Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnecellen, warmte pomp en CV-ketel en vloerverwarming.

Pagina: 1
Acties:

• Fulvia-hf
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Goedendag,

Ik ben zojuist lid geworden van dit forum omdat ik merk dat er veel expertiese aanwezig is. Wellicht ook voor mijn vraag:
Mijn vrouw en ik wonen sinds een jaar in het mooie Italie. We hebben een BnB overgenomen in Umbria.
Het woonhuis stammend uit 2002 welke is gebouwd naast een gerenoveerde 17de eeuwse boerderij is voorzien van vloerverwarming, een CV ketel en een lucht/water warmtepomp van Rotex. De CV is nieuw maar de warmtepomp en zonnepanelen zijn alweer 10 jaar oud. De aansturing geschied met twee conventionele thermostaten die naast elkaar aan de muur hangen. Ze zijn zo ingesteld dat de warmte pomp de vloerverwarming aanstuurt tussen 8 en 18 en de CV van 18 to 8.

We hebben hier op het platteland geen gas aansluiting maar een 1000liter LPG tank ingegraven in de tuin. Kosten per liter gas ca 90ct. Stroom kost ca 60ct per KWuur.

In de winter is de vloerverwarming niet in staat om het huis behaaglijk te houden op deze manier. De binnen temperatuur zakt bij vorst tot ongeveer 13 graden. Een houtkachel warmt dan bij.

Mijn vraag is of we onze warmtebronnen op de juiste manier gebruiken of dat we het slimmer, efficienter en misschien ook goedkoper kunnen doen doen met een andere regeling.

Grazie Mille!

William

www.polmone.org