Baanvrij lakken deur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Hi,

Ik heb hier een probleem wat ik maar niet kan oplossen.
Wat ik ook doe, deuren schilderen levert bij mij altijd banen op in de lak.

Gisteren mijn zoveelste poging gedaan, dit keer met terpetinebasis verf omdat zwart mat lak op waterbasis onmogelijk leek omdat het te snel droogde.

Hierbij werk ik als volgt:
- Beginnen met de zijkanten en bovenkant te schilderen met een kwast.
- Deur in 4 panelen schilderen. Roller in de lak, en in 3x (telkens nieuw verf pakken) verticale banen zetten. Hierbij schilder ik nat in nat met een 15cm roller.
- Als 1 kwart klaar is, narollen van beneden naar boven
- Daarna verder met de rechterkant, zelfde manier.
- Als 1 helft klaar is, deze wederom van beneden naar boven uitrollen
- Zelfde ook voor beneden
- Als de deur in de lak staat, vervolgens van beneden naar boven van links naar rechts nogmaals uitrollen

Het lijkt mis te gaan bij de laatste stap.
Ik weet niet hoe, maar tegen de tijd dat ik ga narollen lijkt de werf alweer droog te zijn ofzo waardoor dus de baanvorming ontstaat.
Wat heel vreemd is, gezien dat ik gisteren met terpetine verf heb geschilderd, wat niet zo snel zou moeten kunnen drogen.
Of ik druk te hard met de rollen tijdens het narollen, waardoor het overtollige verf naar de zijkanten van de roller wordt gedrukt en dus banen ontstaan? (zag net een filmpje waarin werd gezegd dat bij het narollen je heel lichtjes moet rollen, waarbij de rollen amper de deur raakt, dus zeker niet drukken zoals bij het opzetten van de lak)

Ik heb 4 deuren in ongeveer 2 uur geschilderd, waarbij het meeste werk in de zijkanten en bovenkant zit, dus volgens mij werk ik snel genoeg.
Ook heb ik bijna 1 liter aan verf gebruikt, wat ruim voldoende zou moeten zijn gezien de specificaties uitgaan van 12-14m2 per liter.

Of probeer ik iets onmogelijks, aangezien het zwart mat lak betreft?

[ Voor 5% gewijzigd door genc007 op 06-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zit in het kamp “verven doe je met een kwast”.

Vind die regelmatige structuren en banen niet om aan te gluren. Grotere vlakken zet ik wel op met een roller en trek ik dan na met een kwast.

Sowieso heel licht narollen. Met de kwast aai ik meer dan dat ik verf. Protip: een roller met ronde zijkanten geeft veel minder banen.

Klein beetje verdunnen helpt soms ook om net beetje extra te laten vloeien.

Voorbeeld roller: https://jachtlakken.nl/friess-schuim-lakrol-dubbel-rond

[ Voor 66% gewijzigd door Sethro op 06-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
Mijn (beperkte) ervaring met narollen / een deur of 10 en een hele keuken lakken is inderdaad dat dit met een lichte druk (lees: roller laten rollen zonder druk toe te voegen) moet omdat je anders nieuwe banen maakt, en heeft enkel tot doel om de laatste oneffenheden weg te poetsen. Dan egaliseerde de verf zelf en naderhand zag je niets meer van de banen.

Daarnaast geen verf meer toevoegen met narollen, maar puur... narollen :9

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 06-11-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Mar.tin schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:09:
Mijn (beperkte) ervaring met narollen / een deur of 10 en een hele keuken lakken is inderdaad dat dit met een lichte druk (lees: roller laten rollen zonder druk toe te voegen) moet omdat je anders nieuwe banen maakt, en heeft enkel tot doel om de laatste oneffenheden weg te poetsen. Dan egaliseerde de verf zelf en naderhand zag je niets meer van de banen.

Daarnaast geen verf meer toevoegen met narollen, maar puur... narollen :9
Dat gevoel heb ik nu dus ook, dat het narollen het probleem veroorzaakt.

