Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

4k Gaming Desktop ~2500EUR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zit nog steeds op een 4770K en 1060 grafische kaart. Ik wil al een aantal jaar naar 4k/120fps gaan en met de 7800X3D is DDR5 mogelijk en ben ik er klaar voor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2500

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een paar harde schijven over van het oude systeem. Moederbord is zo duur omdat ik absoluut SPDIF aansluiting nodig heb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen interesse in DLSS etc. Raytracing interesseert me ook niet echt. Wil graag 10 jaar goed zitten voor 4k gaming met een hogere framerate.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil niks van Gigabyte. Anders een voorkeur naar Asus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een case met minimaal 4 3,5" bays.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Feedback op de componenten. Heb ik bijvoorbeeld een heatsink nodig voor de SSD? Voorstellen voor een case. Zoals hierboven minimaal 4 3,5 trays. Tempered glass zijkant, minimalistisch, geen boven intake.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASUS PRIME B650-PLUS€ 172,90€ 172,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.075,-€ 1.075,-
2Interne harde schijvenToshiba P300 (Bulk, SMR), 6TB€ 115,74€ 231,48
1BehuizingenFractal Design Pop XL Silent Black TG Clear€ 98,-€ 98,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 52,82€ 52,82
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR€ 137,08€ 137,08
1VoedingenCorsair RM850e V2€ 130,90€ 130,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 96,98€ 96,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.394,16

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2023 00:33 . Reden: SSD vergeten, details ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-11-2023 11:58)

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Ik zou de SSD omwisselen voor de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB, dubbel de opslag voor minder geld en alsnog de performance van een mid-high end ssd.
Voor gaming is dat echt meer dan genoeg snelheid. Het moederbord heeft een ingebouwde heatsink voor de NVMe, dus dat komt goed.

Verder zou ik de koeler omwisselen voor een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE, een double-tower cooler die goedkoper en beter is. (Zie deze review van Tom's Hardware)

Die zou waarschijnlijk over je RAM heen gaan qua fans, ik zou dan geen RGB-ram nemen, maar een wat lager en goedkoper kitje met dezelfde snelheid: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Ik zou de SSD omwisselen voor de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB, dubbel de opslag voor minder geld en alsnog de performance van een mid-high end ssd.
Voor gaming is dat echt meer dan genoeg snelheid. Het moederbord heeft een ingebouwde heatsink voor de NVMe, dus dat komt goed.

Verder zou ik de koeler omwisselen voor een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE, een double-tower cooler die goedkoper en beter is. (Zie deze review van Tom's Hardware)

Die zou waarschijnlijk over je RAM heen gaan qua fans, ik zou dan geen RGB-ram nemen, maar een wat lager en goedkoper kitje met dezelfde snelheid: uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:53

Thomg

Aww yiss

Als ik schijven zie in een premium systeem ga ik altijd vragen of je een NAS overwogen hebt?

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 23:05
4K op 120FPS ga je alleen op oudere games halen en zonder DLSS/FSR zie ik dat al helemaal niet echt gebeuren en al zeker niet voor de komende 10 jaar.
Dat is dus wel iets waar je even je verwachtingen op zal moeten aanpassen ben ik bang.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Arjant2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:38:
4K op 120FPS ga je alleen op oudere games halen en zonder DLSS/FSR zie ik dat al helemaal niet echt gebeuren en al zeker niet voor de komende 10 jaar.
Dat is dus wel iets waar je even je verwachtingen op zal moeten aanpassen ben ik bang.
Dat verschilt inderdaad per game, ik zou zeggen dat het best haalbaar is, behalve bij de nieuwste games als Cities Skylines II en Starfield waarbij optimalisatie nog een DLC wordt :P TS heeft niet genoemd welke games hij/zij speelt, dat maakt het iets lastiger om een inschatting te maken.

Als je naar de benchmarks in review: Videokaart Best Buy Guide - De beste gpu's in september 2023 kijkt kom je met een 7900XTX een heel eind voor de meeste games. Als je dan FSR gebruikt bij de games waar dat nodig is, kan je wel een aantal jaren mee.

Als je een PC bouwt op basis van verwachte prestaties voor de huidige games, heb je zekerheid. Je hebt nooit zekerheid als het gaat om toekomstige games, omdat je simpelweg niet weet hoe deze gaan draaien op welke hardware dan ook. Het is dus belangrijk om hierbij te kijken naar trends in hardware en hardware-requirements. Ik zie daarin zelf een trend waarbij de requirements tegenwoordig sneller stijgen dan de prestaties van de hardware.

Ik zou gewoon voor de 7900XTX gaan, de 4090 is natuurlijk de beste 4K-kaart, maar dat valt buiten je budget.
Ik verwacht dat je er niet snel spijt van zal krijgen.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 23:05
@Bouwer21000 Mee eens dat je er op dit moment gewoon geen kaart is die toekomstbestendig is op 4K, ook de 4090 is dat niet.
TS zegt echter dat hij geen interesse in DLSS of FSR heeft, echter dat gaat hij wel nodig hebben zowel nu op toch wel veel recente titels als in de toekomst als hij 120FPS wil halen.

