Toon posts:

Elektrisch schok

Pagina: 1
Acties:
  • 2.797 views

Verwijderd

Topicstarter
Recent ben ik gaan renoveren. De volledige elektriciteitsvoorziening werd hierbij vernieuwd.
Deze week was ik aan het werken aan het plafond. Toen ik een elektriciteitskabel aanraakte voelde ik een schok.

Situatieschets wanneer ik een schok krijg:
- Ik stond op een ijzeren ladder.
- Ik raak de blauwe draad aan.
- De lichtschakelaar staat uit
- Zekering staat aan

Elektrische installatie is 3 x 230V

Ik ben opzoek gegaan of dit normaal is. Mensen zeiden me dat dit normaal is bij 3 x 230V.
Gezien ik op een ijzeren lader sta op de grond, vorm ik een gesloten kring dus krijg ik spanning.

Ik wou even horen of dit effectief klopt?

Als ik de blauwe en bruine draad dan verbindt, zou ik dan geen kortsluiting moeten krijgen? Of mocht ik er een lamp aan hangen waarom brand deze dan niet? Ik vermoed dat de spanning te laag is?

Ik zou het dan nog enigzins begrijpen dat ik een schok krijg mocht de schakelaar aan staan maar ik krijg de schok wanneer deze uit staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2023 11:13 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:23
De vraag wat je bedoeld met schakelaar staat uit.

Bedoel je dan de groep staat uit? Of de lichtschakelaar? Als je de lichtschakelaar bedoeld dan klopt het deels want blauw is niet met de schakelaar verbonden , dus als er ergens anders op de installatie stroom naar de 0 gaat, ben je hierbij de aarde geweest via de ijzeren trap.

Ging de aardlek wel uit?

Daarnaast jij had last van een aardlek en dus geen kortsluiting (wat je hebt met bruin en blauw tegen elkaar)

Verwijderd

Topicstarter
epicfailguy23 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:13:
De vraag wat je bedoeld met schakelaar staat uit.

Bedoel je dan de groep staat uit? Of de lichtschakelaar? Als je de lichtschakelaar bedoeld dan klopt het deels want blauw is niet met de schakelaar verbonden , dus als er ergens anders op de installatie stroom naar de 0 gaat, ben je hierbij de aarde geweest via de ijzeren trap.

Ging de aardlek wel uit?

Daarnaast jij had last van een aardlek en dus geen kortsluiting (wat je hebt met bruin en blauw tegen elkaar)
Lichtschakelaar staat uit, de zekering staat aan.

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12 10:47
Toevallig geen last van statische elektriciteit, sloffen aan of iets dergelijks? 😅 Of heb je het nogmaals geprobeerd?

Weet weinig, leert veel

Verwijderd

Topicstarter
Ottie93 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:14:
Toevallig geen last van statische elektriciteit, sloffen aan of iets dergelijks? 😅 Of heb je het nogmaals geprobeerd?
Ik heb het meermaals geprobeerd en op meerdere lichtpunten. Telkens voel je spanning. Maar het is zeker geen 230V want ik kan het blijven vasthouden.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:16

Reinier

\o/

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:09:
Als ik de blauwe en bruine draad dan verbindt
Ga dat anders even niet doen graag :D

Koop desnoods een multimeter of duspol want meten is weten.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-12 21:34
De blauwe draad is de nul, maar dat betekend niet dat er tov van de grond 0V op staat.

De lichtschschakelaar schakelt alleen de fasedraad, de nul blijft vrijwel altijd gewoon verbonden.

Dus een kleine spanning kan er zeker op staan, maar meten is weten!

Altijd stroom eraf bij elektrisch werk, ook van de nul!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-12 20:52

paularts

Paulux !!!!!!

Misschien, (als je niet weet wat je aan het doen bent, doe het dan niet... sorry dat ik het zeg)

beginnen met als je aan elektrische installaties werkt, alles uit te zetten waar je aan werkt

anders met een beetje pech is de volgende keer je laatste keer.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• epicfailguy23
Als de zekering dus instaat kan het inderdaad zijn dat je stroom voelt.
Als je alleen blauw aanraakt krijg je dus een 'aardlek' en zal je aardlekschakelaar als het goed is moeten af schakelen. De rede is dat de blauwe draad (net als de bruine draad) wordt door gelust (in dezelfde groep) door de woning. Dus als een ander gebruiker bv een stopcontact in gebruik is zal op blauw stroom staan.

