweakers,
Sinds een jaar of 4 gebruik ik Untangle (tegenwoordig Arista Edge) met het oude NG Firewall HomePro subscription.
Hierdoor heb ik dus toegang tot:
- Virus Blocker
- Web Filter
- SSL Inspector
- Bandwidth Control
- WAN Failover
- WAN Balancer
- Spyware Blocker
- IPsec VPN
- Application Control
- Tunnel VPN
- Phishing Blocker
- Ad Blocker
Untangle begint mij echter steeds minder te bevallen.
Updates via de interface lopen vaak niet goed, reports doen het niet meer, DHCP adres van de ISP verkrijgen direct via de glasvezel en SFP doet het niet, etc.
Nu zit ik er dus aan te denken om over te stappen naar OPNsense.
Maar dan de vraag, welke zaken ga ik missen die Untangle nu wel heeft?
Wat en hoe gebruik ik Untangle?
Draait als VM op Proxmox.
2 fysieke NIC's, 1x WAN en 1x LAN.
De LAN is gesplits in 6 VLAN's
Sommige VLAN's mogen alleen naar de WAN, somige mogen niet eens naar de WAN en weer sommige mogen bijna overal heen.
Ik heb een IPsec tunnel liggen naar een FortiGate.
Ik heb ook een Tunnel VPN config draaien waar 2 OpenVPN tunnels vandaan gestart worden.
Bepaald verkeer (specifiek IP in m'n netwerk naar bepaalde FQDN's, IP's en/of poorten) wordt over die VPN naar buiten gestuurd.
Verder gebruik ik uiteraard de Ad Blocker, Phishing Filter en Intrusion Prevention mechanismes.
Uiteraard een paar port-forwards (met allow-lists als bron) en een aantal Block rules.
Kan OPNsens dit allemaal?
Sinds een jaar of 4 gebruik ik Untangle (tegenwoordig Arista Edge) met het oude NG Firewall HomePro subscription.
Hierdoor heb ik dus toegang tot:
- Virus Blocker
- Web Filter
- SSL Inspector
- Bandwidth Control
- WAN Failover
- WAN Balancer
- Spyware Blocker
- IPsec VPN
- Application Control
- Tunnel VPN
- Phishing Blocker
- Ad Blocker
Untangle begint mij echter steeds minder te bevallen.
Updates via de interface lopen vaak niet goed, reports doen het niet meer, DHCP adres van de ISP verkrijgen direct via de glasvezel en SFP doet het niet, etc.
Nu zit ik er dus aan te denken om over te stappen naar OPNsense.
Maar dan de vraag, welke zaken ga ik missen die Untangle nu wel heeft?
Wat en hoe gebruik ik Untangle?
Draait als VM op Proxmox.
2 fysieke NIC's, 1x WAN en 1x LAN.
De LAN is gesplits in 6 VLAN's
Sommige VLAN's mogen alleen naar de WAN, somige mogen niet eens naar de WAN en weer sommige mogen bijna overal heen.
Ik heb een IPsec tunnel liggen naar een FortiGate.
Ik heb ook een Tunnel VPN config draaien waar 2 OpenVPN tunnels vandaan gestart worden.
Bepaald verkeer (specifiek IP in m'n netwerk naar bepaalde FQDN's, IP's en/of poorten) wordt over die VPN naar buiten gestuurd.
Verder gebruik ik uiteraard de Ad Blocker, Phishing Filter en Intrusion Prevention mechanismes.
Uiteraard een paar port-forwards (met allow-lists als bron) en een aantal Block rules.
Kan OPNsens dit allemaal?
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1