LEDS 230V gaan veel te snel stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolvie
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-02-2024
Hallo,
in de keuken is in 2016 een vals plafond gehangen met 2 circuits van GU10 leds 230V/ 4.3W
1 circuit met 10 leds niet dimbaar en 1 met 3 leds wel dimbaar.
Sindsdien is er practisch altijd 1 led die stilaan stuk gaat.
ttz eerst begint ze heel sporadisch eens 1x te pinken, na een aantal dagen/soms weken gaat ze na een tijdje branden uit (na af en op zetten, gaat ze terug aan).
Uiteindelijk is ze echt stuk. Dit hele proces kan weken duren.

Dit gebeurt zowel bij de dimbare als de niet dimbare. Het zijn dus ook altijd andere leds die stuk gaan.
We hebben al verschillende kwaliteiten geprobeerd maar dit helpt niet.
Bij een buur is door dezelfde firma, dezelfde installatie geplaatst en die heeft dat probleem niet!!

Zou het een oplossing zijn om voor elk circuit een transfo te plaatsen en alle leds door 12V exemplaren te vervangen want ik zie geen andere oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:17
Bij mij hangt het er enorm vanaf waar ik ze vandaan haal.
Veel drivers in 230v ledlampen zijn van bedenkelijke kwaliteit, ongeacht merk.

-> Philips is troep die er hier nooit meer in komt. Binnen de 2j telkens stuk.
-> 123ink/123led -> schijnt lang mee te gaan. Heb er al die 10j meegaan.
-> Vroeger paar keer ali geprobeerd. Hit en mis maar significant beter dan Philips.
-> 12v met deftige driver (Meanwell) is niet kapot te krijgen! Heb er al die 12+j draaien, zelfs 12v ali lampjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:46
Ik deel de ervaring van Larsg hier boven. Iets meer dan een jaar gok ik verschillende merken van bij de action gebruikt, altijd wel een stuk. Nu zitten er yphix in van leddirect en draait zeker al een jaar. Ligt ook aan de plek en omstandigheden dit was in een badkamer met boven de houtenverdieping de wasmachine trillingen in het plafond maakten de situatie niet beter 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
Dus reeds verschillende merken geprobeerd? Vreemd. Ik zou me focussen op het verschil tussen.houw installatie en die van de buur.

Je zegt vals plafond, is daar een verschil met jouw buur? Zit er bij jou bijvoorbeeld isolatie of is er veel minder plaats waardoor de lampen hun warmte minder kwijt kunnen! Of heb je een inductieve belasting (relais bijvoorbeeld) in huis die piekspanningen veroorzaakt?

En 12V kan inderdaad een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolvie
Ik heb dus ook al verschillende merken geprobeerd en dit maakt geen verschil.
Het vals plafond zijn metalen lamellen, geen isolatie achter, voldoende ruimte om te koelen, dat zal het probleem niet zijn.
Piekspanningen? ik heb zonnepanelen liggen, maar die buur ook.
En ik denk dat dan mijn PC daar ook last van moet hebben.
Ik ben geen elektrieker maar indien dit toch de oorzaak zou zijn, kan er dan geen "apparaatje" tussen de aansluiting geplaatst worden om dit op te vangen?

Morgen ga ik naar een speciaalzaak om raad vragen en zien wat hij voorstelt.
Het eventueel omschakelen naar 12V is geen moeilijke klus, kost wat geld. Ik moet dus zeker zijn dat dit de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolvie
De speciaalzaak stelde voor om alle ledspots te vervangen door leds met een afzonderlijke sturing. 5 jaar garantie op de leds en 2jaar op de sturingen.
Na even nagedacht te hebben over het kostenplaatje, heb ik toch maar beslist om dit niet te doen.
(Temeer daar het ev. later vervangen van zo'n aparte sturing heel wat meer werk zou zijn dan gewoon een led te vervangen)

De leds die stukgaan, vervang ik door Osrams (elk €25!) met 2jaar garantie per led. Volgens die speciaalzaak zijn dit de beste en als deze ook blijven stukgaan, scheelt er "iets" aan onze installatie.
De meeste van onze "oude" leds houden het geen 2jaar uit, we volgen het dus zeer nauw op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Goede ervaringen met Osram hier ook idd, die knipperen ook niet.

