Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-08-2024
Goedenavond,

Onlangs is de stiefvader van mijn partner overleden.
Deze man was sinds de jeugd van mijn vriend als een vader voor hem.
Moeder is voor een paar jaar terug overleden.

Stiefvader heeft 3 kinderen, waar in geen jaren contact mee is.
Zij zijn op de hoogte van het overlijden.

Mijn vriend is de afgelopen 2jaar vrijwel elk weekend naar zijn stiefvader geweest ivm mantelzorg.

Nu zijn wij bezig alles op te ruimen, te regelen etc.
Stiefvader heeft geen grote bankrekening, de uitvaart kan er van betaald worden.

Nu komt mijn vriend erachter dat er een schuld van nog 5.000 open staat.
De vraag in deze is dan ook, wie draait hiervoor op.

Vr gr v
Lynn..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:58
Dit lijkt me iets voor de notaris. Mijn boerenverstand zou zeggen; de erfgenamen en de gene die de erfenis accepteren. Let trouwens we even goed op met spullen/bedragen overnemen. Kan zomaar zijn dat je daardoor de erfenis (inclusief schuld) accepteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Lynn0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:43:
Goedenavond,

Onlangs is de stiefvader van mijn partner overleden.
Deze man was sinds de jeugd van mijn vriend als een vader voor hem.
Moeder is voor een paar jaar terug overleden.

Stiefvader heeft 3 kinderen, waar in geen jaren contact mee is.
Zij zijn op de hoogte van het overlijden.

Mijn vriend is de afgelopen 2jaar vrijwel elk weekend naar zijn stiefvader geweest ivm mantelzorg.

Nu zijn wij bezig alles op te ruimen, te regelen etc.
Stiefvader heeft geen grote bankrekening, de uitvaart kan er van betaald worden.

Nu komt mijn vriend erachter dat er een schuld van nog 5.000 open staat.
De vraag in deze is dan ook, wie draait hiervoor op.

Vr gr v
Lynn..
De (testamentair) executeur (ik hoop in dit geval een notaris) zal de erfgenamen moeten informeren over de erfenis. Daarmee moeten de kinderen van wijlen stiefvader geïnformeerd te worden. Zij zullen tzt de boedelbeschrijving moeten ontvangen en bijv aangeven of ze afzien van de erfenis of niet (en derhalve ook van de schuld). Als er geen executeur is aangewezen, dienen jullie gezamenlijk afspraken te maken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
Marco1994 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:46:
Dit lijkt me iets voor de notaris. Mijn boerenverstand zou zeggen; de erfgenamen en de gene die de erfenis accepteren. Let trouwens we even goed op met spullen/bedragen overnemen. Kan zomaar zijn dat je daardoor de erfenis (inclusief schuld) accepteert.
Notaris gaan we inderdaad inzetten.
Spullen en bedragen overnemen zal niet gebeuren.
Ik denk dat de erfgenamen niets zullen accepteren.
Dank voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
Outerspace schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:05:
[...]

De (testamentair) executeur (ik hoop in dit geval een notaris) zal de erfgenamen moeten informeren over de erfenis. Daarmee moeten de kinderen van wijlen stiefvader geïnformeerd te worden. Zij zullen tzt de boedelbeschrijving moeten ontvangen en bijv aangeven of ze afzien van de erfenis of niet (en derhalve ook van de schuld). Als er geen executeur is aangewezen, dienen jullie gezamenlijk afspraken te maken.
Helaas is er geen notaris ingezet.
Wij hebben voornemens omdat sowieso zelf te gaan doen.
Tenzij er afspraken gemaakt kunnen worden met de eigen kinderen.
Dank voor je antwoord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:23
Lynn0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:15:
[...]

Helaas is er geen notaris ingezet.
Wij hebben voornemens omdat sowieso zelf te gaan doen.
Tenzij er afspraken gemaakt kunnen worden met de eigen kinderen.
Dank voor je antwoord.
Even advocaat van de duivel, maar jullie zijn dus nu een woning aan het opruimen terwijl jullie wettelijk helemaal het huis niet zouden mogen betreden? En de kinderen (of anderen) achteraf kunnen beweren dat jullie dingen hebben ontvreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
President schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:29:
[...]

