Ik gebruik altijd een zeer goedkope inductiekookplat, de esperanza krakatau of vergelijkbaar whitelabel product. dat doe ik omdat het de enige kookplaat is zonder touchbediening. Nu heeft dit exemplaar na 1 jaar en 8 maanden het symptoom dat als ik er een pan op zet hij in het begin 2 keer zo hard begint te brommen asl normaal, een heel scherp schel geluid. het is niet de ventilator. eerder deed hij dit niet dus ik vermoed dat er vocht/vuil bij de magneetspoel is gekomen, wat bij dit goedkope type niet onmogelijk is. mijn vraag: wat kan er dan gebeuren? wat gebeurd er als er kortsluiting ontstaat in een magneetspeol waar 2000w op staat? krijg je dan rook/vlammen of werkt dat niet zo? ik ben namelijk blind en kook vaak genoeg alleen.
Hmm, dat is een goede vraag. Ik weet wel dat mijn Ikea kookplaat na een jaar ook meer herrie maakt dan toen het ding nieuw was. Dat schelle geluid lijkt nog het meeste op coilwhine, en komt vooral voor als de pan nat is aan de onderkant of als de pan niet gecentreerd op de pit staat.
Kortsluiting in de magneetspoel lijkt me onwaarschijnlijk, doorgaans is dat namelijk koperdraad met een dunne isolatielaag eromheen, die sluit niet zomaar kort.
Kortsluiting in de magneetspoel lijkt me onwaarschijnlijk, doorgaans is dat namelijk koperdraad met een dunne isolatielaag eromheen, die sluit niet zomaar kort.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ik ga bewust voor een (vrijstaande) 2 pits Etna.
Qua prijs valt die best mee naar toch iets meer zekerheid omdat het toch een bekend merk is.
En 5 jaar garantie.
Qua prijs valt die best mee naar toch iets meer zekerheid omdat het toch een bekend merk is.
En 5 jaar garantie.
die zijn er niet voor zover ik weet. het moet namelijk ook op 1 fase want 2 fases kan hier niet en inbouw heeft ook geen zin want er is in deze keuken geen plaats voor inbouwen.Panzer_V schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:26:
Koop een kookplaat van een fatsoenlijk merk?
https://www.bing.com/imag...oppen&form=HDRSC4&first=1
maar die etna heeft geen fysieke knoppen toch? daar gaat het mij om ik moet kunnen voelen waarop ik druk omdat ik blind ben.Ad de Jong schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:35:
Ik ga bewust voor een (vrijstaande) 2 pits Etna.
En 5 jaar garantie.
nee zo'n geluid is het niet echt. het is meer wat je vroeger bij heel ouderwetse elektrische wekkers had, zo'n harde scherpe brom als ze afgingen. het is niet dat hoge piepgeluid. de pan kwma overigens droog uit de kast. en ik vermoed dus juist dat die dunnen koperdraadjes bij een magneetspoel van nog geen 10tje productiekosten niet zo goed beschermd is als bij een duurdere kookplaat. darom vraag ik me af wat er kan gebeuren. kan je het gewoon blijven gebruiken ot het ophoudt, of krijg je dan vlammen? of zelfs stroom als 2 van die draadjes elkar raken?Pixeltje schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:13:
Hmm, dat is een goede vraag. Ik weet wel dat mijn Ikea kookplaat na een jaar ook meer herrie maakt dan toen het ding nieuw was. Dat schelle geluid lijkt nog het meeste op coilwhine, en komt vooral voor als de pan nat is aan de onderkant of als de pan niet gecentreerd op de pit staat.
Excuses je hebt gelijk.dicksterk schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:37:
[...]
maar die etna heeft geen fysieke knoppen toch? daar gaat het mij om ik moet kunnen voelen waarop ik druk omdat ik blind ben.
Het staat zelfs in je openingspost.
Ik reageerde op het andere bericht waarom ik niet voor een heel goedkope plaat ga.
