Vloer eruit wat nu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-07 20:09
Ik heb al veel rond gekeken op het internet maar de echte oplossing nog niet gevonden, ik denk namelijk dat het een redelijk makkelijk 1-zijdig antwoord is.

In onze woning hebben we de volledige vloer uit gehaald tot op het zand, nu willen we bepalen hoeveel onder het meterpeil we het zand eruit moeten halen.

Dus eigenlijk hebben we de volledige dikte van de vloer nodig.
Ik denk zelf dat de vloer opbouw er als volgt uit moet komen te zien:
140mm EPS (Piepschuim)
Plastic folie
Staal voor de constuctie met 80mm beton.

dit uitlaten harden en hierna weer als volgt verder:
vloerverwarming met staal en daarna beton (120mm )erin met een afgevlinderde vloer (dit uiterlijk willen we)

of zit ik er nu helemaal naast dan hoor ik het ook graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is je huis op staal gefundeerd of op heipalen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Atlas schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:24:
Is je huis op staal gefundeerd of op heipalen?
Op staal is deze gefundeerd, het is ook een bungalow als dit nog uit zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:16
dus je opbouw wordt dan:

120mm beton met vvw erin
80mm beton
folie
140mm eps
zand

Dat kan, de bovenste 120mm is wellicht wat dikker dan meestal gedaan wordt. Is dat ivm je gevlinderde vloer wens?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
No Hands schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:42:
dus je opbouw wordt dan:

120mm beton met vvw erin
80mm beton
folie
140mm eps
zand

Dat kan, de bovenste 120mm is wellicht wat dikker dan meestal gedaan wordt. Is dat ivm je gevlinderde vloer wens?
Dat klopt, maar nu lees ik ook weer ergens dat ik het ook zonder de 80mm beton laag kan doen en alles in 1x storten
Zo dus:
120mm beton met vvw erin
80mm beton
folie
140mm eps
zand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:16
Frederik vd bal schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:45:
[...]

Dat klopt, maar nu lees ik ook weer ergens dat ik het ook zonder de 80mm beton laag kan doen en alles in 1x storten
Zo dus:
120mm beton met vvw erin
80mm beton
folie
140mm eps
zand
zo ongeveer ligt het bij mij thuis ook idd. 1 laag beton met vvw erin en dit alles op een dik pak isolatie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 20:28
Ik heb zelf op een andere manier mijn vloeropbouw:

Tegels
7cm afsmeervloer met vvw (+randisolatie)
4cm PIR
10cm gewapende betonvloer (+randisolatie)
10cm PIR
plastic
zand

Zo hoef ik niet mijn hele betondek warm te stoken en hou ik de warmte bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Zo dus:
120mm beton met vvw erin
folie
140mm eps
zand
Ik vind het persoonlijk altijd een zeer slecht idee om een constructieve vloer te combineren met iets als vloerverwarming. Als er iets is met je verwarming moet je je vloer slopen.

80cm beton is overigens heel weinig. Dat wordt nooit meer zo voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49
[...]

Zo dus:
120mm beton met vvw erin
80mm beton
folie
140mm eps
zand
Hier hetzelfde in de berging, maar dan de folie onder de isolatie, geen EPS maar 16cm PIR en platen met tape aanelkaar geplakt.

Vervolgens de grote oneffenheden weggeslepen en direct op het beton getegeld.

Nadeel is dat je 12cm beton moet opwarmen om de boel warm te stoken en dat het enorm buffert. Ik heb het hoh 15cm gelegd met een RTL ventiel, de berging is op dit moment de warmste ruimte in huis :X. Voor een woonkamer pak je hoh 10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Kleine aanpassing, we gaan het als volgt doen:
130mm beton met vvw erin, afvlinderen.
folie
80mm PIR (Rd-waarde: 3.68)
zand

Foto van de status nu.
Komende zaterdag het riool en water erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10On0iAMLxR9PIt_LlZgs2rLcTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp60avZMI4rGULTXvHMJRN4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik roep altijd om om de constructieve vloer te isoleren van de verwarmde vloer. Met 7cm verwarmd zandcement/anhydriet heb je al meer dan genoeg buffer; er nog eens een extra laag beton ongeisoleerd bij plakken zorgt voor een veel trager systeem met de nadelen van dien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
.

[ Voor 99% gewijzigd door naftebakje op 09-11-2023 15:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Frederik vd bal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:11:
Kleine aanpassing, we gaan het als volgt doen:
130mm beton met vvw erin, afvlinderen.
folie
80mm PIR (Rd-waarde: 3.68)
zand

Foto van de status nu.
Komende zaterdag het riool en water erin.
[Afbeelding]
Had persoonlijk voor meer isolatie gekozen, zeker omdat je voor vloerverwarming kiest. Nu je toch bezig bent is een paar cm extra niet het meeste werk.

En 130mm beton aan warmtebuffer inregelen is niet heel eenvoudig. Het wordt zo een erg traag systeem waar veel thermostaten maar lastig mee overweg kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door frennek op 09-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28
Advies voor vloerisolatie bij vloerverwarming is Rc>5.
3.7 ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

frennek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:48:
[...]
Had persoonlijk voor meer isolatie gekozen, zeker omdat je voor vloerverwarming kiest. Nu je toch bezig bent is een paar cm extra niet het meeste werk.
[...]
Hier ben ik het volledig mee eens.
frennek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:48:
[...]
En 130mm beton aan warmtebuffer inregelen is niet heel eenvoudig. Het wordt zo een erg traag systeem waar veel thermostaten maar lastig mee overweg kunnen.
Als je kiest voor een aparte thermostaat boven dan hoeft dat totaal geen probleem te zijn. Als je met twee aparte thermostaten zonekleppen aanstuurt dan heb je hooguit bij het wisselen van de seizoenen dat je beneden flink 'buffer' op moet bouwen in je dikke vloer, daarna is het gewoon de thermostaat op 20/21 laten staan en de CV hoeft telkens maar minimaal bij te stoken om het klimaat beneden op peil te houden. Dat is met vloerverwarming zelfs vaak voordeliger dan 'conventioneel themorstaatgebruik'.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Harrie_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

