Accespoint aanschaf voor gebruik nu en toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mijn vraag: sinds gisteren ben ik overgestapt van Ziggo naar Odido en het opnieuw aansluiten van alle (smart) devices gaat toch minder soepel dan ik dacht.
Aangezien ik in de toekomst wellicht vaker zal overstappen van aanbieder omdat je vooral als nieuwe klant het mooiste aanbod krijgt wil ik dit opnieuw aansluiten voorkomen.
Ik zat te denken aan een access point/modem wat ik dan steeds op het modem van de aanbieder kan aansluiten. Heb alleen geen idee van wat!

Ik heb verschillende (smart) devices in huis die draadloos of bekabeld zijn aangesloten. Mijn kennis is beperkt: ik kan de devices aansluiten en instellen maar heb weinig kennis over netwerken. Als het werkt ben ik al tevreden. Op dit moment is de setup als volgt:

Vanaf het modem van de aanbieder lopen 2 kabels het huis in. Een naar boven en een naar beneden. Op beide kabels zitten switches en daaraan zit diverse apparatuur zoals smart tv, NAS, spelcomputer, mediaspeler enz. Daarnaast heb ik nog een aantal smart devices zoals sonos, camera's en deurbellen die draadloos zijn aangesloten. En dan uiteraard ook nog de smartphones. Dat was het wel zo'n beetje.

Dit alles werkt(e) zonder problemen, ik heb nooit gebruik gemaakt van vaste ip adressen. Stond op het lijstje ooit eens in te verdiepen maar ain't it broken...

Mijn idee is dus een accespoint wat ik eenmalig instel en dat steeds met een kabel kan aansluiten op het modem van de aanbieder. En bij wisseling steeds maar een kabel moet wisselen.

Is dat een idee of denk ik veel te simpel? Budget nog niet echt over nagedacht maar verwacht wel een paar honderd euro kwijt te zijn, dat is ook geen probleem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
Je zegt "accespoint ", maar je bedoelt waarschijnlijk een router.
Ik gebruikte in het verleden een EdgeRouter X voor dit.
Die ging met 1 draad in het kastje van de provider.
Mijn complete thuisnetwerk zat dan aangesloten via de EdgeRouter X.
Zo'n ERX kostte me destijsd iets van EUR 50

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:57:
Mijn vraag: sinds gisteren ben ik overgestapt van Ziggo naar Odido en het opnieuw aansluiten van alle (smart) devices gaat toch minder soepel dan ik dacht.
Als je niet met vaste IP adressen werkt en geen port forwards, is het super simpel, SSID, wachtwoord en beveiligingstype hetzelfde instellen, kabels overzetten en klaar. Hooguit dat wat apparatuur nog even uit en aan moet, maar meer is het niet. Klusje van enkele minuten, geen nieuwe apparatuur voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:47
Ik ga ervanuit dat Ziggo via de Coax gaat en Odido glasvezel.

Ziggo modem kan je in Bridge zetten
Voor glasvezel heb je een ONT of mediaconverter nodig, mogelijk kan je deze via Odido krijgen.
Deze kan je het ziggo modem danwel de OINT met een kabel aan een Router verbinden.
Voor ADSL wordt het iets moelijker, je hebt dan een router nodig die naast een WAN poort ook een xDSL modem heeft, maar met bijv een uitvoering: AVM FRITZ!Box 7590 AX v2 (internationaal model) is het mogelijk.

Gezien je ervaring met netwerken zou ik wegblijven van producten voor kleinzakelijk gebuik (Ubiquit, Tp-Link Aruba e.d.), maar een consumenten product als TP-Link mesh, Fritzbox, Asus aanschaffen.

[ Voor 24% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:09:
[...]

Als je niet met vaste IP adressen werkt en geen port forwards, is het super simpel, SSID, wachtwoord en beveiligingstype hetzelfde instellen, kabels overzetten en klaar. Hooguit dat wat apparatuur nog even uit en aan moet, maar meer is het niet. Klusje van enkele minuten, geen nieuwe apparatuur voor nodig.
Dat dacht ik dus ook maar helaas is de realiteit anders. Maar wellicht ben ik te ongeduldig, heb ook (nog) geen tijd gehad alle apparatuur van stroom af te halen. Wellicht dit weekend even tijd voor nemen. Tot nu toe is bijna alles weer up and running maar krijg 2 devices niet gekoppeld. Daarom de vraag of een extra apparaat ertussen een oplossing kan zijn en uiteraard kosten/baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:11:
Ik ga ervanuit dat Ziggo via de Coax gaat en Odido glasvezel.

Ziggo modem kan je in Bridge zetten
Voor glasvezel heb je een ONT of mediaconverter nodig, mogelijk kan je deze via Odido krijgen.
Deze kan je het ziggo modem danwel de OINT met een kabel aan een Router verbinden.
Voor ADSL wordt het iets moelijker, je hebt dan een router nodig die naast een WAN poort ook een xDSL modem heeft, maar met bijv een uitvoering: AVM FRITZ!Box 7590 AX v2 (internationaal model) is het mogelijk.

