Beamer + scherm aanschaf hulp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-06 10:59
Wij zijn voor ons thuis aan het kijken voor een beamer.
Voor de Formule 1, voor wat gaming (1080P) en misschien een serie/filmpje.

Ik heb gekozen om een Optoma HD142X te gaan nemen (Tweedehands voor een leuke prijsje te krijgen) En het is onze eerste dus instap model is voor ons prima nu.

Het punt waar ik een beetje mee zit, en zoekende ben naar een antwoord is de grote van het scherm.
We zitten ongeveer 5 meter van de locatie af waar we het scherm willen hebben. En we willen zo groot mogelijk beeld kunnen krijgen. Ik had al een calculator erop los gelaten, en dan kom ik al gauw uit bij een projectie scherm van 240x180. Mijn vraag is, klopt dat wat ik gevonden heb? (foto in volgende post)

Mocht er een andere beamer zijn die jullie aanraden hoor ik dat ook graag.
Het budget wat we ervoor over hebben is max €275 voor de beamer.

Ik heb ook gekeken naar de Optoma HD141X Ik kan niet zo snel zien waar nou het grote verschil in zit met de HD142x. Enkel dat bij de HD141x de aansluitingen aan de zijkant zitten. Voor de rest lijken ze me het zelfde. :)

[ Voor 11% gewijzigd door marcel19 op 07-11-2023 11:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htt8SGU6FDTdh4WYBIf9ihS4bHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lHYzZPG3pFtmDsvXIdAhraa8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purper
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 13:48
Hou ook de ftL in de gaten. Onderstaande tabel geeft indicaties:

FTL........VIEWING......................................Room Situations
0-15....... Not bright enough.........................N/A
16-26......Good for dark room......................Home Theater Room
27-39......Good for low ambient light...........Den, Man Cave, Darkened Conference Room
40-59......Good for medium ambient light ...iving Room, Classroom, Office Meeting Room
60+ Good for high ambient light.................Outdoor Movies, Convention Hall, Lecture Hall

In een gewone huiskamer met vrij veel licht moet je dus streven naar ftL vanaf 40. Deze waarde kan je ook vinden op dezelfde pagina waar je bovenstaand plaatje vandaan hebt.

ftL formule: (Projector Lumens ÷ Screen Area) x Screen Gain = ftL

[ Voor 33% gewijzigd door purper op 09-11-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
purper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:17:
Hou ook de ftL in de gaten. Onderstaande tabel geeft indicaties:

FTL........VIEWING......................................Room Situations
0-15....... Not bright enough.........................N/A
16-26......Good for dark room......................Home Theater Room
27-39......Good for low ambient light...........Den, Man Cave, Darkened Conference Room
40-59......Good for medium ambient light ...iving Room, Classroom, Office Meeting Room
60+ Good for high ambient light.................Outdoor Movies, Convention Hall, Lecture Hall

In een gewone huiskamer met vrij veel licht moet je dus streven naar ftL vanaf 40. Deze waarde kan je ook vinden op dezelfde pagina waar je bovenstaand plaatje vandaan hebt.

ftL formule: (Projector Lumens ÷ Screen Area) x Screen Gain = ftL
Heb inmiddels al een HD141X gekocht en een daarbij behorend scherm.
Het moet allemaal nog binnen komt, maar dit is de uitkomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an6lItHEz5wG3MbU5s8Zyg4Jwxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dIoEJajLAGZ47HgwsRCwRbDW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purper
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 13:48
214 nits (92 ftL) volgens specs fabrikant. Vaak is de echte ansi lumens (veel) lager dan de opgegeven waarde, maar soms ook hoger. Deze beamer komt in een meting tot 2933, dus dat is heel goed!
92 ftL zou betekenen dat je met deze beamer ook buiten helder beeld hebt. Een meer conservatieve waarde geeft 112 nits (33 ftL). Ruim goed genoeg voor een verduisterde kamer. Dus 's avonds in de huiskamer zou prima moeten lukken! Veel plezier!

Vraagje: welk scherm (en waar) heb je gekocht?

[ Voor 7% gewijzigd door purper op 09-11-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
purper schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:42:
214 nits (92 ftL) volgens specs fabrikant. Vaak is de echte ansi lumens (veel) lager dan de opgegeven waarde, maar soms ook hoger. Deze beamer komt in een meting tot 2933, dus dat is heel goed!
92 ftL zou betekenen dat je met deze beamer ook buiten helder beeld hebt. Een meer conservatieve waarde geeft 112 nits (33 ftL). Ruim goed genoeg voor een verduisterde kamer. Dus 's avonds in de huiskamer zou prima moeten lukken! Veel plezier!

Vraagje: welk scherm (en waar) heb je gekocht?
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
*knip* leuk geprobeerd

[ Voor 85% gewijzigd door Gonadan op 02-02-2024 16:55 . Reden: geen V&A op het forum ]

Pagina: 1