Kan het kwaad om de kap van een CV ketel open te laten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-04 22:13
Goedenavond,

Zou het enigszins kwaad kunnen als ik de kap van mijn CV ketel open laat?
Doordat ik het openlaat is het een stuk warmer op de gang + mijn huis
** woon in een kleine VVE (CV is voor 7 huishoudens dus staat geregeld te verwarmen)

In de kleine ruimte waar de CV ketel staat is het circa +25 graden
En je geloof het of niet, die warme lucht trekt gemakkelijk naar binnen

Als nu blijkt dat het niet verstandig is, wegens schadelijke stoffen dan kan ik hier beter mee ophouden.
koolstofmonoxide meter staat natuurlijk wel in deze ruimte.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypRoZ_jZTKQdFmLGZ8_ptsofzL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWEMTvkwLvG8TiwY916h2mlK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door sidney013 op 06-11-2023 20:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:54

Barrycade

Through the...

Wat bedoel je met kopse kant? Of bedoel je de kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Barrycade schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:57:
Wat bedoel je met kopse kant? Of bedoel je de kap?
ja de kap idd, lekker onduidelijk met de kopse kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Normaal doe je die dicht om geen warmte te verliezen. Bij mij is de kap er al jaren van af.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Die kap houdt geen CO2 of CO tegen dus dat maakt niet uit qua dat gevaar.

Opzich is er altijd behoud van energie, dus met of zonder kap maakt volgens mij niet uit. De k dat de meeste warmte van de buizen afkomt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit is een Remeha, deze is bedoeld om gesloten te gebruiken. Mocht je een CO2 lekkage hebben dan verdwijnt dat weer via de pijp naar buiten. Lekker dicht laten dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Microkid schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:02:
Dit is een Remeha, deze is bedoeld om gesloten te gebruiken. Mocht je een CO2 lekkage hebben dan verdwijnt dat weer via de pijp naar buiten. Lekker dicht laten dus.
Idd het gaat om een Remeha kachel. Maar om die reden heb ik ook een CO2 melder er naast staan, zolang die niet piept is er niks aan de hand?

[ Voor 4% gewijzigd door sidney013 op 06-11-2023 21:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

sidney013 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:51:
[...]

Idd het gaat om een Remeha kachel. Maar om die reden heb ik ook een CO2 melder er naast staan, zolang die niet piept is er niks aan de hand?
Waarschijnlijk gaat het om een CO-melder in het verwarmingshok
een CO2 meter bestaat ook maar die meet wat anders in jouw leefruimte.
Je will iig van geen van beide gassen teveel binnenkrijgen :+ O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als tweaker zijnde ook gelijk een fan op zetten zodat de warmte van de cv nog beter aangevoerd wordt het huis in. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
bgrr schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:25:
Als tweaker zijnde ook gelijk een fan op zetten zodat de warmte van de cv nog beter aangevoerd wordt het huis in. _/-\o_
Hahahaha ja daar zijn die ventilatoren toch voor? In de zomer beetje koud wind, maar in de winter goed om warmte lucht naar binnen te krijgen?

Haha begrijp het ook wel, maar vroeg mij gewoon af of het echt ongezond is of dat het niet zoveel kwaad kan. En begin toch wel het gevoel te krijgen dat ik het beter niet meer kan doen. Overigens de monteur van de cv ketel zei ook dat ik het niet moest doen. Maja beetje eigenwijs ben ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
De ketel hoort dicht te zijn zodat deze geen verbrandingsgassen lekt. Dat het warmer wordt zonder kap komt waarschijnlijk door deze gassen. Doe hem er maar snel weer op.

https://www.nvwa.nl/onder.../koolmonoxidevergiftiging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Veel moderne ketels zijn gesloten ivm CO gevaar, de ventilator zuigt in de kast aan en de kast staat in verbinding met je luchttoevoer. Bij lekkage worden de gassen gelijk door de ketel zelf opgesoupeerd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Nog een ander argument is het condenseren, doordat de warmte lucht gekoeld wordt met de inkomende koele lucht condenseert deze en heb je dus een hoger rendement.

