Remeha Mercuria Ace energieteller werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camstar01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-09 07:44
Sinds eind augustus een Mercuria Ace 6 KW warmtepomp gekoppeld aan de intergas CV voor backup.
De warmtepomp wordt aangestuurd door een remeha C-Mix module voor twee zones met elk een Nest thermostaat met een aanvoertemperatuurinstelling van 45 graden.

Alles werkt naar behoren. De warmtepomp kwam zonder bluetooth en modbus (GTW-08), maar deze heb ik inmiddels ingebouwd (zit in tegenstelling tot de Elga Ace achter het display gemonteerd)
In Home-Assistant kan ik via de modbus-tcp bridge al veel uitlezen. Enige wat nog mist is het ruimte thermostaat setpunt.

Nu de vraag:
De Mercuria Ace heeft een energie item in het display. Maar voor alle waarden staat 0KW. Dus ook voor de geproduceerde warmte in KW. Ik heb middels een energymeter via de s0-/so+ verbinding het verbruik/gebruik van de buitenunit aangesloten op de Mercuria binnenunit, maar de pulsen lijken niet geregistreerd te worden. De warmtepomp staat geconfigureerd op 1Wh/puls (1000p per kWh). Wanneer ik de pulsen via een esp32 uitlees krijg ik wel netjes de waarden in home assistant.
De Mercuria Ace lijkt een wat uitgeklede variant van de Elga Ace (ondanks de veel grotere behuizing). Zo kan de backup ketel niet via OT worden aangestuurd, alleen via aan/uit. En wordt de buitenunit niet vanuit de binnenunit van energie voorzien (en is er dus geen energiemeting beschikbaar).
De software versie is 1.04. Heeft iemand de energieteller al operationeel?

Beste antwoord (via Camstar01 op 11-02-2025 20:09)

• Thijsn94
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 06:50
Ik heb zelf de Remeha Mercuria ACE 6kw en heb ook een puls meter aangesloten op de S0 contacten en werkt ook niet, ik heb contact opgenomen met Remeha en kreeg het volgende andwoord:

Geachte heer ---,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U heeft een verouderde print in uw systeem zitten namelijk de 1.4 en degene die dit ondersteund is minimaal versie 1.5.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet / Best Regards,

---
Technisch Adviseur IOT | Remeha B.V.

Ik heb hierna naar een oplossing gevraagt en kreeg dit als antwoord:

Klopt, het gaat om de software op de print en die is niet aan te passen. Er zal een nieuwe print geplaatst moeten worden door uw installateur en deze kan onder coulance worden vervangen. Als uw installateur daar niet van op de hoogte is kan hij contact met ons opnemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Thijsn94 op 16-01-2025 16:25 . Reden: Nieuwe informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 08:51
Hoi, ik zie ook geen energieverbruik in de remeha app enzo. Wel heb ik een kWH meter aangesloten op de aanvoer van de binnen unit, waardoor ik het verbruik kan zien ( PS. ik heb een Mercuria Ace R32 8kW full electric).
Heb inmiddels ook de bluetooth module maar die info krijg ik niet in mijn Home Assistant omdat het signaal de afstand niet kan overbruggen. Hoe heb jij dat opgelost?

In een ander draadje (Remeha Elga Ace monitoren met OTGW) las ik iets over de GTW-08. Ik heb nog niet de indruk dat die informatie direct bruikbaar is, maar dat er nog veel ontdekt moet worden. Maar heb jij dat wel draaiend en kun je de Mercuria daarmee sturen vanuit HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojongblok
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo , ik heb sinds 1 oktober 2023 een Mercuria 4.5 KW draaien als Hybrid met een Nefit CV ketel. Voor SWW gebruik Ik een e_-boiler. Ook hier geen elektra verbruik vanuit de mercuria, de tellers tellen niet, aantal pompstarts staat bijv op 4 en veranderd niet. Ik heb een homewizard KWH wifi meter geplaatst in de groepenkast die het verbruik van de mercuria monitored. Dus er is wel enig inzicht. Er zit geen bluetooth module in de WP
Vraag: wat het je nodig voor de bluetooth module, wat kost dat printje, kun je dat zelf installeren en wat bied het bluetooth interface.(Via de smart start app de WP uitlezen of zijn er andere toepassingen)
Verder speel Ik wat met de vele instellingen vd WP, lastig om het resultaat te zien, ben benieuwd naar ervaringen en delen van ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:07
Wij hebben op aanraden van ons installatiebedrijf de Mercuria Ace 4,5 gekozen boven de Elga Ace. Het verhaal was dat deze juist geavanceerder zou zijn.

