Welke tijdstippen meest nuttig gebruik ventilatie D?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 10:19
In onze woning hebben we een ventilatiesysteem D. We hebben de woning echter niet zelf gebouwd dus dit systeem was reeds voorzien. Echt tevreden zijn we hier nooit over geweest omwille van lawaai en hoog verbruik.
Na heel wat interventies van techniekers (nieuwe motoren, geluidsdempers,..) is het resultaat zeker nog niet optimaal.
Verbruik is nl. +/- 8kW per dag op de laagste stand.. dus bijna 3.000kW op jaarbasis..
Grootste probleem zullen de te kleine diameters van leidingen zijn die teveel tegendruk genereren, lawaai en verbruik.

We zijn daarom van mening om het systeem zo min mogelijk te gebruiken en veel te verluchten door ramen op kip te zetten,..
Tijdens de zomermaanden is dit geen probleem maar tijdens koude wintermaanden is het minder evident. Ik zou daarom graag slechts op bepaalde tijdstippen tijdens de week het systeem aanleggen (we hebben een stand "0", dus dit kan). We hebben een PV installatie met digitale meter dus gebruik van het systeem overdag is het meest rendabel.

Stel dat we het systeem slechts af en toe willen aanleggen en hier het maximum uithalen, wanneer zouden jullie het systeem aanleggen? Bv. 2 à 3 dagen per week overdag? Zal alleszins beter zijn dan niks neem ik aan..?
Met daarnaast maximaal beluchten door ramen op kip te plaatsen.
Bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:17
Ik zou zeggen: zeer afhankelijk van de kwaliteit van de lucht in je huis en indirect de bezetting van je huis.
Meten = weten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06

AlphaRomeo

FP PowerMod
mysticwizard schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:
Verbruik is nl. +/- 8kW per dag op de laagste stand.. dus bijna 3.000kW op jaarbasis..
Grootste probleem zullen de te kleine diameters van leidingen zijn die teveel tegendruk genereren, lawaai en verbruik.
Ik neem aan dat je kWh bedoeld.

Dat verbruik is echt absurd hoog. Mijn hele huis gebruikt minder. Ik vraag me ook af of het klopt. Dat zou volgens mij betekenen dat je ventilatiesysteem 3000/365/24=ruim 340W gebruikt vol continue. Volgens mij gebruiken zelfs industriële ventilatiesystemen dat niet.

Hoe kom je aan die getallen?

Mijn ventilatie (volgens mij Duco) schakelt zelf in bij vochtige lucht, of kan handmatig ingeschakeld worden. Opgenomen vermogen maximaal iets van 100W.

Edit, ik maakte een rekenfoutje, ging uit van 8000kWh ipv 3000kWh. Maar nog steeds is het verbruik absurd hoog. En @Atlas spotte mijn fout ook.

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaRomeo op 06-11-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Precies… dat verbruik slaat helemaal nergens op.
Dus of er is iets serieus mis met de unit of het getal klopt totaal niet.

En een D systeem is gewoon redelijk efficiënt in een normale situatie , geen enkele reden om te gaan prutsen met volledig uitzetten. Dit is symptoom bestrijding ipv het probleem goed aanpakken.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 06-11-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

8KWh per dag?
Weet je zeker dat dat klopt?

Als ik een WTW box van Itho pak, dan staat deze op 154 Watt max: https://www.ventilatielan...O%2035016882513856457.pdf

Dus die 333 Watt per uur is al een factor 2 teveel..
@AlphaRomeo: je berekening klopt niet. Hij geeft aan een verbruik van 3MWh per jaar, niet 8MWh :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
We zijn zeker van het verbruik, dit is spijtig genoeg meermaals bepaald geweest :( Ik heb net nog even gekeken en het was gemiddeld 6.2kWh per dag ofwel 258 Watt per uur. De woning is behoorlijk groot en de motoren (2 stuks) hebben een piekvermogen van 165W.
We beseffen maar al te goed dat het om symptoombestrijding gaat maar ettelijke bezoeken van installateurs later en reeds heel wat kosten gemaakt te hebben willen we hier niet mee verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Kom dan een met wat meer details zoals het type unit, wat foto’s van de installatie en waar de aan/afvoerpunten zitten.

Het verbruik kan gewoon niet zo hoog zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 06-11-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Atlas schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:31:
8KWh per dag?
Weet je zeker dat dat klopt?

