Wat Heb Ik Nodig om Philips Hue voor Mijn Huisverlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Hallo medeliefhebbers van verlichting!

Ik ben enthousiast om me te verdiepen in de wereld van slimme verlichting en ik heb gehoord dat het Philips Hue-systeem geweldig is. Toch ben ik een beetje overweldigd door alle beschikbare opties en componenten. Ik hoopte dat sommigen van jullie ervaren gebruikers me kunnen helpen begrijpen wat ik nodig heb om te beginnen met Philips Hue voor mijn huisverlichting.

Hier zijn enkele specifieke vragen die ik heb:

1. **Lampen:** Welk type Philips Hue-lampen moet ik overwegen voor verschillende ruimtes in mijn huis (bijvoorbeeld woonkamer, slaapkamer, keuken, enz.)?

2. **Hubs:** Heb ik een Philips Hue Bridge of een andere hub nodig om de verlichting te regelen, of kan ik zonder beginnen?

3. **Schakelaars en Dimmers:** Zijn er speciale Philips Hue schakelaars of dimmers die ik moet gebruiken, of kan ik mijn bestaande schakelaars blijven gebruiken?

4. **Stemcontrole:** Hoe stel ik stemcontrole in (bijvoorbeeld met Amazon Alexa of Google Assistent) en welke extra apparaten heb ik hiervoor nodig?

5. **App en Ecosysteem:** Wat is de beste app om mijn Philips Hue-verlichting te bedienen, en kan ik deze integreren met andere slimme thuisapparaten of platforms?

6. **Kleuren en Functies:** Zijn er specifieke modellen die kleurveranderende mogelijkheden bieden, en wat zijn enkele coole functies die ik van Philips Hue kan verwachten?

7. **Compatibiliteit:** Zijn Philips Hue-lampen compatibel met verschillende armaturen en stopcontacten?

Ik waardeer alle begeleiding, tips en persoonlijke ervaringen die jullie kunnen delen om me te helpen weloverwogen beslissingen te nemen over het opzetten van Philips Hue-verlichting in mijn huis. Bij voorbaat dank voor jullie hulp! 😊

Eigen inzet is wel een eis. Graag nog aanvullen wat jij al hebt uitgezocht en waarom je nog twijfelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 06-11-2023 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Had je hier al gekeken [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 denk dat daar je meeste vragen wel beantwoord worden

Graag volgende keer bij een topic report houden

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 06-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
ChatGPT topic is ergens anders ;-) Dit zijn allemaal open deuren lijkt me die je na 5 minuten googelen kan vinden.

Als echt tweaker zou ik voor Home assistant als eco systeem gaan + zigbee2mqtt, en daar dan hue lampen in gebruiken.

Graag volgende keer bij een topic report houden

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 06-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Dank je wel voor je antwoord. Echter, wil ik geen systeem hebben waar ik zelf veel aan moet doen. Een paar jaar geleden heb ik gebruikgemaakt van Xiaomi lampen, maar mijn vrouw kon daar niet goed mee overweg. We hadden Chinese server lampen en een Europese stofzuiger; alles liep niet makkelijk. Nu willen we een eenvoudig systeem, daarom dacht ik aan Philips Hue.
Lollercopter schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:01:
ChatGPT topic is ergens anders ;-) Dit zijn allemaal open deuren lijkt me die je na 5 minuten googelen kan vinden.

Als echt tweaker zou ik voor Home assistant als eco systeem gaan + zigbee2mqtt, en daar dan hue lampen in gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
<knip>We reageren inhoudelijk of we reageren niet

[ Voor 81% gewijzigd door Septillion op 06-11-2023 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Philips Hue is duur en een gimmick.
Ik heb de hele zooi verkocht.

___
Op de lampen moet altijd spanning staan, anders kun je ze niet via de app aansturen.

Praktisch komt het er op neer dat je jouw wandschakelaar moet aftapen om vervolgens zo'n afstandsbedieningkje er naast moet plakken om het licht te regelen.

Of de lampen én de inbouw moet vervangen worden. En dan zijn het alsnog twee aparte signalen.
___
Het is duur.

Als je een armatuur hebt met lampen er in, moet je drie van die dure Hue lampen er in zetten, ook al wil je ze alle drie toch niet afzonderlijk aansturen.
En naast de lamp heb je dus ook nog zo'n afstandsbediening nodig.
___
Ik had een "verplichtte update", lampen werkte niet meer totdat die update geïnstalleerd was...

En als je brug uit staat, doet niets het meer.

Veel afstandsbedieningen zijn op batterijen, die kinetische is een behoorlijk nare knop.

Het werkt niet met elke lamp, wij hebben wandlampjes met kleine LED peertjes, ik geloof niet dat daar een Hue peertje voor bestaat.

De Hue brug werkt niet met temperatuur/vochtigheids sensoren, die wou ik specifiek toepassen om de ventilatie automatisch aan (en uit) te sturen in de badkamer.

Het mooiste is als je het hele systeem bekabeld hebt, maar in bestaande bouw is dat vaak geen optie.

