Spotlight stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Ik zie een raar verschijnsel in Spotlight, ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.
Allereerst: ik zie het op een M1 iMac, macOS Sonoma 14.1

Als ik de Mac opstart en inlog op mijn account doet Spotlight het prima.
Na een uurtje zijn de meeste resultaten voor dezelfde zoekopdracht verdwenen.
Als voorbeeld hierbij twee screenshots voor dezelfde zoekopdracht, de eerste gelijk na opstarten en inloggen, de tweede 40 minuten later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgNHQ1tXZE9cnYNM4KgG6v08t8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pEb1s3Ulcv30DfzRzdx3Ty8r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvqvLTE0n85glcZTHpk0iy_i80U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LbksX7XfYlEQMIyTKnPj9vnx.png?f=fotoalbum_large

Het vreemdste is dat ik ook een M1 MacBook Air heb, zelfde OS versie, die dit verschijnsel niet heeft.

Op internet vind ik enkele discussies over soortgelijke problemen.
De remedie die het meest aangeraden wordt is de Spotlight indexen opnieuw op laten bouwen.

Op mijn Macs heb ik ook Alfred geïnstalleerd.
Alfred gebruikt de Spotlight indexen en Alfred komt wel met goede resultaten, dus in die hoek hoef ik het niet te zoeken.
Uiteraard heb ik wel de indexen opnieuw laten maken, maar zoals verwacht zonder resultaat.

Ik ben zelfs zo ver gegaan om het OS opnieuw te installeren, ook zonder resultaat.

Het lijkt me een bug in Spotlight, maar dan is het wel weer vreemd dat ik het niet zie op mijn MacBook en dat er niet veel meer mensen over klagen….

Iemand die weet hoe dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 07:52

4POX

Everybody is wired

Ik wil melden dat ik ook spotlight problemen heb met Sonoma. Ik gebruik het om programma's op te starten. Maar hoe langer de uptime. Hoe minder programma's spotlight vindt. Opeens kan die disk utility niet meer vinden. Of System Information.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Nu online
Welkom bij de club ;)
Ik merk steeds weer dat even uitloggen uit het account op de Mac en dan weer inloggen er voor zorgt dat Spotlight het weer een tijdje goed doet.
Dat is niet wat je wil maar misschien is dat bij jou ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 10:16
jullie krijgen ook niet na verloop van tijd het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZCEnfvuU3Ee0cs2Kwu75x1BY20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeH7optUCC34t3jp9XjBFAxs.png?f=fotoalbum_large

dit is een screenshot van mijn werk mac.
Ik krijg ik hier al lang geen suggesties meer direct voor web of andere dingen, wel op mijn lokale en externe drives. Plus dat die na een een tijdje onderin de term voor web suggesties geeft. Die werkt wel als ik er op klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 07:21
Gister is Sonoma 14.1.1 uitgekomen. Misschien dat dat de problemen verhelpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Nu online
@Casejunky Nope, als ik op "flut" zoek komt er niets meer.

@Dr Pro Nope, geen verandering in de laatste release.

-------

Ik denk (ben nog even voorzichtig...) wel iets anders te zien.

Op de Mac waar ik dit verschijnsel zie ben ik uitgelogd en ik ben nu al een uurtje ingelogd in het account van een vriendin op dezelfde machine.
Het verschijnsel doet zich daar nog niet voor.

De voornaamste verschillen met mijn account zijn:
- zij heeft geen Apple account, dus geen Apple ID, gebruikt geen iCloud
- de default browser is FireFox, waar ik Safari gebruik.

Als het in haar account vanavond stabiel blijft ga ik morgen om te beginnen maar eens kijken wat er gebeurt als ik in mijn account uitlog van iCloud......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
manusz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:39:
@Casejunky Nope, als ik op "flut" zoek komt er niets meer.

@Dr Pro Nope, geen verandering in de laatste release.

-------

Ik denk (ben nog even voorzichtig...) wel iets anders te zien.

Op de Mac waar ik dit verschijnsel zie ben ik uitgelogd en ik ben nu al een uurtje ingelogd in het account van een vriendin op dezelfde machine.
Het verschijnsel doet zich daar nog niet voor.

De voornaamste verschillen met mijn account zijn:
- zij heeft geen Apple account, dus geen Apple ID, gebruikt geen iCloud
- de default browser is FireFox, waar ik Safari gebruik.

Als het in haar account vanavond stabiel blijft ga ik morgen om te beginnen maar eens kijken wat er gebeurt als ik in mijn account uitlog van iCloud......
Ga er eens in duiken, wie weet dat ik iets vind. Houd je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
@manusz

Je zegt dat die het in eerste instantie een tijdje doet en na verloop van tijd niet meer.

Nu ga ik vast iets stoms zeggen, maar heb jij toevallig al gekeken of er een background task oploopt? Met name SystemUIServer.