Als ik een WTW box van Itho pak, dan staat deze op 154 Watt max: https://www.ventilatielan...O%2035016882513856457.pdf

Dus die 333 Watt per uur is al een factor 2 teveel..
@AlphaRomeo: je berekening klopt niet. Hij geeft aan een verbruik van 3MWh per jaar, niet 8MWh :)
Met twee van die dingen heb je dat verbruik toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Hoe oud zijn die mv boxen ? De moderne mv boxen met gelijkstroom motoren zijn redelijk zuinig.

Zelf heb ik een Orcon mv box met vochtsensor, dus de mv toert op met douchen. In de woonkamer hangt het bedienings paneel met CO2 sensor, als er meer mensen aanwezig zijn en de lucht slechter wordt toert de mv ook op. Kwa aansturing hoef is er niks meer aan te doen en gaat alles vanzelf.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06

AlphaRomeo

FP PowerMod
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:10:
[...]

Met twee van die dingen heb je dat verbruik toch?
Alleen als ze 24/7 ingeschakeld zijn want onnodig zou moeten zijn. Ik zou ook gek worden van het geluid 's nachts trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
AlphaRomeo schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:37:
[...]

Alleen als ze 24/7 ingeschakeld zijn want onnodig zou moeten zijn. Ik zou ook gek worden van het geluid 's nachts trouwens.
systeem D is in veel gevallen continue in bedrijf en kan prima geluidsarm of stil worden aangelegd. dat is in de situatie van TS dus niet het geval.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mysticwizard schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:00:
We beseffen maar al te goed dat het om symptoombestrijding gaat maar ettelijke bezoeken van installateurs later en reeds heel wat kosten gemaakt te hebben willen we hier niet mee verder gaan.
Wat probeer je met die ventilatoren te bereiken?
Wil je een lager CO₂ gehalte of heb je last van vocht of wil je gewoon continue verse lucht?
Waarom kun je niet af met een gewone Itho Daalderop box die 15W doet?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Juup schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:56:
[...]

Wat probeer je met die ventilatoren te bereiken?
Wil je een lager CO₂ gehalte of heb je last van vocht of wil je gewoon continue verse lucht?
Waarom kun je niet af met een gewone Itho Daalderop box die 15W doet?
Een huis wat gebouwd is met systeem D heeft vaak geen roosters in de ramen. Een gewone ventilatiebox doet dan weinig zonder aanvoer van lucht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In onze woning hebben we een ventilatiesysteem D.
Toevallig niet gecombineerd met een (extra) warmte element?Anders is dit verbruik niet te verklaren...

Ik heb een huis van 880 m3, met een WTW die 200m3 per uur kan verversen en deze neemt in deze stand max. 130 Watt. Op "mijn" hoogste stand is dat al bijna een factor 3 minder dan "jouw" laagste stand. En dan heb ik nog een vrij oude WTW uit 2003.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Net als eerdere reacties: een constant verbruik van +300W lijkt me toch wel heel veel.
Ik heb een Vallox 140 Effect SE (2 DC fans). Ik denk dat die zo'n 30W verbruikt op de laagste stand, en 280W op de hoogste stand (8 dynamische standen, gebaseerd op 2 vochtsensoren). Vanaf standje 3-4 hoor je die inderdaad wel wat blazen/zuigen, zeker 's nachts. Maar doorgaans draait die gewoon op 1, en da's niet hoorbaar.
Mijn unit heeft ook een 1000W verwarmelement, om bevriezing van de warmtewisselaar tegen te gaan. Als de jouwe dat ook heeft, zeker dat dit niet ook ingeschakeld is op een of andere manier? In mijn Vallox kan je dat element makkelijk loskoppelen, en heb ik ook gedaan. Lijkt me met onze relatief zachte winters niet echt nodig... En ook nooit problemen mee gehad de afgelopen 15 jaar.
Ook al is het verbruik van mijn 'ventilatiedoos' relatief laag, ik schakel 'm ook uit via een timer. Die is gewoon aangesloten op een stopcontact op zolder, dus een timer gaat er zonder probleem tussen.
Bij ons gaat die aan tussen 7u en 10u, om het vocht in de badkamer af te zuigen na het opstaan. En dan nog eens van 17u tot 0u30, voor wanneer we een douche nemen in de late namiddag of 's avonds. Overdag en 's nachts wordt er in ons geval niet zoveel vochtige lucht 'geproduceerd'. Maar wanneer dat bij jou zo is, kan je best zelf oordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
freeco schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:01:
Net als eerdere reacties: een constant verbruik van +300W lijkt me toch wel heel veel.
Ik heb een Vallox 140 Effect SE (2 DC fans). Ik denk dat die zo'n 30W verbruikt op de laagste stand, en 280W op de hoogste stand (8 dynamische standen, gebaseerd op 2 vochtsensoren). Vanaf standje 3-4 hoor je die inderdaad wel wat blazen/zuigen, zeker 's nachts. Maar doorgaans draait die gewoon op 1, en da's niet hoorbaar.
Mijn unit heeft ook een 1000W verwarmelement, om bevriezing van de warmtewisselaar tegen te gaan. Als de jouwe dat ook heeft, zeker dat dit niet ook ingeschakeld is op een of andere manier? In mijn Vallox kan je dat element makkelijk loskoppelen, en heb ik ook gedaan. Lijkt me met onze relatief zachte winters niet echt nodig... En ook nooit problemen mee gehad de afgelopen 15 jaar.
Ook al is het verbruik van mijn 'ventilatiedoos' relatief laag, ik schakel 'm ook uit via een timer. Die is gewoon aangesloten op een stopcontact op zolder, dus een timer gaat er zonder probleem tussen.
Bij ons gaat die aan tussen 7u en 10u, om het vocht in de badkamer af te zuigen na het opstaan. En dan nog eens van 17u tot 0u30, voor wanneer we een douche nemen in de late namiddag of 's avonds. Overdag en 's nachts wordt er in ons geval niet zoveel vochtige lucht 'geproduceerd'. Maar wanneer dat bij jou zo is, kan je best zelf oordelen.
Je ventilatie dient natuurlijk niet enkel om vochtige lucht af te voeren maar ook om een gezond binnenklimaat te hebben. Dat gezegd zijnde zet ik mijn ventilatie D 'in het stookseizoen s avonds en in het begin van de nacht ook uit om die smerige kachellucht niet binnen te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 22:28
Het lijkt erop dat je meerdere problemen ervaart.
  1. Geluidsoverlast
  2. Hoog verbruik van 3000 kWh per jaar
Dat hoge verbruik op jaarbasis zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door een electrische voorverwarmer die (veel) te vaak inschakeld.