Even advocaat van de duivel, maar jullie zijn dus nu een woning aan het opruimen terwijl jullie wettelijk helemaal het huis niet zouden mogen betreden? En de kinderen (of anderen) achteraf kunnen beweren dat jullie dingen hebben ontvreemd?
Feitelijk wel ja.
Nu kunnen wij zeggen dat we niets meenemen, wat ook zo is(behalve foto's en de as van zijn moeder en zus), maar ik besef dan nu ook wel dat ze dat dan maar voor waar moeten aannemen.
Ter goede trouw heeft mijn vriend alles in werking gezet om het af te handelen, zo dat de huurwoning zsm vrij komt.
Wellicht zal hij/ zullen wij dan op de blaren moeten zitten.
En dat zal hij dan ook doen, maar als het niet nodig is, dan niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:55
@Lynn0

waren ze samenwonend of getrouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
bie100 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:57:
@Lynn0

waren ze samenwonend of getrouwd?
Je bedoelt moeder en stiefvader denk ik?
Zij waren getrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Kan best complex worden als ze getrouwd waren. Je hebt je erfdeel van de moeder nog voor alle gezamenlijke eigendommen, waaronder mogelijk die schuld, als die er ten tijden van overleden moeder er al was.
Voordeel is dat je dan niet per se hard in overtreding bent qua foto's en as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
MBvB schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:04:
Kan best complex worden als ze getrouwd waren. Je hebt je erfdeel van de moeder nog voor alle gezamenlijke eigendommen, waaronder mogelijk die schuld, als die er ten tijden van overleden moeder er al was.
Voordeel is dat je dan niet per se hard in overtreding bent qua foto's en as.
Het zou toch te zot zijn als ze moeilijk gaan doen over het as van moeder en zus die ze niet eens kennen.
En foto's zijn van moeder/zus/vriend/kleinkinderen.
Maar ja, je weet het nooit natuurlijk wat voor sprongen er gemaakt kunnen gaan worden.
Ik denk dat het verstandig is om een notaris in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:55
Lynn0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:03:
[...]

Je bedoelt moeder en stiefvader denk ik?
Zij waren getrouwd.
Dan is die ook erfgenaam of in een testament moet dat anders beschreven zijn

Dit staat er bij de rijksoverheid beschreven

Door de wettelijke verdeling krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner alle goederen van de nalatenschap. Pas als de langstlevende echtgenoot of partner overlijdt, erven de kinderen. Soms zijn dit kinderen uit een eerder huwelijk.

Mijn moeder is pas overleden en mijn stiefvader leeft nog maar als die een keer gaat hemelen wordt ook alles verdeelt onder zijn of de kinderen van mijn moeder

Als er tegen die tijd nog wat is dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59

Barrycade

Through the...

Of in ieder geval de kinderen van de stiefvader benaderen. En hun plannen vernemen.

Zeker als er nog geen contact is geweest kom je snel op glad ijs.

En je kan altijd voorstellen om je partner executeur te maken, maar spreek dan wel af hoe de check en balance gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Vast niet. Maar voor de wet hoeven die spullen niet jouw eigendom te zijn en ontvreem je de spullen uit de erfenis die niet aan jou toe behoort. Wellicht hadden die stiefkinderen ook wel goede gevoelens bij de moeder en de foto's en willen die houden.

Hoe dat hier zit is niet duidelijk. Enige ondersteuning door een notaris is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Een notaris inschakelen voor de afwikkeling van een 3x niks erfenis voorkom je liever ook. Die notaris wil namelijk ook geld zien.

De kunst is om in eerste instantie nergens het eigendom over te nemen. Schrijf alles wat niet afgevoerd wordt op een lijst en zorg voor de bewaring. Helemaal mooi als er ook wat foto's bijzitten voor dossiervorming.

In zekere zin kan het gunstig zijn om geen erfgenaam te zijn. Dan kun je niet beticht worden van zuivere aanvaarding. De lat voor aantijgingen als verduistering of het verkeerd afhandelen liggen flink hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:58
Lynn0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:13:
[...]

Notaris gaan we inderdaad inzetten.
Spullen en bedragen overnemen zal niet gebeuren.
Ik denk dat de erfgenamen niets zullen accepteren.
Dank voor je antwoord.
Aannames zijn heel gevaarlijk in dit soort situaties en daar kom je ook echt niet mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Lynn0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:52:
[...]

