Systeemdruk warmtepomp Samsung droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim BE
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-02-2024
Beste allen,

Ondanks dit mijn eerste post is, ben ik al vaak geholpen door dit forum en zijn users. Dank hiervoor!

Ik heb een gratis warmtedroger opgehaald(werd weggedaan wegens warmtepomp stuk.)

Heb alles uitgemeten en gedemonteerd.
Alles werkt prima.

Ik heb wel vastgesteld dat de lager stuk was. Hierdoor is de trommel tegen de koperen steekleiding van de compressor gekomen. Ik vermoed dat dit zo ver is weggesleten dat het gasmedium is kunnen ontsnappen en dat hierdoor de pomp met te weinig medium/druk geen circulatie krijgt. ( De pomp start en wordt enkel warm aan de rotor/stator)

Model = Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JaWQfDGgnTIdwqqhVIeSEUnmCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NhtBoR9P9GE7nfnZ647Dxch.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iqpc5wOZPTY4m8XQj_LyUvWFV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLRpt4KlfzuxOPtGf3zG2jOI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfZ66GbrQh6y_qpLR3t9XxZdXnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTnag0EdtTLN3iQDXVmZG2h6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddSdfadQzVd4elO4ytW_eZ43Jac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUceIq1fSA1WxI2yXrN9aSHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je op de foto's kan zien zijn de warmtewisselaars als nieuw.
Op het kentekenplaatje zie je welk gas moet gebruikt worden. Ik zou dus dat stukje koper kunnen vervangen en opnieuw opdrukken met gas dat gewoon online kan besteld worden. Het is echter zo dat ik nergens terugvindt hoeveel druk er op het systeem moet komen.

Mijn vraag is dan ook of hier iemand ervaring mee heeft?

Mvg
Tim

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 21:36

AJK

...

De lading koelmiddel in een warmtepomp wordt vast gesteld op massa. Volgens de sticker hoort er 0.32kg R-134A in het systeem.

R-134a is overigens een F-gas wat als particulier niet zomaar verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim BE
Hoi AJK,

Bedankt voor uw spoedig Antwoord.
Het gas bekomen is geen probleem.
Ik bedenk me echter dat de lucht die in het systeem zal zitten op de moment van het bijvullen eerst weg moet genomen worden alvorens het gas kan bijgevuld worden.

Een T-stuk met manometer en 2kranen met aan de ene kant vacuümpomp en aan de andere het gas lijken de beste oplossing?

Begrijp ik het goed dat de massa bepaald hoeveel er in moet. En dat dit niet opgedrukt moet worden?

Mvg
Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 21:36

AJK

...

Dat klopt, na het herstellen van de leidingen moet het systeem eerst gevacumeerd worden.
Daarna kan de juiste massa koelmiddel toegevoegd worden.

Het t-stuk met de twee (of 3 of 4) kranen staat in de koeltechniek bekend als een manifoldset of een manometerset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim BE
Yes,

Heb zelf al wat meer info gevonden ook. Is vergelijkbaar met het opvullen van Airco/ijskast.
Moet ook gaan hardsolderen best voor de hoge drukken van de compressor :)

Heb gezien dat er iemand zijn gasfles doodgewoon op een weegschaal zet en zo de massa afweegt.
Echter gaat de vloeibare kant met het vacuum niet verwijdert worden, hoe weet je dan hoeveel je moet vullen? :)

Je zou dit kunnen controleren na vullen door de superheat te controleren, alls er echter te veel medium in zit, kan er gas in vloeifase in de compressor komen en dit kan deze beschadigen.

Gaat nog niet zo simpel zijn:)

Mvg

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Bovendien bega je een milieudelict door zelf zelf bewust met deze gassen te gaan rotzooien.

Bel een airco installateur en vraag of hij 'm opnieuw wil vullen. Kost je 100€, weet je wel zeker dat 't goed is

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim BE
Als ik 100€ zou hebben, dan had ik geen gratis droger gaan ophalen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Als ie lek is zit er geen koelgas meer in...
Enige vloeibare dat nog aanwezig zou moeten zijn is de olie in de compressor.

Dus leiding repareren, ding afpersen met stikstof daarna vacumeren en dan weer vullen met 0.32kg koelmiddel. (Dus ja fles op de weegschaal)

Als je dat laatste eigenhandig doet ben je in overtreding van de wet, maar dat mag je lekker zelf weten.
Ik ben niet van de politie🙈

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim BE
In dat geval zal ik het zeker niet zelf doen ;)
Pagina: 1