Al is dit wel vreemd, want terpetineverf zou gewoon nog netjes moeten uitvloeien toch, gezien de lange droogtijd?
Of zorgt het te hard drukken inderdaad voor een klein randje verf aan de zijkant van de roller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Mijn ervaring is dat het merk en type verf heel veel uitmaakt. Een goede lak vloeit veel mooier. Wat dat betreft kan het dus helpen om eens bij een verfwinkel te informeren.Zo heb ik bijvoorbeeld jááren geleden Sigma S2U gloss op mijn luidsprekers gesmeerd na een dergelijk advies. Erg tevreden over.

Daarnaast, gebruikt je een lakroller? (Zo eentje met een fijne, pluizige structuur).

EDIT:
Kijk, deze lakrollers hebben naast een ander oppervlak (geen schuim dus) ook een afgeronde zijkant. EDIT 2: in dit geval wel schuim, zelf vooral goede ervaring met ander materiaal lakrollers.

Bij een schuimroller heb je doorgaans een scherpe zijkant waardoor je ook eerder strepen trekt.

[ Voor 45% gewijzigd door Wild Chocolate op 06-11-2023 12:21 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Wild Chocolate schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:14:
Mijn ervaring is dat het merk en type verf heel veel uitmaakt. Een goede lak vloeit veel mooier. Wat dat betreft kan het dus helpen om eens bij een verfwinkel te informeren.Zo heb ik bijvoorbeeld jááren geleden Sigma S2U gloss op mijn luidsprekers gesmeerd na een dergelijk advies. Erg tevreden over.

Daarnaast, gebruikt je een lakroller? (Zo eentje met een fijne, pluizige structuur).
Ik heb inderaad eerst met Sigma S2U Nova mat geprobeerd een aantal keer.
Mijn laatste poging was met Wijzonol Terpetineverdubaar mat.

Ik gebruik inderdaad een 15cm viltroller van Anza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Sethro schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:08:
Ik zit in het kamp “verven doe je met een kwast”.

Vind die regelmatige structuren en banen niet om aan te gluren. Grotere vlakken zet ik wel op met een roller en trek ik dan na met een kwast.

Sowieso heel licht narollen. Met de kwast aai ik meer dan dat ik verf. Protip: een
roller met ronde zijkanten geeft veel minder banen.

Klein beetje verdunnen helpt soms ook om net beetje extra te laten vloeien.

Voorbeeld roller: https://jachtlakken.nl/friess-schuim-lakrol-dubbel-rond
DIt is een schuimroller zie ik.
Zelf heb ik viltrollers gebruikt van Anza.

Is een schuimroller beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat bedoel je met 'deur in 4 panelen'?

Ik gebruik over het algemeen ook Sigma, en voor het goedkopere schilderwerk huismerk van Gamma of Karwei met daarbij rollers en kwasten van de Action. Ik heb niet de indruk dat de materialen veel verschil maken, maar meer de manier van werken.

Zelf probeer ik altijd zo snel mogelijk te werken, en als het er eenmaal opzit om er niet meer aan te komen. Waarschijnlijk is bij jou op de verf al een vliesje gevormd, wat je met narollen beschadigt en dus aftekening vormt. Het zou ook wel eens kunnen dat je roller niet verzadigd genoeg is, en daarom reeds aangebrachte verf opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
genc007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
[...]

DIt is een schuimroller zie ik.
Zelf heb ik viltrollers gebruikt van Anza.

Is een schuimroller beter?
Het was een voorbeeld van een roller met dubbel ronde kanten. Dan heb je veel minder last van banen.

Of je voor vilt of schuimroller kiest is vooral persoonlijke voorkeur.

Ik werk liefst met fijne schuimrollers met ronde kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Cheesy schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:20:
Wat bedoel je met 'deur in 4 panelen'?

