Angstaanvallen bij gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanii
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Dag iedereen,

Ik ben 38 jaar oud (of jong) en speel al heel mijn leven Total War games. Rome 1, Medieval 2, Rome 2, …

Maar sinds eind juli heb ik last van extreme paniekaanvallen als ik (vooral s avonds) langer dan 1/1,5 uur speel.

Mijn hartslag gaat de hoogte in, ik word paniekerig, alles wordt minder scherp, …
Het is zelfs zo dat ik tot 3 a 4 dagen moet herstellen hiervan.
Heel akelig allemaal …

Ik heb geen onderliggende aandoeningen of adhd. Het is wel begonnen in de periode dat ik door blessure aan mijn achillespezen iets meer ben beginnen spelen (gemiddeld 2uur om de 2 dagen) en door baby 2 heb ik iets minder slaap.

Maar om daar zo’n extreme reactie door te krijgen?

Het spel draait om een rijk uitbouwen met een bepaalde factie en af en toe eens een veldslag. Ik heb het altijd al gespeeld en nooit echt last gehad (buiten vroeger als ik eens 4 of 5 uren speelde maar dat kan al lang niet meer).

Er was hier als eens een topic maar die dateert van 2016.

Binnenkort ga ik naar een psycholoog om dit eens aan te kaarten maar als iemand al kan helpen of tips geven?

Ik vind het spel geweldig omdat ik er mij graag in verdiep dus als ik zou moeten stoppen is dat wel een domper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kernie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:38
Goed dat je de stap naar een psycholoog hebt gezet. Dit heeft waarschijnlijk weinig te maken met specifiek Total War maar meer met iets onderliggends.Dit ga je uitzoeken bij de psycholoog.

Nogmaals goed aangepakt zo en tot die tijd maar even voorzichtig zijn met gamen denk ik!

PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
dit voegt niks toe

[ Voor 78% gewijzigd door BM op 06-11-2023 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-09 19:30
Heb je nog belangrijke klussen op de te doen lijst staan? Gamen werkt bij mij (sinds 30+) enkel ontspannend als er geen belangrijke taken wachten, anders krijg ik er ook stress van. Vroeger (30-) vond ik het heerlijk om belangrijke zaken uit te stellen met gamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Blijkbaar koppel je gamen niet helemaal los van je 'werkelijkheid'. Overlijden of verliezen in de game heeft privé geen invloed. Zie en voel je dat ook zo?

Als je merkt dat je 'gestel' aangedaan is door een potje gamen; zou ik een lange periode geheel ontkoppelen. Niet gamen, of een totaal ander type game - in een goede sfeer; bijv. de huiskamer, laagdrempelig. Zonder druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:57
Klinkt verstandig om naar de psycholoog hiervoor te gaan. Mogelijk is er een andere onderliggende oorzaak hiervoor, maar dat natuurlijk niet mogelijk om via een forum te constateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanii
Blasterxp schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:34:
Blijkbaar koppel je gamen niet helemaal los van je 'werkelijkheid'. Overlijden of verliezen in de game heeft privé geen invloed. Zie en voel je dat ook zo?

Als je merkt dat je 'gestel' aangedaan is door een potje gamen; zou ik een lange periode geheel ontkoppelen. Niet gamen, of een totaal ander type game - in een goede sfeer; bijv. de huiskamer, laagdrempelig. Zonder druk.
Ik ga wel erg op in het spel dat klopt wel. Als ik speel is dat op onze kleine bureau op zonder. Gezellig aangekleed dat wel maar aan de kleine kant.

Naast het spel spelen zoek ik er overdag wel vaker iets van op, of schrijf ik eens op wat ik ga doen als ik terug kan spelen. Ik ben er wel mee bezig maar dat is vooral omdat het ook heel erg interessant is (ik ben gek op antieke oudheid en meer bepaald de oorlogsvoering toen).

Is dat verkeerd of “too much”?

Als ik na een avond spelen veel tegenslagen had kan ik niet zeggen dat ik voldaan naar bed ga dat klopt wel. In tegenstelling tot sporten heb ik aan het spel iets minder voldoening, maar toch speel ik het heel graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanii
Moonspring schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:32:
Heb je nog belangrijke klussen op de te doen lijst staan? Gamen werkt bij mij (sinds 30+) enkel ontspannend als er geen belangrijke taken wachten, anders krijg ik er ook stress van. Vroeger (30-) vond ik het heerlijk om belangrijke zaken uit te stellen met gamen.
Dit klopt ook wel, baby 2 van 11 weken en drukte zorgen er voor dat ik ook vaak al vermoeider aan mijn spelletje begin. Maar toch, om daar zo heftig op te reageren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien een paar weken of maanden even niet gamen.