Uit door jou gelinkte benchmarks haalt hij al in meer dan de helft van de gevallen geen 120FPs op de hoogste settings en daar waar het dat wel haalt zijn het de oudere games. Ik zeg niet dat er een kaart is die het wel haalt, het is alleen even verwachting management. TS zal in veel gevallen dan toch met FRS moeten gaan spelen. Neem bijvoorbeeld een spel als Hogwarts Legacy, native 4k draait dat maar rond de 60FPS.

Een en ander natuurlijk afhankelijk van welke spellen er gespeeld worden, maar ik ga er vanuit dat TS geen top of the line pc koopt om alleen oude spellen te spelen.

[ Voor 54% gewijzigd door Arjant2 op 06-11-2023 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bouwer21000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:15:

Bedankt voor je feedback voor de hardware!
Thomg schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:31:
Als ik schijven zie in een premium systeem ga ik altijd vragen of je een NAS overwogen hebt?
Ik heb graag alles lokaal staan.
Arjant2 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:38:
Ik snap zeker wat je bedoeld. Hoge framerate is nieuw voor mij en heb het nog niet in actie gezien. Ik weet nog niet zeker of dat iets is wat voor mij echt nodig is. Niet echt een probleem als ik nieuwste AAA games slechts tegen 60fps kan spelen. Mijn verwachting was niet om alles tegen max/120fps te kunnen spelen voor de komende 10 jaar. Maar wel de meeste games nog tegen 60fps met desnoods niet max settings. 4k is ook al nieuw voor mij. :)

Mocht iemand nog een aanrader hebben voor een case met 4 3,5" bays ben ik dankbaar.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:07:
[...]
Ik heb graag alles lokaal staan.
Die snap ik niet. Weet je wat een NAS is?

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:09:
[...]

Jazeker, het concept heeft me gewoon nooit aangetrokken. Ik luister veel klassiek in DSD formaat en wil dit niet 'streamen' over mijn netwerk. Het zou ook nog een extra investering zijn die ik er niet aan wil geven.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-11 18:57
Thomg schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:09:
[...]

Dit snap ik juist niet. Tenzij je een 10Gbit netwerk hebt is een SATA-600 sneller dan een 1Gbit netwerkkabel. Het moederbord kan wel tot 2.5G gaan. Maar dat is nog niet eens de helft van 6G.
Kan je wat meer uitleg geven hoe een NAS beter is in deze situatie ?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Boermansjo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:30:
[...]

Dit snap ik juist niet. Tenzij je een 10Gbit netwerk hebt is een SATA-600 sneller dan een 1Gbit netwerkkabel. Het moederbord kan wel tot 2.5G gaan. Maar dat is nog niet eens de helft van 6G.
Kan je wat meer uitleg geven hoe een NAS beter is in deze situatie ?
Natuurlijk niet doen als doorvoersnelheid een belangrijk punt is, maar dat is het vrijwel nooit.

Mijn ervaring met harde schijven is dat ze lawaaiig zijn (indien je PC correct afgesteld is) en de PC voor onverklaarbare redenen onnodig vertragen.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:07:
Mocht iemand nog een aanrader hebben voor een case met 4 3,5" bays ben ik dankbaar.
Dan houd je weinig opties over, de Shadow Base 800 heeft daar wel de mogelijkheid tot:
product: be quiet! Shadow Base 800
Het is een van de weinige cases die 4x 3.5" bays heeft maar wel nog een mesh front voor goede airflow.
Dan heb je alleen nog wel 2 extra HDD cages nodig: uitvoering: be quiet! HDD Cage 2
Is wel een joekel van een kast, mocht dat krap vallen...

[ Voor 7% gewijzigd door Bouwer21000 op 06-11-2023 14:13 ]

• Boermansjo
Bouwer21000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:12:
[...]

Dan houd je weinig opties over, de Shadow Base 800 heeft daar wel de mogelijkheid tot:
Het is een van de weinige cases die 4x 3.5" bays heeft maar wel nog een mesh front voor goede airflow.
Dan heb je alleen nog wel 2 extra HDD cages nodig: uitvoering: be quiet! HDD Cage 2
Afhankelijk van de afstand heb ik nog een gebruikte uitvoering: Cooler Master HAF X kast staan. Veel bays en ruimte in de kast zelf. :D

Verwijderd

Topicstarter
Bouwer21000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. Jammer dat de opties zo karig zijn geworden. Dan gaat het dan toch de case in mijn voorstel worden.

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Boermansjo schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:20:
[...]

Afhankelijk van de afstand heb ik nog een gebruikte uitvoering: Cooler Master HAF X kast staan. Veel bays en ruimte in de kast zelf. :D
Wacht maar tot je de lengte van TS z'n 7900XTX checkt :P dat gaat niet passen

• Boermansjo
Bouwer21000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:06:
[...]

Wacht maar tot je de lengte van TS z'n 7900XTX checkt :P dat gaat niet passen
Dat zou inderdaad een probleem kunnen zijn. De diepte is hetzelfde als die Shadow Base 800. Maar je zit nog met die front bays.
Die kaarten zijn wel super groot :F
Pagina: 1