Beschadigde kabel kerstverlichting herstellen veilig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 17:12
Hallo allemaal,

De 12v kabel die naar de kerstverlichting (buiten) loopt is recent doormidden gesneden door de grasmaaier. Het betreft een kabel die je wel vaker ziet bij kerstverlichting buiten, zie de foto hieronder als voorbeeld. Deze heb ik gerepareerd door de 2 kabels uit elkaar te halen, te strippen, de uiteindes om elkaar heen te draaien en hier een beetje isolatietape omheen te doen. De verlichting doet het nu weer prima maar mijn vraag is of dit ook veilig is of dat ik de verlichting beter helemaal kan vervangen. Er loopt slechts zo'n 4 watt doorheen. De verlichting vervangen is een enorm gedoe vandaar de vraag of dit zo ook een goede oplossing is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tTKsF685/Perfect-LED-Verlengsnoer-koppelbare-kerstverlichting-Perfect-LED-5-meter-Binnen-Buiten-AX8439990-K1.jpg

Meer iets voor MME => verplaatst

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-11-2023 18:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Zelf zou ik solderen en krimpkous er overheen, indien geen soldeerbout toch op zijn minst met een lusterklem/duikertje/wago's en eventueel in een lasdoosje.

Hetgeen jij gedaan hebt kan geen kwaad omdat het het 12v gedeelte betreft maar dat hangt snel weer uit elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
of een kripkousje met het tin er al in..
https://nl.aliexpress.com...7c6d74b&afSmartRedirect=y

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41
12V en kerstverlichting, dus ik verwacht hier geen risico's voor brand-door-kortsluiting door.
Maar, een gerepareerde kabel buiten... weet niet of dat dat het heel lang gaan volhouden. Misschien als je krimpkous met lijm gebruikt, dat dat het gerepareerde stuk waterdicht afsluit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb gisteren hier ook de kerstverlichting per ongeluk doorgeknipt en gewoon gefixed met wat ducttape. Werkt prima :)\
Beste is het geheel in een las doosje te doen, maar daar had ik geen zin in, dus dan maar zo.

12 volt is toch niet gevaarlijk :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:37
Zoals anderen hier ook voorstellen zou ik toch de verbinding wat steviger maken (met minder weerstand) door te solderen, en waterdichter maken met krimpkousen en daaromheen stevige ducttape of in ieder geval iets wat buiten ook blijft zitten (isolatie tape heeft nu niet bepaald de meest stevige lijm erop zitten).

verder 12 volt, dus weinig gevaar voor mens of dier (zeker bij lage max stroom capaciteit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:51
Atlas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:32:
Ik heb gisteren hier ook de kerstverlichting per ongeluk doorgeknipt en gewoon gefixed met wat ducttape. Werkt prima :)\
Beste is het geheel in een las doosje te doen, maar daar had ik geen zin in, dus dan maar zo.

Gewoon elk jaar goed oprollen dan hoef je die meuk niet te knippen als het door elkaar heen zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb bij de stofzuigersnoer die klem zat onder een deur gewoon isolatietape gebruikt. Maar het was alleen het plastic wat daar kapot was (er gaat wel meer stroom doorheen :p )

Je kan ook een aan/uit schakelaar monteren waar het snoer toch al doorgeknipt is :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Laatst online: 13:42
Atlas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:32:

Elektrische schokken zul je van 12V (vrijwel) niet ervaren. Maar het kan wel brand veroorzaken door slechte verbindingen of kortsluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:43
Ryen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:19:
[...]

Elektrische schokken zul je van 12V (vrijwel) niet ervaren. Maar het kan wel brand veroorzaken door slechte verbindingen of kortsluiting.
hoe dan :? Het trafootje dat ervoor zit (230V -> 12V ) kan maar een paar watt of enkele tientallen watts leveren, er kunnen dus never nooit hoge stromen gaan lopen die door overgangsweerstand brand gaan veroorzaken :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:41
ybos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:37:
[...]

hoe dan :? Het trafootje dat ervoor zit (230V -> 12V ) kan maar een paar watt of enkele tientallen watts leveren, er kunnen dus never nooit hoge stromen gaan lopen die door overgangsweerstand brand gaan veroorzaken :N
Wat doet het trafootje bij kortsluiting? Bij een slechte beveiliging heel veel warmte produceren, doorbranden?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryen
  • Laatst online: 13:42
[...]

De kans is ook niet zo groot. Het ligt eraan waar de slechte verbinding zit en of er iets brandbaars in de buurt is. Netjes verbinden in een lasdoos lijkt me dan ook een goede oplossing.

Kortsluiting is een ander verhaal. Het is maar afwachten hoe de "kwaliteitsnetvoeding" hierop reageert. En die voeding ligt meestal binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Lijkt me prima, eigenlijk is krimpkous mooier/beter maar dit voldoet prima.

