Nieuwe microgolf eisen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Handy
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 19:07
Drie jaar geleden kocht ik een microgolf inbouwtoestel van AEG. Een jaar geleden begon die raar te doen. Telkens ik de deur dichtdeed maakte hij lawaai. Om het even wanneer. De technici zijn toen drie keer langsgekomen eer het hersteld raakte: vv Microswitch, vv module niet ok...microschakelaar set en controlepaneel vervangen, retour module...
Kortom, het nodige sukkelwerk blijkbaar. Daarna ging het goed tot nu. Identiek hetzelfde probleem.
Ik heb 5 jaar garantie. Bij de herstelling vorig jaar vroeg ik om een nieuw toestel maar dit kon niet. Ik heb gelezen dat je als consument recht hebt op een nieuw (of vervangend) toestel als het gebrek dit rechtvaardigt en dit lijkt me toch wel het geval. Ze kunnen zo blijven aanmodderen en na mijn 5 jaar garantie fluitend weglopen want zo ziet het er naar uit. Hoe kan ik een nieuw toestel eisen? Moet ik dit aan de consumentenbond voorleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 21:24
Al Handy schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:11:
Drie jaar geleden kocht ik een microgolf inbouwtoestel van AEG. Een jaar geleden begon die raar te doen. Telkens ik de deur dichtdeed maakte hij lawaai. Om het even wanneer. De technici zijn toen drie keer langsgekomen eer het hersteld raakte: vv Microswitch, vv module niet ok...microschakelaar set en controlepaneel vervangen, retour module...
Kortom, het nodige sukkelwerk blijkbaar. Daarna ging het goed tot nu. Identiek hetzelfde probleem.
Ik heb 5 jaar garantie. Bij de herstelling vorig jaar vroeg ik om een nieuw toestel maar dit kon niet. Ik heb gelezen dat je als consument recht hebt op een nieuw (of vervangend) toestel als het gebrek dit rechtvaardigt en dit lijkt me toch wel het geval. Ze kunnen zo blijven aanmodderen en na mijn 5 jaar garantie fluitend weglopen want zo ziet het er naar uit. Hoe kan ik een nieuw toestel eisen? Moet ik dit aan de consumentenbond voorleggen?
Netjes vragen?
Vervolgens model brief sturen (zie consumentenbond).
En als je rechtsbijstand hebt, hen inschakelen.
Maar volgens het nederlandse consumentenrechten heb je een overeenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. Dus waar heb je je magnetron gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
chrisborst schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:18:
[...]

Netjes vragen?
Vervolgens model brief sturen (zie consumentenbond).
En als je rechtsbijstand hebt, hen inschakelen.
Maar volgens het nederlandse consumentenrechten heb je een overeenkomst met de verkoper, niet met de fabrikant. Dus waar heb je je magnetron gekocht?
Aangezien het over een microgolf gaat, denk ik dat TS van België is :9. Waarbij je advies niet minder goed is overigens. Want ook in België gelden dezelfde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Handy
Van België inderdaad : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Handy
Tja, wie is de verkoper? Electrolux maar dat is de overkoepelende organisatie toch? De keuken is van Dovy. Ik zou niet weten wie ik buiten Electrolux, de fabrikant, moet aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Handy
Rechtsbijstand lijkt me toch ook niet zo simpel. Ik heb een familiale verzekering maar als die in het beste geval tussenkomt is er nog een franchise van 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49
Al Handy schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:22:
Tja, wie is de verkoper? Electrolux maar dat is de overkoepelende organisatie toch? De keuken is van Dovy. Ik zou niet weten wie ik buiten Electrolux, de fabrikant, moet aanspreken.
De verkoper is degene met wie je een koopcontract hebt voor het betreffende toestel. Meestal is dat degene aan wie je het geld hebt betaald.
Dat kan dus een witgoedhandel, een keukenboer, een aannemer of iets dergelijks zijn.
De fabrikant is zelden ook de verkoper, omdat de meeste fabrikanten niet direct aan particulieren leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Handy
Bedankt. Dat is dus Dovy. Deze namiddag komt de hersteller. Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Handy
Ik krijg een nieuwe, mits betaling van 50 euro.
Pagina: 1