Gezien je ervaring met netwerken zou ik wegblijven van producten voor kleinzakelijk gebuik (Ubiquit, Tp-Link Aruba e.d.), maar een consumenten product als TP-Link mesh, Fritzbox, Asus aanschaffen.
Klopt, Ziggo coax en Odido glasvezel. Verwacht te switchen tussen glasvezel en coax, afhankelijk van de aanbieding. Op dit moment heb ik Odido, Ziggo is beëindigd.

Die Fritzbox is financieel nog wel te doen. Is het dan die aanschaffen en aansluiten op het Odido modem (ZYXEL), alles instellen en later ooit eventuele op een modem van een andere aanbieder of denk ik te makkelijk...

[ Voor 8% gewijzigd door hemiparo op 07-11-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:17:
[...]

Dat dacht ik dus ook maar helaas is de realiteit anders.
Toch heb ik het zo heel vaak gedaan zonder probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Waarschijnlijk kan je dan vrijwel alle routers uit de pricewatch gebruiken categorie: Modems en routers
Neem aan dat je een router met ingebouwde wifi wilt hebben, een recente wifi versie 6 of hoger en internet via een RJ45 poort.
Dan krijg je een iets korte lijst van 326 stuks. categorie: Modems en routers

Mijn advies is een uitvoering: AVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model)

Mijn ervaring is selecteer welke aanbieder je hebt, instellingen staan gelijk goed.
Geef toe dat je niet de beste hardware hebt, maar de software is zeer gebruiksvriendelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Mocht je niet vies zijn van tweedehands dan is er ook filnk wat te vinden:
categorie: Modems en routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:18:
[...]

Die Fritzbox is financieel nog wel te doen. Is het dan die aanschaffen en aansluiten op het Odido modem (ZYXEL), alles instellen en later ooit eventuele op een modem van een andere aanbieder of denk ik te makkelijk...
Als ik de site van Odido goed heb gelezen heb je:

Glasvezelkastje -> ONT (Huawai) -> Zyxel modem

Zyxel modem vervang je voor een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Ik heb nu: aansluiting de woning in (wit) waarop gisteren een zwart kastje is gezet (zie foto).
Het zwarte kastje wat ik krijg bij het modem paste trouwens niet door de buizen van de verwarming maar de monteur had nog een oud kastje in de auto liggen.
Vanaf dit kastje loopt een draad naar het Zyxel modem. Dat kan ik dus direct vervangen door de Fritz, die instellen en bij een eventuele andere provider dat weer gebruiken? Moet Odido nog iets instellen of werkt het meteen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlM72IKVPrGax-Xyv-rSxqpm-P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cArOR1sg1xV9RHsCj668EISY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:37
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:17:
[...]
Dat dacht ik dus ook maar helaas is de realiteit anders. Maar wellicht ben ik te ongeduldig, heb ook (nog) geen tijd gehad alle apparatuur van stroom af te halen. Wellicht dit weekend even tijd voor nemen. Tot nu toe is bijna alles weer up and running maar krijg 2 devices niet gekoppeld. Daarom de vraag of een extra apparaat ertussen een oplossing kan zijn en uiteraard kosten/baten.
Het niet koppelen van 2 apparaten kan ook een andere reden hebben. Staan de juiste Wifi-protocollen wel in de router van de glasvezelboer ingesteld? Soms heeft een apparaat een lager wifi-protocol nodig. Als alleen de latere versies aan staan dan krijg je ook geen verbinding. Zelf gehad met de Nefit Easy Themostaat (Wifi B/G-verbinding). Even in de router / AP het juiste protocol aanzetten gaf soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
RonnieKo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:46:
[...]

Het niet koppelen van 2 apparaten kan ook een andere reden hebben. Staan de juiste Wifi-protocollen wel in de router van de glasvezelboer ingesteld? Soms heeft een apparaat een lager wifi-protocol nodig. Als alleen de latere versies aan staan dan krijg je ook geen verbinding. Zelf gehad met de Nefit Easy Themostaat (Wifi B/G-verbinding). Even in de router / AP het juiste protocol aanzetten gaf soelaas.
Nog niet naar kunnen kijken, maar andere devices (ook LSC smart zoals de deurbel) doen het wel. Maar is optie nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Advocaat van de duivel:

Je gaat linkom of rechtsom significante kosten moeten maken voor router plus AP(s). Loont de tijdelijke korting van providerhoppen wel op tegen die kosten? Vooral ook als je rekent dat je die spullen eens per paar jaar alsnog moet vervangen om bij te blijven.

En omgekeerd ga je veel gekloot hebben om alles werkend te krijgen in de nieuwe situatie. Loont dat gekloot op tegen gewoon je zooi met nieuwe providerspul aan de praat te krijgen?