Als je de kap eraf laat dan heb je geen effect van dit condenseren en lijkt het warmer te zijn in de betreffende ruimte maar algeheel gezien heb je minder rendement uit een kuub gas. Het zou dus beter zijn om een extra radiator te plaatsen in de betreffende ruimte.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02

bonzz.netninja

Niente baffi

sidney013 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:51:
[...]

Totdat die (CO meter) het opeens niet doet om wat voor reden dan ook en je de sigaar bent. Of maw. die meter is verstandig is een normale situatie met kap erop als extra extra noodveiligheid. Ga je daaraan lopen klootviolen dan is een simpel metertje niet meer afdoende en wordt die meter opeens gepromoveerd tot belangrijkste veilidheidsvoorziening. En daar zijn ze niet voor gemaakt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jeroen3 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:16:
De ketel hoort dicht te zijn zodat deze geen verbrandingsgassen lekt. Dat het warmer wordt zonder kap komt waarschijnlijk door deze gassen. Doe hem er maar snel weer op.

https://www.nvwa.nl/onder.../koolmonoxidevergiftiging
Als het warmer wordt door welke gassen? - in het verwarmingshok?
Daar heb je dan geen last meer van - dan ben je al lang de pijp uit gegaan _O- - zeker als het om CO :Y gaat.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 22:18
Het is een gesloten toestel. Dat moet je gesloten gebruiken. In de kap zit ook vrij behoorlijke afdichting. Zoals al gezegd, als er een lekje is, dan overleef je dat tenminste.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:32
dunklefaser schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:21:
[...]

een CO2 meter bestaat ook maar die met wat anders in jouw leefruimte.
Inderdaad, maar van de ene krijg je een beetje hoofdpijn en van de andere last van uitvaart. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als de ontluchter een keertje gaat sproeien zonder kap dan zit wel alles onder de drap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ryen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:16:
[...]

Inderdaad, maar van de ene krijg je een beetje hoofdpijn en van de andere last van uitvaart. >:)
Zoals Paracelsus al schreef - alles een vraag van de dosis 8)7, bij overschrijding -> eeuwige slaap :Z

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 07-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:32
dunklefaser schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:26:
[...]

Zoals Paracelsus al schreef - alles een vraag van de dosis
Natuurlijk, maar een gevaarlijke concentratie koolmonoxide is ongeveer 50 keer hoger dan voor kooldioxide. Bovendien is koolmonoxide reukloos. Kooldioxide ruik je echt wel bij 40.000 ppm (=4%). Niet prutsen met CO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ryen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:32:
[...]

Natuurlijk, maar een gevaarlijke concentratie koolmonoxide is ongeveer 50 keer hoger dan voor kooldioxide. Bovendien is koolmonoxide reukloos. Kooldioxide ruik je echt wel bij 40.000 ppm (=4%). Niet prutsen met CO!
Lager, lager! Ruiken ja - maar niet als je sterk verkouden bent of last hebt van reukverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 22:35
Ik wilde ook bijna een soortgelijke vraag stellen maar dan of ik de uitmonding van de rookgasafvoer in huis kan plaatsen voor extra warmte. Maar begrijp dus dat dat geen goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:23
Figo112 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:41:
Ik wilde ook bijna een soortgelijke vraag stellen maar dan of ik de uitmonding van de rookgasafvoer in huis kan plaatsen voor extra warmte. Maar begrijp dus dat dat geen goed idee is.
Kan ik dan het uiteinde van de schooorsteen van m’n open haard in huis plaatsen voor extra warmte?

Ofwel ja, uitermate slecht plan.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Figo112 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:41:
Zeker wel, beetje trollen huis heeft voldoende ventilatie :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
dunklefaser schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:59:
[...]

Lager, lager! Ruiken ja - maar niet als je sterk verkouden bent of last hebt van reukverlies.
Mwha het echte gevaar van CO is dat het voorkomt dat je bloed zuurstof kan opnemen, details weet ik niet, maar is mij geleerd bij de cursus.

Ketels zijn gesloten verbrandingstoestellen. De naam zegt het al.

