Sneeuwkettingen Verplicht? Davos (Zwitserland)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
We hebben een auto gehuurd voor onze vakantie in Davos Zwitserland en daarbij als extra sneeuwkettingen besteld.

Nu krijgen we last minute te horen van het desbetreffende bedrijf dat er geen sneeuwkettingen zijn.

Op de website van de ANWB staat dat het verplicht is als er een bord is, echter weten we dat natuurlijk pas als we er zijn. https://www.anwb.nl/auto/...nterbanden-in-zwitserland

Het weerbericht voor de komende week is wel sneeuw en als ik naar de live webcams kijk zie ik het ook liggen.
https://www.davos.ch/en/information/news/livecams#

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen, is het nu verplicht in dit soort weer omstandigheden of is dat alleen van toepassing bij hele extreme situaties?

Het gaat overigens om een rit van Zurich Airport naar Davos en omgeving.

Verder lijkt het ook echt een *** klus om te monteren. Blijkbaar kan/mag je dus niet al met de kettingen rijden als er nog geen sneeuw ligt anders kan je dingen aan de auto beschadigen. Dat zou dus betekenen dat we wellicht in het donker in dit soort barre weersomstandigheden halverwege de rit ineens dit moeten gaan bevestigen.

Wat zijn jullie ervaringen en suggesties?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Het lijkt mij dat de verhuurder de sneeuwkettingen moet verzorgen als het verplicht is volgens de lokale wetgeving. Net als met winterbanden (indien verplicht), die ga je immers ook niet zelf meenemen?
Je weet ook niet welke maat kettingen je mee moet nemen. Straks krijg je een vervangende auto, zit je met de verkeerde maat kettingen ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Over sneeuwkettingen zou ik me deze tijd van het jaar nog niet zo druk maken.
De verplichting om sneeuwkettingen te gebruiken kom je meestal tegen op de kleinere wegen die niet worden schoongehouden door de sneeuwschuivers.

Heeft de auto wel winterbanden? Dat lijkt mij een belangrijkere vraag.
Greatsword schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:26:
Verder lijkt het ook echt een *** klus om te monteren. Blijkbaar kan/mag je dus niet al met de kettingen rijden als er nog geen sneeuw ligt anders kan je dingen aan de auto beschadigen. Dat zou dus betekenen dat we wellicht in het donker in dit soort barre weersomstandigheden halverwege de rit ineens dit moeten gaan bevestigen.
[YouTube: Les Schwab: How to Install Quick-Fit Snow Chains]
Die dingen doe je inderdaad pas onder op het moment dat het echt nodig is. Daarom wordt ook altijd aangeraden om thuis al een paar keer te oefenen zodat je weet hoe die dingen werken en je het niet hoeft uit te zoeken in de kou.
Rijden met sneeuwkettingen betekend in veel landen ook dat je max 50km/h mag rijden.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:37:
Het lijkt mij dat de verhuurder de sneeuwkettingen moet verzorgen als het verplicht is volgens de lokale wetgeving. Net als met winterbanden (indien verplicht), die ga je immers ook niet zelf meenemen?
Je weet ook niet welke maat kettingen je mee moet nemen. Straks krijg je een vervangende auto, zit je met de verkeerde maat kettingen ;).
De auto verhuurders zitten in Zurich op de luchthaven, daar zijn de weersomstandigheden niet zo erg en daar worden de wegen ook steeds schoongemaakt gaven ze aan. Ze zijn dit jaar gestopt met sneeuwkettingen omdat die juist beschadigingen aan de autos veroorzaken.

In Davos (in de bergen) ligt er dus mogelijk wel sneeuw op de wegen maar dat is dus niet hun verantwoordelijkheid/probleem zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Topicstarter
Jaapio_B schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:41:
Over sneeuwkettingen zou ik me deze tijd van het jaar nog niet zo druk maken.
De verplichting om sneeuwkettingen te gebruiken kom je meestal tegen op de kleinere wegen die niet worden schoongehouden door de sneeuwschuivers.

Heeft de auto wel winterbanden? Dat lijkt mij een belangrijkere vraag.

[...]

