Dubbele pulsdrukker met (dubbele) wifi dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donmarcus14
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-05 10:38
Goedenavond allen,

Ik ben kort geleden op mezelf gaan wonen en hierbij zou ik graag willen starten met een smart home.
Helaas ben ik niet echt een programmeur/techneut, maar vind ik het wel leuk om te kijken of ik in ieder geval de eerste stap kan maken.
Hierbij zou ik graag de verlichting van mijn keuken (groep 1) en woonkamer (groep 2) "slim" willen maken.
Laat deze verlichting nu net door een dubbele schakelaar in één doos worden geschakeld wat het wat moeilijker maakt.
Deze dubbele schakelaar zou ik graag door een dubbele pulsdrukker willen vervangen om nog steeds de mogelijkheid te hebben om de groepen apart te schakelen (en dit vind ik mooier dan twee draaiknopjes).

Nu zie ik verschillende mogelijkheden langskomen op o.a. het forum met zigbee/ z-wave- varianten.
Maar ik zie nu (nog) geen noodzaak om een dergelijke smart hub aan te schaffen.

Vandaar dat ik het nog wat makkelijker voor mezelf zou willen houden door te beginnen met een smart wifi dimmer.
Echter, vind ik grotendeels dimmers (bijvoorbeeld de Shelly dimmer 2) die maar 1 groep kunnen aansturen.
Zijn er ook mogelijkheden om de twee groepen op 1 wifi dimmer?
Of hebben jullie een ander advies om mij te helpen met bovenstaand probleem?

Mocht deze vraag ergens al een keer eerder gesteld zijn, dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Donmarcus14 op 13-11-2023 08:14)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
2 lampen aansturen met 1 (wifi) dimmer zal lastig worden denk ik. Ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Afhankelijk van je inbouwdoos en muur waar deze in zit, zou je er wellicht wel 2 in kunnen hobby'en.

Alternatief idee:
Plaats 1 shelly bij de schakelaar, en 1 bij de (makkelijkst bereikbare) lamp.
Wellicht zul je wat bedrading moeten trekken/maken/aanpassen, maar afhankelijk van jouw handigheid en de huidige situatie hoeft dat geen probleem te zijn.

Heb je overigens wel een nul-draad bij je schakelaar?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
2 lampen aansturen met 1 (wifi) dimmer zal lastig worden denk ik. Ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Afhankelijk van je inbouwdoos en muur waar deze in zit, zou je er wellicht wel 2 in kunnen hobby'en.

Alternatief idee:
Plaats 1 shelly bij de schakelaar, en 1 bij de (makkelijkst bereikbare) lamp.
Wellicht zul je wat bedrading moeten trekken/maken/aanpassen, maar afhankelijk van jouw handigheid en de huidige situatie hoeft dat geen probleem te zijn.

Heb je overigens wel een nul-draad bij je schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beetje aanhakende op @Koekstra, 2x een Shelly Dimmer bij de lamp? Ook grotere kans dat je daar zowel L als N hebt zitten.

Maar qua wifi zijn er niet veel 2-voudige dimmers. Als ik bij Tasmota devices kijk kom ik dan bij [Moes dimmer. Voor Tasmota moet je de chip vervangen maar zonder aanpassingen werkt hij wel in de Tuya cloud (maar dus Chinese cloud). Er zijn ook nog wel wat andere 2-voudige Tuya dimmers. "2 gang wifi dimmer" is waar je dan op wilt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zit er naast je schakelaar een stopcontact?

Ik heb een Shelly achter een stopcontact en de ander achter de schakelaar. Bijkomend voordeel is dat je dan zeker een neutrale draad hebt.

Maar je hebt best wat diepte nodig achter je stopcontact/pulsdrukker, bij de lamp is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donmarcus14
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-05 10:38
Bedankt voor de reacties.

Yes, ik heb wel bij de verbouwing gezorgd dat er op alle plekken ook een nul-draad beschikbaar is.
Helaas heb ik alleen geen extra stopcontact naast deze schakelaar zitten, dus daar ontbreekt de ruimte.
Ik denk wel dat er de mogelijkheid is om een van de shelly's bij de lamp(en) op te hangen.
Denk dat dat dan de beste optie en gemakkelijkste optie is.

Ben niet bekend met Tasmota, dit is ook een Open Source Firmware om bijvoorbeeld verlichting aan te sturen?
En misschien dat ik wil wegblijven bij Tuya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Donmarcus14 Tasmota is inderdaad open source firmware voor devices met een ESP chip. Tuya is daar groot mee geworden maar zijn helaas overgestapt op minder DIY vriendelijke chips. Vandaar dat bij de gelinkte Moes je de chip weer voor een ESP moet vervangen. Sonoff en Shelly gebruiken in hun Wifi producten nog wel een ESP.
Pagina: 1