Gezocht: Laptop voor redelijk vloeiend video bewerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 10:15
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk 4K video's bewerken. Korte video's van 60-90 seconden. Om de 2 dagen 1 ongeveer.
Ik werk met Vegas Pro 19 en DaVinci resolve (originele software).
Met mijn huidige laptop, de Lenovo Ideapad 5 met Ryzen 7 (5700) en AMD onboard video chip haperen de 4K preview video's te veel. Proxy's maken kan, maar is erg omslachtig en duurt allemaal onnodig lang + je kunt geen scherp beeld krijgen in de preview. Belangrijkste is wel vloeiend beeld in het previewscherm. Als het even kan ook op (slomo) 120 of 60FPS. Dat het renderen/exporteren van een videootje dan 10 minuten langer zou moeten duren (ivm mogelijk iets langere processor?) maakt me niet zo veel uit. Standaard schiet ik drone en handmade video's op h265 en 30fps.

Wat is je budget?
Liefst onder de 900,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee vaste plek.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik zat zelf te kijken naar:
ASUS Vivobook Pro 16X K3605ZF-N1093W - 16 inch - Intel Core i7 - 16 GB - 512 GB - GeForce RTX 2050
MEDION ERAZER Crawler E40 MD62518 NL - 15 inch - Intel Evo i5 - 16 GB - 512 GB

Ik weet echter alleen niet of deze GPU kaarten RTX 2050 en RTX 4050 vloeiend 4K video laten zien bij edit. Eerste voorkeur gaat dan naar Vivobook ivm OLED (betere kleuren weergave).

Hopelijk krijg ik hier wat meer informatie zodat ik geen miskoop bega.

Alvast heel erg bedankt en hopen op dat lichtje aan het einde van de laptop tunnel. Het aanbod is echt immens waardoor ik eigenlijk niet precies weet waar ik goed aan doe. Betere GPU, betere processor............

[ Voor 12% gewijzigd door chefspecial op 07-11-2023 11:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
Het probleem ligt vooral bij de codec van je footage.

H265 is behoorlijk compressed, kost veel cpu-power om te decoden/encoden en is nog steeds een gedrocht voor hardware om mee te werken.

Zeker bij een laptop zonder dedicated gpu en een cpu zonder Quicksync. Daarnaast wordt 16gb RAM zonder proxies wel erg krap voor 4K video. Overal wordt eigenlijk 32gb aangeraden.

Post eens een screenshot van je resources onder load? Heb je geen andere opties m.b.t. codecs?

De goedkope oplossing: Prores proxies maken of bij import transcoden naar Prores 422. Houd er rekening mee dat een minder compressed codec ook grotere bestanden betekent (dus meer storage). Ja het kost vooraf even tijd, maar je hebt gegarandeerd smooth playback en het zal je een hoop tijd en frustratie besparen.

Als het goed is kun je je preview op elk moment switchen van proxy naar origineel om te kijken of je shot oke is.

De dure oplossing: Intel cpu met Quicksync, 32gb RAM en een redelijk recente Nvidia gpu. Of een instap-gpu zoals de RTX4050 een goede keuze is, durf ik niet te zeggen. Ook met de dure oplossing heb je geen garantie dat je smooth playback krijgt met H265 als codec.

Edit: Apple niet vermeld omdat ik niet thuis ben in dat ecosysteem. Misschien wel een overweging waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwennie op 08-11-2023 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wellicht kun je hier wat mee: https://www.reddit.com/r/...4k_and_h265_files_really/

Gezien je aangeeft dat je je laptop nauwelijks mee neemt zou je eens een nieuwe generatie iMac met M3 processor kunnen overwegen. Zit wel iets boven je budget, maar een M1 CPU (waar de thread over gaat) schijnt ook al goed zijn mannetje te staan. Misschien dat je die ergens goedkoop (tweedehands) op de kop kunt tikken. (Note: er zijn geen iMacs met M2 CPU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Wat is de specifieke reden dat je voor een laptop wilt gaan als de computer op een vaste plek blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Ik wil graag aan de eettafel (blijven) editten als het nodig is, of op de bank indien nodig.
Dus een desktop is niet echt optimaal dan.... hoewel hij 95% wel op dezelfde plek, maar als de vrijheid volledig weg is voelt dat net niet.

Opzicht is mijn huidige Ryzen 7 5600 waar ik nu op edit niet zo gek slecht qua renderen, gaat nog wel re-de-lijk vlot (het opslaan/exporteren naar mp4).
Echter, het bewerken is een rotklus. Zodra je proxies instelt, gaat het. Bij vegas moet je de kwaliteit dan op draft of preview zetten. Probleem is wel echt dat je dan totaal geen details ziet in de preview video op draft. Zelfs als ik proxies instel en de preview kwaliteit iets opkrik (preview medium) begint het weer te laggen.
Wanneer je nog hogere preview kwaliteit kiest gaat hij de originele files verwerken ipv de proxies. Ellende dus. Een (instap) gpu zou mij wellicht al helpen. Ik hoef geen monster laptop, echter alleen redelijk vloeiend 4k kunnen editten. Als h264 probleemloos gaat (andere optie) en h265 af en toe wat frames mist maakt mij dat ook niet uit. Ik verwacht ook niet dat een redelijke budget laptop h265 volledig vrij van drop frames kan editten natuurlijk. Daar dikke 3000€+ machines dit wss net kunnen.

