Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Compile Server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een groot C++ project bouwen met CMake en daarna een Unittest draaien. Helaas kan dat niet lokaal, want zowel het project als de Unittest zijn nogal groot.

Deze computer('s) komt in een server ruimte te hangen waar hij deel uit maakt van een Jenkins CI-CD pipeline als node. Hij doet in principe niets anders dan code binnen harken via GIT, compilen en daarna draaien.

OS wordt Windows.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2500 euro. Liever zo min mogelijk. Ik weet nog niet zeker hoeveel van deze machines het worden. Denk voor het gemak aan drie. Maximum prijs is per stuk. Value for money is best belangrijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, clean sheet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een dikke processor, goede koeling, een heel klein beetje snelle storage en een rack mountable kast.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor. Compiler is instabiel op AMD. :'(

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Rack mount is bijna een harde eis. Geluid boeit niet echt, als het maar stiller is dan de gemiddelde 1U haardroger server. Staat in een server ruimte. Zuinig is natuurlijk fijn maar performance is belangrijker.
Het systeem moet in staat zijn om 24/7 onder full cpu load op alle cores te stampen. Dit is een veel voorkomende situatie. Het is 's nachts vaak rustig, maar de server moet meerdere dagen achter elkaar non stop full load aankunnen.

Ga je overklokken?
Nee. Ik pas hooguit de powerlimit van de CPU aan als deze te veel thermal throttlet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Input over onderstaande lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700K Boxed€ 436,39€ 436,39
1MoederbordenASUS PRIME Z790-P WIFI€ 231,-€ 231,-
1BehuizingenSilverstone RM42-502€ 279,-€ 279,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 79,55€ 79,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 143,95€ 143,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 84,20€ 84,20
Totaal€ 1.366,99

[ Voor 3% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 13:28 ]

Beste antwoord (via youridv1 op 06-11-2023 17:02)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:46

Thomg

Aww yiss

Je zou kunnen kijken naar een 3U oplossing met de D9L.
Volgens een test van tomshardware doet deze bijna 200W op 100% fanspeed.
https://www.tomshardware....ctua-sff-coolers-tested/2
Met een 13900K haal je ongeveer 95% van de performance
https://i.imgur.com/0bWfbCC.jpeg
In cinebench. De 14700K verbruikt iets minder, dus je haalt ~96% van de performance.

Dan kan je kiezen voor een 3U, dit kan misschien nuttig zijn.

Anders 4U met de U9S en gewoon proberen hoe goed het werkt stock.

Mbt componenten selectie.
uitvoering: Seasonic Prime TX-650
Lijkt me een nobrainer.

De rest is imo fine. Je kan wel wat andere componenten selecteren, maar dat zal vooral centen draaien zijn.

Laar je ook niet irriteren, degenen die gereageerd hebben over Enterprise oplossingen zijn vakmensen die er verstand van hebben, maar die vooral met een MKB en groter hoed zitten.

Edit: Grafiek lezen is moeilijk.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:26
Compilers willen vaak graag 2 dingen:
1. veel geheugen
2. veel cores

Waarom ga je niet voor een server ipv een consumenten PC?
In het geval van Intel, kom je dan uit bij Xeon.

Want je wilt een "dikke processor" en dan kom je met zoiets als een 13700K...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 14:34
Ik zou dit in server forum vragen en niet in het desktop aankoop forum. servers op het werk wil je mischien andere dingen hebben zoals support enz.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• youridv1
@GarBaGe Mijn inziens heb ik geen baat bij een server voor deze taak. Onze compiler geeft niets om geheugen. De 32GB in deze opstelling is waarschijnlijk al overkill.

Kun jij mij een Xeon gebaseerder server aanraden die mij dezelfde rekenkracht per euro biedt als deze 13700K bak?
De meeste servers van merken als Lenovo, Dell, HP hebben een hogere vanaf prijs dan onderstaande lijst en dan heb je een dual core low power chip...

Als ik in de pricewatch filter op Intel Xeon met 24 cores, dan zie ik alleen maar processors die qua prijs beginnen bij wat deze lijst totaal kost: categorie: Processors

@lordgandalf Het is niet echt een stereotype server, eigenlijk. Het is meer een compute node. Hij doet eigenlijk hetzelfde als een workstation van een developper, alleen dan in de server ruimte omdat dat logistiek goed uit komt. Hij hoeft geen uptime van een week te hebben ofzo. Support hoeft ook niet. Hij is niet mission critical.