Pak een (luister)boek over oudheden of onderwerpen die je aanspreken. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

PD2JK schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:03:

of in ieder geval, minder spelen in de avonduren. en minder lang achter elkaar.
het spel cancelen lijkt mij niet de oplossing omdat het ook niet de oorzaak lijkt te zijn. en dan mis je het plezier wat je eruit haalt.

d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:31
Persoonlijk vermoed ik dat je onderliggend roofbouw aan het plegen bent op je mentale en lichamelijke gezondheid wat tot uiting komt wanneer je aan het gamen bent. Dit komt dan niet door een grote aanwijsbare boosdoener, maar gebeurt juist sluimerend door te lang te veel van jezelf te vragen of over je grenzen heen te gaan. Dat kan zowel op werk als privé, en minder slaap helpt daar niet in mee. Dat je paniekaanvallen krijgt bij het gamen is dan een symptoom waarmee je lichaam je eigenlijk elke keer een waarschuwing geeft dat je rust nodig hebt in plaats van meer stimulatie. Wanneer je niet naar dit signaal luistert is de kans groot dat je lichaam verder uit balans raakt en hormonen zoals adrenaline niet meer goed kan managen waardoor je klachten toenemen.

Je geeft overigens zelf aan dat je zeer geïnteresseerd bent in oudheid en oorlogsvoering en dat je met een slecht gevoel gaat slapen als je tegenslagen ervaart in het spel. Dit wijst er wel op dat het niet meer enkel een spel is, maar misschien een lichte obsessie, of op zijn minst iets waar je héél erg in op gaat terwijl je je hoofd blijft (over)stimuleren op een moment dat je rust nodig hebt. Uiteraard vind je het leuk, maar leuk betekent niet per definitie ontspanning.

Ik ben geen psycholoog of huisarts dus bovenstaande is niets meer dan een persoonlijke interpretatie. Mocht ik wel in de goede richting zitten en je verandert verder niets in je leven, dan is stoppen met gamen niet de oplossing, want het uit zich dan vroeg of laat op een andere manier. Het kan wel helpen om tijdelijk te stoppen met gamen zodat je klachten verminderen terwijl je (met een huisarts of psycholoog) onderzoekt wat de bron is. Voelt niet gamen te veel als een straf dan kun je proberen om het heel gedoseerd te blijven doen, of een ander spel zoeken dat je leuk vindt maar waar je minder in op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanii
Recrush schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:36:
Persoonlijk vermoed ik dat je onderliggend roofbouw aan het plegen bent op je mentale en lichamelijke gezondheid wat tot uiting komt wanneer je aan het gamen bent. Dit komt dan niet door een grote aanwijsbare boosdoener, maar gebeurt juist sluimerend door te lang te veel van jezelf te vragen of over je grenzen heen te gaan. Dat kan zowel op werk als privé, en minder slaap helpt daar niet in mee. Dat je paniekaanvallen krijgt bij het gamen is dan een symptoom waarmee je lichaam je eigenlijk elke keer een waarschuwing geeft dat je rust nodig hebt in plaats van meer stimulatie. Wanneer je niet naar dit signaal luistert is de kans groot dat je lichaam verder uit balans raakt en hormonen zoals adrenaline niet meer goed kan managen waardoor je klachten toenemen.

Je geeft overigens zelf aan dat je zeer geïnteresseerd bent in oudheid en oorlogsvoering en dat je met een slecht gevoel gaat slapen als je tegenslagen ervaart in het spel. Dit wijst er wel op dat het niet meer enkel een spel is, maar misschien een lichte obsessie, of op zijn minst iets waar je héél erg in op gaat terwijl je je hoofd blijft (over)stimuleren op een moment dat je rust nodig hebt. Uiteraard vind je het leuk, maar leuk betekent niet per definitie ontspanning.

Ik ben geen psycholoog of huisarts dus bovenstaande is niets meer dan een persoonlijke interpretatie. Mocht ik wel in de goede richting zitten en je verandert verder niets in je leven, dan is stoppen met gamen niet de oplossing, want het uit zich dan vroeg of laat op een andere manier. Het kan wel helpen om tijdelijk te stoppen met gamen zodat je klachten verminderen terwijl je (met een huisarts of psycholoog) onderzoekt wat de bron is. Voelt niet gamen te veel als een straf dan kun je proberen om het heel gedoseerd te blijven doen, of een ander spel zoeken dat je leuk vindt maar waar je minder in op gaat.
Wat een mooi en sterk onderbouwd antwoord. Wat je zegt is helemaal de waarheid denk ik.
Mijn lichaam geeft duidelijk signalen dat er iets niet ok is. Dat het meestal tijdens het spel naar boven komt blijft wel straf. Al denk ik dat het opgaan in en de intensiteit in combinatie met vermoeidheid en een onderliggend probleem de trigger zijn van de aanvallen.

De eerste keer dat ik zo’n aanval had zat ik nochtans gewoon buiten een spaghetti te eten met een glaasje rose wijn.

En soms is het ook moeilijk te bepalen waar de grens ligt tussen obsessie en een sterke interesse hebben in iets :-)

Het wordt dus graven naar de kern van het probleem, samen met een psycholoog.

Gamen zal nu wel verplicht ferm teruggeschroefd worden tot ik weer beter ben en de oorzaak min of meer bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanii
PD2JK schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:03:

Dank voor de tips! Die boeken lees ik ook sowieso tussendoor ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcanii
Moonspring schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:32:
Snap ik, het is soms snel snel nog eens willen spelen na een hectische dag. Maar daar word je niet altijd rustig van he …
Pagina: 1