Maar we zitten hier op Tweakers dus alles moet perfect en in dat geval moet deze kabel opnieuw gecertificeerd worden zodat het ook verzekeringstechnisch verantwoord is je kan de kabel opsturen voor inspectie kost waarschijn rond de 150 euro of meer krijg je er wel een keuringsrapport bij ;) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 16:45

Nullifiel

╞═══════╡

Gietmof kan ook https://www.bol.com/nl/nl...lBMg.4_16.17.ProductTitle

Maar da's echt overkill :+
Solderen en krimpkousje lijkt me logischer.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[...]

Op mijn werk wel wat "onschuldige" 230V -> 12V/500mA-trafootjes gezien die ontploft/half gesmolten waren en de omgeving zwartgeblakerd hadden en/of rookmelder deden afgaan.

En de brandweer waarschuwt ook voor telefoonladers, maar die zijn ook natuurlijk ook volstrekt ongevaarlijk "want weinig volt" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:43
I stand corrected...
Het lijkt mij dat zo'n trafootje voorzien is van een (glas)zekering, maar de praktijk blijkt weerbarstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMCThomas
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 17:12
Bedankt voor alle antwoorden! :)

[ Voor 4% gewijzigd door TMCThomas op 07-11-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:39
Nullifiel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:47:
Solderen en krimpkousje lijkt me logischer.
Dat is wel de betere manier ja.
Daar heb je nu van die mooie krimp soldeerverbinders voor.
Voor gebruik buiten wil je gewoon dat het echt waterdicht is, anders krijg je al snel corrosie en dus slechte verbindingen.
Je zou de verbindingen ook nog creatief met hotglue kunnen isoleren? :)
Hotglue - And you just thought it was for arts and crafts…

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 07-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:26
[...]

Enkele tientallen Watt is ruim voldoende om iets brandbaars in de hens te zetten. Als die tientallen Watt in de slechte verbinding gaan zitten, en die zit in een kabel van brandbaar plastic of tegen een gordijn of bank oid kan dat best fout gaan.

Dit ging over buiten geloof ik, dus het zal zo'n vaart niet lopen met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Heb jij ervaring met die ondingen? Ik heb er al tig geprobeerd, nu zelfs van 3m en ofwel krijg je het niet heet genoeg ofwel verbrand de kous voor het tin smelt...

Ik gebruik dus de classic way...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 08:42
Gewoon op het web voor €10 met verzendkosten een nieuwe bestellen. Krijg je misschien ook nog een ballpoint gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

n8tur3 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:18:
Gewoon op het web voor €10 met verzendkosten een nieuwe bestellen. Krijg je misschien ook nog een ballpoint gratis.
:? voor 2 draadjes die af zijn? bah... wegwerpmentaliteit :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:39
Ligone schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:51:
Heb jij ervaring met die ondingen? Ik heb er al tig geprobeerd, nu zelfs van 3m en ofwel krijg je het niet heet genoeg ofwel verbrand de kous voor het tin smelt...

Nee, nog niet dus, ik was eigenlijk wel van plan ze te gaan gebruiken.
Dus het werkt niet zo makkelijk als getoond? :?
Zelf vroeg ik me eigenlijk ook af of dat wel goed gaat met het verhitten van de krimpkous en soldeer.
Misschien komt het erg aan op de juiste temperatuur?

Zelf doe ik het ook altijd met soldeer/krimp en soms hotglue bij bepaalde gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:48
Als ik dit verhaal zo lees dan zou ik de verbinding solderen en daarna een krimpkousje erover heen. En daarna goed intapen omdat het buiten ligt, ik zou iets als dakgoot tape of tunnel/kas tape nemen. Dakgoot tape heb ik ook bij de beentrede van de scooter gebruikt, kappen sloten niet goed meer aan, en ducktape laat snel los door regen en door trillingen.

Als alternatief voor deze methode kun je ook wago klemmetjes gebruiken (de types die geschikt zijn voor soepele draad) en vervolgens goed intapen met (vind ik dan) dakgoot tape of tunnel/kas tape.

Evt waterdichte kabeldoos kan ook zodat je geen tape hoeft te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door dennis_rsb op 07-11-2023 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:26
Er bestaat ook krimpkous met smeltlijm er in, dan heb je zeker een waterdichte verbinding (als je de juiste maat krimpkous gebruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-07 17:49
Of zoiets mof, dan is het zeker waterdicht: https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-2259055.html

Hoewel de mof misschien net zo duur is als je kerstverlichting 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-06 21:27
Ligone schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:51:
[...]

Wat gebruik je dan om deze warm te maken? Ik heb hier met een verbrander met kleine nozzle nog nooit problemen mee gehad. Echter met een directe vlam(aansteker/gasbrandertje) is de kans groot dat je krimpkous idd verband

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@dnhaas Aansteker, gassoldeerbout met blaasstukje ipv stift, verfbrander. Moet er mss wel bij zeggen dat 99% van mijn werk buiten is!
Pagina: 1