Er komt ook wel een echte server die binnen het grotere plaatje wel mission critical is, maar die ga ik inderdaad inclusief support ergens kant en klaar kopen.

[ Voor 77% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 13:46 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 14:34
Ik zou niet aan mijn baas willen verkopen dat we geen code meer kunnen bouwen want de servers zijn down en we kunnen niks meer compilen :).
Mogelijk heeft het er ook mee te maken in wat voor bedrijf ik zit zit in een grote overheids instantie dus tja.
Maar ik zou dan nog liever een semipro server nemen dan een zelf gebouwd iets maar das mijn keuze en snap dat niet iedereen een volledig cluster opbouwt met vmware om dat soort dingen te doen :D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• youridv1
@lordgandalf Ik ook niet, maar dat is ook niet het geval. Als deze compter sterft gebeurt er eigenlijk niets. Onze CI-CD pipeline wordt dan simpelweg iets trager. De computer is, zoals ik zei, niet mission critical en wordt niet ingezet voor taken met een deadline.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het eerste wat in me opkomt is eigenlijk een cloudoplossing ipv fysiek gietijzer. Is dat een optie of niet (en zo nee waarom niet)?

Tweede wat in me opkomt: je zegt iets over op alle cores kunnen stampen. In hoeverre zijn de compilaties in staat tot multithreading, danwel zijn ze cored based?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• youridv1
@The Eagle De source code verlaat de deur in principe niet. Dus dat is daarom helaas geen optie. Ik zit vast aan lokale rekenkracht. Er is ook al een bestaande "cluster" als je het zo mag noemen, van jenkins nodes. Het gaat hier puur om een uitbreiding op, geen heel nieuw project.

Zowel de compilatie als unittest hebben bijna 100% core scaling. Ik heb al benchmarks gedraaid op een 12900KS, die erg vergelijkbaar is met de 13700K. Ik kan de CPU nog opsplitsen in 2 executors (jenkins jargon) van 12 threads en daar win ik, volgens mijn benchmarks, iets mee qua werk / seconde, maar niet extreem veel.

De UnitTest heeft in principe meer dan 800 threads die compleet los staan van elkaar zonder enige onderlinge communicatie of waits, dus wat dat betreft hoef je je niet druk te maken over onbenutte cores.

De reden dat ik op consumentenspul uit kom is de prijs per rekenkracht. Ik heb gekeken naar semi pro spul, maar dat kost allemaal duizenden en nog eens duizenden euro's voordat je de compute van een 13700K hebt.

Ik snap dat jullie nogal struikelen over het feit dat ik consumenten hardware gebruik. Deze cluster draait momenteel voor meer dan de helft op ex-workstations van developpers die over waren na een upgrade. Het enige verschil is dat ik nu budget heb om het nieuw aan te schaffen en er aan de dev workstations bijna niets te upgraden valt momenteel.

Op deze manier kan ik voor ~4000 euro 3 van deze machines kopen en dan heb ik 72 threads aan rekenkracht. Als jullie een manier weten om mij aan een >72 thread xeon te helpen, of 2 36 thread Xeons, voor <4000 euro of als jullie inhoudelijke verbeterpunten hebben op de hardware in mijn lijst, dan hoor ik het graag. :)

[ Voor 101% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 14:04 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voor niet heel veel meer krijg je 4 extra E-cores.
uitvoering: Intel Core i7-14700K Boxed

Waarom waterkoeling?
Als geluid geen concern is waarom geen luchtkoeler die je op 100% draait?
https://tweakers.net/pric...e/1835038;424011;1626734/
Kan je ook een goedkopere kast nemen...

• youridv1
Dank @Thomg. Ik ga er naar kijken. Ik had nog niet omgekeken naar de 14e generatie. Toch maar even benchmarks lezen.
Waarom waterkoeling?
Als geluid geen concern is waarom geen luchtkoeler die je op 100% draait?
Stomweg capaciteit. Ik ben mij niet bewust van luchtkoelers die in een 4U behuizing in staat zijn een moderne i7/i9 onder de duim te houden.

