Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-11 10:30
Eerder dit jaar heb ik 12 zonnepanelen op ons huis laten leggen met Enphase IQ8M microomvormers.
In de meterkast van de woning is tevens een 3 fase Q relay en Envoy-S-Standard geïnstalleerd (met meerspoelen op de PV groep)

Nu ben ik aan het overwegen extra panelen (kan er denk ik 10 kwijt) op de garage te leggen, maar hier is een onderverdeler geplaatst.
Ik kan alleen nergens vinden of ik, als ik hier ook Enphase microomvormers toe zou passen, dit ik het zelfde systeem mee kan nemen.
Een extra Q-Relay zou geen probleem moeten zijn, maar die meetspoelen in de meterkast gaan de opbrengst van de panelen achter de onderverdeler niet kunnen meten.

Heb ik dan ook een Envoy gateway nodig of kan ik de microomvormers op de bestaande gateway aanmelden en ze dan ook gewoon in de app zien?

Alle reacties

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Micros van Enphase communiceren via powerline communicatie. De lengte (en dikte ivm spanningsopdrijving) van de kabel heeft invloed op deze communicatie. Even plat gezegd, hoe verder de Envoy van de micros zit, hoe groter de kans op verstoringen. Dit geldt al helemaal als de weg die de communicatie moet afleggen via omwegen is, zoals onderverdelers, andere aftakkingen (groepen), etc. Bij jouw huidige systeem gaat het signaal eerst 'door' de Envoy voordat het andere zaken 'tegen' komt.

Daar staat tegenover dat een Envoy wel eens micros van de buurman vindt tijdens in bedrijfstelling.

Wat je kunt proberen is om eerst een tweede systeem te bouwen met alleen een eigen qrelais en later, alleen indien nodig, een tweede Envoy toevoegt. Weet wel dat het metered gedeelte ingewikkeld wordt, om de reden die je zelf al aangeeft.

Wat ik niet uit je verhaal opmaak, is of je ook meetspoelen hebt direct voor of achter je hoofdschakelaar om je netto verbuik/teruglevering te meten.

• itavero
Skubba schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:46:
Micros van Enphase communiceren via powerline communicatie. De lengte (en dikte ivm spanningsopdrijving) van de kabel heeft invloed op deze communicatie. Even plat gezegd, hoe verder de Envoy van de micros zit, hoe groter de kans op verstoringen. Dit geldt al helemaal als de weg die de communicatie moet afleggen via omwegen is, zoals onderverdelers, andere aftakkingen (groepen), etc. Bij jouw huidige systeem gaat het signaal eerst 'door' de Envoy voordat het andere zaken 'tegen' komt.

Daar staat tegenover dat een Envoy wel eens micros van de buurman vindt tijdens in bedrijfstelling.
De kabel van de meterkast naar de onderverdeler zal denk ik 10 a 15 meter zijn.
Vanuit daar zal het denk ik maximaal 3 meter worden naar de eerste omvormer.

Al met al denk ik dat de totale kabellengte niet veel langer zal zijn dan de huidige installatie op huis (hier loopt de kabel langs de buiten muur en dan via de kruipruimte naar de meterkast).
Maar goed, kan mij inderdaad voorstellen dat de componenten er tussen het signaal beinvloeden.
Wat je kunt proberen is om eerst een tweede systeem te bouwen met alleen een eigen qrelais en later, alleen indien nodig, een tweede Envoy toevoegt. Weet wel dat het metered gedeelte ingewikkeld wordt, om de reden die je zelf al aangeeft.
Daar zat ik ook aan te denken. Ik vraag mij alleen af, als ik een tweede Envoy zou gebruiken, kan ik dit dan nog wel onder hetzelfde systeem zien in de app (dus in 1 overzicht), of moet ik dan gaan wisselen?
Wat ik niet uit je verhaal opmaak, is of je ook meetspoelen hebt direct voor of achter je hoofdschakelaar om je netto verbuik/teruglevering te meten.
Die hebben ze gek genoeg niet geinstalleerd. Had er nog naar gevraagd maar dat deden ze niet standaard, enkel als ik ook een thuisbatterij af nam. Ik overweeg nog wel om die misschien toe te voegen, hoewel ik opzich die data nu ook al uit de P1 poort kan halen.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Je kunt een tweede Envoy installeren en deze in dezelfde monitoringsaccount onderbrengen. Je ziet dan al je panelen in één overzicht. De de opbrengst grafieken kun je kiezen: het hele systeem of per envoy.

