Welke 3-weg luidspreker is het 'beste'?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde eerst graag een 'slaapkamerbioscoop' hebben omdat we beneden geen dvd enz. hebben, maar nou hoorde ik net dat er een redelijke kans in zit dat mijn ouders er binnenkort een leuk bioscoopje gaan kopen :D Dus hoef ik er geen een op mijn kamer.
[topic=221249/1/25]

Nou was mijn nieuwe 'plan' om dan een leuke muziekinstallatie te maken. Mijn budget ligt dan tegen de 2000,-. het lieft er niet overeen.
Wat ik dan graag zou willen hebben is een goeie receiver en een cd speler, maar dat is niet het belangrijkste. Ik zat te denken dat ik voor de receiver+cdspeler 1000 kan besteden, en dan de rest van de 2000(het liefst natuurlijk minder) aan 2 mooie boxen.

Waar moet ik op letten bij de receiver? Welke is goed en kan het vermogen voor die boxen leveren die ik heb opgenoemd? d8 aan rond de 800,- ofzo.
Welke cd speler? rond de 250,-. hoeft niet al te uitgebreid te zijn ofzo. Hoef er alleen een cd van af te spelen.

Het gaat dus primair om muziek te luisteren.
Ik luister vooral (hard)rock, beetje metal. Ramms+ein, Papa Roach, RHCP, Limp Bizkit. enz. Dus dat weegt denk ik ook wel mee met de keuze.
Nou ben ik geen audifiel, dus echt op detail zal ik niet letten (denk ik)
Natuurlijk gaat het ook om hoe ze klinken, dus ik zal ook wel eens ergens gaan luisteren welke ik mooi vind klinken, maar afgaande op cd specs en de looks, welke raden jullie mij aan?
Boxen 2x, liefst tussen 350,- en 450,- stuk. Goedkoper mag altijd, als de kwaliteit er maar niet teveel onder lijdt.

Nou hoorde ik dat Mission boxen erg mooi zijn en klinken en niet al te duur zijn, maar kon ze nergens vinden. Mijn oog was iig gevallen op een Mission m73 (2x). ik d8 dat ie 389,-/st. was.

Nou ging ik ook ff op www.conrad.nl kijken en daar zag ik ook hele mooie boxen. Zelf vond ik die Eltex Symphony wel mooi, maar uiterlijk zegt natuurlijk niet alles ;)
Veel verstand van specs van boxen heb ik niet echt, dus op basis daarvan kan ik niet echt een keuze maken. Geef advies!

Hier iig de 'uitverkorenen'
Berlin 2004
Hfl. 159,95
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/337/M1/337846M1.JPG
De Berlin 2004 is een mooie slanke zuil met een hoogte van 90 cm, die met de aparte volgorde van het chassis in DAppolito-stijl voor een fantastisch klankbeeld zorgt. De tweeter is voor een betere belastbaarheid gekoeld met ferrofluid. In het lagetonenbereik zijn voor de kick twee krachtige bass-speakers met holronde ribben aangebracht. Ook voor het oog is de box een plaatje.
Technische spec.: Sinus-/muziek-/ impulsbelastbaarheid 100/150/230 W · Impedantie 4 W · Geluidssterkte 88 dB · Frequentiebereik 22 - 23.000 Hz · Afm. (bxhxd) 210 x 900 x 195 mm.