Als je kiest voor een aparte thermostaat boven dan hoeft dat totaal geen probleem te zijn. Als je met twee aparte thermostaten zonekleppen aanstuurt dan heb je hooguit bij het wisselen van de seizoenen dat je beneden flink 'buffer' op moet bouwen in je dikke vloer, daarna is het gewoon de thermostaat op 20/21 laten staan en de CV hoeft telkens maar minimaal bij te stoken om het klimaat beneden op peil te houden. Dat is met vloerverwarming zelfs vaak voordeliger dan 'conventioneel themorstaatgebruik'.
Nachtverlaging is uit den boze ja. Ander nadeel met een te grote buffer is dat bij een zonovergoten winterse dag met glas op het zuiden, je woonkamer flink in temperatuur op kan lopen doordat je vloer ook gewoon door blijft gaan met warmte afgeven. Goed afgesteld met een warmtepomp kan het wel mooi werken ja, want je warmtepomp kan heerlijk lang doordraaien met een buffer van zo'n formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
@Frederik vd bal, wat is je vloeroppverlakte en wat voor legplan ga je hanteren? Met zo'n buffer wil je wel echt voor wat kortere groepen gaan om zo het afgevende vermogen wat op te krikken. En probeer ze allemaal even lang te houden. Ik zou voor groepen van zo'n 60 meter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
Harrie_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

Het is 1 bungalow en ik wilde het eigenlijk op de zelfde manier verwarmen als ik nu al doe in mijn nieuwbouw starterswoning. nooit de thermostaat aanraken en altijd 21 graden behalve als het zomer is dan gewoon volledig uit(koelen).

3.7 zie ik eigenlijk overal terug als goed geïsoleerd op internet, maar hier ga ik nog eens naar kijken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Frederik vd bal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:47:
[...]

Het is 1 bungalow en ik wilde het eigenlijk op de zelfde manier verwarmen als ik nu al doe in mijn nieuwbouw starterswoning. nooit de thermostaat aanraken en altijd 21 graden behalve als het zomer is dan gewoon volledig uit(koelen).

3.7 zie ik eigenlijk overal terug als goed geïsoleerd op internet, maar hier ga ik nog eens naar kijken dan.
Als je er voor kiest om de vloerverwarming altijd aan te hebben zou ik zeker voor meer isolatie gaan. Dat verdien je wel terug. En bouwbesluit is een minimum waar een nieuwe woning aan moet voldoen, niet een advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
frennek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:47:
@Frederik vd bal, wat is je vloeroppverlakte en wat voor legplan ga je hanteren? Met zo'n buffer wil je wel echt voor wat kortere groepen gaan om zo het afgevende vermogen wat op te krikken. En probeer ze allemaal even lang te houden. Ik zou voor groepen van zo'n 60 meter gaan.
volledig vloer oppervlak is ongeveer 180m² we hebben gekozen in de 3 kinderkamers aan de voorzijde van de woning geen vloer verwarming te doen omdat dit toch altijd te traag is.

Qua groepen en los grote ga ik het volledig overlaten aan een loodgietersbedrijf welke weet van de dikte en isolatie, dit is ook met hun overlegd en hier kreeg ik niets raars op terug moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Frederik vd bal schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:51:
[...]

volledig vloer oppervlak is ongeveer 180m² we hebben gekozen in de 3 kinderkamers aan de voorzijde van de woning geen vloer verwarming te doen omdat dit toch altijd te traag is.

Qua groepen en los grote ga ik het volledig overlaten aan een loodgietersbedrijf welke weet van de dikte en isolatie, dit is ook met hun overlegd en hier kreeg ik niets raars op terug moet ik zeggen.
Sommige loodgietersbedrijven leggen het nog vrij traditioneel aan. Ik zou nog echt even benadrukken dat je het wartepomp proof wilt maken en je dus liever een paar groepen extra wil hebben om de groeplengte wat te verkorten. Straks zit je met zo'n massa qua vloer en 100+ meter groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wat @frennek zegt, no offense naar jouw installateur maar ik kom geregeld in contact met aannemers die het liefste alles bouwen volgens de maatstaf van 1998 en totaal geen kaas hebben gegeten van moderne voorzieningen zoals warmtepompen, wtu's en rc-waardes.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik vd bal
frennek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:54:
[...]

Sommige loodgietersbedrijven leggen het nog vrij traditioneel aan. Ik zou nog echt even benadrukken dat je het wartepomp proof wilt maken en je dus liever een paar groepen extra wil hebben om de groeplengte wat te verkorten. Straks zit je met zo'n massa qua vloer en 100+ meter groepen.
De warmtepomp word ook bij hem aangeschaft dus ik verwacht dat hij hier al rekening mee houd maar goede tip ik ga het voor de zekerheid nog even navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Los van kennis die al dan niet up-to-date is: als je 2 gelijkwaardige offerte's hebt en de ene is 300€ duurder (omdat die een verdeler met meer lussen gebruiken, om kortere lussen te bekomen), dan kiest 99.9% van de klanten voor de goedkopere offerte.
Dus als je de loodgieter vraagt voor extra lussen, is hij misschien al bezorgt dat ie weer stomme discussies krijgt over de prijs. Geef aan dat je weet dat het ietsje meer zal kosten, dan staat die al in een andere modus.

Pagina: 1