Hoeveel groepen achter een zekring van 10 ampere

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arav
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-05-2024
In ons tuinhuis moet de elektrische aansluiting begrensd worden op 10 ampère.
Hoeveel groepen kan ik dan installeren.
Ik wil namelijk twee aparte groepen installeren voor de schuur en voor de keuken boiler, beide 8 ampère.
Of moet ik alles aansluiten op de installatieautomaat van 10 ampère.

...

Beste antwoord (via arav op 06-11-2023 11:47)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 19:40
Ik heb het gevoel dat TS iets wil aansluiten wat officieel niet helemaal de bedoeling is. Tuincomplex (volkstuin?) en een waterboiler van de keuken? snap de situatie ook niet helemaal.
Maar als je de 16A zekering naar het huisje niet wil overbelasten kan je een 10A hoofdzekering en aardlek plaatsen en daarachter 4 8A groepen zetten.
Geen idee of dat volledig volgens NEN1010 (voor zover van toepassing) is maar je weet iig zeker dat, hoeveel je ook verbruikt, jouw 10A automaat er eerst uit gaat.

Flickr - Strava

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:47
twee keer 8 is geen 10 :)

Je verhaal is alleen niet duidelijk genoeg wat je wil. Hoe gaan de kabels lopen. Van de meterkast naar het tuinhuisje en van het tuinhuisje naar de schuur en de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:56
arav schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:19:
In ons tuinhuis moet de elektrische aansluiting begrensd worden op 10 ampère.
Waarom moet dat op 10A afgezekerd worden? Waarom niet op 16A? Of zit deze al achter een zekering van 16A in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-05 15:52
Je wilt dus een zekering achter een zekering plaatsen? Zo ja, dan moeten de twee zekeringen selectief met elkaar zijn om er zeker van te zijn dat de juiste zekering afschakelt bij een probleem.
https://installo.nl/insta...stallaties/selectiviteit/

Grofweg betekent dat je dan de zekering die er achter komt twee stapjes lichter moet kiezen, in de praktijk zou dat achter 10A dus max 6A zijn, maar dit is een grove vuistregel en hangt ook af van het soort zekering (stoppen hebben een andere karakteristiek dan een automaat bijvoorbeeld).

Maar beter zou zijn om alles vanuit één meterkast te zekeren zonder dubbele zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arav
Op het tuincomplex zijn er buiten groepenkasten geplaatst waarbij per kast zo'n 10 huisjes zijn aangesloten.
Deze zijn hebben een zekering van 16 ampère.

Vanuit deze groepenkast lopen er grondkabels naar elk huisje.
De stroomaansluiting in het tuinhuis wordt door de vereniging als volgt geadviseerd:
Aardlekschakelaar + installatieautomaat van max. 10 ampère.

Recentelijk is er een schuur geplaatst en vanaf de schuur gaat er een aparte grondkabel naar het huis.
Deze kabel wil ik dan op een aparte groep/installatieautomaat aansluiten van 8 ampère.

Ook heb ik een kleine keukenboiler in het huis die ik met een aparte kabel wil aansluiten op ook een eigen groep van 8 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Dus als ik je goed begrijp (en teken het anders eens uit voor ons), wil je dus zekering achter zekering achter zekering? Oftewel 16A vanuit het tuincomplex, dan in jouw huisje max 10 A (wat waarschijnlijk dus selectief is met die 16A), maar daar wil jij vervolgens nog een verdere aftakking op maken en nog een zekering plaatsen. Als dat klopt, zou die groep dus ten hoogste iets van 6A moeten zijn, 8A is sowieso niet meer selectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 12:14
Als de inkomende kabel met 16A is afgezekerd kun je gewoon een aardlek met daarachter een paar 10A automaten plaatsen. Die automaten zijn voor de kabels te beschermen, dus je mag meerdere groepen maken. Dat het totaal over de 16A kan komen in dat geval is geen probleem.

Als je thuis 1 fase binnenkrijgt met 35A kun je makkelijk 10 automaten van 16A erachter hangen. Even als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arav
Ik begrijp het antwoord wat betreft selectiviteit.
Dus 6 ampère i.p.v. 8 ampère

Het antwoord van heggico is eigenlijk hetzelfde wat elektramat mij heeft verteld.

Alleen breek ik mijn hoofd ( als leek) nog steeds over het aantal groepen.
Wanneer het stromverbruik op alle drie de groepen in theorie maximaal zou zijn, 10 + 6 + 6 ampère.

Dan gaat dit toch de 16A zekering te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ja in theorie, maar met die logica zou je thuis met een 35A aansluiting ook maar maximaal twee 16A groepen hebben wat dus niet zo is. Je gaat nooit alles tegelijkertijd maximaal belasten. Maar met maar 1 16A groep heb je wel je beperkingen met wat je er achter kan hangen, vooral als je vanwege selectiviteit nog lichter moet gaan in ampères.

[ Voor 29% gewijzigd door Invisible_man op 06-11-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
16A is de maximale stroom die er continue door de automaat mag/kan stromen.
Je kunt rustig 4 6A groepen erachter plaatsen, met als voorwaarde dat je niet alles tegelijk aanzet. Of je gewoon zorgt dat je totaal niet boven die 3,6KW of 16A uitkomt.

Geen idee wat je precies van plan bent, maar voor een paar lampjes ben je geen 4 groepen nodig. Een electrische bbq zou ik dan weer niet doen.
Er hangt ook veel af van wat je jezelf van plan bent te doen in het tuinhuisje.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arav
Ben er nu wel uit en dank voor jullie antwoorden.
Ik was al selectief met het stroomverbruik op één groep van 10 ampère.

De andere groepen worden ook selectief gebruikt, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 19:40
Ik heb het gevoel dat TS iets wil aansluiten wat officieel niet helemaal de bedoeling is. Tuincomplex (volkstuin?) en een waterboiler van de keuken? snap de situatie ook niet helemaal.
Maar als je de 16A zekering naar het huisje niet wil overbelasten kan je een 10A hoofdzekering en aardlek plaatsen en daarachter 4 8A groepen zetten.
Geen idee of dat volledig volgens NEN1010 (voor zover van toepassing) is maar je weet iig zeker dat, hoeveel je ook verbruikt, jouw 10A automaat er eerst uit gaat.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Een schopje naar BK, daar past dit beter.
Pagina: 1