Ik ben zeker geen tegenstander van eigen setup gebruiken - ik heb hier eigen router en daar weer los van WiFi setup thuis - maar het is niet minder moeite dan spullen van provider blijven gebruiken en al helemaal niet goedkoper. Dat zijn bij uitstekt twee slechte redenen om alles zelf te willen doen, al helemaal als je niet zo thuis in de materie bent en dus best hulp nodig gaat hebben bij het draaiend krijgen en houden van dingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:46:
Ik heb nu: aansluiting de woning in (wit) waarop gisteren een zwart kastje is gezet (zie foto).
Het zwarte kastje wat ik krijg bij het modem paste trouwens niet door de buizen van de verwarming maar de monteur had nog een oud kastje in de auto liggen.
Vanaf dit kastje loopt een draad naar het Zyxel modem. Dat kan ik dus direct vervangen door de Fritz, die instellen en bij een eventuele andere provider dat weer gebruiken? Moet Odido nog iets instellen of werkt het meteen?
[Afbeelding]
idd draadje van Zyxel in een andere Router stoppen, wel die Router goed instellen, hiervoor kan je ook hjer kijken [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:49:
Advocaat van de duivel:

Je gaat linkom of rechtsom significante kosten moeten maken voor router plus AP(s). Loont de tijdelijke korting van providerhoppen wel op tegen die kosten? Vooral ook als je rekent dat je die spullen eens per paar jaar alsnog moet vervangen om bij te blijven.

En omgekeerd ga je veel gekloot hebben om alles werkend te krijgen in de nieuwe situatie. Loont dat gekloot op tegen gewoon je zooi met nieuwe providerspul aan de praat te krijgen?

Ik ben zeker geen tegenstander van eigen setup gebruiken - ik heb hier eigen router en daar weer los van WiFi setup thuis - maar het is niet minder moeite dan spullen van provider blijven gebruiken en al helemaal niet goedkoper. Dat zijn bij uitstekt twee slechte redenen om alles zelf te willen doen, al helemaal als je niet zo thuis in de materie bent en dus best hulp nodig gaat hebben bij het draaiend krijgen en houden van dingen.
Wellicht ook iets om over na te denken, das waar. Maar had eigenlijk niet verwacht bij een eventuele switch naar aanbieder ook eens paar jaar weer van alles moet vervangen? Dan zal het voordeel inderdaad snel weg zijn.

Wilde vooral iets hebben wat eenmaling aangesloten moet worden en dan jaren mee kan (uiteraard heeft niks het eeuwige leven). Mijn vorige Ziggo modem heeft 8 jaar zonder problemen gewerkt alleen werd het elke maand steeds sneller duurder. Das ook een dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:50:
[...]

idd draadje van Zyxel in een andere Router stoppen, wel die Router goed instellen, hiervoor kan je ook hjer kijken [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Ook even inlezen dan. Bedenk me: ik heb ook een 'vaste' telefoonlijn die op het modem gaat. Zie op de Fritz die aansluiting niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ook even inlezen dan. Bedenk me: ik heb ook een 'vaste' telefoonlijn die op het modem gaat. Zie op de Fritz die aansluiting niet?
Op de Fritzbox 4060 kan je DECT telefoons aansluiten.
Er zijn ook Fritzboxen met RJ11 connectoren voor bedrade telefonie.

Maar vergeet @dion_b zijn reactie niet, wegen de kosten voor jou op tegen de baten en vindt je het niet erg iedere keer als je wisselt uit te moeten vogelen hoe je de instellingen goed zet.

Als je een router wifi en telefooncentrale in een apparaat wil hebben dan heb je reletief weinig keuze.
categorie: Modems en routers

[ Voor 25% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
Bij een overstap kun je verschillende zaken doen:

- Geen eigen apparatuur: SSID, encryptie veranderen naar wat je had.
Voordeel: Goedkooppste
Nadeel: Kan soms mis gaan (stel je nieuwe providerapparaat kan niet dezelfde security settings configureren)

- Eigen accesspoints kopen en kabel in het nieuwe modemrouter van je provider prikken:
Voordeel: Wifi blijft werken
Nadeel: Kosten en eventuele vaste ip adressen/port mappings moet je opnieuw configueren

- Eigen accessppints + eigen router:
Voordeel: Port mappings/vaste ip adressen blijven werken
Nadeel: Kosten en eventueel IPTV kan een crime zijn om werkend te krijgen op je eigen router.

Persoonlijk zou ik voor eigen accesspoints gaan en dat vooral omdat je bij een provider vaak maar 1 wifi punt krijgt en er toch meerdere nodig hebt die je dan erbij los moet kopen/huren.
Voor consumenten is een deco setje aan te raden. Goedkoopste is een Deco m4 (bij ziggo te koop voor 100, marktplaats 50) maar als je wat meer snelheid wil is een deco x50 ook een mooie set.
Ik zou de apparaten in de meterkast wel in een aparte switch laten uitkomen (zoals de tplink van de action) omdat switches uit modem van provider wel eens lastig kunnen doen met deco.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:52:
[...]