Waarom je hem waarschijnlijk kan blijven vasthouden is omdat er weinig stroom vloeit en jij meer weerstand zal hebben dan de normale route.

Maar weer terug naar het begin. Grijpt de aardlekschakelaar in? want ik hoor: 'vernieuwde elektro installatie' dus ik neem aan dat dit meegenomen is.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-12 07:43
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb het meermaals geprobeerd en op meerdere lichtpunten. Telkens voel je spanning. Maar het is zeker geen 230V want ik kan het blijven vasthouden.
Damn.. dit mag je echt nooit doen.

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Welk land hebben we het over?
een 3x230v net is niet erg gangbaar in Nederland. Dat is voornamelijk 3x400 (230v op Fase t.o.v. Nul)
Er zijn nog een paar plekken waar een wat ouder net is maar dat begint zeldzaam te worden.

www.elecdev.nl

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Koop ajb een multimeter... Of schakel een electricien in, want je houding tov elektriciteit is gewoon levensgevaarlijk :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Hoe kan er in het plafond een kabel hangen waar spanning op staat ? En de zekering aan staat?
Loshangende kabels moet je altijd aftapen op de kop

Een installatie van 3x230 Volt bestaat niet meer in Nederland . Waarschijnlijk bedoel je drie fase 400Volt.
Er kan bij scheve belasting, dus niet alle fase gelijk, een spanning op de nulader komen te staan. Als je dan een ader aanraakt krijg je toch een schok.

• epicfailguy23
devriesjande schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:30:
Hoe kan er in het plafond een kabel hangen waar spanning op staat ? En de zekering aan staat?
Loshangende kabels moet je altijd aftapen op de kop

Een installatie van 3x230 Volt bestaat niet meer in Nederland . Waarschijnlijk bedoel je drie fase 400Volt.
Er kan bij scheve belasting, dus niet alle fase gelijk, een spanning op de nulader komen te staan. Als je dan een ader aanraakt krijg je toch een schok.
Daarbij ga ik er wel van uit dat dat we het met standaard lampen in plafond op 1x230v aan het werken zijn, Of TS loopt straks de hele dag met een zonnebril door de woning :+ 8)

Daarnaast eensch met de opmerking over losse draden in het plafond..

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:10
epicfailguy23 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:23:
[...]
Als je alleen blauw aanraakt krijg je dus een 'aardlek' en zal je aardlekschakelaar als het goed is moeten af schakelen. [...]
Nouja... Een aardlekschakelaar hoeft pas vanaf 30 mA te schakelen, terwijl een veel kleinere stroom al goed voelbaar is. Zelfs bij een goeie optater hoeft de aardlekschakelaar niet per se te schakelen, laat staan als de stroom slechts 'kietelt'.

Dat gezegd hebbende: In een 'normaal' 230 V + N systeem staat er niet meer dan een paar volt op de nul. Onvoelbaar. Als je echt 230V tussen de fases hebt, wat in België nog voorkomt, staat er ongeveer 130 V op de draden t.o.v. aarde. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat probleemloos vast kan houden. Dus is er iets anders aan te hand.
M'n referentie daarvoor is het YouTube-kanaal ElectroBoom. 120V tussen nul en fase, en als hij de fase weer eens beet pakt, krijgt hij toch een beste opdonder :+

• ArnoKalkman
  • Laatst online: 15-12 21:15
Afgezien van een aardlek zitten er nog andere risico's aan het aanraken van een blauwe draad, want er kan in principe ook de fase op staan. Bijvoorbeeld doordat die blauwe draad aan de andere kant met een lamp verbonden is, die vervolgens op de fase is aangesloten. In principe raak je dan gewoon de fase aan met tussenkomst van een lamp. En dat is ook levensgevaarlijk.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Tussen elke fase en de nul staat 230Volt.
Die zonnebril is dus niet nodig.😎

• Echt niet.
  • Laatst online: 19:26

Echt niet.

