Meta vraagt voor ‘gratis ervaring met tracking’ of betalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
Beetje gekke plek misschien, maar het had in mijn ogen het meeste raakvlak met privacy, vanwege die wetgeving.

Een paar dagen terug had ik dit mooie artikel op Tweakers gelezen: nieuws: Verbod op tracking voor ads op Instagram: waarom is dat en hoe gaat h...

Een enorme interessante ontwikkeling wat mij betreft. Nu gebruik ik zelf geen Facebook of Instagram, maar mevrouw xFeverr wel. Helaas.

Nu opent ze de instagram-app en wordt ze gegroet met een keuze.
  • Abonnement nemen en geen advertenties en tracking.
  • Gratis ervaring met advertenties en tracking.
Naar mijn idee, na het lezen van het artikel, zou hier nog een derde optie moeten zijn, namelijk: gratis ervaring met advertenties zonder tracking. Maar die keuze is er dus niet. Er is in mijn ogen geen vrijwillige keuze tot tracking.

Klopt dit wel wat Meta nu aan het uitvoeren is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Bekijk ook even dit nieuwsartikel van een aantal dagen later: nieuws: Toezichthouders EU verbieden persoonlijke advertenties op Facebook en... waar de European Data Protection Board het duidelijk oneens is met de stelling van Meta.

Alhoewel jij en jouw vrouw dus waarschijnlijk gelijk hebben, denk ik dat het (voorlopig) gewoon slikken of stikken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn de opties gewoon-niet en zonder account in private mode.

Tot er eventuele gerechtelijke uitspraken zijn die eea afdwingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:18
F_J_K schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:32:
Er zijn de opties gewoon-niet en zonder account in private mode.

Tot er eventuele gerechtelijke uitspraken zijn die eea afdwingen.
Ja, wat mij betreft is het ook gewoon niet. Maar die overtuiging deelt mijn wederhelft niet. En zonder account werkt eigenlijk ook niet. Je wordt al snel tegen gehouden dat je een account nodig hebt. Bovendien heb je je eigen feed dan natuurlijk niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:38
Ik kreeg dit vandaag inderdaad ook te zien.

Probleem is dat verschillende partijen Facebook gebruiken als hun website. Dit zowel in mijn omgeving als op vakantie. Denk aan restaurants en hun openingstijden of menukaart.

Mijn oplossing is mijn facebook profiel compleet leeg maken, en het alleen via de browser te gebruiken. En als ik dan al iets doe dat niets gedeeld wordt of zichtbaar is, zelfs niet voor vrienden.

Daarbij gebruik ik ook de apps niet en heb alle Meta services op mijn Samsung telefoon uitgeschakeld. Eigenlijk zou er een totaal verbod moeten komen die als systeem services mee te leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Restaurants die geen fatsoenlijke website hebben maar alleen fb zijn mijn klandizie niet waard.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Niet de app gebruiken en alleen de browser scheelt al ja. Waar mogelijk in een losse Facebook container.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:38
F_J_K schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:52:
Niet de app gebruiken en alleen de browser scheelt al ja. Waar mogelijk in een losse Facebook container.
Hoe doe je dat met een Facebook container?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:41
swhnld schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:50:
[...]

Hoe doe je dat met een Facebook container?
In firefox zoeken naar de extensie, Facebook container ;) Maar mogelijk heeft Chrome/Chromium, Edge, ook dit soort extensions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

swhnld schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:53:

Daarbij gebruik ik ook de apps niet en heb alle Meta services op mijn Samsung telefoon uitgeschakeld.
Goed punt. Ik heb eerst al mijn bestaande sessies uitgelogd en toen de FB app gestopt en de snelkoppeling verwijderd maar ik had die services nog draaien. Inmiddels niet meer.
Ik ga wel weer proberen in te loggen als Ierland ergens voor is gaan liggen.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

xFeverr schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:05:
Klopt dit wel wat Meta nu aan het uitvoeren is?
Nee, dat klopt niet. Maar wat Facebook doet klopt al jaren niet. Ik zou er dus ook niet op rekenen dat zo'n abonnement betekent dat ze ook echt niks met je data doen. Vroeg of laat vinden ze wel een excuus om het toch te doen.
Sorry, maar ik heb geen ander advies dan "niet doen".

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

swhnld schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:53:
Probleem is dat verschillende partijen Facebook gebruiken als hun website. Dit zowel in mijn omgeving als op vakantie. Denk aan restaurants en hun openingstijden of menukaart.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een account nodig heb gehad om de pagina van een restaurant te bekijken. Het zal vast wel bestaan en dan heeft dat restaurant maar pech, genoeg anderen om uit te kiezen (en zo niet, dan doet het er ook niet toe). Als het om horeca gaat zijn er ook genoeg sites op internet met reviews dat je ook wel een oordeel kan vormen zonder de website van het restaurant zelf te bezoeken. En zo niet, tja, jammer dan, ieder keuze heeft consequenties en dan ga ik wel naar een ander restaurant waar ik me meer welkom voel.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1