Wellicht ook iets om over na te denken, das waar. Maar had eigenlijk niet verwacht bij een eventuele switch naar aanbieder ook eens paar jaar weer van alles moet vervangen? Dan zal het voordeel inderdaad snel weg zijn.

Wilde vooral iets hebben wat eenmaling aangesloten moet worden en dan jaren mee kan (uiteraard heeft niks het eeuwige leven). Mijn vorige Ziggo modem heeft 8 jaar zonder problemen gewerkt alleen werd het elke maand steeds sneller duurder. Das ook een dingetje...
Je hoeft niet bij iedere switch alles te vervangen, maar na 8 jaar ben je al 2 of 3 WiFi-standaarden verder en gaat wat ooit toereikend was hemeltergend zijn. Bovendien gaan na dat soort tijd voedingsadapters droogkoken en overlijden. Ik zou na veel minder dan die 8 jaar overigens mijn provider om iets nieuwers gevraagd hebben.

Let wel op dat eigen router bij glas net iets meer voeten in aarde heeft dan bij kabel (je moet VLANs correct instellen, zeker als je televisie of telefonie afneemt, niet alleen internet) en het inderdaad kan gebeuren dat je daarom toch een andere router nodig hebt als de vereiste instelmogelijkheden ontbreken. Er zijn absoluut goed betaalbare routers beschikbaar die vrijwel alles kunnen instellen (ik denk aan Mikrotik), maar die zijn dan ook veel complexer en zou ik afraden als je niet oprecht in de materie geinteresserd bent en een heel diepe duik wilt nemen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Allen dank!
Ik ga de komende week even kijken hoe alles loopt en ga sowieso even de stroom van alles afhalen en een voor een inschakelen. Wellicht scheelt dat al iets.
Idee voor een Fritz (of vergelijkbaar) is er nog steeds maar gezien wel interesse maar beperkte kennis is dat nog een dingetje.
Wellicht dat ik te simpel met aansluiten op modem van aanbieder en klaar.
Voor nu weet ik even voldoende en anders weet ik jullie te vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
@dion_b heb je ervaring met FritzOS? het is daar vaak zo simpel als de juiste provider selecteren in een drop-down menu zie https://nl.avm.de/service...aansluiting-configureren/.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:05:
@dion_b heb je ervaring met FritzOS? het is daar vaak zo simpel als de juiste provider selecteren in een drop-down menu zie https://nl.avm.de/service...aansluiting-configureren/.
Inderdaad. Als AVM je provider ondersteunt is dit een makkelijker optie waar je echter de hoofdprijs voor betaalt, ook voor de uitgebreide DECT telefonie features die in DE populair zijn maar daarbuiten nauwelijks relevant.

Ik vraag me ook af als je nu een Fritz!Box koopt en je over een aantal jaar hopt naar een provider die nu niet bestaat, of die in de tussentijd instellingen overhoop gehaald heeft, of het dan nog goed gaat...

Wat je bij Fritz! bovenal doet is jezelf loskoppelen van vendor lock-in van je provider en gelijk overstapt op vendor lock-in van AVM. Ik vraag me af in hoeverre dat doelmatig is voor iemand die juist van die lock-in af wil.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
dion_b schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:10:
[...]

Inderdaad. Als AVM je provider ondersteunt is dit een makkelijker optie waar je echter de hoofdprijs voor betaalt, ook voor de uitgebreide DECT telefonie features die in DE populair zijn maar daarbuiten nauwelijks relevant.

Ik vraag me ook af als je nu een Fritz!Box koopt en je over een aantal jaar hopt naar een provider die nu niet bestaat, of die in de tussentijd instellingen overhoop gehaald heeft, of het dan nog goed gaat...

Wat je bij Fritz! bovenal doet is jezelf loskoppelen van vendor lock-in van je provider en gelijk overstapt op vendor lock-in van AVM. Ik vraag me af in hoeverre dat doelmatig is voor iemand die juist van die lock-in af wil.
Helemaal eens, echter voor de gemiddelde leek is het AVM platform het enige alternatief ten opzichte van een provider modem als je ook vaste telefonie wil gebruiken.

Handmatig instellingen invoeren is altijd nog mogelijk en AVM ondersteund haar producten zeer lang.

[ Voor 5% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:05:
Allen dank!

Wellicht dat ik te simpel met aansluiten op modem van aanbieder en klaar.
Voor nu weet ik even voldoende en anders weet ik jullie te vinden!
Absoluut niet. Ap setje kopen en aansluiten op modem klaar :)

Alleen nu wordt er in dit topic ook het vervangen van je providermodem aangehaald, niet nodig in jouw situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:56:
[...]

Absoluut niet. Ap setje kopen en aansluiten op modem klaar :)

Alleen nu wordt er in dit topic ook het vervangen van je providermodem aangehaald, niet nodig in jouw situatie
Dat dacht ik dus ook... maar nu kreeg ik even een overkill aan informatie. Telefoonlijn kan toch gewoon aan het providermodem en het AP setje aan het providermodem...? Maar welke dan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:08:
[...]

