Recent ben ik gaan renoveren. De volledige elektriciteitsvoorziening werd hierbij vernieuwd.
Deze week was ik aan het werken aan het plafond. Toen ik een elektriciteitskabel aanraakte voelde ik een schok.
Situatieschets wanneer ik een schok krijg:
- Ik stond op een ijzeren ladder.
- Ik raak de blauwe draad aan.
- De lichtschakelaar staat uit
- Zekering staat aan
Elektrische installatie is 3 x 230V
Ik ben opzoek gegaan of dit normaal is. Mensen zeiden me dat dit normaal is bij 3 x 230V.
Gezien ik op een ijzeren lader sta op de grond, vorm ik een gesloten kring dus krijg ik spanning.
Ik wou even horen of dit effectief klopt?
Als ik de blauwe en bruine draad dan verbindt, zou ik dan geen kortsluiting moeten krijgen? Of mocht ik er een lamp aan hangen waarom brand deze dan niet? Ik vermoed dat de spanning te laag is?
Ik zou het dan nog enigzins begrijpen dat ik een schok krijg mocht de schakelaar aan staan maar ik krijg de schok wanneer deze uit staat.
Deze week was ik aan het werken aan het plafond. Toen ik een elektriciteitskabel aanraakte voelde ik een schok.
Situatieschets wanneer ik een schok krijg:
- Ik stond op een ijzeren ladder.
- Ik raak de blauwe draad aan.
- De lichtschakelaar staat uit
- Zekering staat aan
Elektrische installatie is 3 x 230V
Ik ben opzoek gegaan of dit normaal is. Mensen zeiden me dat dit normaal is bij 3 x 230V.
Gezien ik op een ijzeren lader sta op de grond, vorm ik een gesloten kring dus krijg ik spanning.
Ik wou even horen of dit effectief klopt?
Als ik de blauwe en bruine draad dan verbindt, zou ik dan geen kortsluiting moeten krijgen? Of mocht ik er een lamp aan hangen waarom brand deze dan niet? Ik vermoed dat de spanning te laag is?
Ik zou het dan nog enigzins begrijpen dat ik een schok krijg mocht de schakelaar aan staan maar ik krijg de schok wanneer deze uit staat.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2023 11:13 ]