230 Watt

-----------------------------------------------------------
Raveland X-2508
Hfl. 124,95
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/338/MX/338026M2.JPG
Sierlijke 3-weg zuilluidspreker met uitstekende klankeigenschappen. Deze luidspreker is akoestisch zo afgestemd, dat deze aan extreem veelzijdige soundeisen voldoet. Ook in het surround-bereik worden deze zuilen zowel als frontluidspreker en als achterluidspreker gebruikt.
Technische spec.: Belastbaarheid muziek/sinus 400/150 W · Impedantie 8 W · Geluidsdruk 92 dB · Frequentiebereik 20 - 22.000 Hz · Afm. (bxhxd) 180 x 800 x 150 mm · Afneembaar stoffen front.
3-weg zuil Eltax Symphony 8.2
Hlf 279,- Beuken
Hlf 299,- Zwart
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/338/M1/338397M1.JPG
Lage bas tot 28 Hz
Een elegante 3-weg zuil met een uiterst krachtige en dynamische weergave. De extreem lage frequentie van 28 Hz laat u de lage bas ervaren. Heldere bassen en transparante hoge tonen verlenen deze zuil een indrukwekkend klankbeeld, dat moeilijk te evenaren is.
Technische spec.: Belastbaarheid sinus/muziek 110/200 W · Impedantie 4 W · Geluidssterkte 90 dB · Frequentie 28 - 22.000 Hz · Voorzien van een 25 mm hogetonenspeaker en twee 165 mm bassen · Biwiring aansluitklemmen · Basreflexsysteem · Afm. (bxhxd) 220 x 905 x 300 mm. Wordt geleverd incl. spikes.

JBL TLX 5000 II
Hfl. 219,95
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/338/M1/338315M1.JPG
Van goede komaf: geniet van de krachtige sound met de sterke 3-weg-basisluidspreker van JBL. Meer dan 50 jaar ervaring met het bouwen van luidsprekers en dat is ook zichtbaar in deze prijsklasse. Door de modernste productietechniek, verfijnde materialen en de exclusieve kwaliteit van het chassis is de TLX 5000 II een overtuigende partner.
Technische spec.: Belastbaarheid 100/150 W · Frequentiebereik 35 - 23 000 Hz · 89 dB · 4 W · Tweeter 10 mm, middenspeaker 100 mm, bass-speaker 170 mm · Afm. (bxhxd) 820 x 220 x 256 mm.

100/150 Watt
---------------------------------------------------------
Eltax Silverstone 300 staande box
Hlf. 499,-
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/338/M1/338304M1.JPG
De Silverstone 300 is een slanke staande box met een overtuigende krachtige basweergave. Door het dubbele bassysteem worden de membraanvlakken van de tweeters samengevoegd. Hierdoor kunnen volle bastonen met veel druk worden weergeven. De klank in de andere frequentiebereiken is ook overtuigend.
Technische spec.: Belastbaarheid muziek-/sinusvermogen 300/150 W · 3-weg basreflex · Tweeter 19 mm · Middenspeaker 65 mm · Bass-speaker 2 x 165 mm · Geschikt voor versterkers van 4 - 8 W · Werkingsgraad 89 dB · Frequentiebereik 45 - 20000 Hz · Incl. spikes · Afneembare luidsprekerbekleding · Afm. (bxhxd) 960 x 208 x 290 mm.
300 Watt
Met spikes

ps
Sorry dat ik weer een nieuw topic open, gooi die andere maar dicht als je wil.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Als je een beetje een knal speaker wilt is Infinity of Dali wel aardig. Als je wat meer HiFi wilt, dan is Mission of B&W wel goed.
En als je een rustige speaker wilt kan je bijvoorbeeld Dynaudio nemen.

Verwijderd

ik zelf heb hier staan een :
jvc rx-5000r dolby surround 5x50watt op 8ohm basis of
5x100watt op 4ohm basis 600.-
1x jbl 120watt control center speaker 200.- per stuk
2x jbl 80watt tlx3000 achterspeaker 2 weg systeem 100.- per stuk
2x jamo cornet 195 serie pilaar 3weg met dubbelen woofer
140watt cont 200watt piek kosten 300.- per stuk
1x jvc active supwoofer 350.- 40watt con 60watt piek

totaal 1950.- inclusief btw
echt een heerlijk geluid

gekocht bij correct rotterdam koopjes kelder (de jamo's en de jbl tlx 3000)
de rest bij winner & winner in spijkenisse op akkerhof

Verwijderd

ik zou de speakers die je al op het oog had iig laten staan... zie verder hierboven...

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:32
Zie mijn reactie in je vorige topic, maar upgrade alles 1 stap, dus duurdere rotel bv, chario syntar 100 tower, en een marantz cd 5000, bijvoorbeeld, je moet natuurlijk eerst zelf luisteren, en niet in de eerste de beste winkel al je geld er doorheen brassen >:)

Verder: je gaat toch geen speakers bij conrad kopen zeg :r :z

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 07:18 schreef hervaz het volgende:
Verder: je gaat toch geen speakers bij conrad kopen zeg :r :z
Ik zeg niet dat ik ze bij conrad koop, ik kan ze ook ergens anders kopen, het gaat alleen ff om wat adviezen over een aantal speakers, die ik zag staan.