Dat dacht ik dus ook... maar nu kreeg ik even een overkill aan informatie. Telefoonlijn kan toch gewoon aan het providermodem en het AP setje aan het providermodem...? Maar welke dan :-)
Jup, allemaal laten zitten.

Welke accesspoint dan? Een tplink deco heeft een mooie prijskwaliteit.
Een 3pack deco m4 koop je voor 100 euro maar providers geven hem vaak waardoor 50 op marktplaats ook lukt :) haal je ongeveer 400mbit mee

Wil je harder en kan je client dat aan, dan kan een deco x50 je verder helpen richtinf de 900mbit. Alleen wat duurder (overigens ook te koop bij ziggo met korting)

Overigens is normaal internet gebruik vaak 30-50mbit max. Afhankelijk van je budget zou ik een m4 of x50 kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Accespoint (set) kan ook, echter:
-de router/modem van de provider regelt dan dhcp e.d.
-als je de accespoint verkeerd aansluit krijg je een zgn dubbele NAT wat een negatieve impact kan hebben op het netwerk

Wanneer je van provider wisselt en dus een ander modem krijgt kan het zijn dat je andere ip adressen krijgt, bij enkele providers heb je zelfs heel kleine subnets die je niet kan aanpassen wat weer voor problemen zorgt.

Dus met een Accespoint(set) los je het probleem niet op, of vervang je het door nieuwe uitdagingen.

Mogelijk krijg je ook meer stroomverbruik wat best kan aantikken daar deze 24/7 aanstaan.

Deco M5 is alweer wat ouder en ondersteunt geen Wifi6, mocht je voor een accespoint(set) gaan dan zou ik een andere nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@DVX73
-de router/modem van de provider regelt dan dhcp e.d.
Its a bug, not a feauture ;)

-als je de accespoint verkeerd aansluit krijg je een zgn dubbele NAT wat een negatieve impact kan hebben op het netwerk
Nee hoor is sprookje, dubbele nat is niet erg, het is alleen vervelend bij port mappings. ik zou een accesspoint inderdaad wel in accesspoint mode aansluiten (vooral omdat het ook makkelijker bekabellen is)

-Wanneer je van provider wisselt en dus een ander modem krijgt kan het zijn dat je andere ip adressen krijgt, bij enkele providers heb je zelfs heel kleine subnets die je niet kan aanpassen wat weer voor problemen zorgt.
Een te kleine DHCP pool? Waarom zou een provider dat doen? Heb ik nog nooit van gehoord
En andere interne adressen, tja daar is dhcp toch voor uitgevonden dat je daar niet mee bezig bent?

-Dus met een Accespoint(set) los je het probleem niet op, of vervang je het door nieuwe uitdagingen.
In jouw situatie misschien niet, in het geval van TS wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
@laurens0619 ik betwijfel of accespoints het probleem dat TS ervaart gaan oplossen, hij heeft immers geen problemen met wifi dekking (dat wij weten).

Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling om de aanpassingen aan het netwerk bij het wisselen van provider minimaal te houden.

Eigen modem/router lijkt mij dan de mooiste oplossing.
Telefonie via de provider is ook een vereiste.
In combinatie met de kennis die TS aangeeft te hebben lijkt mij een Fritzbox als router de beste oplossing.
Bij wisslen van provider dienen enkel de internet en telefonie instellingen aangepast worden wat zo simpel kan zijn als de juiste provider selecteren in een drop-down menu.

Vraag blijft dan wel of de kosten van deze oplossing opwegen tegen de baten, maar dat kan alleen TS bepalen.

De set die jij aanraadt is ook een router, echter gebruik je deze als switch en accespoint of als router achter een router (dit laatste is niet optimaal).
Hierbij lijkt mij het volgende op te gaan
Dit goed configureren qua dhcp lijkt mij moeilijker, wel een eenmalige actie.
Bij wisselen van provider zal je de wifi van de provider router uit moeten zetten, niet heel moeilijk.
Potentieel probleem dat mesh set en router van de provider hetzelfde subnet gebruiken (P > 1/255)
Je hebt een apparaat meer

Om de kosten goed te kunnen vergelijken zal je dezelfde wifi standaard moeten gebruiken en evt rekening houden met energiebverbruik.
Een tweedehands Fritzbox met Wifi5 kan TS ook overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:19:
@laurens0619 ik betwijfel of accespoints het probleem dat TS ervaart gaan oplossen, hij heeft immers geen problemen met wifi dekking (dat wij weten).