Heb namelijk bij 1 van mijn collega's namelijk gemerkt dat dit het hele process stokt, en dus ook spotlight stopt met indexen en resultaten geeft. Wanneer je dit proces opnieuw opstart, of dus keer in en uitlogt is het probleem verholpen.

Maar een definitieve oplossing heb ik er niet voor.

edit, kromme zin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Nu online
Update:

Spotlight op het account van vriendin blijft het stabiel goed doen.

Uitgelogd uit account van vriendin, ingelogd op mijn eigen account.
Spotlight doet het (zoals altijd na verse inlog) goed.
Uitgelogd uit mijn Apple account zodat het wat dat betreft vergelijkbaar is met account van vriendin.
Na een uurtje geeft Spotlight weer te weinig resultaten.
Als laatste weer ingelogd op Apple account, FireFox ingesteld als default browser, uitloggen - inloggen, Spotlight geeft na een uurtje weer te weinig resultaten.

Wat weet ik nu....
- Spotlight doet stuk op 1 account op 1 machine
- Spotlight indexen op die machine zijn OK (want Alfred gebruikt die indexen ook en daar zie ik geen gekke dingen)

Het lijkt er op dat het zoekmachientje van Spotlight bij 1 account op 1 machine de weg kwijt raakt.

Ik kan hier geen chocola meer van maken, hou het maar bij Alfred die het wel goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Misschien niet het antwoord waar je op hoopt, maar Franz geeft bij mij ook consequenter de juiste resultaten dan Spotlight. Ik heb in april 2021 een M1 Mac Mini gekocht en ik ben vrij snel overgestapt op Alfred omdat Spotlight gewoon heel vaak de plank missloeg, terwijl het idee van Spotlight natuurlijk geweldig is (en ik dat op Windows weer heel erg mis, zelfs PowerToys Run is ook niet echt vergelijkbaar).

Je zou ook nog Raycast kunnen proberen, die zit iets dichter tegen Spotlight qua uiterlijk en 'gevoel', maar is m.i. een stuk minder gebruiksvriendelijk dan Alfred.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Nu online
Casejunky schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:29:
@manusz
Nu ga ik vast iets stoms zeggen, maar heb jij toevallig al gekeken of er een background task oploopt? Met name SystemUIServer.
Zo stom is dat niet hoor....
Ja, proces loopt, verbruikt wat CPU tijd als ik een nieuw bestand op de desktop plaats.
Dat nieuwe bestand wordt onmiddellijk gevonden door Alfred maar Spotlight ziet het niet.

@Oon Thanks, Raycast heb ik even bekeken maar Alfred vond ik wat makkelijker om aan te wennen.
Als Spotlight het goed gedaan had was ik er content mee geweest, heb eigenlijk niet meer nodig dan dat.
Omdat het op 1 machine niet goed wil draaien ben ik nu helemaal over gestapt op Alfred, die doet alles (en nog veel meer) wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02
Je kunt eens proberen om de Spotlight index opnieuw te laten opbouwen

https://support.apple.com/nl-nl/102321

In de uitleg hierboven voeg je de hele Macintosh HD toe (en verwijderd deze weer)

Je kunt daarna controleren of Spotlight aan het indexeren is door Spotlight te openen en een zoekterm in te voeren. Als er dan een laadbalkje loopt "Indexeren" dan weet je of ie nog bezig is.

[ Voor 60% gewijzigd door Geronimous op 12-11-2023 00:58 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Nu online
Geronimous schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:56:
Je kunt eens proberen om de Spotlight index opnieuw te laten opbouwen
Dank je voor het meedenken.
Ik had dit al gedaan, op een aantal manieren (eerst de simpele Apple methode, daarna via OnyX, daarna voor de zekerheid nog een keer de nucleaire methode via het terminal) maar dat lost niks op.
Bovendien gebruikt Alfred de Spotlight index ook, en Alfred werkt probleemloos, dan zou de index toch goed moeten zijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Nu online
Update 2:

Ik merkte dat Spotlight het goed blijft doen na een verse inlog EN als de machine lang (enkele uren) uit zijn slaap gehouden wordt.
Tijdens dagelijks gebruik loop ik wel eens weg en dan gaat de Mac na 20 minuten in Sleep mode.
Als ik hem uit zijn slaap houd (bijvoorbeeld met caffeinate -d in het terminal) is er niks aan de hand met Spotlight.
Zodra de machine weer mag gaan slapen en ik haal hem daar uit dan is Spotlight de weg kwijt.

Met die informatie op het interweb zoekend kwam ik op deze discussie uit: klik
De workaround die daar aangedragen wordt werkt hier ook: inloggen met password, niet met Touch ID (en ook niet met Apple Watch zie ik hier).

Het is een work-around, geen oplossing, maar misschien komt dat nog wel eens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 07:52

4POX

Everybody is wired

Ik dacht dat het gefixt was door Apple. Maar nu krijg ik geen Apple apps meer te zien als ik daarop wil zoeken in de spotlight. Vooral apps die in de utility map staan vind Spotlight niet.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1