Feitelijk wel ja.
Nu kunnen wij zeggen dat we niets meenemen, wat ook zo is(behalve foto's en de as van zijn moeder en zus), maar ik besef dan nu ook wel dat ze dat dan maar voor waar moeten aannemen.
Ter goede trouw heeft mijn vriend alles in werking gezet om het af te handelen, zo dat de huurwoning zsm vrij komt.
Wellicht zal hij/ zullen wij dan op de blaren moeten zitten.
En dat zal hij dan ook doen, maar als het niet nodig is, dan niet natuurlijk.
Wanneer mensen zonder toestemming spullen meenemen uit een erfenis, spreekt men vaak van 'ontvreemding' of 'verduistering'. Als het gaat om het wegnemen van goederen met de intentie deze zich onrechtmatig toe te eigenen, kan dit ook als diefstal beschouwd worden. Bij een erfenis dienen de goederen volgens de wettelijke regels of de voorwaarden van een testament verdeeld te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 06-11-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 18:51
Lynn0 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:52:
[...]
... (behalve foto's en de as van zijn moeder en zus),...
Volgens mij is dat in theorie is dat ook de erfenis aanvaarden, met alle vorderingen en schulden..

niet dat ik denk dat het zo'n vaart zal lopen, maar onder de streep zal gelden dat de schulden uit de bezittingen voldaan moeten worden.

Dus hop naar de notaris en één en ander regelen,

[ Voor 29% gewijzigd door The_Vice op 06-11-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vato
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-08-2024
In beginsel zijn de erfgenamen degene die de schulden moet voldoen als ze de erfenis aanvaarden. Mocht uw partner erfgenaam zijn op basis van het testament kan hij de erfenis altijd beneficiair aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:20

H-W

Als er geen testament zou zijn, of als jouw partner (stiefzoon) niet in een testament genoemd wordt, heeft hij helaas nergens recht op. Een voordeel is dan ook dat hij niet voor de schulden uit de boedel op hoeft te draaien. Zijn eigen kinderen moeten dan de nalatenschap afwikkelen, ook al is er geen contact meer. Ze kunnen hun erfdeel altijd weigeren (verwerpen) maar dan gaat het door naar de eventuele kinderen van hen.
Was er bij het overlijden van moeder (de moeder van je vriend) al een testament en een verdeling van de boedel gemaakt?

Tip: lees deze website even door en kijk wat er van toepassing is.

Nu zijn jullie, met de beste bedoelingen, bezig om goederen uit de boedel te ontvreemden en dat is volgens mij gewoon strafbaar. Geen leuk bericht maar wel zo geregeld helaas. Overleg met de erfgenamen (dat moet een notaris uitzoeken wie dat zijn) wat je mag hebben en leg dat vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 01:33
Ik kan mij voorstellen dat je bij een erfenis met weinig waarde zo veel mogelijk kosten bespaard. Het niet inzetten van een notaris kan helaas uiteindelijk een dure grap worden als je verder geen enkele kennis van erfrecht hebt. Je koopt gedegen kennis in bij de notaris en daarmee voorkom je dat het naderhand een dure grap wordt…
Een notaris kost goed geld maar een hoop gezeik en schuldeisers van de overledenen op je dak kost nog heel veel meer geld. Zie de inzet van een notaris en opvolgen van het advies als een soort van verzekering, je bent in grote mate beschermd voor het geval er gezeik komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
Dank voor jullie reacties.
We gaan een notaris inschakelen.
Wat overblijft uit de woning zetten we in de opslag en noteren alles.
We vragen nog uitstel betreft opzeggen vd huur.
Ook het beneficiair aanvaarden zijn we aan het uitzoeken.
Wat ik voor nu begrijp geldt dat wanneer je erfgenaam bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lynn0 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:21:

Deze twee regels stroken niet met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
H-W schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:30:
Als er geen testament zou zijn, of als jouw partner (stiefzoon) niet in een testament genoemd wordt, heeft hij helaas nergens recht op. Een voordeel is dan ook dat hij niet voor de schulden uit de boedel op hoeft te draaien. Zijn eigen kinderen moeten dan de nalatenschap afwikkelen, ook al is er geen contact meer. Ze kunnen hun erfdeel altijd weigeren (verwerpen) maar dan gaat het door naar de eventuele kinderen van hen.
Was er bij het overlijden van moeder (de moeder van je vriend) al een testament en een verdeling van de boedel gemaakt?

Tip: lees deze website even door en kijk wat er van toepassing is.