Wat vaak het probleem is, is dat de driver (bij het lampje zelf) te heet wordt door gebrek aan koeling/airflow. Die 230V moet immers (soms zelfs dimbaar) omgezet worden in de 1,5 3V of weet ik veel iets in die richting dat het ledje vraagt. Bij dimbaar, dan ook nog als hoog-frequente PWM-puls.

Een paar Watt aan warmte is niet veel, maar als het nergens heen kan gaat het op den duur nog steeds kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jaren zegt niks. Ik heb hier spotjes in de keuken die 's morgens om 7 uur aangezet worden en dan de hele dag branden tot we naar bed gaan. Zijn hier ook Philips overigens, de eerste batch al in 2 weken tijd achterelkaar zien doorbranden.

Philips geeft 15.000 uur levensduur. Met die 16 uur per dag dat ze hier branden is alles na 2,5 jaar verlengde levensduur. De Philips lampen bij de Action zijn overigens goedkoper uitgevoerd en hebben 10.000 uur levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
_JGC_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:08:
Philips geeft 15.000 uur levensduur. Met die 16 uur per dag dat ze hier branden is alles na 2,5 jaar verlengde levensduur. De Philips lampen bij de Action zijn overigens goedkoper uitgevoerd en hebben 10.000 uur levensduur.
Ik koop nooit dat Philips spul uit de bouwmarkt, maar haal de Philips spotjes altijd online bij de pro-zaak. Dat zijn bijvoorbeeld de Philips Master series spots.
Deze met GU10 bijvoorbeeld:
https://www.lampdirect.nl...0Perfecte%20kleurweergave

Die hebben (afhankelijk van type) een levensduur van 25.000 of 40.000 uur, dus veel meer dan de Philips lampen die ze in de bouwmarkt verkopen. Ook het aantal gespecificeerde inschakelingen is veel hoger, én ze hebben een hogere CRI, dus betere kleurweergave.
Maar ja, die verkopen ze nergens in een bouwmarkt.
Ook veel eco-vriendelijker verpakt trouwens… gewoon in een klein kartonnen doosje waar de spot maar nét inpast, in plaats van zo’n gigantische oversizede hard-plastic blisterverpakking waar nog meer plastic in zit dan in de hele lamp zelf… 8)7

Moet zeggen dat ik bijzonder weinig problemen met die spots heb.
Nu ik denk een twintigtal in gebruik, en er is me er ééntje binnen een paar weken kapot gegaan, dat was gewoon een garantiegeval. Nieuwe gekregen, en tot nu toe geen andere problemen meer gezien.

Oh, en als aanvulling:
die zijn allemaal ook prima dimbaar…
Heb ze (o.a.) aan een Shelly hangen, en zijn dimbaar tot je zelfs bijna niet meer ziet dat ze aan staan… zonder knipperen.

[ Voor 6% gewijzigd door BrainCrash op 10-11-2023 00:31 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wilke schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:36:
...Wat vaak het probleem is, is dat de driver (bij het lampje zelf) te heet wordt door gebrek aan koeling/airflow. Die 230V moet immers (soms zelfs dimbaar) omgezet worden in de 1,5V of weet ik veel iets in die richting dat het ledje vraagt. ...
Een witte LED (eigenlijk een blauwe met een fosforlaagje op) vraagt rond de 3V, maar meestal steken ze een serieketen van LEDjes er in waardoor ze tot hogere spanning komen, om inderdaad de driver minder heet te laten worden. LED's slijten ook door warmte, maar daarvan worden ze vooral minder helder, om ze echt te laten sneuvelen moet je ze harder misbruiken. In consumenten-electronica gaat het meestal om de condensator(en) die sneuvelen. In mijn branche (beeldschermen voor extreme toepassingen) gaan we gewoon alles overdreven ruim dimentioneren, dan blijft het vele jaren werken.

