V&B Subway 3.0 en QBoard toch niet zo'n goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-07 15:50
Ik ben bezig met mijn Villeroy & Boch Subway 3.0 aan de wand te monteren, maar merk nu dat er best speling zit op het geheel.
Het inbouwreservoir is een Ghohe SLX. Deze zit goed vast aan de muur en vloer. Ik heb een houten omlijsting gemaakt waar ik een voorzetwand van QBoard inclusief al uitgefreesde gaten voor heb gezet.
Dit is vastgelijmd en geschroefd. de tegels die hier weer op zijn gelijmd zijn 90x40cm (3 stuks).
Nu komt het zo uit dat onderste tegel precies bij de bouten van de toiletbevestiging komen. Ook zijn de gaten in het QBoard voor de bouten best groot. Achter het stuk tegel waar het Suprafix systeem tegenaan komt, zit dus alleen een tegel en geen QBoard.

In eerste instantie heb ik de isolatomat eerst, dan het Suprafix systeem en zo geprobeerd om de kunststof beugel goed vast te zetten. Ik kon blijven draaien aan de bouten en er leek niet echt een eind aan te komen en vast te gaan zitten.
Toen heb ik het stuk isolatiemat wat achter het Suprafix blok zat weggesneden, zodat dit direct tegen de tegel aan zat. Dit leek beter vast te zitten.
Daarna de toiletpot erop gemonteerd, maar deze bleef speling vertonen.
Pot er weer af en toen viel me op dat de onderste tegel wat naar achteren leek te zitten.

Ik heb het vermoeden nu dus dat, omdat er weinig tot geen QBoard "vlees" achter het Suprafix zit, de tegel naar achteren buigt, zodra je de moren aan draait.

Idealiter heb je zoveel mogelijk tegels en plaatmateriaal om het Suprafix heen zitten. Maar dat is met zo'n QBoard niet mogelijk.

Heb ik hier een verkeerde keuze gemaakt, of valt dit nog te fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIZca-WPVaDPLPVW_z3gKr74Hws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TED7xonIAqFYWwxukjeatJQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K34hV5ObGsgsPPjC15yuY9qdJng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8XEke9TeEUmPDJ0bEhFl97O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxgVipWO-Dgnu1Wde3OcUeKy6qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFSC5jk7MpnXrSZxtGMYFjyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6vmsg5NHD64yZfvUFaLuL8rk6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvJ8LnxOhGyxjkHifXcAdy5T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 15:41
Geen voegen tussen de tegels en heb je de tegels nou vastgekit? Of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-07 22:00
De speling zit waarschijnlijk in de bevestiging van de pot aan het hangsysterm. Het is een hoop gepruts om dat goed strak te krijgen.
Het qboard en tegels lijken mij wel goed te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Krijnemans schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:39:
Geen voegen tussen de tegels en heb je de tegels nou vastgekit? Of lijkt dat maar zo?
De tegels zijn gelijk met Eurocol 688. Bij deze tegels zit er inderdaad geen of mini voeg tussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q9WiFMck_Wk4XUEdGHn7YgUt9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldhOsjoXhzbhMgAQLAC18ow0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
ducolwd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:47:
De speling zit waarschijnlijk in de bevestiging van de pot aan het hangsysterm. Het is een hoop gepruts om dat goed strak te krijgen.
Het qboard en tegels lijken mij wel goed te zitten.
Ik hoef me geen zorgen te maken over de tegel die buigt als ik de moer van het hangsysteem aandraai? Wanneer is in dit geval vast is vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bilke013
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-07 11:27
Probeer deze eens: https://www.hornbach.nl/p...0x42-cm-3mm-dik/10270856/

Bij onze wc zat er een 6mm mat bij en kreeg ik hem ook niet strak gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Ik heb hem nu zonder tussenmat gemonteerd. Wat ducktape op de achterkant van de pot om knarsen tegen te gaan. De SupaFix beugel zit nu vast-ish op gevoel. Harder aandraaien durfde ik niet ivm de tegels. Wel heb in de sleuf tussen de tegel en het losse stukje tegel nog een "lego" blokje gedaan die bij de V&B was geleverd om extra steun te geven.

De pot zit er nu weer op en best vast. Ik durf nog niet te zitten: als ik op het uiteinde van de pont hard duw, is er wel een klein beetje beweging te zien waar de pot en de tegelwand bij elkaar komen. De bouten van de pot zijn echt wel vast gedraaid. Ik heb gekeken of het blokje waar de moer in zit van het SupaFix systeem ook verschoven richting muur is, maar dat is niet echt het geval als ik het goed zie. Dit hoeft misschien ook niet te gebeuren...

Het is dus nu zo dat ik eigenlijk nooit zo secuur heb gekeken naar de beweging in een toiletpot als je er gewicht op zet. Wellicht is dit bij iedere pot wel een beetje. Of hoort het echt muurvast te zitten en is er geen beweging te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:15
Ik heb het idee dat die beweging inherent is aan het feit dat je Qboard (hardschuim, maar nog steeds schuim) hebt gebruikt. De onderkant van de pot drukt dat naar de achterwand toe. Ik heb over mijn inbouwdeservoir een underlayment plaat waaroo getegeld is. Dat komt niet in beweging met puntbrlasting van een hangpot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-08 15:20
Prutsky schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:48:
Ik heb hem nu zonder tussenmat gemonteerd. Wat ducktape op de achterkant van de pot om knarsen tegen te gaan. De SupaFix beugel zit nu vast-ish op gevoel. Harder aandraaien durfde ik niet ivm de tegels. Wel heb in de sleuf tussen de tegel en het losse stukje tegel nog een "lego" blokje gedaan die bij de V&B was geleverd om extra steun te geven.