Nou hoef ik in principe maar 2 boxen, voor mooi stereo geluid.
Surround hoeft niet (heb toch geen dvd) en dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel komen. Dus ik hoef maar 2 boxen te hebben, naast die receiver en cd speler.

Mocht een centerspeaker en/of subwoofer veel verbetering qua geluidskwaliteit zijn, mag die er natuurlijk wel bij, maar noodzakelijk, nee...

Welke van de bovenstaande boxen zou eventueel wel aantrekkelijk zijn volgens jullie? En ik zou ook nog wel een advies over een receiver willen hebben.
Mocht je een tip geven over een bepaalde box, graag ff een linkje en/of plaatje erbij ofzo. Dat zou wel fijn zijn.

Verwijderd

Waarom 3-weg? Beter een goeie 2-weg dan een 3-weg (minder crossovers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 23:35 schreef Xanandu het volgende:
Waarom 3-weg? Beter een goeie 2-weg dan een 3-weg (minder crossovers)
Ook goed, maakt dat veel uit dan?

Welke boxen zijn aanraders dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 14:32
Voor 550 per stuk kan je een b&w 602 kopen, dat is een goeie speaker, en zou nog wel eens in de aanbieding kunnen komen, omdat de s2 eruit gaat (de manuals voor de s3 staan al op de hp). Wel ff stands bij kopen >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/ACF474.gif

Nog een b&w die mezelf erg verbaasde, de dm 303, dit is een nieuwe speaker in de "budget" serie, hij wordt godlike getest en na hem beluisterd te hebben snap ik niet dat ze hem op de markt brengen, hij speelt hun 601 FINAAL weg en bijna de 602, echt heel erg mooi afgewerkt, supermooi klinkende speaker. Kosten 350 piek per stuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/303_maple_grille_off.jpg

De volgende is een aanbieding, een infinity delta 40, in de aanbieding voor 500 per stuk in enschede, DE mooiste speaker uit de delta serie, het hoog is super door de EMIT-R tweeter uit de duurdere kappa serie, verder een 21 cm bass unit, hij heeft wel een redelijke versterker nodig maar dan heb je ook wat, een vriend van me heeft ze gekocht, aangezien ik metal luister en hij meer trance hebben we hem met meerdere dingen beluisterd zoals: Prodigy,Metallica,Eternal Tears Of Sorrow.
Prachtige speaker maar groot diep en zwaar (24 kg).

Afbeeldingslocatie: http://www.harman-deutschland.de/dmedia/Infinity-Home/delta_series/delta40.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:18
Op donderdag 06 september 2001 00:10 schreef Jag het volgende:
Als je een beetje een knal speaker wilt is Infinity of Dali wel aardig. Als je wat meer HiFi wilt, dan is Mission of B&W wel goed.
En als je een rustige speaker wilt kan je bijvoorbeeld Dynaudio nemen.
Infinity maakt zeker geen knal speakers van lage kwaliteit, ze hebben erg mooie spullen, maar in het gegeven budget ken ik weinig van hun. Dali vind ik zelf vreselijk saaie boxen, val je bijna bij in slaap. Verder verwijs ik ff naar hervaz z'n post, de B&W DM303 kost adviesprijs 350 en is errug mooi, ikzelf vind hem echt een goeie concurrent voor de 602, zeker gezien zijn prijs, echt mooie speaker voor weinig geld. Chario's vind ik ook erg mooi, een syntar 100 zit zeker in je budget, die heb ik alleen nog nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 07 september 2001 10:58 schreef hervaz het volgende:
Voor 550 per stuk kan je een b&w 602 kopen, dat is een goeie speaker, en zou nog wel eens in de aanbieding kunnen komen, omdat de s2 eruit gaat (de manuals voor de s3 staan al op de hp). Wel ff stands bij kopen >:)

[afbeelding]

Nog een b&w die mezelf erg verbaasde, de dm 303, dit is een nieuwe speaker in de "budget" serie, hij wordt godlike getest en na hem beluisterd te hebben snap ik niet dat ze hem op de markt brengen, hij speelt hun 601 FINAAL weg en bijna de 602, echt heel erg mooi afgewerkt, supermooi klinkende speaker. Kosten 350 piek per stuk.