Ik gebruik over het algemeen ook Sigma, en voor het goedkopere schilderwerk huismerk van Gamma of Karwei met daarbij rollers en kwasten van de Action. Ik heb niet de indruk dat de materialen veel verschil maken, maar meer de manier van werken.

Zelf probeer ik altijd zo snel mogelijk te werken, en als het er eenmaal opzit om er niet meer aan te komen. Waarschijnlijk is bij jou op de verf al een vliesje gevormd, wat je met narollen beschadigt en dus aftekening vormt. Het zou ook wel eens kunnen dat je roller niet verzadigd genoeg is, en daarom reeds aangebrachte verf opneemt.
4 denkbeeldige stukkken zeg maar; linksboven naar rechtsonder werd ik dan.

Dat zou dus best kunnen wat je zegt kwa vliesje, maar dat zou bij terpetine niet moeten kunnen toch? Eb ik werk best snel, gok dat zon hele paneel max 4-5 minuten duurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Ik denk dat je vooral teveel verf uit de roller drukt en daardoor een dikkere rand verf achterlaat.

En ik zou zelf baan voor baan van links naar rechts werken. Dus niet in die vlakken werken.

En is de ondergrond wel 100% vlak?

En gebruik je wel voldoende verf? Als te dun is vloeit het ook niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Sethro op 06-11-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Yucon

*broem*

Ligt spuiten niet meer voor de hand als je het zo strak wil? Het kan ook in batches zodat je ze bv per 4 deuren in de garage doet om de troep in de rest van het huis te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:20
Ik gebruik sikkens. Ik begin met de bovenzijde van de deur met verticale banen. Daarna doe im het hele bovenste vlak met horizontale banen zonder verf daarmee haal ik echt de banen eruit.

Ik doe bij de onderkant het zelfde en trek het geheel alleen van boven naar beneden aan. Dus niet terug omhoog, zelfde als een zeem beweging. Zodat de aansluiting tussen het boven en ondervlak mooi weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
Ik ben bang dat het toch echt aan de techniek ligt. Ik heb geen last van baanvorming op mijn deuren, alhoewel dat wel lijkt wanneer de verf nog nat is. En dat is met allerlei soorten verf, zowel Histor, Sikkens of Wijzenol heb ik hier geen last van. Action verf is dan wat bewerkelijker. Maar mijn rollers pak ik meestal wel van de Action.

Wat ik altijd doe is de eerste laag met ruim verf opzetten, zodat de verf mooi kan vloeien over het oppervlak. Altijd één richting op rollen waar mogelijk. Dit doe ik in een keer over het hele oppervlak, bijvoorbeeld een deur. Laat de roller rol en duw niet al te veel. Je hoeft de verf er niet uit te persen. Het hoeft ook niet dekkend te zijn. Als ik alles gehad heb, ga ik zonder enige druk haaks over het oppervlak heen.

De volgende laag (of bij Histor, lagen :')) zet ik er altijd vrij snel bij. Dat doe ik wanneer de verf droog begint te lijken. Soms is dit 10 tot 15 minuten, soms een uurtje later. Dat heeft ook met de luchtvochtigheid en temperatuur te maken. Ik zet er dan een dunnere laag op dan de eerste laag. Je kunt dan al goed zien dat de verf beter begint te dekken (en soms zelfs dekkend). Hier ook één richting op rollen, of haaks. En weer haaks en dezelfde richting narollen zonder druk.

De laatste laag zet ik er meestal na een aantal uur (de aangegeven droogtijd van de verf) of de volgende dag er pas op. Ook hier weer, ruim verf nemen en rustig rollen. En uiteraard weer narollen.

Je kunt de verf, zoals hierboven aangegeven, altijd verdunnen zodat deze iets meer vloeit. Ook kun je je roller initieel licht vochtig maken zodat deze de verf wat beter oppakt. Dat hielp bij mij ook enorm om het streeploos te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Ik heb 6 deuren met Sigma S2U Nova met viltrollers. Lange banen rollen over de hoogte van de deur, niks narollen of wat dan ook en ik heb een baanloos superstrak resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Sethro schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:38:
Ik denk dat je vooral teveel verf uit de roller drukt en daardoor een dikkere rand verf achterlaat.