De pot zit er nu weer op en best vast. Ik durf nog niet te zitten: als ik op het uiteinde van de pont hard duw, is er wel een klein beetje beweging te zien waar de pot en de tegelwand bij elkaar komen. De bouten van de pot zijn echt wel vast gedraaid. Ik heb gekeken of het blokje waar de moer in zit van het SupaFix systeem ook verschoven richting muur is, maar dat is niet echt het geval als ik het goed zie. Dit hoeft misschien ook niet te gebeuren...

Het is dus nu zo dat ik eigenlijk nooit zo secuur heb gekeken naar de beweging in een toiletpot als je er gewicht op zet. Wellicht is dit bij iedere pot wel een beetje. Of hoort het echt muurvast te zitten en is er geen beweging te zien?
Ik heb zelf thuis ook de V&B subway 3.0 potten. Er zit bij mij ongeveer een millimeter beweging in de pot wanneer je erop gaat zitten. Echter zie je dit niet meer op het moment dat die rand is afgekit. Let er wel op dat wanneer je een isolatiemat plaatst je deze alleen tussen het toilet doet, en niet tussen de suprafix beugel (zie ook de villeroy en boch montagevideo https://www.youtube.com/watch?v=qvWll0J_AXw).
Zelf heb ik express niet gekozen voor Qboard omdat veel recensies op internet komen met problemen met beweging in de plaat. Hiervoor heb ik voor de zekerheid de groene spaanplaat gekozen.
Ik had de tegels achter de pot wel anders gemaakt i.v.m. stevigheid. Je had (achteraf) beter 1 tegel kunnen pakken en daar gaten in kunnen boren voor de ophanging en afvoer.
Dat ene kleine stukje tegel in het midden zit nu nergens aan vast en heeft snel de neiging om in het qboard te drukken.

Maargoed dit is allemaal achteraf en heb je nu niets aan.
Ik zou bovenstaande isolatiemat van 3mm kopen, de pot goed aandraaien met de inbussen zodat deze niet teveel speling heeft, afkitten en gewoon kijken of het goed gaat. De ducktape zou zelf niet mijn voorkeur hebben want de isolatiematten zorgen er ook voor de krachten op de tegels verdeeld worden.
Eventueel na een tijdje de bouten waarmee de pot zit nog een keertje natrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Goed... vanavond eens goed test gezeten en het geheel kraakt en piept mij te veel.
Ik ga de zaak afbreken en opnieuw beginnen. Overal is 18mm underlayment te vinden, Grohe raad 2x 12,5mm aan. Waarom geen idee. Maar dikker dan 18mm is lastig te vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Prutsky schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:08:
Goed... vanavond eens goed test gezeten en het geheel kraakt en piept mij te veel.
Ik ga de zaak afbreken en opnieuw beginnen. Overal is 18mm underlayment te vinden, Grohe raad 2x 12,5mm aan. Waarom geen idee. Maar dikker dan 18mm is lastig te vinden...
Ik heb een wedi plaat zitten, 20 mm dik. Zo vast als een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hier ook.
Geen enkel kraakje of beweging.
Wedi - tegels -v&b3.0 (zonder tussenmat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:39
Ik plaats ze ook altijd met Vidiboard er tussen en nooit problemen... Qboard is wel wat zachter maar met zon grote tegel er op zou t geen problemen moeten geven.

Denk wel dat t bij deze vorm van bevestiging hoort dat ie niet ramvast tegen de achterwand zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Vandaag de tegels eraf gehaald. De bovenste twee gingen er zelf heel vanaf. De lijm was nog niet eens helemaal hard, terwijl 5 dagen geleden (zaterdag) ze erop gezet heb.

De onderste tegel, daar zat wel een barst in. Ik ben er vrij zeker van dat dat gisteren bij het proefzitten gebeurt is.

Nu weer nieuwe houten ombouw maken, aangezien ik de High tack kit er niet meer vanaf krijg. 18mm underlayment is al op maat gezaagd.

Van het weekend maar weer eens verder. Dit keer wel gaten zagen voor afvoeren en draadeinden. Dat was echt wel handig van QBoard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Kan je niet gewoon beter tegellijm gebruiken ipv kit?
Lijkt me dat dat je probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
bottom line schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:05:
Kan je niet gewoon beter tegellijm gebruiken ipv kit?
Lijkt me dat dat je probleem is
De volgende tegellijm is gebruikt: Eurocol 688

Dus geen kit voor de tegels, alleen extra voor het QBoard tegen het houten frame en spoelsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 19:20
Hier exact hetzelfde probleem gehad met een soortgelijke opbouw. Uiteindelijk opgelost door onderaan met een halve tegel hoog te beginnen i.p.v. een hele. Dit zodat de naad van de tegels niet direct bij het bevestigingsmechanisme van de pot zat. Vereiste wel wat precisie met het boren van de gaten voor de draadeinden en de afvoer, maar scheelt enorm in de drukverdeling en stijfheid van de achterwand. Staat/hangt inmiddels al weer ruim 3 jaar zonder tussenmat :)
Pagina: 1