Platenspeler vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een oude platenspeler gekregen die ik aan mijn mengpaneel wil hangen.

2 vraagjes:

1. Naast de 2 tulpstekkers, is er ook een "gewoon" draadje. Waar is dat voor? Er zit geen stekker aan dat draadje, het is gewoon afgestript.

2. Vinyl platen.
- Kan ik ze afspelen op z'n oud ding?
- Waar kan ik ze kopen?
- Hoe weet ik of een bepaalde dance single op vinyl is uitgebracht ja of nee?

Ik zou heel graag als vinyl willen hebben:

Armand van Helden - Koochy
Faithless - We come one
Modjo - Lady hear me tonight
Daft Punk - One more time
Roger Sanchez - Another change

Zijn deze nummers op vinyl, waar zou ik ze kunnen krijgen, en is het lastig om nog aan die wat ouderen (zoals die van Modjo) te komen?
Hoe veel kost een single op vinyl tegenwoordig?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Op woensdag 05 september 2001 22:40 schreef svdmeer het volgende:
- Waar kan ik ze kopen?
Ja je kunt ze afspelen :) daar is en platenspeler voor bedoeld... Alleen moet je ff op de toerentallen letten...

En er zijn gewoon nog winkels waar je ze kan kopen hoor.. Ik weet van winkels in Den Bosch en Nijmegen die alleen maar vinyl verkopen....

• Twilight
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 21:34
1. Naast de 2 tulpstekkers, is er ook een "gewoon" draadje.
Waar is dat voor?
Ground
Er zit geen stekker aan dat draadje, het is gewoon afgestript.
Klopt, dat kun je tussen je mengpaneel en een bepaald schroefje draaien.
2. Vinyl platen.
ja
- Waar kan ik ze kopen?
midtown e.d.[quote]
ja
Faithless - We come one
ja
ja
ja
ja
Zijn deze nummers op vinyl, waar zou ik ze kunnen krijgen, en is het lastig om nog aan die wat ouderen (zoals die van Modjo) te komen?
Nee, Die kunnen anders gewoon worden besteld
+/- Fl.20,-

www.nanon.nl

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dat draadje is voor de aarding van de speler, zodat je brom tegengaat.

Verwijderd

hoi het draadje waar je het over heb is voor aarde als je het niet tegen metaal of sommige versterkers hebben er een draaiboutje op de achterkant voor zitten.
Dan heb je een brom over je boxen.
Vaag over winkels kijk is op de binnenweg in rotterdam

• SvMp
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden!

Ik zal even in gaan op wat antwoorden van Twilight..

>>Klopt, dat kun je tussen je mengpaneel en een bepaald schroefje draaien.

Het mengpaneel heeft geen ground. Is het de bedoeling of zo dat het frame van het mengpaneel en het frame van de pickup dezelfde lading hebben of zo?

[edit] Ik lees net wat over brom. Dat effect ken ik. Het mengpaneel zit aan de versterker. Moet ik het draadje van de pickup met het mengpaneel of met de versterker verbinden om die brom tegen te gaan?

>>Nee, Die kunnen anders gewoon worden besteld
>>[..]

Is het niet zo dat ze op den duur gewoon uitverkocht zijn?
Er worden toch maar een beperkt aantal gemaakt?
Het lijkt mij juist dat de platen die ik heb opgenoemd, heel populair zijn onder DJ's..

Verwijderd

.

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 10:28
Waar kun je ze kopen/bestellen?

http://www.dotvinyl.com

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Op woensdag 05 september 2001 23:05 schreef svdmeer het volgende:
Is het niet zo dat ze op den duur gewoon uitverkocht zijn?
Er worden toch maar een beperkt aantal gemaakt?
Het lijkt mij juist dat de platen die ik heb opgenoemd, heel populair zijn onder DJ's..
Er wordt nog een stuk meer op vinyl uitgebracht dan dat jij denkt. Zo kwam ik in London zelfs Britney Spears tegen op vinyl :D

En winkels in A'dam: Concerto in de Utrechtstestraat en Rhythm Import op de Nieuwe Dijk. En voor het hardcore/punk werk: Fame in de Kalverstraat.

Singles kosten daar +/- 25 piek.

Verwijderd

2 vraagjes:

1. Naast de 2 tulpstekkers, is er ook een "gewoon" draadje. Waar is dat voor? Er zit geen stekker aan dat draadje, het is gewoon afgestript.
Ik heb het vermoeden dat dit de aarde stekker is die je normalerwijs aan het mengpaneel moet koppelen. Vanuit de discotheek weet ik dat het nodig is. Thuis hoeft het volgens mij niet persé. Correct me if I'm wrong...
[b]
2. Vinyl platen.
- Waar kan ik ze kopen?

Faithless - We come one

Mijn bestellingen zet ik uit bij Rare Records in Eindhoven en via de post laten verzenden.
Er is ook een mooie site waar je vinyl kunt beluisteren en bestellen.
www.dancegrooves.com :9
Anders:
dj.pagina.nl
Rond de fl. 20,00.

