Ik zit ook met dit dillema maar dan op een kijkafstand in een L-zithoek varrierend van +/- 215 cm tot 315cm of meer naar het midden van het scherm.
Die 315 cm is als ik recht voor de tv zit met mijn rug tegen de rug van de zetel. Als ik in de hoek van de L zit, zit ik het verst met iets van 3,3m
Naar mijn inzien is groter beter.
Ik zit nog met een oude plasma tv van maar 42 inch, 106cm.
65 inch vind ik minimaal maar met de subtop van OLED zoals de 65S90C is dat ook mijn maximum budget wat ik kan geven voor een tv.
En 75 (74,5") inch is dan weer het maximum wat ik dan kan hangen aan de muur, en met eventuele de iets dikkere randen eraan eigenlijk al een paar inch teveel maargoed...
75 inch is momenteel enkel met miniled te verkrijgen. 70 inch is ook slecht te verkijgen en gaat om low end producten.
75 inch mini led is dan weer iets dikker en ook iets meer rand vermoed ik. Maar goed betaalbaar.
Momenteel zou ik dus voor een 75 inch mini led gaan uit de middenklasse of topsegment. Als het uit de middenklasse komt dan kan ik wat extra uitgeven aan geluidskwaliteit. Ik wil minstens een 5.1 setup. Soundbar, subwoofer, 2 boksen achteraan. Of via tweedhands 5.1 + dolby Atmos. Dan met een apparte 7 of 9 kanaals reciever en zeker 2 plafond boxen.
Meer dan €2000 voor tv en geluid zal ik niet uitgeven.
De toekomst is randloos, printbare tv’s.
TCL-CSOT / vroeger JOLED heeft die techniek in handen en gaat eind dit jaar starten met productie maar waarschijnlijk enkel starten met IT monitors. Voor tv’s is het dus nog wat geduld hebben. Ten vroegst tweede helft 2026 denk ik.
De kans is groot dat zij OLED formaten van 70 en 75 inch ook op de markt gaan brengen, op de eerste series na zou het zelfs een stuk goedkoper zijn dan de huidge (qd)OLED’s.
Daarnaast doordat het RGB OLED direct is is er geen kleurfilter meer nodig en zou het dus meer kleurdiepte bereiken en een gelijkaardige helderheid met de huidige topmoddellen. 300 nits fullscreen tot 2000/3000 nits piekhelderheid.
Ook is de 8K techniek voor een verre toekomst veel betaalbaarder dan de LG Z-serie voor zover 8K van belang is. Het is voor de niche markt <1% en krijgt het waarschijnlijk de volgende 10 jaar nog steeds te weinig ondersteuning, content. Het is iets voor rond 2035 of later...
Eerst allemaal nog op glasvezel, gigabit ethernet, 5g, h266 codec mainstream en vooral nog de eerste 8K harddisk player en disk op de markt geboren zien voor ik maar een beetje in 8K ondersteuning begin te geloven.
Gelukkig hebben toch al enkele tv fabrikanten op Samsung na al ingezien dat die 8K praktijken nog vele jaren in de kast mogen blijven.
[
Voor 10% gewijzigd door
VerbeureM op 09-04-2024 19:46
]