Upgrade Videokaart HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieBadmutS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik zoek een? Een videokaart voor voor mijn HTPC. De videokaart moet redelijk stil zijn (mag wel actief gekoeld worden, hoeft niet persé)

Wat is je budget? Rond de €150,- Het mag mag ook 2e hands zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? Hij moet in mijn kast passen. Ik heb een Silverstone Grandia GD06B kast.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De Silverstone staat in een dichte tv-kast. Tot nu toe heb ik geen problemen met hitte gehad en dat wil ik natuurlijk ook graag zo houden. De Silverstone heeft 3 case fans en de achterkant van de tv-kast is open.
Nu heb ik een passief gekoelde Gigabyte Geforce 1030, maar die trekt een 4k film niet helemaal. Films haperen en lopen niet soepel. 1080P werkt uiteraard wel, maar ik liever liever 4k op mijn 4k TV. :*) Spelletjes worden nu niet gespeeld, maar met een nieuwe videokaart wellicht wel. Als deze videokaart een racespel zoals "Need for Speed" of een 3d shooter zoals "COD-WWII" kan draaien is het al genoeg. Dus het moet wel een echte upgrade worden. De voeding is 600 Watt, dus dat moet geen probleem zijn.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Ik weet niet superveel van hardware, maar helemaal onbekend ben ik ook niet. Ik heb enkele maanden geleden wel de complete upgrade van de HTPC zelf gedaan, maar ik blijf hangen op een goede videokaart upgrade. Ik had 2e hands een MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC gekocht, maar die paste qua breedte niet in de kast. Door de aansluiting voor de voeding kreeg ik de deksel niet op de kast. 8)7. Het liefst heb ik een videokaart die ook wat toekomst bestendig is qua het afspelen van 4k content.

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via JopieBadmutS op 08-11-2023 08:45)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
martyw schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:45:
De GPU (Intel UHD Graphics 630) daarin heeft ook best wel moeite met 4K schat ik zo in, en COD is daar niet op te doen. Ik denk dat je qua videokaart wel op het juiste spoor zit qua kracht wat je zoekt. Voor 4K HTPC's voldoet een ASRock Intel Arc A380 Low Profile 6GB (de ASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC is precies even breed als dat de specs van je kast toelaten), en gamen met medium settings op HD resolutie gaat ook wel.
Een Core i5 8400 zou geen problemen mogen hebben met een 4K film met hevc codec, alleen hebben Intel moederborden van die tijd meestal geen HDMI 2.0 poort wat dan wel een probleem is voor 4K. Maar een GT1030 zou daar eigenlijk ook geen problemen mee mogen hebben en heeft wel een HDMI 2.0 poort.

@JopieBadmutS Waarmee speel je de video af (operating system en videospeler)? Staat hardwaredecoding wel aan en heeft de software wel toegang tot je GPU? Afhankelijk van je OS kun je ook loggen wat je CPU en GPU belasting zijn bij het bekijken van video.

Het zou zonde zijn je een nieuwe videokaart aan te raden die dan dezelfde problemen heeft.

Mijn HTPC heeft nu een RX 6400 die geen problemen heeft met afspelen van 4K video, maar dat had de HTPC voordien ook niet met de geïntegreerde GPU van een Ryzen 5 2400G. Met de RX 6400 kan ik Forza Horizon 4 spelen. Fanloos is die wel niet, ik heb deze variant: uitvoering: XFX Speedster SWFT105 Radeon RX 6400, en die kan herrie maken. Maar ik heb de ventilator vervangen door twee 80 mm Noctua fans die er tegenaan zitten (2 is wel echt overkill maar ze dienen ook als casefan), die ik heb aangesloten op de GPU met een adapter kabeltje (https://www.amazon.com.be...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1). De videokaart is veel koeler en stiller hiermee. Dus ik zou niet noodzakelijk die XFX aanraden, maar volgens mij hebben de low profile varianten van Sapphire en Powercolor hetzelfde probleem, dus ik heb de goedkoopste genomen. Jij hoeft geen low profile videokaart te nemen, die zal wel stil zijn zonder aanpassing.

Voor die 150 euro voor een nieuwe videokaart kun je net zo goed de huidige videokaart uit je HTPC halen, die PC als Plex/Jellyfin server ergens anders neerzetten en een nieuwe client voor je TV kopen (Chromecast with Google TV heb ik).