En ik zou zelf baan voor baan van links naar rechts werken. Dus niet in die vlakken werken.

En is de ondergrond wel 100% vlak?

En gebruik je wel voldoende verf? Als te dun is vloeit het ook niet.
Ik denk het wel. ik heb bijna 1 liter verf gebruikt voor 10m2 (richtlijn is 12-14m2/liter).

Ik heb ze beide al geprobeerd, lange banen van links naar rechts, en ook in de vlakken.

Zoals ik al zei, ik zie geen 'overgang' tussen de vlakken, maar het zijn echt die lijnen bij het narollen die ik zie.

Dus het zou inderdaad het 'te hard drukken' kunnen zijn bij het narollen, waardoor er een randje verf achterblijf aan de zijkanten van de roller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Yucon schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:59:
Ligt spuiten niet meer voor de hand als je het zo strak wil? Het kan ook in batches zodat je ze bv per 4 deuren in de garage doet om de troep in de rest van het huis te beperken.
Dit is helaas niet mogelijk, heb er geen ruimte voor om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:13
Doet 'es een foto? :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Dashlane schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:23:
Ik gebruik sikkens. Ik begin met de bovenzijde van de deur met verticale banen. Daarna doe im het hele bovenste vlak met horizontale banen zonder verf daarmee haal ik echt de banen eruit.

Ik doe bij de onderkant het zelfde en trek het geheel alleen van boven naar beneden aan. Dus niet terug omhoog, zelfde als een zeem beweging. Zodat de aansluiting tussen het boven en ondervlak mooi weggaat.
Hoe doe je het narollen? Net als het opzetten van verf of bewust echt heel lichtjes tegen de deur aan houden en absoluut niet drukken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
Ik ben bang dat het toch echt aan de techniek ligt. Ik heb geen last van baanvorming op mijn deuren, alhoewel dat wel lijkt wanneer de verf nog nat is. En dat is met allerlei soorten verf, zowel Histor, Sikkens of Wijzenol heb ik hier geen last van. Action verf is dan wat bewerkelijker. Maar mijn rollers pak ik meestal wel van de Action.

Wat ik altijd doe is de eerste laag met ruim verf opzetten, zodat de verf mooi kan vloeien over het oppervlak. Altijd één richting op rollen waar mogelijk. Dit doe ik in een keer over het hele oppervlak, bijvoorbeeld een deur. Laat de roller rol en duw niet al te veel. Je hoeft de verf er niet uit te persen. Het hoeft ook niet dekkend te zijn. Als ik alles gehad heb, ga ik zonder enige druk haaks over het oppervlak heen.

De volgende laag (of bij Histor, lagen :')) zet ik er altijd vrij snel bij. Dat doe ik wanneer de verf droog begint te lijken. Soms is dit 10 tot 15 minuten, soms een uurtje later. Dat heeft ook met de luchtvochtigheid en temperatuur te maken. Ik zet er dan een dunnere laag op dan de eerste laag. Je kunt dan al goed zien dat de verf beter begint te dekken (en soms zelfs dekkend). Hier ook één richting op rollen, of haaks. En weer haaks en dezelfde richting narollen zonder druk.

De laatste laag zet ik er meestal na een aantal uur (de aangegeven droogtijd van de verf) of de volgende dag er pas op. Ook hier weer, ruim verf nemen en rustig rollen. En uiteraard weer narollen.

Je kunt de verf, zoals hierboven aangegeven, altijd verdunnen zodat deze iets meer vloeit. Ook kun je je roller initieel licht vochtig maken zodat deze de verf wat beter oppakt. Dat hielp bij mij ook enorm om het streeploos te krijgen.
toon volledige bericht
Ik ga straks richting huis en dan is hopelijk mijn verf droog, dus zou ik moeten zien of de strepen er zitten.
Het was vanochtend nog goed aan het glimmen, al kon ik vanaf de zijkant wel lichtjes de strepen zien.