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/SpeakerModel/303_maple_grille_off.jpg
Dat is inderdaad een hele mooie speaker geworden! Over de Dm302 was ikzelf nooit zo enthousiast (keer op keer beste koop in Consumentengids, veel mensen vondem 'm wel lekker :?), maar deze verbaasde me echt enorm. Het enige 'nadeel' is het enorm rustige beheerste laag, dat al vrij snel afvalt. Ikzelf kan daar wel van genieten, want met mooie rustige muziek is een mooie lage toon, die er heel beheerst en soepel uit komt rollen, zonder overheerst te worden door een sloot mid/top-Bass veel mooier dan een Hoempahoempa bass. Verwacht alleen niet sloten dik laag met R&B (denk ik, niet gehoord op die speaker, Jaaaaaaaaaaag! :P) of met trance. Het is een echte "muziekspeaker", die een 601 inderdaad finaal wegspeelt, en die ik binnenkort een tijdje (hopelijk voor altijd) thuis heb staan. Kan ik 'm mooi vergelijken met me 602 :) ).

Een alernatief is inderdaad die chario syntar100, ook een mooi muziekaal speakertje, alleen een stuk minder rustig in het laag dan die 303. Pittig laag dus, en wat lekkerder met Dance enzo (denk ik!).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 09:30 schreef Da_man het volgende:

Waarom 3-weg? Beter een goeie 2-weg dan een 3-weg (minder crossovers

Ook goed, maakt dat veel uit dan?
Niet veel. Tenzij je audiofiele oren hebt, maar als je dat hebt denk je niet eens na over Eltax, en dan zoek je naar 2weg en liefst 1weg systemen. :)

Eltax is een fijn budget merk met goede geluidskwaliteiten.
Eltax Symphony 8.2 is gewoon een leuke speaker die je voor weinig geld (+/- 250/stuk) veel luisterplezier zal geven. Ook bij films doet hij het goed door zijn krachtige laag.
Dan zijn die twee woofers ineens erg fijn.
Maar pas op: er zitten zeer sterke magneten in, die met liefde je TV een kleurtje geven. Houd ze dus een flink eind bij je TV vandaan.

Noot: de Eltax Symphony 8.2 ondersteund ook bi-amping en dat is ERG fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Op vrijdag 07 september 2001 11:11 schreef Ritch het volgende:

[..]

Infinity maakt zeker geen knal speakers van lage kwaliteit, ze hebben erg mooie spullen, maar in het gegeven budget ken ik weinig van hun. Dali vind ik zelf vreselijk saaie boxen, val je bijna bij in slaap. Verder verwijs ik ff naar hervaz z'n post, de B&W DM303 kost adviesprijs 350 en is errug mooi, ikzelf vind hem echt een goeie concurrent voor de 602, zeker gezien zijn prijs, echt mooie speaker voor weinig geld. Chario's vind ik ook erg mooi, een syntar 100 zit zeker in je budget, die heb ik alleen nog nooit gehoord.
Ik zeg niet dat ze van lage kwalititeit zijn, maar het zijn wel knalspeakers.
En Dali saai :? Hmm, dan hebben we waarschijnlijk niet hetzelfde model gehoord :).

Verder wil ik even bevestigen dat de DM303 echt een mooie speaker is. En JvS verwoorde het al goed. Verwacht geen sloot laag. Sterker nog, het laag begint bij 100Hz al af te lopen. Maar toch is het laag juist één van de mooie dingen aan deze speaker. De bas reflex staat waarschijnlijk laag afgesteld. Het sublaag komt er iig heel mooi en beheerst uit. Echt een aanrader.
En om de 601 eruit te spelen heb je ook echt niet veel nodig trouwens >:).
Pagina: 1