@martyw Het idle verbruik van de Intel Arc serie is wel nog een dingetje tenzij mijn informatie verouderd is, anders zou het een ideale HTPC of Plex server kaart zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:51
Welek CPU heb je erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieBadmutS
Ach sorry, helemaal vergeten te zeggen. Een Intel i5-8400 en 32 GB geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
De GPU (Intel UHD Graphics 630) daarin heeft ook best wel moeite met 4K schat ik zo in, en COD is daar niet op te doen. Ik denk dat je qua videokaart wel op het juiste spoor zit qua kracht wat je zoekt. Voor 4K HTPC's voldoet een ASRock Intel Arc A380 Low Profile 6GB (de ASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC is precies even breed als dat de specs van je kast toelaten), en gamen met medium settings op HD resolutie gaat ook wel.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 06-11-2023 14:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
martyw schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:45:
Een Core i5 8400 zou geen problemen mogen hebben met een 4K film met hevc codec, alleen hebben Intel moederborden van die tijd meestal geen HDMI 2.0 poort wat dan wel een probleem is voor 4K. Maar een GT1030 zou daar eigenlijk ook geen problemen mee mogen hebben en heeft wel een HDMI 2.0 poort.

@JopieBadmutS Waarmee speel je de video af (operating system en videospeler)? Staat hardwaredecoding wel aan en heeft de software wel toegang tot je GPU? Afhankelijk van je OS kun je ook loggen wat je CPU en GPU belasting zijn bij het bekijken van video.

Het zou zonde zijn je een nieuwe videokaart aan te raden die dan dezelfde problemen heeft.

Mijn HTPC heeft nu een RX 6400 die geen problemen heeft met afspelen van 4K video, maar dat had de HTPC voordien ook niet met de geïntegreerde GPU van een Ryzen 5 2400G. Met de RX 6400 kan ik Forza Horizon 4 spelen. Fanloos is die wel niet, ik heb deze variant: uitvoering: XFX Speedster SWFT105 Radeon RX 6400, en die kan herrie maken. Maar ik heb de ventilator vervangen door twee 80 mm Noctua fans die er tegenaan zitten (2 is wel echt overkill maar ze dienen ook als casefan), die ik heb aangesloten op de GPU met een adapter kabeltje (https://www.amazon.com.be...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1). De videokaart is veel koeler en stiller hiermee. Dus ik zou niet noodzakelijk die XFX aanraden, maar volgens mij hebben de low profile varianten van Sapphire en Powercolor hetzelfde probleem, dus ik heb de goedkoopste genomen. Jij hoeft geen low profile videokaart te nemen, die zal wel stil zijn zonder aanpassing.

Voor die 150 euro voor een nieuwe videokaart kun je net zo goed de huidige videokaart uit je HTPC halen, die PC als Plex/Jellyfin server ergens anders neerzetten en een nieuwe client voor je TV kopen (Chromecast with Google TV heb ik).

@martyw Het idle verbruik van de Intel Arc serie is wel nog een dingetje tenzij mijn informatie verouderd is, anders zou het een ideale HTPC of Plex server kaart zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
MacPoedel schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:58:
Het idle verbruik van de Intel Arc serie is wel nog een dingetje tenzij mijn informatie verouderd is, anders zou het een ideale HTPC of Plex server kaart zijn.
De TDP voor de Intel is 75 Watt, de RTX 6400 is met 53 Watt inderdaad iets zuiniger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
martyw schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:10:
[...]

De TDP voor de Intel is 75 Watt, de RTX 6400 is met 53 Watt inderdaad iets zuiniger.
Ik heb het niet over TDP maar idle vermogen, zie ook in de review: review: Intel Arc A380 - Geen hoogvlieger onder de gpu's. Intel heeft daar ondertussen wat aan gedaan, zie ook deze instructies: https://www.intel.com/con...s/000092564/graphics.html, maar volgens wat ik er over terug vind, helpt dit maar deels, en kun je die instelling niet op alle moederborden veranderen.

Een HTPC staat vaak uren per dag aan staat en meestal staat die GPU zo goed als in idle met alleen de video decoder die het werk doet. De Arc serie is interessant omdat die de AV1 codec in hardware kunnen decoderen, maar met een hoog idle verbruik wordt dat voordeel teniet gedaan. Als de HTPC alleen aan staat bij het bekijken van televisie valt die 10W meer nog wel mee, maar als de HTPC de hele dag aan blijft staan, wordt dat snel een meerkost van 20-30 euro per jaar. Als de aankoopprijs ongeveer gelijk is, zou ik dan toch niet die kaart nemen tenzij je echt AV1 of video encoding nodig hebt, op dat vlak schieten de RX 6400 en GTX 1630 tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieBadmutS
MacPoedel schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:58:
[...]

Ik heb gisteren er net Windows 11 opgezet en draai als videospeler Kodi. Doordat ik wat krap in tijd zit kan ik niet gelijk testen op 4k. Het spul hangt nog aan mn 1080P monitor. Ik ga hem eerst testen of dit zo werkt op 4k met de 1030.

Soms zie ik op marktplaats ASUS GeForce GTX 1650 Low Profile voorbij komen. Als ik dit er in zet dan moet dat toch wel een flinke upgrade zijn?
Pagina: 1