Prio 1 is de electrische voorverwarming. De rest is even bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Admiral Freebee schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:05:
[...]
Je ventilatie dient natuurlijk niet enkel om vochtige lucht af te voeren maar ook om een gezond binnenklimaat te hebben.
I know... het is ook om uitgeademde CO2 en dergelijke af te zuigen, en te vervangen door verse buitenlucht.
Maar mijn vrouw en ik wonen in een relatief groot huis. Met ons 2tjes produceren we niet zo veel 'vuile' lucht. We slapen met de deur van de slaapkamer open. Bij het koken staat de dampkap aan. Tijdens warmere maanden staan hier ook gewoon deuren en vensters open. Op koudere maanden ook toch een paar uur 2 ramen gekipt op de bovenverdieping (slaapkamer wordt niet verwarmd) zodat er wat natuurlijke circulatie is.
Maar goed, ieder z'n situatie is anders. Vb met 5 in kleinere ruimtes is het misschien beter om de ventilatie toch 24/7 aan te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 22:28
freeco schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:12:
[...]

I know... het is ook om uitgeademde CO2 en dergelijke af te zuigen, en te vervangen door verse buitenlucht.
Maar mijn vrouw en ik wonen in een relatief groot huis. Met ons 2tjes produceren we niet zo veel 'vuile' lucht. We slapen met de deur van de slaapkamer open. Bij het koken staat de dampkap aan. Tijdens warmere maanden staan hier ook gewoon deuren en vensters open. Op koudere maanden ook toch een paar uur 2 ramen gekipt op de bovenverdieping (slaapkamer wordt niet verwarmd) zodat er wat natuurlijke circulatie is.
Maar goed, ieder z'n situatie is anders. Vb met 5 in kleinere ruimtes is het misschien beter om de ventilatie toch 24/7 aan te laten.
Heb je ooit CO2 gehalte gemeten? Dat loopt heel snel op als je onvoldoende ventileert, ook in een groot huis. Heb hier wel eens het verschil gemeten met slaapkamerdeur open en slaapkamerdeur dicht. Maakte nauwelijks verschil. In beide gevallen liep het CO2 gehalte 's nachts op tot waarden boven de 1500 ppm (met bewust de type D ventilatie op een laag debiet).

Met type C komt je misschien nog wel weg met af en toe de ventilatie uit zetten, maar met type D niet :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
In onze woning hebben we een ventilatiesysteem D. We hebben de woning echter niet zelf gebouwd dus dit systeem was reeds voorzien. Echt tevreden zijn we hier nooit over geweest omwille van lawaai en hoog verbruik.
Na heel wat interventies van techniekers (nieuwe motoren, geluidsdempers,..) is het resultaat zeker nog niet optimaal.