Dat geluid herken ik niet, maar als je twijfelt zou ik er naar laten kijken. Ik heb nog nooit berichten gezien van een inductieplaat die in de fik ging, maar het risico lijkt me de gok niet waard.dicksterk schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:40:
[...]
nee zo'n geluid is het niet echt. het is meer wat je vroeger bij heel ouderwetse elektrische wekkers had, zo'n harde scherpe brom als ze afgingen. het is niet dat hoge piepgeluid. de pan kwma overigens droog uit de kast. en ik vermoed dus juist dat die dunnen koperdraadjes bij een magneetspoel van nog geen 10tje productiekosten niet zo goed beschermd is als bij een duurdere kookplaat. darom vraag ik me af wat er kan gebeuren. kan je het gewoon blijven gebruiken ot het ophoudt, of krijg je dan vlammen? of zelfs stroom als 2 van die draadjes elkar raken?
Mijn rule of thumb is als je onderbuikgevoel niet klopt, moet je er iets aan (laten) doen. Zeker als je niet kunt zien wat er gebeurt lijkt het me prettig als je de zekerheid hebt dat je kookplaat in orde is.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Om even op het geval kortsluiting terug te komen: Je groep zal er gewoon uit klappen.
Wat betreft het geluid, wellicht dat er in de unit zelf iets niet meer helemaal goed vast zit, waardoor er meer resonantie ontstaat. Kun je bijvoorbeeld ook trillingen voelen in het aanrecht vlak naast de kookplaat?
Wat betreft het geluid, wellicht dat er in de unit zelf iets niet meer helemaal goed vast zit, waardoor er meer resonantie ontstaat. Kun je bijvoorbeeld ook trillingen voelen in het aanrecht vlak naast de kookplaat?
geeft niets. ik heb hier een beetje de naam vaak voor het goedkoopste te gaan. dat is ook wel zo maar ik houd daarbij normaal gesproken wel aan dat ik de beste prijs-kwaliteitverhouding wil hebben. heel simpel: bij die kookplaten is dat niet zo, het is niet de beste kwaliteit, ookal is de prijs wel laag. maar blijkbaar zijn enekl de allergoedkoopste merken zelfs nog te gierig m een touchpanel in te bouwen, wat mij dan weer goed uitkomt want ik kan niet met dat touchpanel werken. maar ik heb nu bijvoorbeeld een rebranded versie van dei espreanza krakatau op amazon gevonden, de flm system inductiekookplaat. 24,99 incl verzenidng. laat verzending iets van 8 euro zijn, dan is er nog 17 euro over daar moet nog winst vanaf, en de transportkosten bij inkoop dus de prodcutieprijs van dat ding ligt onder een 10tje. dat is idioot goedkoop voor een inductiekookplaat en ik vind het zlef een wonder dat de eerste 2 jaar en 4 maanden is meegegaan(dagelijks gebruik) en de andere nu 1 jaar en 8 maanden. Maar ik vraag me dus gewoon af wat er gebeurd, brengt het risico met zich mee door te koken als hij veel harder begint te brommen? want dat geluid neemt weeer af als de pan eenmaal goed warm is. het lijkt ook niet aan de pan te liggen want mijn reserve 1pitskookplaat geeft die hardere brom niet.Ad de Jong schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:42:
[...]
Excuses je hebt gelijk.
Het staat zelfs in je openingspost.
Ik reageerde op het andere bericht waarom ik niet voor een heel goedkope plaat ga.
het apparaat zelf trilt een beetje als hij nog niet warm is. dat komt omdat naast dit geluid er ook wat speling ontstaat op het lager van de ventilator. dat is waar de vorige uiteindelijk ook op kapot gegaan is. maar dit geluid lijkt tochecht uit de spoel te komen. de maandn hiervoor was het ook een beetje aanwezig als ik hem net aanzette maar dan maar heel kort, echt een seconde ofzo. nu duurde het zeker 45 seconden ongeveer. dat de groep er uiteindelijk uitlpat vermoedde ik ook. maar wat gebeurd darvoor? het is toch een magnetisch veld wat ongetwijfeld verandert als daar sluiting in ontstaat.CaDje schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:51:
Om even op het geval kortsluiting terug te komen: Je groep zal er gewoon uit klappen.
;-)nou ik heb voor niets een inductiekookplaat uit elkaar gesloopt en weggegooid. de pan die ik vrijwel altijd gebruik blijkt niet meer vlak en dat is een hele normale rede voor hard brommen. ik herinner me nu ook dat ik hem een tijdje geleden op de grond heb laten vallen omdat ik hem van het aanrecht stootte. niet erg want het werd toch tijd voor een nieuwe pan, antiaanbaklaag is na 2 jaar niet meer wat ik zou willen dus het wordt tijd. maar de kookplaat was in feite dus niet kapot. nouja 24,99 voor een nieuwe is ook geen ramp dus dat komt dan weel weer goed.