IK denk toch dat het teveel druk uitoefenen op de roller het probleem is, vooral bij het narollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
genc007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:21:
[...]

Ik ga straks richting huis en dan is hopelijk mijn verf droog, dus zou ik moeten zien of de strepen er zitten.
Het was vanochtend nog goed aan het glimmen, al kon ik vanaf de zijkant wel lichtjes de strepen zien.
Als het net geschilderd is, is het ook niet geheel representatief.
IK denk toch dat het teveel druk uitoefenen op de roller het probleem is, vooral bij het narollen.
Ik ben er ook een beetje bang voor. De roller moet echt rollen, dus laten glijden over het oppervlak. Ik verf bijna uitsluitend met rollers en de enige keren dat ik echt druk uitoefen is bij de eerste laag. Eigenlijk pak ik de vuistregel, als ik moet kracht moet bijzetten, zit er te weinig verf op mijn roller.

Als je het echt super glad wilt hebben kun je er ook nog voor kiezen om het naderhand licht op te schuren. Met de hand of een excentrische schuurmachine met een hele fijne korrel. Zelfs eventueel met polijstmiddel. Dat heb ik nog weleens gedaan met zelfbouw gitaren. Maar meestal vind ik het teveel moeite voor het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verf moet vloeien, door de oppervlakte-spanning in de verf trekt het naar elkaar toe en verdicht het.
Jouw rollen verstoord dit proces; ik zou bij rollen zorgen dat je meer verf achterlaat. Dan vloeit het dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:20
genc007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:19:
[...]

Hoe doe je het narollen? Net als het opzetten van verf of bewust echt heel lichtjes tegen de deur aan houden en absoluut niet drukken?
Bewust heel lichtjes, ik zet hem verticaal vrij dik aan en met horizontale beweging met name om de randen uit de verticale banen weg te halen. Het natrekken is om alles hetzelfde te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:54
Van boven naar beneden rollen (dan zet je vanzelf minder druk), ronde viltrollers gebruiken EN meerdere lagen aanbrengen. Ik meen te lezen dat je nu 1 laag hebt gedaan? Is dat lak, zat er nog grondverf onder? Ik mis nog het licht opschuren van eerste laag/lagen en daarna aflakken.

Hou de verfroller steeds op dezelfde manier vast (dus beugel links of rechts, niet afwisselen). Wat nog kan schelen: werk je van links naar rechts, dan hou je de beugel aan rechterkant van de roller; werk je van rechts naar links, dan zit de beugel links. Je zet dan de meeste druk op het gedeelte waar je later nog eens overheen gaat, dus dan werk je de banen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:46:
Van boven naar beneden rollen (dan zet je vanzelf minder druk), ronde viltrollers gebruiken EN meerdere lagen aanbrengen. Ik meen te lezen dat je nu 1 laag hebt gedaan? Is dat lak, zat er nog grondverf onder? Ik mis nog het licht opschuren van eerste laag/lagen en daarna aflakken.

Hou de verfroller steeds op dezelfde manier vast (dus beugel links of rechts, niet afwisselen). Wat nog kan schelen: werk je van links naar rechts, dan hou je de beugel aan rechterkant van de roller; werk je van rechts naar links, dan zit de beugel links. Je zet dan de meeste druk op het gedeelte waar je later nog eens overheen gaat, dus dan werk je de banen weg.
Dit waren afgelakte deuren, daar heb ik destijds 2 lagen grondverf op gezet, en inmiddels ook 2 lagen waterbasis verf.
En dus ook elke keer weer licht opschuren met 320 korrel (of 240, afhankelijk van wat ik had liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Dashlane schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:41:
[...]