• SvMp
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden, ik ben in korte tijd een stuk wijzer geworden :)

Tot slot nog een vraagje over de positie van Vinyl.
Ik zelf ben een behoorlijke muziekliefhebber. Het standaard medium voor muziek is nog altijd de audio-CD. Ik moet er echter niks van hebben. Ik vind ze onhandig en technisch achterhaald. Ze hebben niet de charme door hun ouderdom, en technisch zijn ze achterhaald door andere technieken. Ik heb al mijn muziek als MP3 op een server staan.

Vinyl vind ik echter erg leuk. Het heeft gewoon charme, zeker met die lekkere dance-nummers. Ik wil daar een collectie van aanleggen, vandaar deze topic.

Wat denken jullie over de positie van vinyl: Zal het uitsterven (net zoals de CD uitsterft en steeds meer wordt vervangen door minidisc en MP3), of zal het nog heel lang blijven bestaan?
Zal het mixen met draaitafels ooit helemaal vervangen worden door apparaten die het helemaal digitaal doen?

• DeBolle
  • Laatst online: 15:11

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Op woensdag 05 september 2001 23:14 schreef Fozzy het volgende:
[..]
Ik heb het vermoeden dat dit de aarde stekker is die je normalerwijs aan het mengpaneel moet koppelen. Vanuit de discotheek weet ik dat het nodig is. Thuis hoeft het volgens mij niet persé. Correct me if I'm wrong...
[..]
Platenspelers zijn vrijwel allemaal dubbel geisoleerd uitgevoerd en hebben daarom geen randaarde contactsteker. Hierdoor kan het zijn dat de metalen onderdelen van het chassis niet verbonden zijn met andere wel geaarde apparatuur (de versterker), waardoor brom kan onstaan door inductie. Het gestripte snoertje moet in principe dan ook worden bevestigd aan het eerstvolgende apparaat - mengpaneel of voorversterker.
Het verhaal wordt anders als het gaat om een platenspeler waarbij het chassis al contact maakt met de afscherming van de signaaldraden, in dat geval onstaat een aardlus zodra het snoertje ook wordt aangesloten wat weer brom kan geven.

Uitproberen dus ...

Damn, waarom worden eenvoudige electrische principes altijd weer verknald door de rare snoertjes van de fabrikanten? :(

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Als je geen ground-schroef op je mixer hebt, kun je dat draadje het beste vastclippen op de body van je mixer oid.

De cd technisch achterhaald door mp3? In ieder geval niet qua geluidskwaliteit. Op dit moment is de super audio cd het medium met de beste geluidskwaliteit, op enige afstand volgen een aantal minder toegankelijke media (DAT, HD-recordings etc), en emt ongeveer dezelfde kwaliteit, een gigantisch aanbod, en vrij eenvoudig gebruik volgt de cd.
Op het gebied van geluidskwaliteit heeft vinyl niets in te brengen, wel op het gebied van nostalgie, muziekaanbod, charme, de mogelijkheid tot scratchen, etc.

Ik denk daarom ook dat vinyl nooit zal uitsterven. Geluidskwaliteit is te verbeteren, vandaar dat de cd zal uitsterven. Nostalgie is niet weg te nemen. En zolang de meeste grote DJ's met vinyl draaien (voor het imago, en het directe contact met het medium), zal er altijd muziek op vinyl blijven uitkomen. Die platen zullen altijd wel gekocht worden door iemand die er iets voor voelt. De markt houdt zichzelf in stand.

Ook als muziekliefhebber zal je volgens mij dus altijd (of in ieder geval zolang je leeft) vinyl kunnen kopen. kijk eens bij bijvoorbeeld mid-town, platenshop.nl, dancegrooves, of je lokale recordstore.

Mocht je ook willen gaan mixen (je moet wat, als je die platen toch hebt ;)), zweeft er hier ergens nog wel een draadje met wat leesvoer rond :).

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

2 vraagjes:

dat is voor de aarde, als je em niet aansluit krijg je een niet zo fijne bromtoon. Je kan em vaak achter op je vesterker tussen een speciaal dingetje klemmen/draaien.
2. Vinyl platen.
yep
- Waar kan ik ze kopen?
Midtown, Basic Beat, www.only-djs.com en zo vele anderen...
geen idee maar google search naar bijv. "modjo lady vinyl" komt een heel eind

Faithless - We come one

allemaal op vinyl verkrijgbaar
20 tot 30 gulden, dan staan er 2 tot 4 remixen op. Er zijn ook dubbele zoals die van Roger Sanchez deze zijn iets duurder. Ik ben zelf nooit echt op zoek geweest naar oudere platen maar er is vast wel aan te komen. Suc6 :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

[Klein beetje offtopic]

Weet iemand waar ik een specifieke oude plaat kan bestellen? Ik wil errrrgg graag E-Craig feat. Frenzo - World of Lonna hebben, plaat komt uit 1998 of 1999. Ik weet dat ie er is want ik heb em ooit in me handen gehad, maar hoe kan ik er nu nog aan komen???
Ik heb wel es op online sites gekeken omdat ik ook een paar nummers van Mauro Picotto zocht maar de voorraad was dan 0, niet meer leverbaar dus ;(

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Vinyl will never die! >:)

(CD voorlopig ook niet, maar ja)
Pagina: 1