Gaat deze 1800 euro build mij weer het mannetje doen zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:39
Momenteel is mijn huidige pc al weer heel wat jaartjes oud, hij mag bijna zijn tiende verjaardag gaan vieren.
GPU is een paar keer vervangen, maar nu is het eigenlijk wel klaar met de CPU en dus maar een volledige upgrade. Ik ben dus al een tijdje uit de running met het bouwen van nieuwe systemen, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Voornamelijk veel office producten tegelijk open kunnen hebben, veel internet tabbladen en hij moet toch ook gewoon af en toe eens een game kunnen spelen zoals Starfield of wellicht GTA VI op den duur.
Ik doe met enige regelmaat ook nog wat werk met Solidworks/3D design programma's voor werk/privé. Dan komt het er ook wel eens van dat er iets gerenderd moet worden. Ook wil ik nog wel eens wat photoshoppen, dus het zou in de toekomst ook zo kunnen zijn dat ik dit voor werk moet doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik wil max rond de 1800 euro uitgeven, alles moet bij één winkel te bestellen te zijn i.v.m. zakelijke aanschaf en KIA regeling. Mag verder wel gewoon privé gekocht zijn en worden ingebracht, dus gewoon normale consumenten prijzen. Ik kijk nu een beetje naar Megekko, SIComputers of Azerty aangezien die alles van de build die ik op het oog heb verkopen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

We beginnen opnieuw, heb wel twee schermen staan, 1080p weliswaar, maar wel een hoge refreshrate van 240Hz (iiyama G-Master GB2590HSU-B1)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik heb zelf al een set opgesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 184,-€ 184,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 582,13€ 582,13
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 71,07€ 71,07
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,91€ 36,91
1ToetsenbordenLogitech MX Mechanical (Kailh Choc Brown V2, Qwerty US)€ 132,91€ 132,91
1MuizenLogitech MX Master 3S Grafiet€ 92,30€ 92,30
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 112,90€ 112,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 750 watt€ 117,-€ 117,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 92,90€ 92,90
Totaal€ 1.771,12

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen grote voorkeur, moet gewoon kwaliteitsspul zijn dat weer een jaar of zes mee kan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Niet specifiek, alles hierboven zegt het eigenlijk al.

Ga je overklokken?

Waarschijnlijk niet, tenzij het op den duur iets oplevert.

Wat verwacht je van ons?

Ik heb zelf op basis van de BBG en wat andere topics hier al wat samengesteld. Nu wil ik eigenlijk weten of ik niet iets over het hoofd zie en of er niet toch nog iets net slimmer kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Zinloos1 op 06-11-2023 13:54 ]

Beste antwoord (via Zinloos1 op 07-11-2023 21:24)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-12 21:39
Die behuizing heeft niet de beste airflow en dus ook niet echt goede koeling voor een systeem dat iets meer verbruikt zoals de lijst die je hebt samengesteld.
uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid Deze kast lijkt mij een goede optie voor een systeem als dit.

De uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed is 100 euro duurder en biedt 4 extra cores tov de 7700X. Kan de overweging waard zijn voor renderen.

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2023 12:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
Die behuizing heeft niet de beste airflow en dus ook niet echt goede koeling voor een systeem dat iets meer verbruikt zoals de lijst die je hebt samengesteld.
uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid Deze kast lijkt mij een goede optie voor een systeem als dit.

De uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Boxed is 100 euro duurder en biedt 4 extra cores tov de 7700X. Kan de overweging waard zijn voor renderen.

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2023 12:23 ]

• Zinloos1
youridv1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:19:

Super, goeie tip van die kast! Prijsverschil is minimaal, en ziet er verder ook goed uit.
Ik ga nog eens overwegen of de 7900X wellicht nog de moeite waard is.
Verder dus geen gekke combinaties dus?

• youridv1
Nee ik zie niets geks. De componenten zijn in balans voor gaming. Voor je andere taken is bijna alleen maar de CPU van belang met een beetje GPU acceleratie, maar dat komt iets minder nauw en je CPU past goed bij je budget.
Moederbord is niet absurd duur en wel compleet. RAM is bijpassend aan de CPU. SSD is niet overpriced. CPU koeler is goede value, al is uitvoering: Scythe Fuma 3 ook een goed alternatief.