Inderdaad zonde, maar geen man overboord dus.
Bij de Jumbo (en ik meen ook bij AH) zijn er nu acties waarbij je kan sparen voor pannen.
Misschien iets voor je?
Mijn kookplaatje gisteren besteld en komt deze week binnen.
Totdat ik een aparte groep in de meterkast heb naar de keuken gebruik ik hem nog niet maar ik ben de pannen al aan het verzamelen zodat ik over kan zodra dit allemaal gerealiseerd is.
Bij de Jumbo (en ik meen ook bij AH) zijn er nu acties waarbij je kan sparen voor pannen.
Misschien iets voor je?
Totdat ik een aparte groep in de meterkast heb naar de keuken gebruik ik hem nog niet maar ik ben de pannen al aan het verzamelen zodat ik over kan zodra dit allemaal gerealiseerd is.
Jij schreef gisteren over een etna toch, ik dacht toen te begrijpen dat je die al had maar je hebt hem dus net gekocht.Ad de Jong schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:17:
Inderdaad zonde, maar geen man overboord dus.
Misschien iets voor je?
Misschien een beetje laat, maar aankopen kan je altijd binnen 14 dagen annuleren dus misschien toch nog zinvol. Het is tegenwoordig niet meer absoluut noodzakelijk om een 2fase aansluiting te nemen voor inductie. Kijk eens op bol.com bij tomado inbouw inductiekookplaat. daar heb je er 1 op 1 fase. witgoedbedrijf.nl heeft er ook 1. dan hoef je geen extra groep aan te leggen en dat is een stuk goedkoper. ze kosten allebei 179 euro. maar bij de tomado is dat inclusief verzending bij die van witgoedbedrijf niet.
Klopt, ik was er eigenlijk al uit welke ik wilde hebben alleen ik was er nog niet uit waar ik hem ging bestellen.dicksterk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:27:
[...]
Jij schreef gisteren over een etna toch, ik dacht toen te begrijpen dat je die al had maar je hebt hem dus net gekocht.
Via Bol.com was 1 van de goedkoopste opties maar ik ga liever naar een witgoed bedrijf hier in de buurt waar ik al vaker wat gekocht heb.
Mocht er iets mee zijn kan ik daar altijd gemakkelijker terecht dan bij een webwinkel.
Omdat het weekend was kon ik ze niet meer bereiken wat de kookplaat bij hen zou gaan kosten (normaal zal dat wat duurder zijn dan bij een webwinkel) maar dat heb ik er graag voor over mits het verschil niet te groot is.
Bleek bij Bol.com (de goedkoopste voor die koopplaat) in een dag €10,- duurder geworden te zijn en de fysieke winkel de plaat kon leveren voor hetzelfde geld als Bol.com voor de prijsverhoging.
Dan is de keuze niet moeilijk. Dat ik hem dan zelf moet ophalen dat maakt mij niet uit.
En voor mij alleen is een normale aansluiting en 2 pitten meer dan voldoende.
Ik heb nog nooit 4 pitten in gebruik gehad en die ene keer in het jaar dat ik er 3 gebruik is ook wel even anders op te lossen bv de airfryer die ik steeds vaker gebruik.
Dan is een normale aansluiting meer dan voldoende zeker als je die op een aparte groep plaatst.
O dus de plaat die je hebt gekocht is geschikt voor 1-fase? heb je dat gecongtroleerd want dat zijn ze lang niet allemaal. is hij inbouw of vrijstaand? en wat betaal je dan voor zo'n etnaAd de Jong schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:38:
[...]
Klopt, ik was er eigenlijk al uit welke ik wilde hebben alleen ik was er nog niet uit waar ik hem ging bestellen.
Via Bol.com was 1 van de goedkoopste opties maar ik ga liever naar een witgoed bedrijf hier in de buurt waar ik al vaker wat gekocht heb.
Mocht er iets mee zijn kan ik daar altijd gemakkelijker terecht dan bij een webwinkel.