Je kunt mijn inziens de Envoy standaard gebruiken en je hoeft geen meetspoelen te plaatsen. De meetspoelen op de PV groep zijn helemaal niet nodig om alleen de opbrengst zelf te meten. Daarom vind ik het ook bijzonder dat ze de spoelen nu wel geplaatst hebben. Voor mij zou gelden: allen of geen. Weet je zeker dat ze er zitten of was dat wellicht een aanname?

Qua Qrelais kun je een 3-fase, maar ook een 1-fase relais pakken. Tien panelen (op de schuur) kunnen namelijk op één fase en ook je netaansluiting biedt voldoende ruimte voor de nieuwe én (1/3 van) de bestaande. 3-fase zou echter mijn voorkeur hebben om een aantal redenen. Het komt de communicatie robuustheid ook ten goed trouwens (minder spanningsopdrijving). Qua kosten ben je €150/200 meer kwijt denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Skubba op 08-11-2023 20:32 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:01
Waarom probeer je het niet eerst uit met alleen een extra Q-relay? Bij mij zitten de verste panelen achter in de schuur op 60 meter 2,5 mm2 aangesloten en die vijf communiceren prima. In de app zul je per paneel de opbrengst zien, alleen het totaal wijkt af omdat het totaal kijkt naar de CT klemmen. Misschien dat je dat ook anders kan instellen, dat weet ik zo niet meer.

Weet je wat voor kabel loopt er naar je omvormer? 3x2,5mm2 of 5x2,5mm2 in dat laatste geval zou je 1 fase kunnen gebruiken voor de opbrengst en die ook in je centrale meterkast door de CT klem van die fase heen kunnen laten lopen.

• itavero
Er loopt een 5 aderige draad naar de onderverdeler (ik geloof 2.5mm2).
Aangezien dit een onderverdeler betreft zitten hier automaten van 10A in (ivm selectiviteit ten opzichte van de 16A automaat in de meterkast).
Met 10 panelen zou ik theoretisch volgens mij boven de 10A uit kunnen komen (met een IQ8M dacht ik max zo'n 325W per omvormer).
Alles op 1 fase lijkt mij dan ook niet mogelijk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Selectiviteit heb je nu al niet want 10A achter 16A is dat niet. Is ook niet nodig, überhaupt lastig met automaten en zolang je alleen 16A groepen hebt ben je in ieder geval gewoon selectief voor je hoofdzekering.

Er is wel een andere reden om voor 3-fase te kiezen en dat is de maximale stroom door je meterkast. Als je de nieuwe 10 panelen op 1-fase zou leggen heb je er 14 op een enkele fase a 330VA => 4620VA => 20A. Samen met de 25A uit het net is dat meer dan de 40A die de componenten in de meeste meterkasten mogen. Dan zal je daar aanpassingen moeten doen.

Daarnaast scheelt het je ook gewoon een factor 18 in kabelverlies (factor 6 in spanning) :)

En of het ontbreken van de spoelen een gebrek is ja of nee heb ik wel vaker een discussie gezien hier. Lijkt vooral mooie kostenbesparing, je kan dan in ieder geval in Enphase niet je eigen verbruik zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 10-11-2023 08:47 ]

• itavero
Septillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:44:
Selectiviteit heb je nu al niet want 10A achter 16A is dat niet. Is ook niet nodig, überhaupt lastig met automaten en zolang je alleen 16A groepen hebt ben je in ieder geval gewoon selectief voor je hoofdzekering.
De krachtgroep in de meterkast (hoofdverdeler) is een C16 (hoofdaansluiting is 3x25 met smeltzekeringen).
De groepen in de onderverdeler zijn B10 en voor de krachtgroep voor de zonnepanelen zou dit ook een B10 worden.
Ik dacht dat dit selectief zou zijn, maar wellicht heb ik de informatie verkeerd begrepen.

Hoe dan ook, bedankt voor de adviezen allemaal.
Als ik ze ga leggen, begon ik gewoon met enkel een 3-fase Q-Relay en dan kijk ik vanaf daar wel verder.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
My bad, tussen 10A en 16A is de enige stap omhoog waar er wel een factor 1,6 tussen zit waar je anders twee stappen moet nemen, eigenlijk mist 12,5A. Maar dan nog is selectiviteit nog lastig met automaten en ook niet nodig.

Nog een punt om wel naar 3-fase te gaan, als je op twee fases 16A verbruik hebt en op de derde alle 10 de panelen terug zou leveren heb je een stroom van 30A door je N. Met maar 4 panelen (5,7A) is dat maar 21A.
Pagina: 1