Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdwaanders
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik zoek een?
Televisie van 65 of 75 inch.

Wat is je budget?
budget tv is €3500,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga de tv vooral gebruiken voor gaming en films kijken

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de Samsung S95C in mijn gedachten omdat ik het besturingssysteem van Tizen fijn vind.

Welke vragen heb je hier nog over?
De kijkafstand van de bank naar de tv is 3,30 Meter. Zou ik 65 of 75 inch kopen? Het liefste heb ik 75 natuurlijk maar ik ben bang dat het echt te groot is. 65 inch ben ik op dit moment thuis al helemaal gewend (Ik ga op mijzelf wonen). Thuis zit ik op dezelfde kijkafstand.

[ Voor 17% gewijzigd door sjoerdwaanders op 07-11-2023 10:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:25
Klinkt alsof je je keuze al hebt gemaakt ;).

De S95C is een van de betere OLED televisies die je momenteel kunt kopen.

Qua kijkafstand went het snel, 75/ 77'' zal meer immersief/ meeslepend zijn. Aan de andere kant kan gamen op 65'' bijv. ontspannender zijn bij dezelfde kijkafstand, afhankelijk van de persoon. Esthetische aspect kan ook een rol spelen, woonkamergrootte x afmeting tv.

De 77S95C valt ook ruim binnen je budget met onderhandelen, vermijdt in ieder geval grijze import en koop een Benelux model bij een van deze winkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 20:37
Voor 3,30 meter zou ik 75/77 inch nemen. (daar krijg je echt geen spijt van)

Met je huidige budget kun je daar echt prima een high end tv voor halen.
Als je tizen fijn vind, blijf je bij samsung. dan is wat hierboven is genoemd een goeie optie.

• sjoerdwaanders
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
@Eskimoo @Freshouttheoven

Bji nader inzien is de daadwerkelijke kijkafstand 290cm vanaf mijn ogen tot de tv. De afstand van muur tot muur is 350cm. Wat denken jullie? Ik heb de S95c 77 inch al gekocht van samsung maar ik twijfel of ik niet terug moet naar 65 inch. Iedereen thuis raad mij dit aan. Maarja ik vind groter leuker haha. Een reactie zou fijn zijn!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 20:37
290cm is prima voor 75/77 inch mocht de content 4k zijn.
Op 1080p is het beeld natuurlijk minder, dan moet je verder af zitten. hier zit groot verschil in.

De meeste content is al 4k, op tv kijken na.
Dus als jij veel netflix en dat soort dingen kijkt, en niet echte tv via z'n kastje, dan is 77 inch top!

Zelf bezit ik een LG 77 inch oled.
Ik zit 270cm eraf, en kijk dus bijna alleen 4k content.
nou inmiddels ben ik gewend aan 77, en mag die wel wat groter... haha.

Kortom, ik zou hem in jou geval niet terug sturen! leuke bios ervaring kun je ervan maken.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:25
sjoerdwaanders schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:27:

Bji nader inzien is de daadwerkelijke kijkafstand 290cm vanaf mijn ogen tot de tv. De afstand van muur tot muur is 350cm. Wat denken jullie? Ik heb de S95c 77 inch al gekocht van samsung maar ik twijfel of ik niet terug moet naar 65 inch. Iedereen thuis raad mij dit aan. Maarja ik vind groter leuker haha. Een reactie zou fijn zijn!
Zal optisch niet de schoonheidsprijs verdienen in een kleine kamer echter biedt het wel veel meer beleving. Los hiervan is het, zoals eerder gezegd persoonlijk en het formaat went erg snel.

Imo is 77'' bij een kleine 3 meter kijkafstand niet extreem en nog redelijk comfortabel, jij of een andere kan dit weer te groot vinden of juist weer te ''klein''.

Pak het uit, test het een paar dagen mocht het niet bevallen ruil je het om.

*Check van te voren wel even de algemene voorwaarden, sommige winkels controleren nl. de aantal branduren. Mag wettelijk gezien niet, zo lang je het binnen het acceptabele ligt echter kan het dan getouwtrek worden.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 22:43

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Wij hier in de woonkamer zitten rond 3.5m van de tv.. en gaan voor een 65inch. Voor ons is dat een nette acceptabele maat.

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 14:30
Mijn inziens is 65" echt te klein voor 3.5 meter. Groter is beter, maar ook duurder, dus dat is een afweging die je zelf moet maken.

Hou er ook rekening mee dat wat eerst groot lijkt, na een paar weken normaal oogt, en na 2 maanden klein oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-09 12:03
Ik zit ook met dit dillema maar dan op een kijkafstand in een L-zithoek varrierend van +/- 215 cm tot 315cm of meer naar het midden van het scherm.
Die 315 cm is als ik recht voor de tv zit met mijn rug tegen de rug van de zetel. Als ik in de hoek van de L zit, zit ik het verst met iets van 3,3m

Naar mijn inzien is groter beter.
Ik zit nog met een oude plasma tv van maar 42 inch, 106cm.