Als ik het goed begrepen heb is het de bedoeling om de aanpassingen aan het netwerk bij het wisselen van provider minimaal te houden.
Ik weet niet wat de TS nu heeft gedaan maar zonder extra apparatuur is dat waarschijnlijk:
1. Het SSID/wachtwoord aangepast naar het oude SSID
2. Een nieuw SSID aangemaakt en overal ingesteld

Aanpak 2 is veel werk en 1 is foutgevoelig. Als je nieuwe providerrouter bv wpa3kan en je oude niet dan kunnen apparaten al van de leg raken (nog los ervan dat sommige clients hard aan een BSSID gaan koppelen).

Als je dan eigen accesspoints gaat gebruiken dan ben je van dit probleem af. Het blijft dan gewoon werken, hoogstens een powercycle om een dhcp refresh te forceren.

Bedraad zou er geen issue mogen zijn behalve, opnieuw, een powercycle voor dhcp refresh.

Gaat de TS een eigen router installeren dan is de problematiek van wisselen alleen maar groter dan kleiner want:
- Achter IP telefoon settings komen en deze invoeren
- Achter IPTV settings komen en dit werkend krijgen

Wel ben ik het met je eens dat bv met een Fritzbox de problematiek een stuk lager is dan bv met een unifi udm. Frtizbox kent provider profielen en kan, itt andere routers, wel fatsoenlijk iptv. Maar dan moet je wel geluk hebben dat frtizbox provider profielen kloppen. (in mijn fritzbox heet het nog Tmoble Thuis, geen Odido. Zal waarsch best werken maar zegt wel iets over het update beleid hiervan)

Maar uiteindelijk is het een extra investering en complexiteit en het lost geen bestaand probleem op.
Heb je nou een complexe setup met vaste ip adressen, vpn servers, port mappings etc dan snap ik het. Maar de TS heeft niet eens statische adressen :)

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:19:

Klopt, wil eigenlijk als ik (ooit) weer een andere provider neem zo min mogelijk hoeven in te stellen/aan te passen. Problemen met dekking heb ik gelukkig niet.
laurens0619 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:46:
Ik weet niet wat de TS nu heeft gedaan maar zonder extra apparatuur is dat waarschijnlijk:
1. Het SSID/wachtwoord aangepast naar het oude SSID
2. Een nieuw SSID aangemaakt en overal ingesteld

Aanpak 2 is veel werk en 1 is foutgevoelig. Als je nieuwe providerrouter bv wpa3kan en je oude niet dan kunnen apparaten al van de leg raken (nog los ervan dat sommige clients hard aan een BSSID gaan koppelen).

...

Maar de TS heeft niet eens statische adressen :)
Heb idd het SSID van het nieuwe modem aangepast naar de oude gegeven. Dit leek te werken maar nu dus toch uitval en krijg 2 deurbellen niet gekoppeld en het lijkt me sterk dat ze beiden defect zijn. Iets in instellingen? De rest van de draadloze devices doen het opzicht wel alleen soms die uitval.

En nee, ik heb eigenlijk alleen de apparatuur aangesloten en het werkte. Tot gisteren dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dan is het de vraag:
- OF je apparatuur gewoon niet compatibel is met je nieuwe accesspoint
- Of dat je apparaten last hebben van de wissel. SSID overnemen moet je namelijk heel nauwkeurig doen en gaat vaak mis.

Om dit uit te sluiten kun je het beste een nieuwe SSID aanmaken en ieder apparaat opnieuw koppelen OF de oude wifi profielen op de niet werkende apparaten verwijderen/factory resetten.

Dat je apparaten had die eerst wel werkte en nu niet is wel vaag. Wat ervaar je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:37
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:59:
Heb idd het SSID van het nieuwe modem aangepast naar de oude gegeven. Dit leek te werken maar nu dus toch uitval en krijg 2 deurbellen niet gekoppeld en het lijkt me sterk dat ze beiden defect zijn. Iets in instellingen? De rest van de draadloze devices doen het opzicht wel alleen soms die uitval.

En nee, ik heb eigenlijk alleen de apparatuur aangesloten en het werkte. Tot gisteren dan...
Kijk even in de router van de provider of je het wifi-protocol zo kan instellen dat er ook N en AC beschikbaar zijn. Niet alleen AX. Mogelijk heb je zelfs B/G nodig. Dat moet je even uitproberen. Dan kan je zien of ze dan wel connectie maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
Met betrekking tot de deurbellen zie ik 4 opties:
  1. DHCP is nog niet vernieuwd (zet ze uit en aan)
  2. Geen wifi bereik (kijk of je telefoon daar bereik heeft)
  3. Wifi standaard wordt niet ondersteund (bijv: 802.11B staat niet standaard aan)
  4. Wifi encryptie wordt niet ondersteund (bijv: WEP)
Voor die laatste twee is het handig hier de specs van de apparatuur in kwestie te posten.

Er zijn nog meer potentiële problemen, maar bovenstaande zijn meest voor de hand liggend.

[ Voor 30% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:05:
Dan is het de vraag:
- OF je apparatuur gewoon niet compatibel is met je nieuwe accesspoint
- Of dat je apparaten last hebben van de wissel. SSID overnemen moet je namelijk heel nauwkeurig doen en gaat vaak mis.