Bewust heel lichtjes, ik zet hem verticaal vrij dik aan en met horizontale beweging met name om de randen uit de verticale banen weg te halen. Het natrekken is om alles hetzelfde te zetten.
Daar zit denk ik de crux, ik denk toch dat ik teveel druk uitoefen tijdens het narollen waardoor je aan de zijkanten dus lijntjes verf achterlaat.

Ik ga denk ik later deze week ergens eens 1 deur proberen met verf op waterbasis te lakken met deze techniek

[ Voor 10% gewijzigd door genc007 op 06-11-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Blasterxp schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:37:
Verf moet vloeien, door de oppervlakte-spanning in de verf trekt het naar elkaar toe en verdicht het.
Jouw rollen verstoord dit proces; ik zou bij rollen zorgen dat je meer verf achterlaat. Dan vloeit het dicht.
Maar dit zou bij terpetine basis verf geen effect moeten hebben toch?
Aangezien dat veel langzamer droogt, dus dan zou het nog urenlang erna moeten kunnen vloeien na het narollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Dit is interessant:
Why do I see roller marks after painting?
Did you purchase bargain basement paint? That can be the problem sometimes, but you can also experience an abundance of roller marks if you use cheap, poorly made rollers. More often than not, roller marks occur when you fail to load your roller with enough paint, or have exhausted the paint in your roller and are trying to cover more area than you should. Finally, applying the wrong amount of pressure can cause paint to push out around the edge of the roller, creating a streak.

https://www.propaintersch...roller-marks-after-drying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:57
Nooit als laatste rollen, altijd met een goede kwast na trekken.

Bij verf op waterbasis kan je een drogings vertrager gebruiken, werkt bij prima, niet te veel van gebruiken.

Verder zou ik hier eens kijken https://www.youtube.com/@schildersbedrijfedens, erg nuttig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja , gewoon een roller blijven gebruiken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De fout lijkt me duidelijk; er zit teveel tijd tussen het aanbrengen van de verf en het narollen. Op het moment dat je de verf aanbrengt zit het er dun op en is het oppervlak groot. Je begint dus erg snel oplosmiddel te verliezen. Als je eerst de hele deur in de verf zet en dan nog gaat narollen, dan is de verf inmiddels al veel te dik geworden en vloeit hij niet mooi meer uit.

Werk gewoon van links naar rechts; anderhalve roller breed verf aanbrengen aan de linkerkant van boven naar beneden, en direct daarna één roller breed narollen. Dan weer een baantje aanbrengen en narollen. Dan weer een baantje aanbrengen en narollen.

Zodra je ergens verf hebt opgebracht moet je niet langer dan ruwweg een minuut wachten met narollen. De hele deur in de verf zetten en daarna de hele deur uitrollen gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntlasser
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:37
Met een deur horizontale banen schilderen van boven naar beneden. Horizontale banen zijn korter waardoor je beter 'nat in nat' kan blijven schilderen. Daarnaast de 4 stappen die Sigma als tip geeft: opzetten, verdelen nastrijken en afblijven.

Zie ook:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Schildertip Sigma S2U Nova - Hoe rol ik een deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

ramrodwillem schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:07:
Ja , gewoon een roller blijven gebruiken.....
Met watergedragen verf kun je er beter afblijven na het laatste rollen. Dat zie je ook hier als antwoord op de eerste comment. Binnen gebruik je ook niet anders.

[ Voor 4% gewijzigd door FirePuma142 op 06-11-2023 16:41 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
FirePuma142 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:39:
[...]

Met watergedragen verf kun je er beter afblijven na het laatste rollen. Dat zie je ook hier als antwoord op de eerste comment. Binnen gebruik je ook niet anders.
Was cynisch bedoeld hoor, in het filmpje geeft hij toch ook aan altijd na strijken maar men blijft hier maar vast houden alles met een roller te doen, ook de laatste handeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
FirePuma142 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:39:
[...]