Gewoon niet.

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:15:
[...]
Moeten we je doorverwijzen naar 113 of is het nummer van de elektricien ook goed?

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:05
Nooit werken aan of in de nabijheid van elektra zonder de zekering af schakelen. Lichtschakelaar is niet voldoende. Dat heb je inmiddels gemerkt.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-12 21:36
230v voel je wel, dan krijg je een flinke opdonder. Als je ook nog een ijzeren voorwerp vasthoudt, kan het ook fout aflopen, schok naar je hart toe.

Maar ik zou maar eens goed kijken of je de juiste groep heb uitgezet want je hoort niets te voelen.

Zoals al eerder benoemd, ben je behoorlijk gevaarlijk bezig, het is geen spelletje door alles aan te raken en kijken of je een schok krijgt.

Een stopcontact, lampje doet het of doet het niet en je kan altijd meten met apparatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 06-11-2023 11:54 ]

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zeker omdat het om een renovatie gaat kun je er nooit blindelings van uit gaan dat blauw een nuldraad is. Wie weet wat een "handige" huiseigenaar of beunhaas in het verleden heeft "aangelegd".

Meten is weten.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:29
Meten is weten ja, maar voor TS zou ik dat na het lezen van dit topic ook sterk afraden. Gewoon even koffie gaan zetten, even stilstaan en blij zijn met je leven en overal ff afblijven... ;)

Met alle respect.
Bel gewoon een professional voor deze klus(sen).

[ Voor 24% gewijzigd door GeeEs op 06-11-2023 12:06 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:59
Met de rest hier boven. Je dacht dat het als leek een goed idee is om zonder de automaat uit te schakelen aan je draden te werken? 8)7
Als je de gevaren niet kent, zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Besteed het uit. Terwijl de electricien bezig is kan jij filmpjes kijken over de gevaren van electriciteit.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:26
Naast dat @Verwijderd het dus kennelijk een goed idee vindt om aan blote draden te gaan voelen zonder de groep af te schakelen en vervolgens na te meten of de groep daadwerkelijk spanningsvrij is, vond iemand het dus ook een goed idee om draden van een actieve groep los te laten bungelen zonder ze af te schermen (afdoppen / lasblokje) :F

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:44:
Naast dat @Verwijderd het dus kennelijk een goed idee vindt om aan blote draden te gaan voelen zonder de groep af te schakelen en vervolgens na te meten of de groep daadwerkelijk spanningsvrij is, vond iemand het dus ook een goed idee om draden van een actieve groep los te laten bungelen zonder ze af te schermen (afdoppen / lasblokje) :F
Iemand afbreken online is wel heel makkelijk. De kabels bengelden los omdat deze door een gyproc plaat gestoken werden. Daarbij heb ik de blauwe draad geraakt. Niemand zei dat ze de hele tijd onafgeschermd zaten.

Mocht ik een zware schok gekregen hebben dan zou ik er ook geen meerdere keren aangevoeld hebben laat dat duidelijk zijn. Een kleine schok kan zeker geen kwaad, Er moet al veel voltage op je lichaam komen eer je levensgevaarlijk gewond bent. Het gaat eerder over de stroomstrekte maar goed, die discussie ga ik hier niet starten.

Dus als jullie theorie moet volgen dan zijn jullie allemaal geboren als professional? Want als je er geen verstand van hebt dan begin je er ook niet aan? Jullie hebben nooit iets moeten leren en daarbij fouten gemaakt? Het zou me verwonderen? Ik heb respect voor mensen die echt iets willen leren. Het is ook normaal dat die mensen fouten maken maar het helpt dan zeker niet om te vertellen hoe dom ze zijn dat ze die fout hebben gemaakt.

Mocht het jullie gelukkig maken. De installatie wordt sws ook nog eens nagekeken door een professional.

Terug on-topic
3 x 230V is gebruikelijk in België. Nu met al die elektrische wagens zal het minder vaak voorkomen om dat mensen dit laten verzwaren tot 400V.