Ik heb een toepassing waarin we lampen gebruiken in een klimaatkast die cycleert tussen +65 en -55; daar gaan alle lampen erg snel defect; een "osram parathom advanced classig A 60 dimmable" overleeft dat meerdere maanden wat best een prestatie is. Ik heb de lamp al opengehaald, het volledige ondoorzichtige stuk is een koelvin; je kan bij deze lamp wel vertrouwen dat zwaarder beter is.

Een andere bedenking; er is te weinig plek in zo'n lamp voor een deftig netfilter, dus pieken komen zo binnen. Wellicht is een test hiermee nuttig, als je al dure lampen hebt gehad die te snel sneuvelen..

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Ik heb in mijn keuken een lamp hangen met 5x GU10 230V van verschillende bedenkelijke kwaliteit.
Die gaan al 5+ jaar mee.
Maar, de lamp hangt vrij, dus de GU10 spotjes kunnen hun warmte goed en makkelijk kwijt.
Dit is wel belangijk voor LED, dat ze hun warmte goed kwijt kunnen.
Daar kunnen ze niet goed tegen.
Bij inbouw, zou dat best wel eens je probleem kunnen zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

BrainCrash schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:27:
[...]

Ik koop nooit dat Philips spul uit de bouwmarkt, maar haal de Philips spotjes altijd online bij de pro-zaak. Dat zijn bijvoorbeeld de Philips Master series spots.
Deze met GU10 bijvoorbeeld:
https://www.lampdirect.nl...0Perfecte%20kleurweergave

Die hebben (afhankelijk van type) een levensduur van 25.000 of 40.000 uur, dus veel meer dan de Philips lampen die ze in de bouwmarkt verkopen. Ook het aantal gespecificeerde inschakelingen is veel hoger, én ze hebben een hogere CRI, dus betere kleurweergave.
Maar ja, die verkopen ze nergens in een bouwmarkt.
Ook veel eco-vriendelijker verpakt trouwens… gewoon in een klein kartonnen doosje waar de spot maar nét inpast, in plaats van zo’n gigantische oversizede hard-plastic blisterverpakking waar nog meer plastic in zit dan in de hele lamp zelf… 8)7

Moet zeggen dat ik bijzonder weinig problemen met die spots heb.
Nu ik denk een twintigtal in gebruik, en er is me er ééntje binnen een paar weken kapot gegaan, dat was gewoon een garantiegeval. Nieuwe gekregen, en tot nu toe geen andere problemen meer gezien.

Oh, en als aanvulling:
die zijn allemaal ook prima dimbaar…
Heb ze (o.a.) aan een Shelly hangen, en zijn dimbaar tot je zelfs bijna niet meer ziet dat ze aan staan… zonder knipperen.
Dat is een goeie tip!