Goedkopere kast mag altijd :)

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 14:07 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als je er zware jongens op gooit gaat dat prima.
Als je per se bij Noctua wilt blijven
uitvoering: Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, 120mm

Goedkoop
uitvoering: Arctic P12 Max, 120mm

NB: Je moet wel wat jerry-riggen voor clips.
92mm is awkward en valt niet veel goeds te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 06-11-2023 14:15 ]

• youridv1
@Thomg ik zal mij nog eens in cpu koeler tests voor deze i7/i9 chips gaan verdiepen dan. Bij mijn weten heb je zelfs met een NH-D15 direct thermal throttling onder 100% load, dus hoe dat dan met een koeler van <150mm zou moeten werken zie ik niet direct.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

youridv1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:12:
@Thomg ik zal mij nog eens in cpu koeler tests voor deze i7/i9 chips gaan verdiepen dan. Bij mijn weten heb je zelfs met een NH-D15 direct thermal throttling onder 100% load, dus hoe dat dan met een koeler van <150mm zou moeten werken zie ik niet direct.
Het is een beetje een verloren zaak om geen thermal throttling te krijgen als je ze op stock laat.
Een praktischer doel is om ervoor te zorgen dat de performance hit minimaal is.

Bij Zen 5 thermal throttlet praktisch alles maar zie je geen gevolgen voor performance.
Zie
review: AMD Ryzen 5 7600X en Ryzen 9 7900X - Mét Eco-Mode en koelertests

Ik weet alleen even zo snel niet hoe dat gaat bij Intel, ik kan niet zo 1 2 3 een test vinden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

youridv1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:49:
@The Eagle De source code verlaat de deur in principe niet. Dus dat is daarom helaas geen optie. Ik zit vast aan lokale rekenkracht. Er is ook al een bestaande "cluster" als je het zo mag noemen, van jenkins nodes. Het gaat hier puur om een uitbreiding op, geen heel nieuw project.

Zowel de compilatie als unittest hebben bijna 100% core scaling. Ik heb al benchmarks gedraaid op een 12900KS, die erg vergelijkbaar is met de 13700K. Ik kan de CPU nog opsplitsen in 2 executors (jenkins jargon) van 12 threads en daar win ik, volgens mijn benchmarks, iets mee qua werk / seconde, maar niet extreem veel.

De UnitTest heeft in principe meer dan 800 threads die compleet los staan van elkaar zonder enige onderlinge communicatie of waits, dus wat dat betreft hoef je je niet druk te maken over onbenutte cores.
Check, helder verhaal.
De reden dat ik op consumentenspul uit kom is de prijs per rekenkracht. Ik heb gekeken naar semi pro spul, maar dat kost allemaal duizenden en nog eens duizenden euro's voordat je de compute van een 13700K hebt.

Ik snap dat jullie nogal struikelen over het feit dat ik consumenten hardware gebruik. Deze cluster draait momenteel voor meer dan de helft op ex-workstations van developpers die over waren na een upgrade. Het enige verschil is dat ik nu budget heb om het nieuw aan te schaffen en er aan de dev workstations bijna niets te upgraden valt momenteel.

Op deze manier kan ik voor ~4000 euro 3 van deze machines kopen en dan heb ik 72 threads aan rekenkracht. Als jullie een manier weten om mij aan een >72 thread xeon te helpen, of 2 36 thread Xeons, voor <4000 euro of als jullie inhoudelijke verbeterpunten hebben op de hardware in mijn lijst, dan hoor ik het graag. :)
Consumentenspul in een pro omgeving is niet zozeer om het daadwerkelijker gebruik, maar veel meer 0om de beheerslasten en het standaardiseren van vendors etc. Dat jij budget hebt is mooi. Maar als je bij jullie beheerpartij aanklopt met "hoi, ik heb hier consumentendoos X, neem even in beheer" dan krijg je dikke kans de kous op de kop. Zeker in een grote (al dan niet overheids) organisatie zijn daar simpelweg afspraken over, vaste vendors, paraplucontracten en niet te vergeten beheerstandaarden en -eisen. Denk aan dingen als een management interface, standaard beheersoftware, monitoring spul wat er op moet kunnen draaien, etc etc.

En ja, dat kost ook allemaal centjes.

Dus zou eerst eens bij je beheerpartij gaan vragen en dan naar inkoop om te kijken wat ze voor je paar centen kunnen doen.
En dan vermoedelijk je budget naar ene factor 10 oprekken :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ok, ik ga nu ook even wat zeggen.