Ik ga inderdaad eens nameten hoeveel spanning er aanwezig is.De aardlek schakelaar is niet afgegaan. Hij doet het wel degelijk want kelder heeft recent onder water gestaan en toen is deze wel afgesprongen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25

Ligone

Moeha!

Bij 3x230 is er geen nul en staat er iets van 120v op 1 fase als de lichtschakelaar enkelpolig onderbroken is... Kan pijn doen dus wss stond je nog redelijk geïsoleerd 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Ligone op 06-11-2023 13:09 ]

• Echt niet.
  • Laatst online: 19:26

Echt niet.

Gewoon niet.

Sommige dingen kan je beter niet met trial-and-error leren.

• Ligone

Ligone

Moeha!

Al doende leert men... Een beginnend electricien wordt ook pas voorzichtig als de haartjes eens rechtstaan 🤣

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
*knip*
Hou het hoe dan ook serieus aub.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2023 14:51 ]

• Raggie3
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 16:37
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:01:
[...]

Dus als jullie theorie moet volgen dan zijn jullie allemaal geboren als professional? Want als je er geen verstand van hebt dan begin je er ook niet aan? Jullie hebben nooit iets moeten leren en daarbij fouten gemaakt? Het zou me verwonderen? Ik heb respect voor mensen die echt iets willen leren. Het is ook normaal dat die mensen fouten maken maar het helpt dan zeker niet om te vertellen hoe dom ze zijn dat ze die fout hebben gemaakt.
Wat men denk ik duidelijk probeert te maken is dat elektra dusdanig gevaarlijk is dat je altijd bepaalde basis principes dient te hanteren als je ermee omgaat. Als je die niet kunt of wilt hanteren dan kun je er beter helemaal vanaf blijven...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een kleine schok kan zeker geen kwaad, Er moet al veel voltage op je lichaam komen eer je levensgevaarlijk gewond bent. Het gaat eerder over de stroomstrekte maar goed, die discussie ga ik hier niet starten.
Je bent nonchalant genoeg (of hebt een gebrek aan kennis) om met ingeschakelde groep aan elektra te gaan lopen klussen/voelen maar gaat ons vervolgens uitleggen wat de risico's zijn en dat 't allemaal wel meevalt en je geen zin hebt in die discussie 8)7

Schakel gewoon de groep(en) uit als je aan elektra werkt. Het zal ook niet voor 't eerst zijn dat er een blauwe ipv bruine draad is gebruikt door een vorige eigenaar die misschien (ook) niet heel erg goed wist waar 'ie mee bezig was en dan krijg je dus wél de hele lading voor je sodemieter.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• lordgandalf
  • Laatst online: 12-12 13:06
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:09:
Recent ben ik gaan renoveren. De volledige elektriciteitsvoorziening werd hierbij vernieuwd.
Deze week was ik aan het werken aan het plafond. Toen ik een elektriciteitskabel aanraakte voelde ik een schok.

Situatieschets wanneer ik een schok krijg:
- Ik stond op een ijzeren ladder.
- Ik raak de blauwe draad aan.
- De lichtschakelaar staat uit
- Zekering staat aan

Elektrische installatie is 3 x 230V

Ik ben opzoek gegaan of dit normaal is. Mensen zeiden me dat dit normaal is bij 3 x 230V.
Gezien ik op een ijzeren lader sta op de grond, vorm ik een gesloten kring dus krijg ik spanning.

Ik wou even horen of dit effectief klopt?

Als ik de blauwe en bruine draad dan verbindt, zou ik dan geen kortsluiting moeten krijgen? Of mocht ik er een lamp aan hangen waarom brand deze dan niet? Ik vermoed dat de spanning te laag is?