Bij ons gaan ook de reguliere Philips GU10's kapot, allemaal kort na elkaar. Ze halen waarschijnlijk net de opgegeven levensduur van 10.000 uur, maar na het lezen van deze review op amazon ga ik ervanuit dat Philips in deze lampen bewust "planned obsolence" heeft ingebouwd.
Iemand had dezelfde ervaringen en heeft zo'n lampje opengemaakt waarom ze defect gingen. Blijkt dat ze een condensator van max 63V gebruiken waar 100V op staat.
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1
Geplante Obsoleszenz - Ein Musterbeispiel
Rezension aus Deutschland vom 21. Dezember 2020
An sich bin ich mit diesen Leuchtmitteln, was die Funktion angeht, sehr zufrieden. Ich kann Sie mit einfachen Dimmern (Egal ob Phasenan- oder abschnitt) ansteuern. Die zwei unterschiedlichen LEDs sorgen dafür, dass im unteren Helligkeitsbereich eine Warm-Weiße LED zum Einsatz kommt. Ab einem gewissen Schwellwert, kommen Kalt-Weiße LEDs hinzu, so dass das Farbspektrum sehr gut abgebildet wird.Ich setze von diesen Leuchtmitteln einige im Garten ein. Leider fallen diese nach nur zwei Jahren bereits reihenweise aus.Bei LED Leuchtmitteln geht man ja grundsätzlich davon aus, dass diese ewig halten. Dies weiß natürlich auch der Hersteller. Damit der Hersteller sich nicht seinen eigenen Markt kaputt macht, kommt die "geplante Obsolezenz" zum Einsatz. Dabei meint man Techniken, die die Lebensdauer von Produkten absichtlich einschränkt. Es werden also absichtlich Designfehler gemacht, die dafür sorgen, dass der Kunde eben nicht ein Produkt kauft und bis zum Rest seines Lebens glücklich damit ist, sondern ab und zu Nachschub benötigt.Um dem Ausfall meiner Lampen auf den Grund zu gehen, habe ich also ein Leuchtmittel zerlegt. Man sieht auf den Bildern den inneren Aufbau. Die LEDs bestehen aus zwei Platinen, wobei die untere das Netzteil und die obere den LED-Treiber bilden.Bei der Demontage fiel sofort der Kondensator C4 auf. Hierbei handelt es sich um einen sogenannten Glättungskondensator, der die hochfrequente Spannung des Schaltnetzteils für die weitere Schaltung glättet, also die AC Anteile entfernt. Solche Kondensatoren besitzen an der Oberseite s.g. Sollbruchstellen. Diese sorgen dafür, dass im Falle einer Überlastung das enthaltene Elektrolyt kontrolliert an der Oberseite entweichen kann und die Kondensatoren nicht unkontrolliert durch den inneren Überdruck explodieren. Soweit alles ok.Aber:In den defekten Leuchtmitteln war der Deckel dieser Elkos bereits nach außen gewölbt, was ein deutliches Zeichen auf deren Defekt ist. Aber warum sind diese kaputt gegangen?Hier hat der Hersteller die Lebenszeit (vermutlich absichtlich) bewusst begrenzt. Die verwendeten Kondensatoren besitzen eine max. Spannungsfestigkeit von 63V. Wie man auf dem angehängten Screenshot jedoch sehen kann, werden diese Kondensatoren mit bis 100V belastet. Dadurch ist das Lebensende vorprogrammiert.Je nach Einsatztemperatur und Betriebsstunden ist dies also früher oder später der Fall.Häufig verlieren die Kondensatoren dabei nur ihre Kapazität, was dafür sorgt, dass die LED Lampe erst flackert und ein paar Tage später komplett ihren Dienst quittiere. Wie in einer anderen Rezession aber bereits berichtet, kann das Leben des Produktes auch durch einen explodierenden oder überhitzenden Kondensator rasch beendet werden.Schade, denn ansonsten handelt es sich bei diesen Leuchtmitteln wirklich um ein tolles Produkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/554pUc1MXzchZX7HzH-Lrbzkh1A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rZP8pTYHbpraDsQWgYRl0fAT.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENLTJf_VxrgVXf_POSX7Z2TNTRY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HZoidqGeEJ554hZJwhKgaRcQ.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlE-jUuRq8w8Sh2nu2pccgXxACE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MRQUsc0KqRoGunMXKavnYZG9.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwsQihtM5nnv-5HwBCtSHyBhYNU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2yyZx0d02UKLXcEwqdFQd4x5.png?f=fotoalbum_medium

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 13:58
wolvie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:00:
Het eventueel omschakelen naar 12V is geen moeilijke klus, kost wat geld. Ik moet dus zeker zijn dat dit de oplossing is.
Je kan beginnen enkel met de kring van 3 spots? Of zou je het niet zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolvie
ik ga voorlopig dus verder proberen met de nieuwe leds en ht goed opvolgen ifv garantie?
Deze zijn niet van Osram maar van Alltronics.
Pagina: 1