Backup domotica implementatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien Hanekamp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-04 16:29
Het is leuk om alles te automatiseren in je huis, maar het moet wel bewoonbaar blijven voor iedereen. Ik heb een lieve vrouw die niet veel op heeft met alle technologische foefjes in huis. M.a.w. bij alles wat ik implementeer moet ik rekening houden dat alles ook op de gewone ouderwetse manier bediend moet kunnen worden. Bij HUE wel slimme schakelaars implementeren maar NIET i.p.v. de oude schakelaars, maar naast de oude schakelaars. Alles automatiseren prima, maar ook de gewone aan- uitknop moet bedienbaar blijven. Nu liep ik laatst tegen een HUE bridge probleem aan welke storing veroorzaakte. Uitzetten bridge was even noodzakelijk en je beseft dan direct dat je met alle implementaties vrij kwetsbaar bent geworden. Gelukkig konden we de meeste lampen gewoon met de oude schakelaars bedienen, maar in die ruimtes waar geen oude schakelaar meer zat en dus alleen een slimme schakelaar, werkte het licht meer. Dit omdat de onderlinge communicatie via de bridge niet kon verlopen, omdat de bridge dus uitstond. 2 aandachtspunten die hier van belang zijn. Hoe zorg ik ervoor dat bij alle vernieuwingen we ook het oude in stand houden en hoe zorg ik dus voor een backup systeem als onverhoopt er toch iets fout gaat. Je ziet beide onderwerpen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In plaats van Hue lampen, kun je ook slim schakelmateriaal nemen. Een zigbee-dimmer die een domme lamp aanstuurt, bijvoorbeeld. Dat de bridge er dan uitligt maakt niet uit, want de handmatige bediening blijft werken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:17
Ik zou als ik jou was de schakelaars slim maken door bijvoorbeeld een module achter de schakelaar te zetten die de lamp kan schakelen (en dimmen)

bijv:
https://www.ledwereld.nl/...0r8APyEAQYDSABEgLqxPD_BwE

Zo kun je ze slim bedienen maar ook nog de bestaande schakelaar aansluiten.
Ze zijn te krijgen in zigbee en wifi en voor gewone schakelaars maar ook voor puls dus even opletten wat je nodig hebt.

Deze module die ik link is een voorbeeld en zijn op veel meer plekken te krijgen.

Bij mij thuis werkt alles wat ik slim heb gemaakt ook nog gewoon via schakelaars.
Het gaat altijd mis als ik niet thuis ben of als ik geen tijd heb :P