We zijn daarom van mening om het systeem zo min mogelijk te gebruiken en veel te verluchten door ramen op kip te zetten,..
Tijdens de zomermaanden is dit geen probleem maar tijdens koude wintermaanden is het minder evident. Ik zou daarom graag slechts op bepaalde tijdstippen tijdens de week het systeem aanleggen (we hebben een stand "0", dus dit kan). We hebben een PV installatie met digitale meter dus gebruik van het systeem overdag is het meest rendabel.

Stel dat we het systeem slechts af en toe willen aanleggen en hier het maximum uithalen, wanneer zouden jullie het systeem aanleggen? Bv. 2 à 3 dagen per week overdag? Zal alleszins beter zijn dan niks neem ik aan..?
Met daarnaast maximaal beluchten door ramen op kip te plaatsen.
Bedankt,
toon volledige bericht
als dit echt het verbruik is, wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen, dan kun je het beter slopen en bij het grofvuil zetten. Gewoon 100% van nul beginnen is beter dan met zoiets verder. Er is geen optimale timing, als het verbruik echt zo hoog is kun je 100% beter gewoon ramen op een kier zetten en een CO2-monitor kopen om te checken of je meer of minder open ramen nodig hebt.

Ik geloof bijna niet dat dit het echte verbruik is. Heb je wat meer info? Zoals:

* hoe is dat verbruik van 8kWh/dag bepaalt?
* wat voor huis en installatie heb je?
* wat is er gedaan qua instellingen/checks/etc?

klinkt zoals velen hier al genoemd hebben als een elektrisch element dat helemala uit z'n bol gaat, maar dat moet te verhelpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:31
Draait hij continue op vol vermogen? Als je het nog niet hebt zou ik co2 sensors in woonkamer + slaapkamers hangen. Dan mag hij terugschakelen als dat kan en ventileer je niet meer dan nodig

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mysticwizard
Ons systeem is vrij ouderwets. Het is een simpele "doos" met een eenvoudige warmtewisselaar en filters (F7 en G4) met 2 motoren. Het zijn motoren van dit type:

https://www.mouser.be/Pro...EuMTY5OTM1ODE2MS42MC4wLjA.

Veel meer hoef je hier niet bij voor te stellen. Er is geen elektrische voorverwarming aanwezig.

We wensen eigenlijk gewoon propere lucht te hebben in de woning, CO2 gehalte onder controle te houden, schimmelproblematiek vermijden in de winter,...
We hebben nu een stand alone co2 meter om alles af en toe in de gaten te houden en bij het slapen met de kamerdeur open is het vrijwel OK. Met de deur dicht is het niet OK.
Echter slapen met het ventilatiesysteem aan is storend door het lawaai + hoog verbruik.
Als we hem aanzetten zetten we deze altijd op stand "1" van in totaal 3 standen.

De installatie staat momenteel op de kruipzolder en verschillende installateurs gaven aan dat moderne systemen daar eigenlijk niet kunnen geplaatst worden wegens plaatsgebrek. De installatie in een andere ruimte zetten zou dan weer heel veel kap en breekwerk vragen,... Daarnaast gaven ze ook allen aan dat de diameters eigenlijk te klein zijn om goed te zijn, daar valt niks meer aan te doen.
We proberen er het beste van te maken door ramen dikwijls op kip te plaatsen en in de winter dan soms het systeem aan te leggen.
Belangrijkste vraag is eigenlijk. Heeft het een meerwaarde om het systeem bv. 2 of 3 keer per week een 12 tal uur overdag aan te leggen?
Of heeft deze actie geen meerwaarde tegenover het raam een kwartiertje per dag open zetten in elke kamer? dagelijks "voldoende".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21
Ik denk dat als je je oorspronkelijke vraag wilt beantwoorden, je uitkomt bij de eerste reactie van GarBaGe. Je zult eerst met CO2 sensors (en andere type sensors, want meer is beter) moeten meten wat de situatie in huis is, en hoe je huis reageert als je de ramen open zet, of de MV aanzet.

Aangezien elk huis compleet anders is, en daarmee een algemeen antwoord op je vraag een verkeerde aanpak kan zijn, is het waardevol om deze gegevens te hebben om op die manier te weten wat de effecten zijn. Afgezien van je verbruik en de brakheid van je huidige systeem, zul je dan een idee hebben wat wel de beste aanpak is om het systeem zo min mogelijk te kunnen gebruiken.

PS5 PSN: UnrealKazu

Pagina: 1