Ik snap een beetje in welke situatie je zit @youridv1 en eerlijk gezegd ben ik het pittig oneens met wat het gros zegt hier.
We hebben het hier over een compile-bak, niet een mission critical oplossing.
Een enterprise oplossing is imo zeer onnodig omdat deze met een heftige premium komt.
Dit premium heeft voordelen die voor jullie niet nuttig genoeg zijn.

Dus ik ben het eens met de keuze voor consumentenspul.

• youridv1
Dus zou eerst eens bij je beheerpartij gaan vragen en dan naar inkoop om te kijken wat ze voor je paar centen kunnen doen.
U spreekt met de beheerpartij :) We zijn niet van plan deze machines door een beheerpartij te laten beheren. Deze machines komen niet in een domein, nog krijgt ook maar iemand behalve de devs de credentials. De beheerpartij levert mij een stopcontact en een ethernet switch.

Van budget oprekken is geen sprake. 7500 totaal is keihard.

Ik heb onze beheerpartij al gesproken. Die deden ons een ongelofelijk slecht bod. Die machine had nieteens de compilatiesnelheid van 1 van deze machines. en kostte het 6 voudige. Vandaar dus ook dat ik hen volledig passeer.

@Thomg Ik raak er eigenlijk ook een beetje geïrriteerd van. Nogmaals bedankt voor je waardevolle input. Ik ben begonnen aan een luchtgekoelde versie van mijn lijstje op basis van jouw commentaar.

Ik zou graag inhoudelijke feedback zien op de hardware zelf. Dingen als "deze en deze voeding is goedkoper en efficienter" of "deze koeler is geschikter"of "deze en deze kast is goedkoper en support wat jij zoekt"

Wat ik NIET zoek is: "Waarom spendeer je niet gewoon 20.000 euro aan een Xeon?" En dan niet aankomen met een Xeon machine die een van deze bakken evenaart of een Xeon die 2 of meer van deze bakken kan vervangen?

[ Voor 105% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 14:30 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 12:31

DataGhost

iPL dev

youridv1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:25:
Een groot C++ project bouwen met CMake en daarna een Unittest draaien. Helaas kan dat niet lokaal, want zowel het project als de Unittest zijn nogal groot.
youridv1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:39:
@GarBaGe Mijn inziens heb ik geen baat bij een server voor deze taak. Onze compiler geeft niets om geheugen. De 32GB in deze opstelling is waarschijnlijk al overkill.
Kan je deze twee uitspraken eens tegen elkaar zetten en uitleggen wat er dan precies "nogal groot" is?

Hoe heb je het geheugengebruik berekend? Als je nu op 4thread-machines werkt met 16GB heb je 4GB per thread en dus met 4 compiler-instances misschien niet zo'n hoog geheugengebruik. Maar als je daar een 16- of 32-thread-machine van maakt heb je nog maar 512MB over per stuk en zit je geheugen waarschijnlijk chronisch vol.

Verder: je mag natuurlijk altijd zelf machines bouwen en onderhouden maar dat betekent ook dat je binnen het budget (!!!!) rekening moet houden met kosten gemaakt vanwege kapotte hardware en de bijbehorende downtime. De bedrijven die jou grote bedragen quoten brengen waarschijnlijk dezelfde of de volgende dag een monteur met nieuwe onderdelen langs zonder dat je dat iets kost. Als je het allemaal zelf doet mag je dus ook eerst zelf gaan troubleshooten (kost tijd), daarna garantie gaan claimen (kost veel tijd, misschien wel weken) en eventueel reserve-onderdelen op voorraad houden, of in ieder geval het budget ervoor, om dit soort garantie-downtime op te vangen. Om nog maar niet te spreken over dat veel consumenten-componenten maar twee jaar garantie hebben en je dus drie jaar levensduur zelf mag overbruggen. Fijn als het allemaal blijft werken maar als er wat kapot gaat komt dat dus uit je budget.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 06-11-2023 14:35 ]

• youridv1
@DataGhost De unittest bestaat uit 60.000 testbestanden die afgelopen worden.

Op 24 threads verbruikt de compiler 700MB RAM. Ik koop dat RAM eigenlijk nog eerder als reserve voorraad voor workstations dan dat ik het daadwerkelijk van plan was in te zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 14:36 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-11 12:31

DataGhost

iPL dev

youridv1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:35:
@DataGhost De unittest bestaat uit 60.000 testbestanden die afgelopen worden.