65 inch vind ik minimaal maar met de subtop van OLED zoals de 65S90C is dat ook mijn maximum budget wat ik kan geven voor een tv.

En 75 (74,5") inch is dan weer het maximum wat ik dan kan hangen aan de muur, en met eventuele de iets dikkere randen eraan eigenlijk al een paar inch teveel maargoed...

75 inch is momenteel enkel met miniled te verkrijgen. 70 inch is ook slecht te verkijgen en gaat om low end producten.

75 inch mini led is dan weer iets dikker en ook iets meer rand vermoed ik. Maar goed betaalbaar.
Momenteel zou ik dus voor een 75 inch mini led gaan uit de middenklasse of topsegment. Als het uit de middenklasse komt dan kan ik wat extra uitgeven aan geluidskwaliteit. Ik wil minstens een 5.1 setup. Soundbar, subwoofer, 2 boksen achteraan. Of via tweedhands 5.1 + dolby Atmos. Dan met een apparte 7 of 9 kanaals reciever en zeker 2 plafond boxen.

Meer dan €2000 voor tv en geluid zal ik niet uitgeven.

De toekomst is randloos, printbare tv’s.

TCL-CSOT / vroeger JOLED heeft die techniek in handen en gaat eind dit jaar starten met productie maar waarschijnlijk enkel starten met IT monitors. Voor tv’s is het dus nog wat geduld hebben. Ten vroegst tweede helft 2026 denk ik.

De kans is groot dat zij OLED formaten van 70 en 75 inch ook op de markt gaan brengen, op de eerste series na zou het zelfs een stuk goedkoper zijn dan de huidge (qd)OLED’s.

Daarnaast doordat het RGB OLED direct is is er geen kleurfilter meer nodig en zou het dus meer kleurdiepte bereiken en een gelijkaardige helderheid met de huidige topmoddellen. 300 nits fullscreen tot 2000/3000 nits piekhelderheid.

Ook is de 8K techniek voor een verre toekomst veel betaalbaarder dan de LG Z-serie voor zover 8K van belang is. Het is voor de niche markt <1% en krijgt het waarschijnlijk de volgende 10 jaar nog steeds te weinig ondersteuning, content. Het is iets voor rond 2035 of later...

Eerst allemaal nog op glasvezel, gigabit ethernet, 5g, h266 codec mainstream en vooral nog de eerste 8K harddisk player en disk op de markt geboren zien voor ik maar een beetje in 8K ondersteuning begin te geloven.

Gelukkig hebben toch al enkele tv fabrikanten op Samsung na al ingezien dat die 8K praktijken nog vele jaren in de kast mogen blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door VerbeureM op 09-04-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Chinese fabrikanten zullen met 55" OLED-panelen beginnen. BOE heeft massaproductie aangekondigd voor eind dit jaar. Van TCL heb ik geen concrete uitspraken gezien. Geen TV-fabrikant zal het risico willen nemen dat BOE vertraging oploopt, dus we zullen in 2025 maar heel beperkt OLED-televisies zien met Chinese panelen.

Samsung heeft een jaar of 2 nodig gehad om zijn OLED-productie op gang te krijgen, dan zal bij de Chinezen niet anders zijn. Ik verwacht grote Chinese panelen dan ook pas rond 2027.

Er is nog meer slecht nieuws: De LG P10-fab. Dat is een zogenaamde "generatie 10.5"-fabriek en de P10-fab zou grote OLED-televisies goedkoper moeten maken. LG heeft het openen van de P10-fab meerdere malen uitgesteld, vanwege de postcoronadip: De afgelopen twee jaar waren de televisieverkopen erg matig en had LG moeite om zijn bestaande twee fabs gevuld te krijgen. Nu Samsung ingetekend heeft op WOLED-panelen is de situatie voor LG een stuk gunstiger.

Het laatste nieuws is dat de P10-fab in 2025 eindelijk gaat produceren. Helaas voor de liefhebbers van grote televisies: De fabriek zal geen grote OLED-panelen produceren. Op moment zijn OLED-computermonitoren het meest lucratief en de P10-fab zal vooralsnog uitsluitend panelen voor monitoren gaan produceren.

Dus helaas... ik denk dat wachten op een grote 75"-OLED niet heel zinnig is.

Ga voor de 65", daar krijg je bij jouw kijkafstanden echt geen spijt van. Als het persé 75" moet zijn is LCD je enige optie, maar ik beeldkwaliteit altijd boven omvang verkiezen.
Pagina: 1