Die dingen doe je inderdaad pas onder op het moment dat het echt nodig is. Daarom wordt ook altijd aangeraden om thuis al een paar keer te oefenen zodat je weet hoe die dingen werken en je het niet hoeft uit te zoeken in de kou.
Rijden met sneeuwkettingen betekend in veel landen ook dat je max 50km/h mag rijden.
Maar wat is precies de criteria dan? >20cm sneeuw? -10 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
De criteria is dat als het bord er staat dat je er niet in mag als je geen sneeuwkettingen bij hebt.
Je kan de kettingen aan het begin van de weg misschien niet nodig hebben maar 5km verder en hoger in op de berg misschien wel.

Als ik de webcams uit jouw linkje bekijk zijn alle wegen die in beeld komen nog vrij van sneeuw.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deze tijd van het jaar lukt het behoorlijk om de wegen sneeuwvrij te houden, vooral op de doorgaande wegen. Mocht in het slechtste geval toch een enorme dump vallen, dan hebben ze de weg een halve dag later wel weer begaanbaar.

Voordat je echt een bord tegenkomt dat sneeuwkettingen verplicht zijn moet het aardig gek lopen denk ik. Ik heb het 1x gezien op de Grossglockner, de volgende dag was het bord weg.

Je zou onderweg nog een setje kunnen kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 06-11-2023 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ik acht de klans klein dat je sneeuwkettingen gaat moeten omdoen, zeker nu kunnen ze de wegen echt wel vrij houden.

De criteria voor sneeuwkettingen ... er ligt zoveel sneeuw/ijs dat je auto problemen krijgt met tractie of er staat een bord dat het verplicht is.

En die problemen dat hangt dus af van auto, voor - of achterwiel aandrijving, banden, ondergrond, ...

Idealiter doe je ze al om voordat je problemen krijgt :+

Op een parking is het wat aangenamer om ze om te doen dan op een krappe bergweg waar je moet bidden dat de andere chauffeurs vooruitziender zijn geweest en dus al kettingen hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:02
Ik ken niet de precieze regels wat betreft sneeuwkettingen, maar kan wel iets vanuit mijn eigen ervaringen zeggen aangezien ik daar in mijn jeugd vaak geweest ben. Voor zover ik mij kan herinneren hebben mijn familie en ik op al onze ski-vakanties daar in Davos misschien een enkele keer sneeuwkettingen moeten gebruiken, dat was dan vooral omdat het dorp ingesneeuwd was. Ze waren daar toen altijd snel en goed met het sneeuw schuiven. Dus wel vaak genoeg gehad dat je langs sneeuwwanden reed doordat de weg schoon gemaakt was.
Verder is een groot gedeelte van je reis over de snelweg waar ik sowieso niet verwacht dat je ze nodig zal hebben, mogelijk dus pas als je van de snelweg afslaat bij Landquart dat je ze ergens nodig zal hebben. Maar die weg wordt ook veel bereden omdat zowel Klosters en Davos veel bezocht worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 09:22
https://www.bussgeldrechn...tenpflicht_in_der_Schweiz
FAQ: Winterreifenpflicht in der Schweiz

Gibt es in der Schweiz eine Winterreifenpflicht?
Nein, in der Schweiz gilt keine grundsätzliche Winterreifenpflicht. Allerdings kann eine falsche Bereifung bei einer Behinderung zu einem Bußgeld führen.

Gibt es in der Schweiz eine Schneekettenpflicht?
Für bestimmte Strecken kann in der Schweiz je nach Bedarf eine Schneekettenpflicht mittels einer entsprechenden Beschilderung angeordnet werden.

Was droht bei einem Unfall mit falscher Bereifung?
Fahren Sie bei winterlichen Straßenverhältnissen mit Sommerreifen und es kommt zu einem Unfall, kann das zur einer erheblichen Mithaftung führen.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier overigens een kaartje met actuele info:
https://www.tcs.ch/de/too...hrslage/aktuelle-lage.php

Iets verderop bij Bergün staat nu wel een melding, maar dat lijkt meer een B-weg:
"Kantonsstrasse, La Punt - Bergün - zwischen Preda und Bergün in beiden Richtungen schneebedeckte Fahrbahn, Schneeketten erforderlich"
Pagina: 1