Plex server voor muziek: SSD vs HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:40
Al een tijdje heb ik naar tevredenheid een Plex server voor muziek. Een simpele laptop doet dienst, echte rekenkracht is niet nodig. Destijds heb ik een 2 TB SSD aangeschaft als opslag voor de muziekbestanden. Het is duurder dan een HDD maar mijn argumenten voor SSD waren:
  • -geen opstarttijd (spin up), ik wil direct muziek kunnen luisteren. Ik had gelezen dat sommige HDD's er wel 20 seconden of meer over doen om op te starten. Ik wil wel graag de "Spotify ervaring" en meteen wat horen. Alternatief is om een HDD schijf volcontinu te laten spinnen maar ik vraag me af of dat wijs is.
  • -langere levensduur omdat er geen draaiende/bewegende delen in zitten.
Na een tijdje was de SSD vol en heb ik een 2e aangechaft. Nu zit ik inmiddels aan mijn 3e en deze raakt ook langzaam vol. Het is een dure hobby zo. Toch maar even een draadje aan wijden hier.
Had ik gelijk met mijn twee argumenten? Wat zouden jullie aanraden: verder gaan met SSD's toch maar HDD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Als je met 6 TB aan SSD's zit, denk ik dat de kosten eerder in CD's, dan in schijfruimte zitten? Zelfs bij FLAC, met 400MB per CD van een uur, kun je 15.000 CD's kwijt! Gezien je voor €100 al een 2 TB SSD hebt, kan dat het probleem niet zijn, hoogstens ben je een keer door de sloten op je laptop heen en is het slimmer om een echt servertje neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:40
Maar hoe kun je bij een "echt servertje" de spin up tijd voorkomen? Of is dat niet zo'n probleem als dat ik denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:28
Een Cache-schijf toevoegen is dan het toverwoord. Bij een NAS kan het allemaal wel behoorlijk vlot. Dan ligt het echt aan het netwerk. Je kan dus kijken naar een nas met een ssd als cache-schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:55:
Een Cache-schijf toevoegen is dan het toverwoord. Bij een NAS kan het allemaal wel behoorlijk vlot. Dan ligt het echt aan het netwerk. Je kan dus kijken naar een nas met een ssd als cache-schijf.
Lijkt mij onlogisch dat een ssd als cache de oplossing is. De volledige muziek collectie ga je er niet in kwijt kunnen. Dus een random nummer kan even goed niet in de cache staan als wel. Terwijl als het niet een random nummer is en het dus ook maar om een paar seconden gaat voordat een hardeschijf is opgestart, dat stukje van het nummer ook prima in het werkgeheugen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BPTBPTBPT schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:03:
Maar hoe kun je bij een "echt servertje" de spin up tijd voorkomen? Of is dat niet zo'n probleem als dat ik denk?
Zorgen dat die disk nooit een spindown doet. Een draaiende harddisk neemt ongeveer 5W (afhankelijk van het type). Vind je dat echt de moeite waard? Een harddisk vaak opspinnen gaat ook ten koste van de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:28
bjusterbaarlik schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:12:
[...]
Lijkt mij onlogisch dat een ssd als cache de oplossing is. De volledige muziek collectie ga je er niet in kwijt kunnen. Dus een random nummer kan even goed niet in de cache staan als wel. Terwijl als het niet een random nummer is en het dus ook maar om een paar seconden gaat voordat een hardeschijf is opgestart, dat stukje van het nummer ook prima in het werkgeheugen kan.
Het is mogelijk wat overkill. Een cache SSD in een server kan helpen om het lezen en schrijven vloter te laten werken. Vaak is de server is alleen maar de opslag. Bij de eerste keer starten zullen de HDD's nodig hebben om te starten. Daarna zal een server het goed bij kunnen houden. Het programma / app zoals een mediaplayer dat zorgt voor het afspelen. Als die geen "cache" gebruikt dan zal er een hapering te horen zijn. Daar zal meer de crux zitten.

Spotify is ook afhankelijk van de (netwerk)verbinding daar past het zijn bitrate en netwerkcache op aan. Dan zal Spotify ook even tijd nodig hebben om te laden. Of Spotify mag constant op de achtergrond een "verbinding" open hebben om muziek binnen te halen (een beetje afhankelijk van je telefooninstellingen). Eenmaal geladen zal Spotify nummers vooruit gedeeltelijk binnen halen om de gebruiker een constante muziekstroom te geven. Dan lijkt het voor de gebruiker "random".

Toch maar wat testen gedaan. Geen plex-server.Zelf hier een DS213+ met WD RED HDD's staan.
Een test met het afspelen op de server zelf gedaan. Dat wil zeggen audio station in de DSM-omgeving en in de browser gebruiken. De "Random 100"-speellijst afgespeeld. De mp3's lopen gewoon door zonder haperingen. Hoeft niet tussendoor te laden. Dit over de thuiswifi.

Ook maar een test gedaan met de HEOS en HEOS-app. In de App op een afspeellijst met randomfunctie gezet. De HEOS haalt de MP3's via het lokale LAN-netwerk vanaf de DS213+ binnen en speelt ze af. Daar hoor je ook geen hapering tussen de nummers. Dat loopt ook vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BPTBPTBPT schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:03:
De spin-up tijd is niet zo heel groot, al kan de tijd wel verschillen. Als het 24/7 beschikbaar is, wil je sowieso geen zogenaamde "eco" schijven hebben, die hebben meestal een hogere spin-up tijd, maar gaan vaak ook sneller in de eco stand, waardoor ze juist heel vaak opspinnen. En dat is hetgeen je wilt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@RonnieKo Wat jij hier noemt is niet random. Random is gewoon een willekeurig nummer aanklikken. En dat is dus het probleem zo'n willekeurig nummer kan prima niet in op de SSD staan. Wat wel werkt is op pauze drukken en een tijdje erna weer op play. Maar zoals gezegd zoiets moet prima in het werkgeheugen passen, daarvoor heb je geen SSD nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:32

_Apache_

For life.

Ik heb hier de eco HDD"s van WD. Voorheen de WD Greens, nu zijn ook (delen van) de Reds en Purple die op ~5700rpm kunnen draaien.
Je merkt er weinig van dat ze geen 7200rpm draaien.

Sterker nog, het heeft alleen amar voordelen, want ze zijn duidelijk stiller. Wat voor mij wel fijn is omdat de HTPC onder mijn TV in de woonkamer staat.

De disks zijn over het algemeen wat zuiniger dan hun 7200rpm varianten, wat best kan schelen als het 24/7 draait.

En door de hoge dichtheid (disk van 8TB) trekt ie zonder al te veel moeite mijn Gbit netwerk dicht, dus throughput is ook niet echt een issue.

Enige issue is dat als je veel torrents deel (en dus veel random IO) dat de HDD op een gegeven moment niet meer kan bijhouden. In mijn ervaring is dat als je 400+ tegelijkertijd deelt. Dus dat is dan wel weer te overzien.

Als je de ruimte in je chassis hebt, en je mobo het kan (check dat even). Is het ook mogelijk om een PCI-e kaartje te kopen waar je 2-4 M2 SSD's op kwijt kan.

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 07-11-2023 10:17 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Pagina: 1