De werking is dat de ketel zelf via het gesloten toestel lucht aan zuigt van buiten, en deze met gas verbrand en via de rookgas naar buiten heen blaast. De kap er af halen heeft als nadeel dat je de warme lucht uit je huis gaat aanzuigen en naar buiten gaat blazen, en je een open verbinding naar buiten hebt via de open lucht toevoer. Die gaat dan weer op zijn beurt via natuurlijke trek ook warmte naar buiten heen blazen.

Blijft het werken zonder kap, zeker. Of het verstandig is, nee. Beter even een kleine radiator naast je ketel zetten. Kan je het ook nog regelen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:36
Precies, je trekt nu lucht aan van binnen voor de verbrandingslucht in plaats van verse lucht van buiten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dit behoeft toch enige nuancering. Een HR ketel is altijd een gesloten toestel. Normaliter zuigt ie via de aanvoerpijp rechtstreeks lucht aan van buiten. CO lekkage in je ketel zelf komt gewoon in je huis terecht. De behuizing is niet luchtdicht. Wat je tegenwoordig vaak ziet is dat de behuizing als onderdeel van je luchttoevoer wordt gebruikt, die is dan ook luchtdicht en eventuele interne CO lekkages worden door de luchtventilator afgezogen. Deze toestellen mag je daarom nooit, en dan ook nooit zonder deksel gebruiken! Deze opbouw zie je bij de Nefit Proline en Trendline generatie en is volgens mij van Bosch overgenomen na de overname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:15
ds23man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:18:
Dit behoeft toch enige nuancering. Een HR ketel is altijd een gesloten toestel. Normaliter zuigt ie via de aanvoerpijp rechtstreeks lucht aan van buiten. CO lekkage in je ketel zelf komt gewoon in je huis terecht. De behuizing is niet luchtdicht. Wat je tegenwoordig vaak ziet is dat de behuizing als onderdeel van je luchttoevoer wordt gebruikt, die is dan ook luchtdicht en eventuele interne CO lekkages worden door de luchtventilator afgezogen. Deze toestellen mag je daarom nooit, en dan ook nooit zonder deksel gebruiken! Deze opbouw zie je bij de Nefit Proline en Trendline generatie en is volgens mij van Bosch overgenomen na de overname.
Niets aan toe te voegen, ik zou de kap er inderdaad zo snel mogelijk weer opzetten. Bij CO-lekkage werkt de afzuiging van de behuizing inderdaad niet goed zonder kap waardoor het risico op ernstig last van een uitvaart groter wordt zoals eerder al mooi omschreven.

Ik had overigens mijn twijfels bij de nieuwe CO-vakmanschap certificering die eerder dit jaar verplicht is geworden om aan een ketel te werken (BRL 6000-25 voor ketels onder de 100KW), maar dit soort situaties zegt dan misschien toch wel weer wat vóór die certificering... :+ :+ :+

[ Voor 12% gewijzigd door filthymushroom op 07-11-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

We weten het type van de ketel niet eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
ds23man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:30:
We weten het type van de ketel niet eens....
Dat is niet helemaal waar, zo te zien is dit een Remeha Quinta Pro. Dat is een vrij veel gebruikt model en verkijgbaar in 45, 65, 90 en 115 KW. Gezien hij niet in een stookruimte is opgesteld zal het geen 115KW zijn want die valt onder SCIOS 1 certificering en zou niet zo toegankelijk moeten zijn voor de gebruiker.

Dan blijven er dus nog 3 opties over, maar de werking is hetzelfde.

edit: Ik zit nog eens naar de foto te kijken, de sticker aan de binnenkant geeft uitsluitsel dat het een Quinta Pro 65 is zie ik. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door filthymushroom op 07-11-2023 15:35 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:21
dunklefaser schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:21:
[...]

een CO2 meter bestaat ook maar die met wat anders in jouw leefruimte.
CO2 gaat prima hoor, al decennia in toenemende concentraties... >:)

In huis kunnen die PPMs alleen wat sneller toenemen, je wordt er hooguit suf van

Een paar PPM's aan CO en je bent er geweest. Scheelt wel een beetje. En 350PPM buiten, of 1500ppm co2 in huis, dat overleef je allemaal wel

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

filthymushroom schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:33:
[...]