Ik ken die MSI voeding niet en ik weet ook niet hoe je die gevonden hebt. Als je hem in de BBG of het advies van een andere tweaker hebt gevonden dan is het helemaal prima, maar als je hem gewoon zomaar uit de pricewatch gepakt hebt dan zou ik uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W als alternatief adviseren.

Als het niet per se mechanisch hoeft te zijn kan ik uitvoering: Logitech MX Keys S, Met Polssteun, Qwerty US, Grafiet aanraden. Die ligt op mijn werkplek en ik ben programmeur van beroep, dus ik typ zat en ik vind hem ontzettend prettig. Lekker stil, stevig gebouwd, lange accuduur, dongle en bluetooth, usb-c, fijne toetsen, support voor meerdere devices met dedicated knoppen voor wisselen.

[ Voor 39% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2023 17:36 ]

• Zinloos1
youridv1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:29:
Nee ik zie niets geks. De componenten zijn in balans voor gaming. Voor je andere taken is bijna alleen maar de CPU van belang met een beetje GPU acceleratie, maar dat komt iets minder nauw en je CPU past goed bij je budget.
Moederbord is niet absurd duur en wel compleet. RAM is bijpassend aan de CPU. SSD is niet overpriced. CPU koeler is goede value, al is uitvoering: Scythe Fuma 3 ook een goed alternatief.

Ik ken die MSI voeding niet en ik weet ook niet hoe je die gevonden hebt. Als je hem in de BBG of het advies van een andere tweaker hebt gevonden dan is het helemaal prima, maar als je hem gewoon zomaar uit de pricewatch gepakt hebt dan zou ik uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W als alternatief adviseren.

Als het niet per se mechanisch hoeft te zijn kan ik uitvoering: Logitech MX Keys (met polssteun, Qwerty US) aanraden. Die ligt op mijn werkplek en ik ben programmeur van beroep, dus ik typ zat en ik vind hem ontzettend prettig. Lekker stil, stevig gebouwd, lange accuduur, dongle en bluetooth, usb-c, fijne toetsen, support voor meerdere devices met dedicated knoppen voor wisselen.
De voeding is inderdaad uit de laatste BBG gehaald, voor mij verder geen voorkeur voor die of de be quiet!, wat zou daar de afweging nog in zijn?

M.b.t. het toetsenbord, ik heb deze beiden even geprobeerd in de mediamarkt. Vond ze beide fijn, alleen kreeg ik het gevoel dat de MX Keys wat minder gedefinieerde toetsen had. Daardoor voelde het meer als een laptop toetsenbord dan echt één met aparte toetsen die je diep in moet drukken zegmaar. Ik heb nu nog een mega oud Dell ding dat ik ooit bij mijn eerste computer kreeg. Maar die heeft dus wel heel "losse" toetsen met wat meer travel. Misschien toch nog eens heroverwegen.

• youridv1
De MX Keys lijkt inderdaad sterk op een premium laptop toetsenbord. Ik kom zelf ook van hoge toetsen af. Ik was er zo aan gewend, maar iedereen is anders natuurlijk.

De specs van de twee voedingen zijn bijna gelijk. Dus als die voeding uit de BBG komt zou ik degene kopen die goedkoper is. Van de bequiet weet ik dat hij goed is. De MSI komt uit de BBG, dus is ook goed wat mij betreft.

Technisch gezien heeft de MSI een extra PCIe 8 pin voor je videokaart (3 vs 2) en heeft de bequiet een hoger vermogen (600 vs 450) over de nieuwe 12+4 pin PCIe. Ik vind beide verschillen niet zo belangrijk. Een videokaart die 3 8 pins nodig heeft of meer dan 450 watt over de 12+4 pin, combineer je niet met een 750 watt voeding. Je hebt het dan over 7900XT's, 4090's etc. Dan heb je ook direct over een 850-1000W voeding.

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2023 17:42 ]

• Zinloos1
Top, om het even dus!
Ga ik deze zo gewoon bestellen, thanks voor de hulp!
Pagina: 1