Persoonlijke foto's op werklaptop (zie uitleg)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purpleberry
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Hallo allemaal,

Ik zit nog niet zo lang op Tweakers, dus ik hoop dat ik deze vraag in de juiste categorie heb geplaatst...

Ik zit met een vreemd probleem.

Ik heb sindskort een nieuwe job. Van mijn werkgever heb ik dan ook een laptop gekregen. Vandaag heb ik deze voor de eerste keer gebruikt, en zag ik dat er persoonlijke foto's van mij (die op mijn persoonlijke laptop staan), op mijn nieuwe werklaptop staan. Het was de eerste keer dat ik de werklaptop gebruikte, dus ik heb die foto's daar absoluut niet op gezet. Ik weet absoluut niet hoe die foto's op mijn werklaptop zijn terechtgekomen. (Het betreft een map met foto's die op mijn bureaublad staat.)

Zou hier een logische verklaring voor kunnen zijn?

Ik heb nog nooit op mijn persoonlijke laptop ingelogd met mijn werkaccount (enkel op Microsoft Teams)... Vandaar dat ik het nogal vreemd vind...

En waar ik me dan ook zorgen om maak: kan mijn werkgever dan zien wat ik op mijn persoonlijke laptop doe?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groeten

Beste antwoord (via Purpleberry op 08-11-2023 22:07)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Purpleberry schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:41:

Ik heb nog nooit op mijn persoonlijke laptop ingelogd met mijn werkaccount (enkel op Microsoft Teams)... Vandaar dat ik het nogal vreemd vind...
Bij het aanmelden op Teams op je privelaptop zal je wel een scherm gehad hebben dat je moet doorklikken om verder te kunnen. Daar staat dan alleen, heel sneaky, een vinkvakje dat zegt: 'werkgever alle MS apps laten beheren op dit apparaat.'

Als je daar niet bewust van ben geef je controle over je privelaptop weg en dan krijg je wat jij nu hebt als resultaat

(ervaring mee met MS accounts van de kinderen; zit Office bij dat gebruikt mag worden op 5 apparaten binnen je gezin. Eerste keer het vinkje ook niet gezien. Kon daarna mijn hele privelaptop opnieuw kunnen installeren, omdat alles was overgenomen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Harry Potter is een boekenserie. Die foto's kunnen niet magischerwijs op je werklaptop zijn belandt. Zeer waarschijnlijk heb je wel een zwevend profiel waar dat buroblad onderdeel van is en staan de foto's daar dus ook op.

Ik gok dat 'inloggen in teams' wellicht meer inhield dan enkel teams, maar checken wat je werkgever op je prive laptop doet mag niet en zal dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 05-11-2023 23:47 ]

-_-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
M2M schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:47:
Zeer waarschijnlijk heb je wel een zwevend profiel waar dat buroblad onderdeel van is en staan de foto's daar dus ook op.
OneDrive...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Purpleberry schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:41:

Bij het aanmelden op Teams op je privelaptop zal je wel een scherm gehad hebben dat je moet doorklikken om verder te kunnen. Daar staat dan alleen, heel sneaky, een vinkvakje dat zegt: 'werkgever alle MS apps laten beheren op dit apparaat.'

Als je daar niet bewust van ben geef je controle over je privelaptop weg en dan krijg je wat jij nu hebt als resultaat

(ervaring mee met MS accounts van de kinderen; zit Office bij dat gebruikt mag worden op 5 apparaten binnen je gezin. Eerste keer het vinkje ook niet gezien. Kon daarna mijn hele privelaptop opnieuw kunnen installeren, omdat alles was overgenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Gebruik je een persoonlijk account op je werklaptop?
Of een werkaccount op je prive pc?

Doet me denken aan dat nieuwsartikel van gisteren, waar de vermoedelijke lek in het inloggen op een prive account was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purpleberry
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Bedankt voor al jullie reacties! Ik gebruik geen persoonlijk account op mijn werklaptop en geen werkaccount op mijn privélaptop (ik heb enkel op mijn privélaptop op Microsoft Teams ingelogd met mijn werkaccount). Toen ik die persoonlijke foto's op mijn privélaptop plaatste, had ik nog geen werkaccount en wist ik ook nog niet hoe OneDrive werkte, ik maakte er dus geen gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:55

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Purpleberry schreef op woensdag 8 november 2023 @ 05:57:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik gebruik geen persoonlijk account op mijn werklaptop en geen werkaccount op mijn privélaptop (ik heb enkel op mijn privélaptop op Microsoft Teams ingelogd met mijn werkaccount). Toen ik die persoonlijke foto's op mijn privélaptop plaatste, had ik nog geen werkaccount en wist ik ook nog niet hoe OneDrive werkte, ik maakte er dus geen gebruik van.
Maar de foto's stonden wel op je laptop toen je inlogde in Teams. Waarschijnlijk is het dus zo gegaan zoals @jeroenkb schrijft.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

Purpleberry schreef op woensdag 8 november 2023 @ 05:57:
geen werkaccount op mijn privélaptop (ik heb enkel op mijn privélaptop op Microsoft Teams ingelogd met mijn werkaccount).
Je gebruikt dus wél je werkaccount op je privé laptop...

En zoals al gezegd; bij het inloggen op Teams heb je waarschijnlijk aan laten staan dat het account ook in Windows gebruikt mag worden waarbij automatisch óf je desktop naar je werk onedrive gesyncd wordt, óf je privé onedrive onderdeel is geworden van je werkaccount (en daar je desktop naartoe gesyncd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zit nog niet zo lang op Tweakers, dus ik hoop dat ik deze vraag in de juiste categorie heb geplaatst...
Je kunt het als je niet zeker bent natuurlijk ook van tevoren navragen ipv een disclaimer als dit in je topic zetten.

Je vraag gaat hoegenaamd niet over (al dan niet Overige) Hardware, maar over de werking van Windows Clients. Ik verplaats je topic dan ook naar dat subforum.

Move OH -> WC

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naruske
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-09 16:09
Ik zet ook mijn geld op ingelogd op privélaptop, OneDrive begin te syncen naar werkaccount, werkaccount synced op bureaublad werklaptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

M2M schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:47:
waarschijnlijk heb je wel een zwevend profiel waar dat buroblad onderdeel van is en staan de foto's daar dus ook op.
Je bedoeld een zwervend profiel waarschijnlijk (roaming profile = zwervend profiel, niet zwevend). Dat wordt eigenlijk niet meer gebruikt, met de komst van profielschijven is dat namelijk niet meer nodig en ernstig verouderd. Iedere beheerder die dit nu nog nieuw inricht moet op cursus.

Sowieso is de trend om weg te gaan van on-premises active directory en bestandsservers. Alles gaat naar cloud first, met bestanden en configuraties die daar ook worden ingeregeld, denk aan Teams, OneDrive, SharePoint, Entra ID en Intune.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1