Op 24 threads verbruikt de compiler 700MB RAM.
Ja maar wat is hier dan "te groot" aan? De bestanden? Gewoon in elke machine een 4TB SSD bij knallen a 300 euro p/s? Zolang het niet echt duidelijk is waar je bottlenecks zitten en waarom het dus niet op de huidige workstations zou kunnen blijft het natuurlijk ook moeilijk advies geven wat voor machines je nodig zou hebben.

Edit: in je lijstje heb je aan een 1TB SSD al genoeg zo te zien. Dus als dat het enige is zou ik die in de workstations erbij zetten, maar ik mis vast nog een bepaalde overweging.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 06-11-2023 14:37 ]

• youridv1
@DataGhost De bottleneck zit bij de snelheid van de CPU. Dit is het enige dat telt. Op 24 threads duurt de stap van de volledige test die deze machines moeten doen op een 12900KS een kwartier. De core scaling is lineair.

Lokaal testen betekent duimen draaien voor de devs. Dat kunnen we niet hebben. Vandaar deze machines. Die hele pipeline bestaat al en werkt al jaren. Het gaat hier om een uitbreiding van de rekenkracht. Dat is wat deze machines moeten doen. git checkout, make -j24, test -j24, resultaten versturen, repeat. Gaat allemaal automatisch. Iedere keer als iemand pusht naar een branch waarvoor de CI-CD check aan staat, start er dezelfde job. Deze jobs duren op de huidige pipeline een uur. Er kunnen op een ochtend zomaar 20 jobs binnen komen. Op dit moment hebben we ~10 executors van 8 threads. Sommige zijn pc's met 8 threads, anderen zijn servers onderverdeeld in happen van 8. Dit is onvoldoende. Vandaar dat ik uitbreiding zoek.

Op dit moment heeft de pipeline niet genoeg nodes/cpu cores om de devs bij te benen en raakt de queue vol. Deze machines gaan dat gedeeltelijk verhelpen.

Het is dus een volautomatische test die parallel loopt aan het werk van de devs. Daar hoeven zij zelf verder niets voor te doen. Ze kijken alleen naar de resultaten.

ik quote mezelf even:
Deze computer('s) komt in een server ruimte te hangen waar hij deel uit maakt van een Jenkins CI-CD pipeline als node. Hij doet in principe niets anders dan code binnen harken via GIT, compilen en daarna draaien.
Beheer is irrelevant. Er zijn geen afspraken over vendors. Geen monitor spul, geen management interface. Geen contracten, geen beheer eisen. Niets. Deze machine gaat windows, git, jenkins en een compiler draaien and that's it. Downtime kost bij benadering geen geld. De pipeline wordt trager en een van ons troubleshoot de machine even of deactiveert hem tot de vervangende onderdelen er zijn.
Alle machines vervangen na 2 jaar is goedkoper dan een beheercontract en een semi pro server. 9/10 keer komt het troubleshooten nu ook al op de devs aan. Ook voor de machines die in beheer zijn. Sterker nog, dat is waarom ik hier nu ben met mijn vraag.
Een server met de rekenkracht van zo'n i7 kost me meer dan 10 duizend euro. Dit gaat over 1400 euro per bak.

[ Voor 117% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 15:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je zou kunnen kijken naar een 3U oplossing met de D9L.
Volgens een test van tomshardware doet deze bijna 200W op 100% fanspeed.
https://www.tomshardware....ctua-sff-coolers-tested/2
Met een 13900K haal je ongeveer 95% van de performance
https://i.imgur.com/0bWfbCC.jpeg
In cinebench. De 14700K verbruikt iets minder, dus je haalt ~96% van de performance.

Dan kan je kiezen voor een 3U, dit kan misschien nuttig zijn.

Anders 4U met de U9S en gewoon proberen hoe goed het werkt stock.

Mbt componenten selectie.
uitvoering: Seasonic Prime TX-650
Lijkt me een nobrainer.

De rest is imo fine. Je kan wel wat andere componenten selecteren, maar dat zal vooral centen draaien zijn.

Laar je ook niet irriteren, degenen die gereageerd hebben over Enterprise oplossingen zijn vakmensen die er verstand van hebben, maar die vooral met een MKB en groter hoed zitten.