Om dit uit te sluiten kun je het beste een nieuwe SSID aanmaken en ieder apparaat opnieuw koppelen OF de oude wifi profielen op de niet werkende apparaten verwijderen/factory resetten.

Dat je apparaten had die eerst wel werkte en nu niet is wel vaag. Wat ervaar je precies?
Op het niet kunnen verbinden van de deurbel na ervaar ik steeds dat alles werkt (verbinding heeft) en dan opeens valt alles uit. Het bijzondere is dat het allemaal draadloos gekoppelde apparaten zijn die uitvallen. De WiFi verbinding blijft wel werken. Na een tijdje komen de apparaten weer online.
RonnieKo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:06:
[...]
Kijk even in de router van de provider of je het wifi-protocol zo kan instellen dat er ook N en AC beschikbaar zijn. Niet alleen AX. Mogelijk heb je zelfs B/G nodig. Dat moet je even uitproberen. Dan kan je zien of ze dan wel connectie maken.
Ga ik vanavond even voor zitten.
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:06:
  1. DHCP is nog niet vernieuwd (zet ze uit en aan)
  2. Geen wifi bereik (kijk of je telefoon daar bereik heeft)
  3. Wifi standaard wordt niet ondersteund (bijv: 802.11B staat niet standaard aan)
  4. Wifi encryptie wordt niet ondersteund (bijv: WEP)
Voor die laatste twee is het handig hier de specs van de apparatuur in kwestie te posten.

Er zijn nog meer potentiële problemen, maar bovenstaande zijn meest voor de hand liggend.
Straks even voor het modem in maar had gehoopt/verwacht dat alles zo standaard mogelijk ingesteld zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat klinkt een beetje als het accesspoint ze eraf schopt OF gaat roamen wat mislukt.
Maar jij hebt 1 ap (toch?) dus dat roamen zou het niet mogen zijn.

Dan het eraf schoppen, dat kan een gevolg zijn van band steering en een accesspoint die clients verkeerd naar de 5ghz aan het sturen is.
Is een gokje maar mijn ervaring met Wifi en dit iot spul is slecht. Ik maak daar meestal een dedicated 2.4ghz only ssid voor aan. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
DVX73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:06:

• DHCP is nog niet vernieuwd (zet ze uit en aan)
Al paar keer gedaan, verbinding gaat fout met instellen
• Geen wifi bereik (kijk of je telefoon daar bereik heeft)
Vol dus dat zou probleem niet zijn
• Wifi standaard wordt niet ondersteund (bijv: 802.11B staat niet standaard aan)
In modem staat b/g/n/ax mixed, kan ook alleen b kiezen?
• Wifi encryptie wordt niet ondersteund (bijv: WEP)
Waar zie ik dat?

[ Voor 58% gewijzigd door hemiparo op 07-11-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:42:
Dat klinkt een beetje als het accesspoint ze eraf schopt OF gaat roamen wat mislukt.
Maar jij hebt 1 ap (toch?) dus dat roamen zou het niet mogen zijn.

Dan het eraf schoppen, dat kan een gevolg zijn van band steering en een accesspoint die clients verkeerd naar de 5ghz aan het sturen is.
Is een gokje maar mijn ervaring met Wifi en dit iot spul is slecht. Ik maak daar meestal een dedicated 2.4ghz only ssid voor aan. Is dat mogelijk?
Als ik weet hoe...

Ja alles lijkt eraf geschopt te worden en opeens doet alles het weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Echt... terwijl ik aan het typen ben valt Sonos uit en alle andere draadloze devices ook... WiFi tussen laptop en telefoon blijven het wel doen... Moet toch ergens iets niet goed staan/zitten/liggen?
Alle devices zijn offline en dus niet meer te benaderen. Ik durf dus wel te zeggen dat het iets in de instellingen is en dat de verbinding van Odido naar binnen wel goed is... hier gaat er ergens iets fout...

[ Voor 34% gewijzigd door hemiparo op 07-11-2023 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
To be sure: je oude ziggo apparatuur staat allemaal uit? Van de stroom af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:55:
To be sure: je oude ziggo apparatuur staat allemaal uit? Van de stroom af?
Yes! Al in de doos voor retour. Twijfelde om Ziggo weer te houden maar krijg steeds meer indruk dat het iets in de instellingen is.

Gelukkig wel al wat duidelijker/uitgesloten:

- internet naar huis lijkt te werken, bedraad en draadloos
- op een gegeven moment klappen alle draadloze devices eruit en zijn ze offline, zit geen patroon in. Na een tijdje komt alles weer online. Tijdens offline blijft internet via laptop/telefoon wél werken
- twee deurbellen krijg ik nog niet verbonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dfs misschien?
Ik zou van de privilege gebruik maken dat je provider wifi hebt en de provider bellen, die kunnen dan samen door de logs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
En wat moet ik aangeven dan? Had vanmiddag ook gebeld en uitgelegd en ze gaven aan dat het door de switch zou komen. Moest nu 3 dagen testen (leek op probleem vooruitschuiven). Had ook aangegeven dat alle draadloze devices tegelijkertijd offline gingen maar dat zou ook door switch kunnen komen? Leek me beetje vergezocht…

Bedenk me ook: al die devices moeten 2.4 hebben. Kan het zijn dat daar iets te winnen is?