Dat is niet helemaal waar, zo te zien is dit een Remeha Quinta Pro. Dat is een vrij veel gebruikt model en verkijgbaar in 45, 65, 90 en 115 KW. Gezien hij niet in een stookruimte is opgesteld zal het geen 115KW zijn want die valt onder SCIOS 1 certificering en zou niet zo toegankelijk moeten zijn voor de gebruiker.

edit: Ik zit nog eens naar de foto te kijken, de sticker aan de binnenkant geeft uitsluitsel dat het een Quinta Pro 65 is zie ik. 8)7
Als ik de plaatjes van die ketel bekijk zuigt die niet zijn lucht uit de behuizing aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 14:51
Uit de handleiding van de desbetreffende ketel:

4.2.1 Gas-/luchtregeling
De ketel is voorzien van een bemanteling die tevens als luchtkast dient.
De ventilator zuigt de verbrandingslucht aan. In de venturi wordt het gas
ingespoten en gemengd met de verbrandingslucht. Afhankelijk van de in
stellingen, de warmtevraag en de heersende temperaturen die worden ge
meten door de temperatuursensoren, wordt het toerental van de ventilator
geregeld. De gas-/luchtkoppeling zorgt ervoor dat de hoeveelheid gas en
lucht precies op elkaar worden afgestemd. Hierdoor ontstaat een optimale
verbranding over het hele belastingbereik. Het gas-/luchtmengsel gaat
naar de brander, waar het wordt ontstoken door de ontstekingselektrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

barta123 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:40:
[...]

CO2 gaat prima hoor, al decennia in toenemende concentraties... >:)

In huis kunnen die PPMs alleen wat sneller toenemen, je wordt er hooguit suf van

Een paar PPM's aan CO en je bent er geweest. Scheelt wel een beetje. En 350PPM buiten, of 150ppm co2 in huis, dat overleef je allemaal wel
Interessante getallen! Waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gajescheren schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:41:
Uit de handleiding van de desbetreffende ketel:

4.2.1 Gas-/luchtregeling
De ketel is voorzien van een bemanteling die tevens als luchtkast dient.
De ventilator zuigt de verbrandingslucht aan. In de venturi wordt het gas
ingespoten en gemengd met de verbrandingslucht. Afhankelijk van de in
stellingen, de warmtevraag en de heersende temperaturen die worden ge
meten door de temperatuursensoren, wordt het toerental van de ventilator
geregeld. De gas-/luchtkoppeling zorgt ervoor dat de hoeveelheid gas en
lucht precies op elkaar worden afgestemd. Hierdoor ontstaat een optimale
verbranding over het hele belastingbereik. Het gas-/luchtmengsel gaat
naar de brander, waar het wordt ontstoken door de ontstekingselektrode.
Als dat in de handleiding staat mag je hem zeker niet open gebruiken. Welke ketel is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

ds23man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:40:
[...]

Als ik de plaatjes van die ketel bekijk zuigt die niet zijn lucht uit de behuizing aan.
Te snel gekeken, zuigt inderdaad in de behuizing aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthymushroom
ds23man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:43:
[...]

Als dat in de handleiding staat mag je hem zeker niet open gebruiken. Welke ketel is dit?
Remeha Quinta Pro 65, pagina 17 van onderstaande pdf.

https://morsman.nl/wp-con...inta-Pro-45-65-90-115.pdf

edit: Excuus, te snel gereageerd voor je edit ;)

[ Voor 6% gewijzigd door filthymushroom op 07-11-2023 15:47 . Reden: oeps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:21
dunklefaser schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:42:
[...]

Interessante getallen! Waar heb je die vandaan?
350PPM buiten is iets waar we 10 jaar geleden aan zaten denk ik. (CO2). 1500PPM binnen is volgens mij waar je 'sick building syndrome' van krijgt, ofwel slaperig wordt. Ik vergat een nulletje te typen.

