Advies upgrade SSD en RAM (IdeaPad S540-15IWL GTX)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nazimv
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:07
Beste medetweakers,

Ik overweeg de SSD-opslag en het werkgeheugen van mijn laptop (uitvoering: Lenovo ideapad S540-15IWL GTX (81SW0020MH)) die ik had gekocht na het lezen van onderstaande artikel te upgraden. In het artikel staat helaas dat de tweede m2 slot niet is geactiveerd, dus ik ga de huidige SSD moeten verwisselen.

review: Lenovo IdeaPad S540 - Goedkoopste GTX 1650-laptop doet veel goed

Hierbij dacht ik aan de WD Black SN770 1TB of 2TB (max prijs 120 eur), waarbij ik niet zou kiezen voor de 2TB omdat ik schrik heb voor oververhitting, is dit terecht, zeker omdat ik de RAM ook ga uitbreiden? uitvoering: Kingston KC3000 2TB heb ik hierom ook laten vallen.

uitvoering: WD Black SN770 1TB

Ik zou graag ook mijn RAM uitbreiden (max prijs 60 eur). Na onderzoek blijkt dat ik maximum tot 12 GB kan bijsteken, aangezien de 4GB gesoldeerd is kan er nog maar 8GB bij. Maar ik lees op verschillende fora dat er mensen zijn die zonder probleem in totaal tot 20 GB zijn gegaan. Wat denken jullie hiervan?

Ik zou desnoods tevreden zijn met 12GB, maar lees ook dat je niet meer het volledige geheugen in dual-channel kunt laten draaien..
Het geheugen van 8GB bestaat uit 4GB dat op het moederbord is gesoldeerd en een reepje van 4GB. Het voordeel daarvan is dat het in dualchannelconfiguratie draait. Een nadeel is dat je bij upgraden naar een groter geheugenreepje niet meer het volledige geheugen in dualchannel kunt laten draaien, want er is maar één geheugenslot. Veel andere laptops in deze categorie hebben echter singlechannelgeheugen, dus dat kunnen we de S540 niet zwaar aanrekenen.
Deze persoon heeft er blijkbaar veel last van, gaat wel over een andere model, hij overdrijft een beetje denk ik, maar is dit probleem reëel?
Ik was hierbij aan het denken aan

Crucial CT8G4SFS824A 8GB

uitvoering: Crucial CT8G4SFS824A

of anders

Crucial Ct16G4Sfd824A 16Gb

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ddirkv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik denk niet dat een SSD oververhitting kan veroorzaken als dat je concern is, maar ik zou niet gaan voor de Kingston KC3000 2TB.

RAM uitbreiden is altijd risky, maar denk dat enkel het gedeelte boven 8GB zal werken in single channel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nazimv
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:07
ddirkv schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:20:
Ik denk niet dat een SSD oververhitting kan veroorzaken als dat je concern is, maar ik zou niet gaan voor de Kingston KC3000 2TB.

RAM uitbreiden is altijd risky, maar denk dat enkel het gedeelte boven 8GB zal werken in single channel.
De originele SSD is gewikkeld in een goudkleurige aluminium folie, neem aan dat dit dient om oververhitting tegen te gaan?

Waarom zou RAM uitbreiden riskant zijn? Dus tot 8GB werkt de RAM wel in dual channel, lijkt mij vreemd.