Miele G4980Vi - printplaat kapot?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-wood
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-11-2023
Dag Tweakers,

Na een weekje vakantie in Nederland zijn we daarnet thuisgekomen en zagen we dat onze vaatwasser van Miele het niet meer deed. Type G4980Vi. Hij geeft geen enkele reactie, geen geluid, lampjes of wat dan ook. Het stopcontact is getest, daar ligt het niet aan.

Ik heb hem even uit elkaar gehaald en ik denk dat de printplaat kapot is. Zou dit door de storm kunnen zijn die afgelopen week gepasseerd is? Ik zie ook verkleuringen op de witte verbindingsklem (geen idee hoe dit heet). Vloeistof?

Kunnen jullie eens naar de foto kijken en jullie mening over de printplaat geven? Er zijn duidelijk twee zwarte vlekken te zien.

Op internet las ik dat printplaten hersteld kunnen worden. Zouden jullie deze printplaat nog opsturen of kan ik het wel vergeten?

Klein detail: Toen ik de printplaat uit de vaatwasser haalde lieten de verbindingsklemmen los... Ik veronderstel dat ik ze op de juiste plaats terug gemonteerd heb... Shame... :F Er is echter één stuk waar geen klem voor is, is dit normaal?

Alvast bedankt!

Nog een fijne avond gewenst.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/K3FcnT5Q/IMG-20231106-212619736.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dDBZ5QTD/IMG-20231106-212628748-HDR.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Z9b6b93k/IMG-20231106-211355888.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door k-wood op 06-11-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
opsturen kan je altijd proberen. kan eht niet dan kost het je hooguit de verzendkosten.
mocht je in een ander geval een niewue overwegen(ik ben blind dus kan niet zien of deze vaatwasser inbouw of vrijstaand is) everglades biedt zowel een inbowu als vrijstaande vaatwasser aan op bol.com. met 5 jaar volledige garantie voor 389 euro dacht ik uit m'n hoofd. daar krijg je dus 5 jaar volledige fabrieksgarantie op dus voor dat geld prima zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-wood
@dicksterk Bedankt voor je reactie! Het gaat hier om een inbouw vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
@k-wood Zo te zien zijn er een aantal traces op het PCB opgeblazen. Misschien is de zekering (ronde rode ding, linksonder van 1,6A 250V) ook kapot. Dus ff de traces en zekering doormeten met een multimeter :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mooie duidelijke foto's! d:)b

Er is inderdaad hier en daar iets doorgebrand. Kijk op de 1ste foto naar de chip onder die zwarte vlek. Eén van de pootjes is weg. Zelf zou ik wel proberen om dat te herstellen. De traces die zijn doorgebrand overbruggen en de chip vervangen. Standaard inderdaad ook even alle zekeringen overlopen. En ook even checken of de elco's nog OK zijn. Naar waar zou je de print dan opsturen?

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 07-11-2023 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Goed gezien van die chip @D-Three! Het hele pootje is gewoon weg :o.

@k-wood
Je ook nog zien te achterhalen wat het achterliggende probleem is. Die traces op het PCB gaan niet vanzelf kapot, misschien zit er ergens anders nog kortsluiting (in een motor of pomp etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-wood
Allen bedankt voor de reacties!
Puch-Maxi schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:35:
@k-wood Zo te zien zijn er een aantal traces op het PCB opgeblazen. Misschien is de zekering (ronde rode ding, linksonder van 1,6A 250V) ook kapot. Dus ff de traces en zekering doormeten met een multimeter :).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een leek ben op elektronica, ik kan en heb wel een paar pc's in elkaar gezet maar ik ben bang dat ik hier meer fout dan goed ga doen... Ik heb wel een multimeter, maar hoe begin ik hier aan? Ik kan geen schema ofzo vinden.
D-Three schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:05:
Naar waar zou je de print dan opsturen?
Printplaatreparatie Voor een 70-80 tal euro zou ik gediend zijn. Het voorrijden van de monteur van Miele kost al 130 euro ofzo, dus dan is mijn keuze snel gemaakt.
Puch-Maxi schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:05:
Je ook nog zien te achterhalen wat het achterliggende probleem is. Die traces op het PCB gaan niet vanzelf kapot, misschien zit er ergens anders nog kortsluiting (in een motor of pomp etc).
Dat was ik vergeten melden, de vaatwasser maakt al enkele maanden wat meer lawaai dan anders. Ik vermoed dat dit tijdens het wegpompen van het water is. Hoe zou ik de pomp kunnen controleren zonder een werkende printplaat? Nogmaals... noob aanwezig! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ja dat kan, misschien zit er wat vast in de pomp (stuk glas oid) of er is een lager kapot. Je kunt kijken of de pomp zwaar loopt. Op z'n minst moet je dus een nieuwe printplaat en waarschijnlijk een nieuwe pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-wood
Update van de situatie:

Ik heb contact gehad met drie herstellers van printplaten via mail. Twee hebben gezegd dat zij deze niet meer kunnen repareren en de laatste (degene van de link hierboven) zei me dat ik hem mocht opsturen en dan gingen ze het proberen.

Ik heb ook contact gehad met Miele. Zonder teveel in detail te treden vind ik hun tarieven schandalig. 125 euro voorrijkosten, eerste kwartier gratis, daarna moet ik per kwartier 36 euro betalen! Ik heb maar niet meer gevraagd of dit incl. BTW was... Een nieuwe printplaat bij hen kost zo'n 500 euro... 8)7 |:(
Een andere optie was om een forfait te nemen van 325 euro, ongeacht de duurtijd van de herstelling, sommige onderdelen waren dan inbegrepen, maar rara geen printplaat. Met deze bedragen zit ik al aan de prijs van een nieuwe vaatwas bij een ander merk. Ongehoord dat een vaatwas van meer dan 1200 euro gewoon kapot is na een zes- à zevental jaar.

Daarna teruggebeld naar de technische dienst, enkel engelstalig, en gevraagd achter een schema van de printplaat zodat ik het zelf kan testen met een multimeter. Vriendelijke man, maar hij kon en mocht me de schema's niet geven..

Zoals het er nu voor staat, denk ik de printplaat gewoon te versturen, we zien dan wel. Daarentegen moet ik zien uit te vogelen wat er dan precies de oorzaak was van de verbranding van de printplaat..

[ Voor 6% gewijzigd door k-wood op 08-11-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
k-wood schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:13:
Update van de situatie:

Ik heb contact gehad met drie herstellers van printplaten via mail. Twee hebben gezegd dat zij deze niet meer kunnen repareren en de laatste (degene van de link hierboven) zei me dat ik hem mocht opsturen en dan gingen ze het proberen.

Ik heb ook contact gehad met Miele. Zonder teveel in detail te treden vind ik hun tarieven schandalig. 125 euro voorrijkosten, eerste kwartier gratis, daarna moet ik per kwartier 36 euro betalen! Ik heb maar niet meer gevraagd of dit incl. BTW was... Een nieuwe printplaat bij hen kost zo'n 500 euro... 8)7 |:(
Een andere optie was om een forfait te nemen van 325 euro, ongeacht de duurtijd van de herstelling, sommige onderdelen waren dan inbegrepen, maar rara geen printplaat. Met deze bedragen zit ik al aan de prijs van een nieuwe vaatwas bij een ander merk. Ongehoord dat een vaatwas van meer dan 1200 euro gewoon kapot is na een zes- à zevental jaar.

Daarna teruggebeld naar de technische dienst, enkel engelstalig, en gevraagd achter een schema van de printplaat zodat ik het zelf kan testen met een multimeter. Vriendelijke man, maar hij kon en mocht me de schema's niet geven..

Zoals het er nu voor staat, denk ik de printplaat gewoon te versturen, we zien dan wel. Daarentegen moet ik zien uit te vogelen wat er dan precies de oorzaak was van de verbranding van de printplaat..
is lastig te achterhalen. want het is doorgebrand terwijl je weg was toch? zijn er meer apparaten kapot gegaan toen je weg was? anders zou het nog blikseminslag of iets dergelijks kunnen zijn, al herinner ik me geen onweer tijdens die storm.
Pagina: 1