[ Voor 12% gewijzigd door hemiparo op 07-11-2023 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:29:
Bedenk me ook: al die devices moeten 2.4 hebben. Kan het zijn dat daar iets te winnen is?
Gebruik je aparte ssid's voor de 2.4 en 5GHz band? Anders is dat nog een optie om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
Mogelijk is er storingsbron aanwezig op het 2.4 kanaal dat je nu gebruikt.
Om dit uit te sluiten zou je een ander kanaal kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Vannacht alle devices even van stroom gehaald en modem reset gedaan. Na reset alleen SSID aangepast, alleen 2.4 WiFi aangezet en gastennetwerk aangemaakt. Alles leek te werken en zojuist valt weer alles uit. Alle devices offline maar ook geen WiFi naar laptop en smartphone. Na ongeveer 10-15 minuten kwam de verbinding weer terug en ging alles online. Zelf niks gedaan.

Het lijkt er dus steeds meer op dat door iets al het internetverkeer plat wordt gelegd en na een tijdje weer opstart. Dit ontstaan na de installatie van Odidio dus ik vermoed iets in het modem/instellingen. Geloof niet direct iets in huis (maar alles kan).

Straks maar weer bellen met Odido maar wellicht zijn hier nog mensen met tips/oplossingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Als het uitvalt:
- Is het SSID dan nog zichtbaar op je etlefoon?
- Kun je met het SSID verbinden?
- Als je verbonden bent, kun je het ip van de gateway pingen?
- Als je verbonden bent, kun je het ip van bv 8.8.8.8 pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:09:
Als het uitvalt:
- Is het SSID dan nog zichtbaar op je etlefoon?
- Kun je met het SSID verbinden?
- Als je verbonden bent, kun je het ip van de gateway pingen?
- Als je verbonden bent, kun je het ip van bv 8.8.8.8 pingen?
- Niet zichtbaar
- Kan hem wel zien bij bekende netwerken maar als ik wil verbinden krijg ik niet beschikbaar

Wat betreft pingen, hoe precies? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Weet je zeker dat die niet zichtbaar is ? Dus als je op je telefoon scant of je laptop dan staat die er gewoon niet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:13:
Weet je zeker dat die niet zichtbaar is ? Dus als je op je telefoon scant of je laptop dan staat die er gewoon niet tussen?
Bijna 100% zeker, zal zo (zal vast wel gebeuren) nog eens goed kijken

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=60 time=24.347 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=60 time=9.619 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=60 time=9.395 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=60 time=12.239 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=60 time=16.771 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=60 time=13.364 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=60 time=11.671 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=60 time=13.400 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=60 time=15.561 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=60 time=11.883 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=60 time=10.689 ms

(als ik verbinding heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je crux zit hem er in dat je als router, dhcp en dns het modem / router van je provider gebruikt en daarin naar gelang de provider dingen wel of niet te configureren zijn. Dus bij een switch geldt altijd YMMV :)

Ik had hier een jaar of 6 geleden het zelfde. Heb een Ubiquiti setup met USG, 3 AP's en een PoE switch neergezet. Eenmalig inrichting en af en toe een update. Rock solid.
Nu Ziggo met modem in bridge mode. Ook ooit tijdelijk van de buren af moeten tappen, dat was dubbel nat en was ook inpluggen in de wan aansluiting en gaan. Is compleet provider onafhankelijk :) Doet Gbit over LAN en Wan, en afhankelijk van je AP's en devices rond de 450 Mbit of hoger over wifi. Niet dat je dat ooit particulier zult gebruiken als je geen zware downloader bent ;)
Praat je over een investering van ca 500 euro met 1 AP, en dan verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemiparo
  • Niet online
Zo. Aan mijn Odido avontuur is een einde gekomen. En voorlopig ook aan mijn vraag.
De uitval werd steeds erger en dat werkte niet mee aan mijn happy gevoel.

Het idee van eigen apparatuur heb ik even in de koelkast gezet, ook door de opmerkingen of kosten/baten/technische kennis wel allemaal in verhouding staan. Het idee is leuk maar ook daar zal je blijven moeten investeren.
Afgelopen woensdag Odido opgezegd en weer een bestelling bij Ziggo gedaan. Gisteren alles ontvangen en kwartiertje later weer up and running. Tot nu toe werk alles zoals het deed en geen (merkbare) uitval gehad.

Toch heb ik er weer wat van opgestoken en wil iedereen ook danken voor de opmerkingen en meedenken, werkt zeker een stuk beter dan de helpdesk van Odido. Jullie zijn toppers!
Pagina: 1