Ik zou het dan nog enigzins begrijpen dat ik een schok krijg mocht de schakelaar aan staan maar ik krijg de schok wanneer deze uit staat.
Bruine en blauwe zou ik niet verbinden maar vermoed dat de zekering er sneller uitknalt dan dat er iets gebeurd. Maar zoals andere zeggen doe is niet.
Bij een lamp verwacht ik een zwarte en een blauwe draad geen bruine en blauw dus hoop dat je dat bedoeld anders doe is veranderen.
Klinkt als een lage lekstroom ergens. Want 230 is of je laat los of je laat niet meer los. En een schok van 230v voel je kan ik uit ervaring vertellen :D Dan komen er enkele scheld woorden voorbij.
Maar een lekstroom op de een of andere manier zou kunnen maar meet eens tussen zwart en blauw ? wat meet je dan ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 15-12 07:43
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 06-11-2023 14:52 ]

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
mierenfokker schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:14:
Ik zou voor de zekerheid nog even met de tong voelen.. Beetje net als vroeger bij een batterij!!
Hihi...
Ik zeg altijd "les 1 bij electra: niet aan de draadjes likken". Les 2: altijd de groep er af, en dan nog ff checken met een spanningzoeker want je zal niet de eerste zijn die de verkeer de groep uit zet of niet door heeft dat dat specifieke punt in je klushuis toch op een andere groep zat.

• lordgandalf
boxlessness schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:42:
[...]

Hihi...
Ik zeg altijd "les 1 bij electra: niet aan de draadjes likken". Les 2: altijd de groep er af, en dan nog ff checken met een spanningzoeker want je zal niet de eerste zijn die de verkeer de groep uit zet of niet door heeft dat dat specifieke punt in je klushuis toch op een andere groep zat.
Les 3 zorg dat niemand de schakelaar per ongeluk weer terug aanzet.

• Ligone

Ligone

Moeha!

lordgandalf schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]

Bruine en blauwe zou ik niet verbinden maar vermoed dat de zekering er sneller uitknalt dan dat er iets gebeurd.
Je vermoeden is fout 🤪: eerst krijg je licht zonder lamp, dan een goeie knal en dan pas de zekering. Dit alles in een paar fracties van een seconde! 😉

Ale ja, als je ze gaat verbinden onder spanning toch!

[ Voor 6% gewijzigd door Ligone op 06-11-2023 13:58 ]

• lordgandalf
Hmmz tegenwoordig is de tijd tusen aanraken en de zekering eruit steeds sneller.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-12 19:29

Barrycade

Through the...

Ach of als je "geluk" hebt mogen ze ook even wat gesmolten ijzer of koper uit je oog peuteren in het ziekenhuis

Bij een vriend een keer gebeurd, knipte draden door waar de spanning nog op zat. Gelukkig droeg hij een bril. Maar daar zat een mooie klodder gesmolten metaal op.

Dus alsnog een aanzienlijke kostenpost want nieuwe bril en hoofdzekering vervangen in het weekend door Liander.

• Ligone

Ligone

Moeha!

lordgandalf schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:04:
Hmmz tegenwoordig is de tijd tusen aanraken en de zekering eruit steeds sneller.
Karakteristieken van zekering zijn nochtans al jaren vastgebeiteld en intelligente zekeringen die springen voor de sluiting effectief gebeurt bestaan bij mijn weten nog niet 🤣

• paularts
  • Laatst online: 14-12 20:52

paularts

Paulux !!!!!!

[...]

Nee dat kost een paar jaar aan opleiding voor je professional bent,
als je er geen verstand van hebt, lees je je eerst in, doet alles om zo veilig mogelijk te werken. En begin er dan pas aan.
geen van bovenstaande kan ik terug vinden in uw manier van werken.

|:(

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:05
[...]

Iemand afbreken online is wel heel makkelijk. De kabels bengelden los omdat deze door een gyproc plaat gestoken werden. Daarbij heb ik de blauwe draad geraakt. Niemand zei dat ze de hele tijd onafgeschermd zaten.

Wat een domme reactie. Als je geen verstand hebt van elektra lees je je eerst in. Daarna begin je eraan. Of je vraag iemand naast je te staan die er wel verstand van heeft. Dan leer je ook.
Sommige fouten maak je maar 1 keer en met name bij elektra. Dood is dood. Daar leer je niks van.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:37
Modbreak:User heeft zichzelf geanonimiseerd... Dus topic dicht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.