Nu zijn jullie, met de beste bedoelingen, bezig om goederen uit de boedel te ontvreemden en dat is volgens mij gewoon strafbaar. Geen leuk bericht maar wel zo geregeld helaas. Overleg met de erfgenamen (dat moet een notaris uitzoeken wie dat zijn) wat je mag hebben en leg dat vast.
We "weten" wie de erfgenamen zijn.
Er was voor het overlijden kort contact met 1 vd kinderen.
Mijn vriend heeft deze persoon ook ingelicht betreft het overlijden.
We hebben verder niets van hen vernomen.

Bij overlijden van moeder was er ook geen testament.
En dus geen verdeling.
Ik ga de website bekijken, thanx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lynn0 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:23:
Bij overlijden van moeder was er ook geen testament.
En dus geen verdeling.
Die "dus" klopt niet. De wet bepaalt in zo'n geval de verdeling.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:25:
[...]

Die "dus" klopt niet. De wet bepaalt in zo'n geval de verdeling.
Geen verdeling middels een testament oid.
Dat de wet dat dan bepaalt snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:37

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Lynn0 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:21:
Dank voor jullie reacties.
We gaan een notaris inschakelen.
We vragen nog uitstel betreft opzeggen vd huur.
Wat ik voor nu begrijp geldt dat wanneer je erfgenaam bent.
Wat bedoel je met "wat overblijft"? De verhalen over "verduistering" zijn in principe waar, maar als je alleen wat foto's en een urn met de as van je moeder en tante hebt meegenomen is er meestal niet echt een probleem tenzij die een bijzondere waarde voorstellen (heel dure fotolijstjes of urn bijvoorbeeld). Als je veel of grote dingen mee gaat nemen, of dingen van grote waarde, dan wordt het lastiger. Mijn voornaamste advies: Neem niets mee uit de woning totdat je de notaris hebt gesproken. Zo voorkom je dat je uiteindelijk met de schuld blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynn0
Patriot schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:37:
[...]

Wat bedoel je met "wat overblijft"? De verhalen over "verduistering" zijn in principe waar, maar als je alleen wat foto's en een urn met de as van je moeder en tante hebt meegenomen is er meestal niet echt een probleem tenzij die een bijzondere waarde voorstellen (heel dure fotolijstjes of urn bijvoorbeeld). Als je veel of grote dingen mee gaat nemen, of dingen van grote waarde, dan wordt het lastiger. Mijn voornaamste advies: Neem niets mee uit de woning totdat je de notaris hebt gesproken. Zo voorkom je dat je uiteindelijk met de schuld blijft zitten.
Met wat overblijft doel ik oa op boeken, foto's waar zijn kinderen niet op staan, fotoboeken van kleinkinderen, en administratie, en wat sieraden van zijn moeder en zus wat niet van waarde is.
Alles gaat/moet weg, het is oud/vies/versleten.
Notaris zijn we naar op zoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij is het punt dat diverse mensen hier al gemaakt hebben, dat jij/je vriend nog niks over de nalatenschap te zeggen hebben en alles wat je doet (inclusief officieel het weghalen van foto's en de as van z'n moeder) vervelende gevolgen kan hebben, zoals het impliciet aanvaarden van de erfenis.

Als de erfgenamen (waar je vriend er 1 van is) niet willen aanvaarden (bijv. in verband met schulden), dan mogen ze ook niks. Ook het betalen van de begrafenis uit de boedel kan niet zomaar.

Dus plannen maken: prima, maar zorg dat zaken op de juiste manier geregeld zijn voordat je daadwerkelijk dingen gaat doen/weghalen/opruimen/betalen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Zekers als erfgenamen gaan vragen waar de gouden ketting is die wel op een van de foto's van vroeger staat en hun beloofd is.

Succes met bewijzen dat deze niet aanwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is dit NL of BE? Lijkt mij het laatste. Is wel relevant. @Lynn0?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:20

H-W

Uitgaande van Nederland, en er geen testament is, zal je vriend geen erfgenaam zijn. Mochten de kinderen van de overledene de erfenis verwerpen, dan gaat hun deel door naar hun kinderen (als die er zijn). Als die ook verwerpen, zijn de broers en zusters van de overledene de erfgenamen. En in hun plaats de kinderen van hen. Volgens mij is het zonder testament niet mogelijk als stiefkind te erven.
Pagina: 1