Ik zie een raar verschijnsel in Spotlight, ik hoop dat iemand de gouden tip heeft.
Allereerst: ik zie het op een M1 iMac, macOS Sonoma 14.1
Als ik de Mac opstart en inlog op mijn account doet Spotlight het prima.
Na een uurtje zijn de meeste resultaten voor dezelfde zoekopdracht verdwenen.
Als voorbeeld hierbij twee screenshots voor dezelfde zoekopdracht, de eerste gelijk na opstarten en inloggen, de tweede 40 minuten later.
/f/image/pEb1s3Ulcv30DfzRzdx3Ty8r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LbksX7XfYlEQMIyTKnPj9vnx.png?f=fotoalbum_large)
Het vreemdste is dat ik ook een M1 MacBook Air heb, zelfde OS versie, die dit verschijnsel niet heeft.
Op internet vind ik enkele discussies over soortgelijke problemen.
De remedie die het meest aangeraden wordt is de Spotlight indexen opnieuw op laten bouwen.
Op mijn Macs heb ik ook Alfred geïnstalleerd.
Alfred gebruikt de Spotlight indexen en Alfred komt wel met goede resultaten, dus in die hoek hoef ik het niet te zoeken.
Uiteraard heb ik wel de indexen opnieuw laten maken, maar zoals verwacht zonder resultaat.
Ik ben zelfs zo ver gegaan om het OS opnieuw te installeren, ook zonder resultaat.
Het lijkt me een bug in Spotlight, maar dan is het wel weer vreemd dat ik het niet zie op mijn MacBook en dat er niet veel meer mensen over klagen….
Iemand die weet hoe dit op te lossen is?
Allereerst: ik zie het op een M1 iMac, macOS Sonoma 14.1
Als ik de Mac opstart en inlog op mijn account doet Spotlight het prima.
Na een uurtje zijn de meeste resultaten voor dezelfde zoekopdracht verdwenen.
Als voorbeeld hierbij twee screenshots voor dezelfde zoekopdracht, de eerste gelijk na opstarten en inloggen, de tweede 40 minuten later.
/f/image/pEb1s3Ulcv30DfzRzdx3Ty8r.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LbksX7XfYlEQMIyTKnPj9vnx.png?f=fotoalbum_large)
Het vreemdste is dat ik ook een M1 MacBook Air heb, zelfde OS versie, die dit verschijnsel niet heeft.
Op internet vind ik enkele discussies over soortgelijke problemen.
De remedie die het meest aangeraden wordt is de Spotlight indexen opnieuw op laten bouwen.
Op mijn Macs heb ik ook Alfred geïnstalleerd.
Alfred gebruikt de Spotlight indexen en Alfred komt wel met goede resultaten, dus in die hoek hoef ik het niet te zoeken.
Uiteraard heb ik wel de indexen opnieuw laten maken, maar zoals verwacht zonder resultaat.
Ik ben zelfs zo ver gegaan om het OS opnieuw te installeren, ook zonder resultaat.
Het lijkt me een bug in Spotlight, maar dan is het wel weer vreemd dat ik het niet zie op mijn MacBook en dat er niet veel meer mensen over klagen….
Iemand die weet hoe dit op te lossen is?