Edit: Grafiek lezen is moeilijk.

• youridv1
@Thomg Bedankt. Ik pas mijn luchtkoeling setup aan met die tips en ga verder vergelijken.

Rackspace is overigens niet echt beperkt. Ik heb veel meer dan 12U over. (3 machines van 4U dus)

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 14:50 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik zie trouwens dat ik ook een fout heb gemaakt.
Ik dacht dat 4U max 130mm was, maar dit was bij slechts 1 case zo.
Bij veel anderen kan zonder problemen 150mm.
Dus dan zou de D12L ook kunnen.
Die gaat veel makkelijker een 14700K koelen.

Zie: https://i.snipboard.io/BYVGXK.jpg
YouTube: We Tested 14 AIR-Coolers on 24-Core 13900k - The Results Will Shock ...

Bijv: uitvoering: Noctua NH-D12L

• youridv1
Overigens nog wel handig om te vermelden: De reden voor de silverstone kast is dubbel. Enerzijds omdat die waterkoeler erin paste, maar ook omdat hij converteerbaar is tot dekstop. Er zitten voetjes bij waarmee je hem op een bureau kunt zetten.

Dat leek me handig voor wanneer er een dev workstation uit valt. Dan kan ik even naar de server ruimte lopen, 1 van de machines meenemen, op zijn bureau neerzetten en hem veel succes wensen. :)
Met een paar PWM gestuurde case fans en een redelijke koeler + een optionele powerlimit moet dat werkbaar zijn op kantoor.
Dit is verder geen requirement. Dit doen we met de huidige compute nodes ook wel eens

[ Voor 19% gewijzigd door youridv1 op 06-11-2023 15:13 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

AMD schaalt beter naar lagere TDP's maar dat betekent niet dat Intel van een klif valt.

Bij AMD hebben we het over 10 a 15% naar 100W, bij Intel over 30 a 40%.
Dat maakt Intel niet meteen unusable, maar ik denk dat de developers een stille ervaring plezanter vinden dan een windturbine :D

• youridv1
@Thomg nee klopt. Hij moet een beetje stil kunnen werken in die situatie, maar daar hoeft de bak niet per se volledig op afgestemd te zijn. Het is meer een just in case. Het is niet erg om bijvoorbeeld ter plekke de powerlimit op 150watt te zetten. Dat vertraagt de cpu, maar het is nog altijd beter dan op de laptop (die iedere dev heeft) doorwerken of een andere pc zoeken.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Mijn bescheiden bijdrage aan deze discussie: neem een moederbord uit Asus' CSM lijn, bv ASUS PRIME Z790-P-CSM, die zijn gebouwd voor stabiliteit.

• youridv1
Ik denk dat ik voldoende input heb. Bedankt @Thomg en @martyw voor het meedenken. :)

En de rest bedankt voor de ongerustheid over de betrouwbaarheid van consumentenhardware en de praktijk ervaring met server spul. Niet echt van toepassing op mijn usecase, maar wel handig voor de meelezers.

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:08
Buiten dat je waarschijnlijk vandaag nog liever de oplossing hebt dan morgen triggerde het volgende mij wel:
Zodra je deze machines hebt zou ik je willen aanraden te stoppen met het bouwen van een groot C++ project en te gaan knippen in deze monoliet. Zeker als je aangeeft 60k unit test files te hebben weet ik vrij zeker dat dat kan en vrij pijnloos kan verlopen.

Het budget € 7500,- (+ stroom en beheer voor een jaar of 2-5) is natuurlijk nog geen 2-3 maandsalarissen dus voor nu de goedkoopste oplossing om development opgang te houden/krijgen maar evengoed is het vasthouden aan deze oplossing een investering in nog meer technical debt.

• youridv1
@GewoonWatSpulle Fijn dat je je ongezouten mening komt geven over iets waar je precies nul context bij hebt of kennis van hebt zonder dat iemand dat vroeg. Je hebt geen idee hoe onzinnig die uitspraak is en doet een hoop aannames, merk ik al. Gaan we dus precies niks mee doen. Dit forum is voor hardware aankopen, dus blijf on topic. Fijne dag verder :)

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 09-11-2023 09:29 ]

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:08
Jeetje wat een heftige reactie maar evengoed jij ook nog een fijne dag! :)
Pagina: 1