Ik heb een filmpje van hem gekeken, maar hij gebruik zon dikke harige roller om de verf op te zetten en daarna een schuimroller om 2x van boven naar beneden af te rollen.

Beetje tegenstrijdig allemaal wat ik zie.

Hier zegt hij zelfs: nastrijken met een kwast is niet aanbevolen omdat je dan strepen krijgt in je verf?:
YouTube: DEUR SCHILDEREN~ Deur schilderen welke roller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
als ik de tips tot nu toe samenvat:

1) Snel werken en eenmaal klaar niet meer aan zitten
2) Ronde viltrollers gebruiken (ik gebruik nu deze: https://www.decoprof.nl/anza-viltrol-mini.html?id=193455609 )
3) Zeer weinig druk zetten en enkel rollen (hier gaat het vooral fout denk ik), en narollen altijd van boven naar beneden

Voor 1 kan ik denk ik wel iets meer snelheid maken, maar dat zou bij terpetine geen invloed moeten hebben
Voor 2 moet ik dus schuimroller gaan gebruiken, want ik zie geen ronde vilt rollers? Gebruiken jullie dan ook de schuimroller om verf op te zetten, of enkel voor het natrekken?
3 kan ik denk ik de meeste winst boeken

Als het goed is heb ik nog een half busje watergedragen verf ergens.
Ik ga denk ik 1 deur proberen morgen ofzo met deze verf!

[ Voor 9% gewijzigd door genc007 op 06-11-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 10:22
genc007 schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:43:

Als het goed is heb ik nog een half busje watergedragen verf ergens.
Ik ga denk ik 1 deur proberen morgen ofzo met deze verf!
Let er wel op dat je de watergedragen verf niet direct kan opzetten op een deur waar een lak is gebruikt op terpentinebasis, anders kan je wel eens last krijgen van ‘vissenogen’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Nog een vraagje, het valt me op dat er een laagje ofzo zit op de deuren die ik gelakt heb met alkyd verf.
Het lijkt haast vocht te zijn, kan dat?

Lak is zondag rond 20.00 aangebracht en is al wel hard, maar moet nog uitharden (volgende de label 2 dagen).
Temperatuur is ongeveer 17-18 graden in de kamer.

Zie ook foto; bovenkant heb ik met een doekje afgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99pWwBVqcBHQRNayisZL22peMLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9w7sT2OIkUJanqHBlzQqNPvr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door genc007 op 07-11-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

genc007 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:29:
Nog een vraagje, het valt me op dat er een laagje ofzo zit op de deuren die ik gelakt heb met alkyd verf.
Het lijkt haast vocht te zijn, kan dat?

Lak is zondag rond 20.00 aangebracht en is al wel hard, maar moet nog uitharden (volgende de label 2 dagen).
Temperatuur is ongeveer 17-18 graden in de kamer.

Zie ook foto; bovenkant heb ik met een doekje afgenomen.

[Afbeelding]
Als ik zo kijk dan denk ik aan drie mogelijk verbeterpunten:
  1. Gladder schuren
  2. Natter schilderen, dus meer verf opzetten.
  3. Kortere banen, dus horizontaal werken.
Er mag geen vocht op staan, of een laagje op zitten. Het is geen kaas die moet beginnen te zweten.

[ Voor 5% gewijzigd door FirePuma142 op 07-11-2023 15:35 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
FirePuma142 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:34:
[...]

Als ik zo kijk dan denk ik aan drie mogelijk verbeterpunten:
  1. Gladder schuren
  2. Natter schilderen, dus meer verf opzetten.
  3. Kortere banen, dus horizontaal werken.
Er mag geen vocht op staan, of een laagje op zitten. Het is geen kaas die moet beginnen te zweten.
Wat kan dit laagje op de laklaag zijn dan? Het lijkt haast vocht of soort van een vet wellicht?
Het plakt niet ofzo namelijk
EDIT: Dit zou best eens kunnen komen doordat ik een mat terpetinegedragen verf heb gekozen.
Maar het lijkt er haast op alsof de verf deze laag heeft afgestoten ofzo?
Heel vreemd dit..