Qua retrofit opties (indien je ruimte hebt in de inbouwdoos), zou ik persoonlijk echt een inbouwdimmer nemen die ook als lichtschakelaar fungeert.
Dus een waar je zo'n ronde draai/druk knop op kunt zetten of een pulsdrukker.
Voor de ruimtes die je niet hoeft te dimmen dan een simpel inbouw relais.

De inbouwmodule is bekabeld aangesloten op de knop en bekabeld aan de lamp, deze hebben dus altijd een verbinding.
Alleen vanuit de inbouwmodule naar je app heb je een draadloze verbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 06-11-2023 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:10
Accretion schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:59:
Philips Hue is duur en een gimmick.
Ik heb de hele zooi verkocht.

___
Op de lampen moet altijd spanning staan, anders kun je ze niet via de app aansturen.

Praktisch komt het er op neer dat je jouw wandschakelaar moet aftapen om vervolgens zo'n afstandsbedieningkje er naast moet plakken om het licht te regelen.

Of de lampen én de inbouw moet vervangen worden. En dan zijn het alsnog twee aparte signalen.
Dat aftappen kan met de wandschakelaar module die je achter je bestaande schakelaar stopt. Die zet ook meteen je bestaande schakelaars om in signalen die je in de app kunt toewijzen aan instructies.
___
Het is duur.
100% waar. Het is meer een keuze voor mensen die liever wat meer geld uitgeven dat wat meer tijd er zelf in stoppen.
Als je een armatuur hebt met lampen er in, moet je drie van die dure Hue lampen er in zetten, ook al wil je ze alle drie toch niet afzonderlijk aansturen.
En naast de lamp heb je dus ook nog zo'n afstandsbediening nodig.
Correct dat er meerdere lampen in gaan, maar je kan dus je bestaande schakelaars blijven gebruiken en hebt niet voor alles een losse afstandsbediening nodig. Kan ook meerdere lampen of scènes aan 1 afstandsbediening koppelen.
Zo heb ik de hele benedenverdieping in zones gezet en kan die via 1 afstandsbediening zowel aan/uit als dimmen als slimme scènes zetten.
___
Ik had een "verplichtte update", lampen werkte niet meer totdat die update geïnstalleerd was...

En als je brug uit staat, doet niets het meer.

Veel afstandsbedieningen zijn op batterijen, die kinetische is een behoorlijk nare knop.

Het werkt niet met elke lamp, wij hebben wandlampjes met kleine LED peertjes, ik geloof niet dat daar een Hue peertje voor bestaat.
Batterijen en updates vind ik persoonlijk geen probleem. Er is wel redelijk wat keuze in lampen maar niet alles is te krijgen. Dit is iets om van tevoren goed over na te denken.
Is natuurlijk wel op te lossen met een gewone zigbee module die je achter een andere lamp kunt zetten. (Third party)
De Hue brug werkt niet met temperatuur/vochtigheids sensoren, die wou ik specifiek toepassen om de ventilatie automatisch aan (en uit) te sturen in de badkamer.
Het is ook vooral voor verlichting bedoeld. De extra home automation in de vorm van sensoren en cameras is inderdaad redelijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier 't hele huis phiips hue en geautomatiseerd. Let wel op je stroomverbruik. Wij gebruiken alleen al 400 kilowatt op jaarbasis als de lampen UIT staan. En het werkt als een soort verslaving. Je krijgt steeds meer lampen etc. :) Weet op voorhand dus wel dat je van de ene kant bespaard, maar aan de andere kant dus wel inlevert weer.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-06 07:39
NeFoRcE schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:57:
Hier 't hele huis phiips hue en geautomatiseerd. Let wel op je stroomverbruik. Wij gebruiken alleen al 400 kilowatt op jaarbasis als de lampen UIT staan.
Ben wel benieuwd hoe je die 400 kWh (want dat bedoel je, denk ik) bepaald hebt. Als ik terugreken dan zou dat 1 kWh per dag zijn (afgerond, rekent makkelijk). En als ik dat over (afgerond) 24 uur uitsmeer is dat ongeveer 40 W continue, de hele dag, als de alle lampen uitstaan.
Klopt dat? Hebt je dat gemeten? Ik 'twijfel' ;-)

Of bedoel je gewoon al je sluipverbruik en staat dat los van de lampen? Dan is 40W erg laag.

[ Voor 7% gewijzigd door emielbf op 07-11-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

emielbf schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je die 400 kWh (want dat bedoel je, denk ik) bepaald hebt. Als ik terugreken dan zou dat 1 kWh per dag zijn (afgerond, rekent makkelijk). En als ik dat over (afgerond) 24 uur uitsmeer is dat ongeveer 40 W continue, de hele dag, als de alle lampen uitstaan.
Klopt dat? Hebt je dat gemeten? Ik 'twijfel' ;-)

Of bedoel je gewoon al je sluipverbruik en staat dat los van de lampen? Dan is 40W erg laag.
Dit betreffen o.a. 88 hue lampen in en om het huis. Ene wat nieuwer dan de ander. Dus gemakshalve uitgegaan van een half watt per lamp per uur aan standby. Zal misschien niet helemaal kloppen, maar dan nog, is het behoorlijk wat kwatt aan standbyverbruik.

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1