Omdat het weekend was kon ik ze niet meer bereiken wat de kookplaat bij hen zou gaan kosten (normaal zal dat wat duurder zijn dan bij een webwinkel) maar dat heb ik er graag voor over mits het verschil niet te groot is.
Bleek bij Bol.com (de goedkoopste voor die koopplaat) in een dag €10,- duurder geworden te zijn en de fysieke winkel de plaat kon leveren voor hetzelfde geld als Bol.com voor de prijsverhoging.
Dan is de keuze niet moeilijk. Dat ik hem dan zelf moet ophalen dat maakt mij niet uit.
En voor mij alleen is een normale aansluiting en 2 pitten meer dan voldoende.
Ik heb nog nooit 4 pitten in gebruik gehad en die ene keer in het jaar dat ik er 3 gebruik is ook wel even anders op te lossen bv de airfryer die ik steeds vaker gebruik.
Dan is een normale aansluiting meer dan voldoende zeker als je die op een aparte groep plaatst.
vrijstaande 2pits inductiekookplaten beginnen bij bol.com al rond de 71 euro. en dan heb je een prima 1-fase 2pits kookplaat. inbowu is natuurlijk anders, maar etna heeft nog weleens de neiging te overvragen omdat ze zich als nederlands merk profileren terwijl ze hun producten gewoon uit het buitenland halen. Ik weet niet zeker waar etna de producten haalt. vroeger was dat overal en nergens. ik weet niet of, nu ze eigendom zijn van hisense(etna valt onder atag), ze alles daarvandaan halen dan is de kwaliteit wel goed. maar een 2pits vrijstaande kookplaat hoeft echt geen 10 euro te kosten of meer. inbouw is meestal iets duurder. maar controleer wel even in de beschrijving of die etna op 1 fase mag.
en waarom wil je een extra groep? zit er veel op de keukengroep? in principe maakt het weeinig uit zoalgn je oven en kookplaat niet tegelijk bediend, koelkast en verlichting neemt niet oz heel veel in en meestal worden 1-fase kookplaten tot max 3,5kw belast.
[ Voor 5% gewijzigd door dicksterk op 07-11-2023 14:50 ]
Ik ben gegaan voor de ETNA KIV12ZIL.dicksterk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:49:
[...]
O dus de plaat die je hebt gekocht is geschikt voor 1-fase? heb je dat gecongtroleerd want dat zijn ze lang niet allemaal. is hij inbouw of vrijstaand? en wat betaal je dan voor zo'n etna
Info van de Etna site zelf waar deze een heel stuk duurder op staat zoals altijd.
Ik heb hem nu voor €129,- met 2 jaar garantie + nog 3 jaar vanuit Etna.
Bij Etna op de site staat ie voor €279,-.
Het is een 2 pits vrijstaande kookplaat.
De ene pit is maximaal 2000 watt en de andere maximaal 1500 watt.
Die extra groep wil ik gewoon omdat er een loze leiding ligt naar de meterkast en dat er dan ook meer zekerheid is dat alles blijft werken als ik eens per ongeluk bv de waterkoker aan zou zetten.
Niet dat ik er heel bang voor ben maar ik kan de aanpassing door een kameraad laten doen voor wie het min of meer dagelijkse kost is waarom zou ik het dan niet doen.
De draden zitten er zelfs al in (tijdje terug zelf er al ingetrokken) dus het is alleen kwestie van alles aansluiten tussen paar bakjes koffie door.
Misschien dan toch de moeite om nog even naar deze te kijken nu die andere nog niet geleverd is. de esperanza ekh008 met 2 pitten(een veel volwassener model dan mijn 1pitter, die drait bij een familielid van mij ook al probleemloos sinds 2019). op bol.com is deze ekh008 nu te krijgen voor 65,49 (gisteren was hij duurder dus ik denk dat de prijs per dag schommelt). dat is letterlijk de helft van jouw etna en hij heeft een paar voordelen boven de etna:Ad de Jong schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:09:
[...]
Ik ben gegaan voor de ETNA KIV12ZIL.
Info van de Etna site zelf waar deze een heel stuk duurder op staat zoals altijd.
Ik heb hem nu voor €129,- met 2 jaar garantie + nog 3 jaar vanuit Etna.
Bij Etna op de site staat ie voor €279,-.
Het is een 2 pits vrijstaande kookplaat.
De ene pit is maximaal 2000 watt en de andere maximaal 1500 watt.
