Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-03 16:18

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik ben 38 jaar en heb 17 jaar werkervaring als proces-operator bij een groot niet nader te noemen staalbedrijf die vaak in het nieuws is :) . Wegens allerlei omstandigheden heb ik per 1 maart 2023 mijn dienstverband beëindigd en ben ik tot die tijd mijn verlofdagen aan het opnemen.

Een van de eerdergenoemde omstandigheden is dat ik graag wat ander met m'n leven wil gaan doen. De 5-ploegendiensten die ik heb gelopen begonnen zwaarder aan me te trekken en het is lastig om vaste hobby's in groepsverband er op na te houden.

Van koter af aan heb ik altijd al een passie gehad voor computers, sinds een half jaar ben ik aan het puzzelen met een homelab om zo nog dieper in de materie te duiken en ik denk dat ik er graag m'n beroep van wil maken in de richting van systeem- of netwerkbeheer.

Ik heb nu een MBO-4 in de procestechniek, compleet andere koek dan iets in de IT wereld. Ik ben bereid om weer de boeken in te duiken maar twijfel over welke weg ik het beste kan bewandelen. Zodoende een aantal concrete vragen:

1. Kom ik met een MBO-4 in de ICT aan de bak als sys/netadmin?
2. Is het een idee om losse certficaten te halen zoals CCNA of de COMPTIA kant?
3. Is het waar dat een HBO bij opleidingsboeren zoals LOI veel minder gewaardeerd worden bij de baas?
4. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Thanks!

Whoever controls the spice controls the universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
Helaas geen direct antwoord op jouw vragen maar heb je ook al eens nagedacht over werken in de proces automatisering?
Als software ontwikkelaar, service engineer, front end ontwikkelaar of als IT in die branche? Dan heb je direct voordeel uit je werkervaring als operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Ja zeker weten, ik hoopte bij mijn oude baas intern in te kunnen stromen maar dat werd hem niet.

Ik wil me aantrekkelijker maken voor werkgevers door een cursus/opleiding te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 09:51
Even een geheel andere insteek.
Waarom niet contact opnemen met een van de grote detacheerders en een verkorte opleiding tot tester volgen?

Systeem of netwerkbeheerder zou ik vergeten.
Betere kansen heb je als junior applicatiebeheerder. Daar is genoeg vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:17
Heb zelf technische informatica gedaan, dat is specifiek op productieautomatisering en embedded systemen. Dus eigenlijk alles wat er bij komt kijken om een machine te laten draaien, maar kan ook veel breder. Ik werk momenteel voor een bedrijf wat technische installaties bij overheid en industrie levert en onderhoud. Dat gaat dan van de aansturing van kleppenregeling schrijven, tot de database en visualisatie met de gangbare high-level programmeertalen als C# en alles webbased gebouwd. Die opleiding heb ik in drie jaar gedaan op HBO nivo, aansluitend op MBO. Toen (~2005) hadden we ook een aantal "oudere" jongens in de klas die de opleiding deeltijd deden naast hun werk, of alleen bepaalde vakken volgden. Dat werd toen nergens geadverteerd, maar als je contact opneemt met een lokale hoge school is er wellicht wel wat mogelijk.

M'n neefje doet nu een opleiding waar MBO en HBO gecombineerd is, dan ben je in 6 jaar klaar als je nog geen MBO vooropleiding hebt. Na 3 jaar heb je dan sowieso je MBO diploma, en een HBO propedeuse. Het is wel voltijd, maar een groot deel ervan is praktijkervaring opdoen bij bedrijven.

Of een deeltijd LOI opleiding minder waard is ligt er maar net aan. Een vriend van me heeft dat gedaan naast het werk. Ik denk dat je met zo'n opleiding een beetje geluk moet hebben dat je dat vanuit de werkgever kunt doen, dan is je ervaring qua werk het belangrijkste en is het diploma om je nivo te bevestigen.

In de IT zou ik als het enigszins kan wel HBO nivo proberen te halen. Met MBO moet je een stuk meer geluk hebben qua werkgever om een goed inkomen en werk te vinden. Het kan wel, maar met een HBO bachelor kun je vrijwel zeker zo overal aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien je achtergrond zou je ook kunnen overwegen de OT (operationele technologie, "industriële automatisering") in te gaan. Zeldzaam vakgebied met goede baankansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwizz
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-02 10:48
De vraag is, heb je budget om eventueel door de zure appel heen te bijten?

Switchen kan altijd. Maar hou er rekening mee dat op dit moment je niet heel erg aantrekkelijk bent voor werkgevers en ff je voet tussen de deur moet krijgen. Oftewel je kunt volgende week een werkgever vinden die in je wilt investeren of misschien pas volgend jaar.

Opleiding is niet perse een must maar het helpt wel. Certificaten helpen wel enorm! Ik zou dus vooral investeren in certificaten en trainingen. Zodra je een gesprek hebt en "you know your shit" dan ben je al aan de winnende kant.

Zelf heb ik enkel MBO 3 opleiding in sales maar werk nu als Test automatiseerder/engineer waarbij merendeels van mijn collega's WO geschoold zijn. Ik ben zelf in 2017 begonnen met omscholen en pas in 2019 kreeg ik de kans om echt te starten in de IT.
Zware periode maar nu jaren verder heb ik geen moment spijt ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipMartian
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-05 14:45
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:14:
Gezien je achtergrond zou je ook kunnen overwegen de OT (operationele technologie, "industriële automatisering") in te gaan. Zeldzaam vakgebied met goede baankansen.
Ik zou me als ik jou was inderdaad meer gaan richten op het snijvlak tussen beiden. Wellicht gaan richten op virtualisatie of beveiliging (cybersecurity) van industriële systemen/ Netwerken. Merk dat hier bij veel systeem/netwerk beheerders zeer weinig kennis of ervaring ligt.

Zelf vanuit IT de industriële Cybersecurity kant opgegroeid en merk dat hier nog veel vraag naar is, vanuit zowel de industrieel technische mensen met IT/ security kennis als andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 11:16
pagani schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:14:
Precies dit! Ben zelf werkzaam als OT/IT Engineer in een Manufacturing omgeving. Momenteel werkend aan een groot project om Firewalls te introduceren tussen onze fabriekslaag en het office netwerk. Werk zeer nou samen met o.a process engineers & process automation mensen.

Strava Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aCiDcHaOZ

aCiDcHaOZ

The past is gone

Topicstarter
Bedankt voor de feedback iedereen! Ik denk dat ik wat detecheerders ga contacteren met de vraag of die wat voor me kunnen betekenen.

Pagina: 1