En apple wil ik niet, ben een windows freak wat dat betreft. >:)

Mijn eerste optie gaat nog steeds naar asus vivobook 15 pro, deze heeft oled en is nu in de aanbieding voor 999,-
Heeft een rtx 3050 en op YouTube nu tal van review video's gezien daar spreken ze wel van redelijk soepel 4k edit.
Grootste nadeel voor nu is die vast gesoldeerde 16GB geheugen unit. Uitbreiden kan dus niet. :-(

[ Voor 5% gewijzigd door chefspecial op 08-11-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
chefspecial schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:47:
En apple wil ik niet, ben een windows freak wat dat betreft. >:)
Tsja, dat is een keuze die je helemaal zelf moet maken. Een Apple is relatief duur en heeft ook zijn nadelen. Maar er is wel een reden waarvoor veel creatieve geesten liever met een Apple werken. En hoewel je een Mac voor veel toepassingen kunt inzetten, is de grafische sector toch de primaire doelgroep voor Apple. Dat zie je niet alleen terug in hun marketing, maar ook in het feit dat op 'Apple Silicon' hardware-based H265 encoding zit ingebakken. Naar het schijnt kan de M1 al probleemloos 8K H265 encoden, dus een 4K stream zou dan helemaal geen probleem moeten zijn.

Mocht je twijfelen, zoek dan even wat reviews op, Of kijk dan of je in je omgeving eens een Apple Silicon based Mac(book) kunt lenen en installeer daar Apple iMovie op. Dat is een gratis variant met wat beperkte mogelijkheden, maar meer dan genoeg voor basis videobewerking. Bevalt het maar is iMovie te beperkt, dan kun je de overstap maken naar Apple Final Cut Pro (best prijzig!) of andere editing software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Bedankt voor alle tips. Ik heb vanmorgen eigenlijk zo goed als besloten dat ik een 4 a 500 bij leg en dat ik dan voor een i9 ga. Met 32 GB en Radeon 4060 RTX kaart en OLED scherm. Ik denk dat ik daar wel soepel mee kan werken.
Hopelijk zijn jullie het er mee eens, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Laptop vanmorgen ontvangen (het is de vivobook met i9 processor geworden)
uitvoering: ASUS VivoBook 16X OLED K3605VV-MX118W

Vanavond de eerste testjes gedaan. Eerste indruk is echt goed. Ook het OLED display is gewoon top. Op good quality preview stabiel op 25-30fps. Ook met effecten en transitions. Soms even dipje naar 15 oid naar daarna weer up. Bij het renderen van mijn test video in 4k ging het de eerste 10 seconden super snel (binnen 1.5 min zou de video al klaar zijn) maar na 10 a 15 sec werd dit al gauw 6 a 7 minuten, en na 6 minuut 41 was het ook maar. Volgens mij is dit nog steeds heel snel voor een 4k video met h265. Mijn vorige ryzen 7 duurde zeker 20 minuten per minuut 4k video.

[ Voor 42% gewijzigd door chefspecial op 11-11-2023 00:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

Thomg

Aww yiss

Dit komt door PL1 en PL2.

https://www.notebookcheck...s-and-Specs.677396.0.html

Je kan de power limits loslaten met iets als Throttlestop.
https://www.techpowerup.c...techpowerup-throttlestop/

Mits je laptop natuurlijk de hitte kan afvoeren.

Voor erg lange workloads ben je beter af met Zen omdat deze veel beter performed bij lagere vermogens, of Intel bij een beefy boi (of misschien je huidige laptop, maar onbekend of die >50W kan dissipieren voor een langere periode).

https://www.notebookcheck...5HS_13700H_34ef08a3c0.jpg
13900H en 13700H zijn effectief gelijk aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Helaas is dit een laptop die wat minder goed kan koelen, wat je terug ziet in de boosttijd.
Fijn dat je er blij mee bent! Dat is natuurlijk gewoon het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
Is daar nog wat aan te doen om deze boosttijd iets te verlengen @99ruud99 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Zorgen voor betere koeling.
Vraag is of je daar zin in hebt, want dan ben je het nut van je laptop kwijt.
Deze laptop is 3xtra dun gehouden, dus minder koeling. ze hebben dan ook nog eens bespaart op de behuizing, waardoor er nog minder koeling is... En daar stop je dan een i9 EN een gpu in... Tsja.
Pagina: 1