Dit is een voorbeeld van een lijn in de verf, dit komt denk ik door te hard drukken tijdens het narollen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbbfE3v_gHWHt1n7zXtdCi_2vN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnM5fLG1FqUJT367ociecjdo.jpg?f=fotoalbum_large

Natter schilderen, is dat echt nodig? Hoe doe ik dat dan, want ik gebruik nu al meer verf dan wat er als richtlijn op de verpakking staat.

Kortere banen, check! die ga ik de volgende poging toepassen.
Als heb ik in korte banen gewerkt (4 denkbeeldige stukken), al wel dus van beneden naar boven nagerold (dit zou van boven naar beneden moeten zijn zowieso als ik een aantal filmpjes bekijk)

En dan neem ik aan bovenaan beginnen en dan in horizontale banen omlaag, en nat in nat schilderen.
Moet ik na elke baan dan de overgang met de vorige baan narollen?

Of doe je alles eerst aanbrengen en dan als de deur volledig in de lak staat nog 1x van boven naar beneden horizontaal of van links naar rechts verticaal (boven naar beneden) narollen? Of moet ik gewoon niet narollen

En hoe kan je precies zien dat er gladder geschuurd moet worden, zie je dat aan de structuur van de verf?

[ Voor 80% gewijzigd door genc007 op 07-11-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Volgens mij is dit het: YouTube: Painting Doors - How To Paint Doors Using A Roller

Truuc is om dus met hele lichte druk na te rollen, zodat oneffenheden worden uitgesmeerd, maar er geen verf naar de zijkanten wordt gedrukt en er geen lijnen blijven

Ik ga er eens dit weekend mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:18
Ik heb veel deuren geschilderd binnen, water gedragen, met een roller. Streeploos uiteindelijk. Eerste deuren een sinaasappel huid of strepen, dus opnieuw. Echt glad schuren en ontvetten met bijvoorbeeld st Marc is belangrijk om een sinaasappel huid te voorkomen. Schilder niet als het te warm is in de kamer. En dan, heel erg snel werken. Ik vind een half uur per deur veel te lang, denk aan 10 minuten. Deur denkbeeldig in een 4-6 horizontale vlakken indelen. Luisteren naar je roller, het moet een plakkerig geluid geven, klinkt het als ducktape dat je lostrekt: te weinig verf. Druipt het: te veel verf. Eerst lichte druk om de verf snel te verdelen, daarna lichte druk om mooi te verdelen. Vlakken licht overlappen met een paar cm. Ik doe altijd horizontaal narollen na alle vlakken gedaan te hebben maar zonder enige druk, echt maar net aanraken en door rollen tot over de rand.

Tenslotte, ik doe de deuren drie keer. Een keer gronden en twee keer lakken, tussendoor licht schuren.

Succes, komt goed en anders evengoed trots zijn dat je het toch maar mooi zelf gedaan hebt. Dit is de moeilijkste klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
Het is, volgens mij gelukt!

Heb gisteren de deuren met grondverf gelakt (waterbasis), en het ziet er redelijk strak uit.

Het geheim is een combinatie van veel verf gebruiken en vooral hoe je narolt.
Zowieso moet alles snel gebeuren, maar wat ik fout deed was te hard te drukken met narollen.

Het geheim is dus eerst van beneden naar boven narollen met gemiddelde druk om verf goed te verdelen.
Daarna van boven naar beneden met eerst lichte druk en daarna bijna geen druk zodat je alle oneffenheden wegwerkt. Ik hou eigenlijk de roller vast met mijn vingertoppen bij laatste narollen zodat je niet kan drukken.
Daarnaast hou je de kant met de ingang van roller in de richting waar je op werkt (dus ik werk van links naar rechts dus de ingang van de roller is dan rechts).

[ Voor 6% gewijzigd door genc007 op 17-11-2023 16:21 ]

Pagina: 1