Mijn ervaring? chemisch technoloog, voorheen slechte ventilatie gehad ergens in een kantoorgebouw. CO2 meter uit de hal neergezet en die liep toen wel ergens in die richting. Een kleine zoekopdracht op het wereldwijde web gaf wel wat info over die 1500PPM :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@barta123 Voor een wat completer verhaal over de CO2 concentraties in en om het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
CO2 kan wel degelijk dodelijk zijn, maar dan hebben we het niet over ppm's, maar over %. ongeveer 10% CO2 in de lucht is dodelijk, maar lang daarvoor begin je je gelukkig al flink beroerd te voelen. kun je nog aktie ondernemen.

de rookgasafvoer naar binnen leiden voor een extra warmte is dus wel het stomste wat je kunt doen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Sterker nog, door de kap dicht te laten heb je juist een hogere rendement.
Want wanneer je de kap af laat dan zuigt de cv ketel de warme lucht uit je woning in de plaats van dat die de buitenlucht gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:22
Er wordt hier een hoop onzin geschreven over een gesloten ketel die altijd zijn lucht van buiten aan moet zuigen.
Zoals te lezen in de installatie handleiding mag deze ketel ook als open toestel worden aangesloten waardoor hij zijn verbrandingslucht uit de ruimte aanzuigt.
De ruimte moet dan wel groot genoeg zijn of ventilatie openingen hebben.
Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het verstandig is om de voorkap er af te laten.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:19:
Sterker nog, door de kap dicht te laten heb je juist een hogere rendement.
Want wanneer je de kap af laat dan zuigt de cv ketel de warme lucht uit je woning in de plaats van dat die de buitenlucht gebruikt.
Dat is onzin. Het gaat hier over een CV ketel met een zeer ruim luchtoverschot. En niet over een verbrandingsmotor met een gasklep die de luchttoevoer regelt en een injectiesysteem dat uiterst nauwkeurig berekend hoeveel brandstof nodig is ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

filthymushroom schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:33:
[...]

Stookruimte is pas vanaf 130kW op bovenwaarde.
Tussen de 100-129,99kW is gewoon opstellingsruimte.

Overigens staat op het stickertje gewoon Remeha Quinta PRO 65 :+

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 07-11-2023 18:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthymushroom
DutchWing schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:25:
[...]

Stookruimte is pas vanaf 130kW op bovenwaarde.
Tussen de 100-129,99kW is gewoon opstellingsruimte.

Overigens staat op het stickertje gewoon Remeha Quinta PRO 65 :+
I stand corrected, je hebt inderdaad helemaal gelijk. Die sticker met 65 had ik inderdaad ook al opgemerkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
Haha bedankt allemaal. Kappie is weer teruggeplaatst. Gaat inderdaad om een Remeha Quinta Pro 65.

Overigens het blijkt toch echt een co melder te zijn. Maar stond netjes op 0 ppm maar of het echt werkt is natuurlijk de vraag.

Wat mij betreft onderwerp gesloten, het beetje extra warmte gaan we niet meer doen. Overigens zeggen sommige hier dat het juist warme lucht weg trok maar dat betwijfel ik. Door centrale luchtventilator zal er een trek lucht naar binnen zijn, digitale thermometer gaf een stijging van circa 2 graden aan (18,5 naar 20,5) maar waarschijnlijk zal niet de gehele kamer zoveel warmer zijn geworden. En het gevoel dat ie boven de 20 stond, deed geloven dat het niet koud was!

Toch bedankt allen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGUkK640v15v6i3FTdpI1ZgdIyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpfSNJW2RUdtwtxw4PAR4Yth.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Goed zo! Toch nog een aanvulling:

Pakkingen slijten, en kunnen dus langzaam voor rookgaslekkages zorgen. Toen ik de kap van mijn ketel haalde, rook je duidelijk dat er iets niet in orde was. Heb je hem altijd open, dan zul je zo'n lekkage minder snel opmerken, maar heb je wel te maken met giftige gassen en CO die je gezondheid schaden.

Lekker dichtlaten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ds23man schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:46:
[...]

Te snel gekeken, zuigt inderdaad in de behuizing aan.
Nagenoeg elke (wand)ketel zuigt zijn lucht vanuit de behuizing aan… Enige verschil is dat sommige toestellen nog als Categorie B mogen aangesloten worden en andere alleen nog als Categorie C, zoals bijvoorbeeld Intergas tegenwoordig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1