Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:05
Binnenkort wordt onze warmtepomp geplaatst dus we zijn aan het kijken wat de beste plek is voor de buitenunit. In eerste instantie zou dit dicht bij het huis zelf worden, maar bij nader inzien komt de unit dan erg dicht op het looppad te staan (en vol in het zicht). Een andere optie is tegen de achterkant van de garage, hiervoor moet wel een stuk langere leiding (~6m extra) gebruikt worden welke ideaal gezien door de garage kunnen lopen. Zitten hier nadelen aan?
Of is het toch beter om de buitenunit dicht bij de gevel te zetten?

Aanvulling: het garagedak ligt vol met zonnepanelen, dus hier is geen ruimte genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sua4LwQBn1H2zci65HpAVVACJDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McUcDIlyLFa6TjJUtoVxt4CJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door zekerz op 06-11-2023 14:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:39
Wat zegt de installateur? Of op het dak van de garage? Dan staat die niet in het looppad en heb je niet heel veel extra lengte leiding nodig. Als je de unit goed vast laat zetten op die dempende blokken moet het goedkomen. Mits, natuurlijk, het dak van de garage stevig genoeg is, maar dat lijkt me wel.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
6 meter extra is het probleem niet. Kan gewoon aan de achterzijde van de garage.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Sparkiee schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:57:
Wat zegt de installateur? Of op het dak van de garage? Dan staat die niet in het looppad en heb je niet heel veel extra lengte leiding nodig. Als je de unit goed vast laat zetten op die dempende blokken moet het goedkomen. Mits, natuurlijk, het dak van de garage stevig genoeg is, maar dat lijkt me wel.
Heb hem zelf ook op een schuurtje staan, staat wel losgekoppeld van de woning overigens, en resoneert wel hier en daar.. Is wel goed om rekening mee te houden als ie aan je woning vast zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
Sparkiee schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:57:
Dat was inderdaad het eerste voorstel van de installateur, maar door de zonnepanelen die daar liggen is er niet genoeg plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06
Ik zou ook op het dak doen, mits het een beetje een stevig (beton) dak is.Heb je die lelijke puist niet in het zicht staan. Als het een houten constructie is dan niet aan beginnen.

Is het een monobloc warmtepomp ? Dan is het warmteverlies eigenlijk verwaarloosbaar door de extra lengte van de buizen, dus er zijn technisch geen redenen om niet een iets langere leiding lengte te nemen. Bij split units kan je wel in de knel komen met efficienties en hoeveelheid koudemiddel etc.

Ik zou altijd voor de gewenste locatie gaan. Het voelt voor mij een beetje onzinnig om 2 muurdoorvoeren (met kans op lekkage en andere ellende) te moeten maken door je garage, kan je de leidingen niet onder de straat leggen naar de gewenste locatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:39
zekerz schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:02:
[...]

Dat was inderdaad het eerste voorstel van de installateur, maar door de zonnepanelen die daar liggen is er niet genoeg plaats.
Ah, dat stond er niet bij in je opening post. Maar goed, dan zal dat inderdaad niet zo makkelijk gaan. Wellicht op de hoek van het dak, tegen de buitenmuur van het huis aan? Zodat je minimale schaduw op je panelen hebt?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
Lollercopter schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:06:
Ik zou ook op het dak doen, mits het een beetje een stevig (beton) dak is.Heb je die lelijke puist niet in het zicht staan. Als het een houten constructie is dan niet aan beginnen.

Is het een monobloc warmtepomp ? Dan is het warmteverlies eigenlijk verwaarloosbaar door de extra lengte van de buizen, dus er zijn technisch geen redenen om niet een iets langere leiding lengte te nemen. Bij split units kan je wel in de knel komen met efficienties en hoeveelheid koudemiddel etc.

Ik zou altijd voor de gewenste locatie gaan. Het voelt voor mij een beetje onzinnig om 2 muurdoorvoeren (met kans op lekkage en andere ellende) te moeten maken door je garage, kan je de leidingen niet onder de straat leggen naar de gewenste locatie ?
ter info, hier staat een split, 24 meter leiding. gewoon geïsoleerd. Volgens de handleiding van Panasonic 2% verlies ten opzichte van de kortste leidinglengte. Koudemiddel moet je laten bijvullen. Dat kost wat geld.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
Noutie schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
[...]

ter info, hier staat een split, 24 meter leiding. gewoon geïsoleerd. Volgens de handleiding van Panasonic 2% verlies ten opzichte van de kortste leidinglengte. Koudemiddel moet je laten bijvullen. Dat kost wat geld.
Het is een split unit, dus bij langere leidingen zullen we inderdaad koudemiddel moeten laten bijvullen.
Dat zou zeker een optie zijn, zal ik met de installateur overleggen. De bestrating moet daar sowieso nog een keer vernieuwd worden.
Anders optie is natuurlijk de leidingen gewoon buitenlangs de garage laten lopen, maar dat is voor het zicht dan weer niet zo fraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:01
Hou eventueel ook rekening met de erfgrens, je zou niet de eerste zijn waar een warmtepomp strak op de erfgrens is geplaatst en voor geluidsoverlast voor de buren zorgde.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ik zou de unit ook niet op de grond plaatsen maar zeker 1 meter van de grond.

Paar jaar terug met de hevige sneeuw stond ik mijn pana die op de grond stond 3 maal per dag uit te graven. Deze stond in een hoek en met de wind en stuifsneeuw was deze helemaal begraven onder de sneeuw.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Pagina: 1