WIFI verbinding valt weg na een restart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zotlom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-11-2023
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe PC gekocht bij Alternate. Alles werkt top maar ik heb problemen met mijn WIFI.
Dit is al het geval sinds hij uit de doos is gehaald, dus het is niet zo dat de WIFI ooit goed heeft gewerkt.

De WIFI werkt niet als ik de computer opstart. Als ik dan via de Hotspot op mijn iPhone verbinding probeer te maken dan werkt dat wel gewoon.
Het gekke is dat de WIFI opeens wel werkt als ik daarna de Hotspot uit zet. Als ik de computer dan opnieuw opstart is de WIFI weer weg.

Als de WIFI wel werkt dan is hij erg hakkelig, hij lijkt soms even helemaal weg te vallen waarna hij weer werkt na een één of twee minuten.

Het netwerk wordt altijd gevonden en er kan ook verbinding worden gemaakt. Maar als er verbinding is staat er 'no internet, secured'

Mijn mac apparaten werken in dezelfde ruimte al jaren supersnel op de WIFI dus volgens mij kan het niet aan de afstand tot aan de router liggen. Het is ook niet ver.

Ik weet zo niet wat de volgende stappen zijn om dit op te lossen. Iemand een idee of eenzelfde ervaring?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI Z690
Intel Core i5-13400

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Opnieuw opstarten etc...
- Ik heb de Google public DNS setting ingesteld (8.8.8.8 and 8.8.4.4)

Beste antwoord (via zotlom op 07-11-2023 08:25)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:37
Klinkt iets in de verbinding. Heb je al eens gekeken naar fabrikantdrivers voor de netwerkkaart / wifi-controller? Of die beschikbaar zijn?

Dan kan je nog eens kijken naar de protocol instellingen. Bijvoorbeeld een ander Wifi-protocol wel goed werkt (N of AC in plaats van AX). Dus kijk daar eens naar en kijk of het stabieler is als hij op een lager protocol werkt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Klinkt iets in de verbinding. Heb je al eens gekeken naar fabrikantdrivers voor de netwerkkaart / wifi-controller? Of die beschikbaar zijn?

Dan kan je nog eens kijken naar de protocol instellingen. Bijvoorbeeld een ander Wifi-protocol wel goed werkt (N of AC in plaats van AX). Dus kijk daar eens naar en kijk of het stabieler is als hij op een lager protocol werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 19:22
Heb je de stokjes/antennes er wel opgedraaid ? (ik weet niet of er een verlengkabeltje bijzit om de antenne boven de kast uit te krijgen)

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 06-11-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zotlom
De stokjes zitten er op ja maar er zit volgens mij geen antenne bij,

Ik ben aan het kijken of ik de driver moet installeren/updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
zotlom schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:49:
De stokjes zitten er op ja maar er zit volgens mij geen antenne bij,
De "stokjes" zijn de antennes. Afhankelijk van de locatie van de kast kan je een uitdaging hebben met de ontvangst. Eerst maar eens drivers en het protocol uitproberen. Vanuit daar verder kijken. Niet meteen alles overhoop halen.

[ Voor 31% gewijzigd door RonnieKo op 06-11-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zotlom
Ik heb de intel WIFI driver gedownload en geïnstalleerd evenals de Intel Chipset Driver. Beide vanaf de msi website.
Maar nog steeds hetzelfde probleem na een herstart.

Het WIFI protocol kan ik veranderen in mijn router denk ik?
En AX is dan wifi 6 of is dat wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zotlom
Ik heb in mijn router het volgende aangepast zonder resultaat:

op 5GHz heb ik de 'Draadloze modus' aangepast naar 802.11ac en naar 802.11n/ac gemixt.
op 2,4GHz heb ik hetzelfde gedaan naar 802.11n en 802.11b/g/n gemixt.

Maar de verbinding valt na even te werken weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zotlom
Bij 'device manager' heb ik in onder 'Network adapters' onder de advanced tab de value aangepast naar '802.11n'.

Denk dat je dat bedoelde;)

Het lijkt nu te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
inderdaad niet in de router aanpassen. Want dan heeft de rest van het netwerk er last van. Maar in de computer / laptop aanpassen
zotlom schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:01:
Bij 'device manager' heb ik in onder 'Network adapters' onder de advanced tab de value aangepast naar '802.11n'.
Inderdaad. Daar aanpassen. Nu kijken of het stabieler is. Beter een iets lagere snelheid dan een instabiele verbinding. Mocht het zo stabiel zijn dan kan je eens kijken of je naar AC kan. AX geeft blijkbaar wat meer problemen bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:46

lier

MikroTik nerd

Wat staat er in de Windows Eventlog?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zotlom
Internet lijkt nu inderdaad gewoon stabiel te werken, de snelheid is in vergelijking bij mijn Mac, die hier ook staat, nog wel wat aan de trage kant. Maar dat merk ik alleen als in een groot bestand probeer te downloaden.

Ik zal later nog eens proberen om hem op 'AC' te zetten dan, kijken of dat nog wat beter is.

Thanks!

@lier, wat kan ik nog leren van de Windows Eventlog? Nu nog geen tijd maar dat kan ik later ook nog checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:46

lier

MikroTik nerd

zotlom schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:22:
@lier, wat kan ik nog leren van de Windows Eventlog? Nu nog geen tijd maar dat kan ik later ook nog checken.
Volgens mij is dat bij uitstek de plek om te controleren of er iets mis gaat en wat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
zotlom schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:22:
Internet lijkt nu inderdaad gewoon stabiel te werken, de snelheid is in vergelijking bij mijn Mac, die hier ook staat, nog wel wat aan de trage kant. Maar dat merk ik alleen als in een groot bestand probeer te downloaden.
Dat is te verwachten dat het met een N-verbinding wat langzamer is. Zeker bij grotere bestanden. Goed als het niet gaat irriteren is er nog niets aan de hand. :)

Eigenlijk is het nog mooier om deze (vaste) desktop op de kabel aangesloten te hebben. Dan is het zeker stabiel en met een goede snelheid. Mogelijk is het meer een uitdaging om een kabel op de juiste plek te krijgen. :)

[ Voor 56% gewijzigd door RonnieKo op 07-11-2023 09:52 ]

Pagina: 1