Die extra groep wil ik gewoon omdat er een loze leiding ligt naar de meterkast en dat er dan ook meer zekerheid is dat alles blijft werken als ik eens per ongeluk bv de waterkoker aan zou zetten.
Niet dat ik er heel bang voor ben maar ik kan de aanpassing door een kameraad laten doen voor wie het min of meer dagelijkse kost is waarom zou ik het dan niet doen.
De draden zitten er zelfs al in (tijdje terug zelf er al ingetrokken) dus het is alleen kwestie van alles aansluiten tussen paar bakjes koffie door.
1. 2 kookzones van 2000w, en niet 1tje van 1500 en 1tje van 2000
2. de temperatuur kan hoger, bij jou etna maar 220 graden bij de esperanza 270graden.
en hij is een stuk goedkoper. het enige verschil wat ik heb gezien in positieve zin is een timer per kookplaat. ik weet uit mijn hoofd niet of de esperanze ook 2 timers heeft, dacht van niet maar zou het kunne navragen. maar of dat verschil nou 65 euro waard is betwijfel ik.
Hoe ga je ooit 4000W over één standaard 16A groep kunnen trekken? Of heb je een groep in je eigen groepenkast welke op 25A af gezekerd is met de daarbij behorende bekabeling en correcte 1-Fase aansluitwaarde (netbeheerder / hoofdzekering)?dicksterk schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:44:
[...]
Misschien dan toch de moeite om nog even naar deze te kijken nu die andere nog niet geleverd is. de esperanza ekh008 met 2 pitten(een veel volwassener model dan mijn 1pitter, die drait bij een familielid van mij ook al probleemloos sinds 2019). op bol.com is deze ekh008 nu te krijgen voor 65,49 (gisteren was hij duurder dus ik denk dat de prijs per dag schommelt). dat is letterlijk de helft van jouw etna en hij heeft een paar voordelen boven de etna:
1. 2 kookzones van 2000w, en niet 1tje van 1500 en 1tje van 2000
2. de temperatuur kan hoger, bij jou etna maar 220 graden bij de esperanza 270graden.
en hij is een stuk goedkoper. het enige verschil wat ik heb gezien in positieve zin is een timer per kookplaat. ik weet uit mijn hoofd niet of de esperanze ook 2 timers heeft, dacht van niet maar zou het kunne navragen. maar of dat verschil nou 65 euro waard is betwijfel ik.
[ Voor 71% gewijzigd door Will_M op 07-11-2023 18:00 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Kan toch best? Twee kookzones van 2000W? Je kunt ze alleen niet op vol vermogen tegelijk aanzetten natuurlijk. De kookplaat zal als het goed is het totale vermogen op 3680W beperken. Dat doen heel veel inductieplaten, ook de 4-pits varianten die op een kookgroep of 2-fasen zitten. Het voordeel ten opzichte van een 1500W / 2000W model is dat je met een 2000W / 2000W model niet van tevoren hoeft te kiezen voor een hoog vermogen pit. Je hebt het maximale vermogen op allebei de pitten, met de beperking dat de andere pit tegelijkertijd niet zo hard kan. Maar in de praktijk heb je zelden twee pitten nodig op het hoogste vermogen.Will_M schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:54:
@dicksterk
Hoe ga je ooit 4000W over één standaard 16A groep kunnen trekken? Of heb je een groep in je eigen groepenkast welke op 25A af gezekerd is met de daarbij behorende bekabeling en correcte 1-Fase aansluitwaarde (netbeheerder / hoofdzekering)?
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
omdat die 4000w niet gehaald wordt. en 3,7 is ook niet het absolute maximum er is een veiligheidsmarge. maar als je een wattagemeter aan zo'n kookplaat hangt verbruik je bij 200w meestal zo'n 1500w soms 1600 omdat het uiteindelijk verbruik afhangt van de pan etc. deze kookplaten zitten iets onder het vermogen dat ze aangeven vandaar dat het kan.Will_M schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:54:
[...]
Hoe ga je ooit 4000W over één standaard 16A groep kunnen trekken? Of heb je een groep in je eigen groepenkast welke op 25A af gezekerd is met de daarbij behorende bekabeling en correcte 1-Fase aansluitwaarde (netbeheerder / hoofdzekering)?
Pagina: 1