De suggestie van leemstuc gaf me het idee eens aan het een en ander te rekenen. Het effect van leemstuc wordt op de korte termijn (enkele uren tot een dag) mooi
hier gevangen in een waarde genaamd MBV, moisture buffer value, en uit de gegevens
hier blijkt dat het effect bij leemstuc ongeveer 3x zo groot is als bij gewoon gips.
Echter, mijn huidige muren hebben geen leemstuc, maar gewoon gipsstuc. Ik kan helaas niet echt gegevens vinden waarmee ik goed kan rekenen, en in principe staat er al een hoop in het hierboven gelinkte artikel. Daarom reken ik hieronder alleen aan de kalkzandsteen. Dat heb ik gedaan met behulp van wat formules
hier.
De dampdruk van water bij 18 graden Celcius en 100%RH (relatieve luchtvochtigheid) is 2 kPa (zie
hier), dus 20Pa per %RH. Bij een dampdiffusieweerstand (µd) van 1 is Z 5.3e9 Pa*m²*s/kg, zie
hier. In dat geval is de volumestroom 20Pa / 5.3e9 Pa*m²*s/kg = 3.8e-9 kg/m²/s = 0.014g/m²/h Dat is ook weer per %RH.
Een dampopen verf (silicaatverf bijvoorbeeld) heeft een µd van 0.01 (zie
hier) en een standaard acrylverf zit op 0.14. Een normale gipsstuclaag van 10mm dik heeft een µd van 0.1. Dat zou betekenen dat de volumestroom vanuit de kalkzandsteen met gips en silicaatverf erop maximaal 0.014 / 0.11 = 0.127g/m²/h/%RH is. Stel nu dat ik aan het eind van de zomer een kalkzandsteenmuur heb die in evenwicht is met de omgeving (60%RH) en de luchtvochtigheid zakt op een plotse koude dag naar 30%RH, dan is de volumestroom 3.8g/m²/h. Bij een slaapkamer van 4x3 met wanden van 2.50 hoog, een raam en een deur zit ik op een wandoppervlak van ongeveer 25m², dus dat geeft een volumestroom van 95g/h. De inhoud van diezelfde kamer is 30m³.
De 95g die in een uur wordt getransporteerd toevoegen aan de 30m³ resulteert in een stijging van de luchtvochtigheid. Verzadigde lucht van 18 graden Celcius bevat ongeveer 15 gram vocht, dus 0.15 gram per %RH. 30m³ van die lucht bevat dus 4,5 gram per %RH. 95 gram vocht doet de luchtvochtheid met 21% stijgen, naar 51%.
Uiteraard klopt dit niet, want als de luchtvochtigheid stijgt, zakt de volumestroom. Ergens zou een evenwicht moeten zijn. Wat ook niet klopt is dat er, voor een gezond binnenklimaat, sprake moet zijn van luchtverversing. Voor slaapkamers is het verstandig de lucht 2 tot 3x per uur te verversen. Die 21% stijging zwakt dan af naar ongeveer 8 tot 10% stijging. Als we dan ook meerekenen dat de aanname van 30% luchtvochtigheidsverschil dus eerder richting de 20% gaat, dan komen we uit op 6 tot 8%. Een bescheiden aandeel, maar niet te verwaarlozen.
Wat er nu alleen nog niet meegerekend is, is dat het kalkzandsteen een zekere hoeveelheid water bevat. Dat is best veel over de hele dikte van de muur gemeten, maar die muur zelf heeft ook nog een dampdiffusieweerstand. Daar moet dus ook aan gerekend worden.
Net hebben we gerekend met een µd van 0.11, maar dat is dus zonder de weerstand van het kalkzandsteen zelf. Vochtgehalte in kalkzandsteen is
hier te vinden (zelfde link als @P5ycho). Er staat dat het volumetrisch vochtgehalte een niet lineair verband houdt met de luchtvochtigheid, maar ik ga hier uit van een lineair verband van 0.08 volumeprocent per %RH, dat is een rechte lijn tussen de datapunten voor 40%RH en 65%RH. Voor één millimeter muur (dat is dus 1L kalkzandsteen per m² oppervlakte) is dat dus 0.0008L (= 0.8g) vocht per %RH. Bij 20%RH dus 16g vocht. Eerder is een volumestroom van 3.8g/m²/h berekend, maar dat was met 30%RH, en ondertussen was de schatting dat het verschil eerder 20%RH is, dus de volumestroom is dan ongeveer 2.5g/m²/h. Die 16 gram vocht die in de mm muurdikte zit is dus voldoende om gedurende enkele uren te voorzien. Één millimeter muur verhoogt de µd van 0.11 naar 0.135, dus niet dramatisch.
Ik denk dus wel dat ik kan stellen dat er zeker sprake is van een bijdrage van de kalkzandsteen aan het passieve vochtreguleren, maar die bijdrage wordt sterk beperkt door de dampdiffusieweerstand van de stuclaag en de verf. Het gebruik van een dikke laag stuc (20mm ipv 10mm) of een acrylverf halveert die bijdrage. Nu heb ik ook maar met de buitenste 1 mm kalkzandsteen gerekend, terwijl de wanden toch al gauw minimaal 90 mm dik zijn, de woningscheidende wand zelfs 250mm dik. Er zit dus veel meer vocht in de wand. Echter, hoe verder weg in de wand, hoe groter de dampdiffusieweerstand.
Ik zou dus zeggen dat de gebruikte stuclaag het vochtreguleren doet op de korte termijn (uren) terwijl de kalkzandsteen een buffer kan bieden over enkele weken, misschien zelfs maanden. Stel bijvoorbeeld dat je 's nachts met het raam open slaapt en dat overdag weer dicht doet, of bijvoorbeeld dat je vraaggestuurde mechanische ventilatie hebt die overdag langzaam draait (omdat je niet thuis bent) dan zorgt de stuc voor de vochttoevoer als er veel ventilatie is, en gaat er vocht van de kalkzandsteen naar de stuc op het moment van weinig ventilatie.
Nu hoop ik natuurlijk dat ik geen foutjes gemaakt, anders klopt mijn conclusie van geen kanten natuurlijk