Eind januari wordt deze geleverd, ik ga dit topic nog wat volgen. Van de mercuria is helaas geen apart forum gemaakt I.t.t. De elga ace.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojongblok
Beste camstar01,

Welke energiemeter heb je gebruikt, op de remeha site zie ik een pulse energie meter staat met nummer 784.2667 voor 90 Euro. Het zou fijn zijn om te weten wat wel of niet werkt. Ik zie dat ik deze pulse meter via internet elders voor 39 Euro kan kopen.

Ik ben ook nog op zoek naar de bluetooth print plaat, ik lees elders op tweakers dat Remeha met een onderdelen te kort zat en daardoor de elga zonder bluetooth print plaat shipte. Deze kan middels een formulier worden nabesteld. Of dit ook voor de Mercuria geldt weet ik niet. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Hopelijk kunnen we ervaringen delen met onze Mercuria

alvast bedankt, afz Jojongblok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camstar01
[b]royaljoop in "Remeha Mercuria Ace energieteller werkt niet"

In een ander draadje (Remeha Elga Ace monitoren met OTGW) las ik iets over de GTW-08. Ik heb nog niet de indruk dat die informatie direct bruikbaar is, maar dat er nog veel ontdekt moet worden. Maar heb jij dat wel draaiend en kun je de Mercuria daarmee sturen vanuit HA?
Zoals ik al melde gebruik ik de GTW-08. Deze heb ik in Duitsland gekocht bij https://pumpen-heizung.de/

Deze past direct achter het display in een speciaal daarvoor bestemde plek. De kabel wordt bijgeleverd. Je kan deze op verschillende manieren aansluiten, ik heb ervoor gekozen deze op de display kabel aan te sluiten en de kabel door te lussen (het is een bus). Vervolgens is op de uitgang van de GTW08 een modbus signaal beschikbaar. Deze converteer ik naar ethernet via een modbus-tcp bridge. In home assistant kan je dan alle parameters uitlezen (en sommige ook schrijven). Hier is op de Remeha site een overzicht van alle beschikbare registers te downloaden.
[b]
Welke energiemeter heb je gebruikt, op de remeha site zie ik een pulse energie meter staat met nummer 784.2667 voor 90 Euro. Het zou fijn zijn om te weten wat wel of niet werkt. Ik zie dat ik deze pulse meter via internet elders voor 39 Euro kan kopen.
Ik heb drie verschillende geprobeerd Bij Ali koop je ze al voor rond de 9€.. Ik heb ook nog een Eastron SDM120D en een ORNO OR-WE-521. Belangerijkste is dat je max 1000 imp/kWh kan kiezen (minder kan wel)

Geen enkele puls wordt geregistreerd door de Mercuria. Daarnaast wordt ook geen enkele status geregisteerd zoals ook door joijonblok gemeld is.

Lijkt gewoon of de warmtepomp/software nog niet af is. Bluetooth module wordt niet standaard meer meegeleverd. Deze is ook erg beperkt in vergelijkinmg met de modbus module zover ik begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@jojongblok bij mij is de Bluetooth kosteloos nageleverd en gemonteerd door de installateur. Destijds stond bij mij op de verpakking en in de installatie vermeld dat er geen Bluetooth module inzat (als gevolg van de leveringsproblemen net na de COVID periode). Maar volgens de brochure moest hij er wel inzitten dus gewoon geeist dat deze alsnog erin kwam. Moest er wel twee keer om vragen maar het is dus netjes geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 11:40
Goedemorgen, ik ben ook zeer geïnteresseerd in de ervaringen met de Mercuria Ace. Ben zelf in afwachting van de installatie van een R32 8 kWh.

Als ik de reacties her en der lees (weinig over te vinden trouwens) dan zijn ze niet allemaal even positief. Of voldoet de machine opzich ( de uitleesbaarheid daar gelaten) wel bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Camstar01
Op zich werkt de mercuria ace goed. Door de grotere buitenunit dan die van de elga ace heb je een groter temperatuurbereik, dus positief. Maar de hardware (EHC-08 besturings pcb) en de software van de binnenunit lijkt gewoon nog niet af. Beetje rush to market gevoel. Alle registers van de elga ace zijn ook beschikbaar op de mercuria ace, maar deels worden deze niet gevuld.

Ik heb de Mercuria nog te kort om een definitief oordeel te geven. Op dit moment houdt de warmtepomp ons huis goed warm zonder inzet van de CV ketel, en dat was natuurlijk het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 11:40
Camstar01 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:14:
Op zich werkt de mercuria ace goed. Door de grotere buitenunit dan die van de elga ace heb je een groter temperatuurbereik, dus positief. Maar de hardware (EHC-08 besturings pcb) en de software van de binnenunit lijkt gewoon nog niet af. Beetje rush to market gevoel. Alle registers van de elga ace zijn ook beschikbaar op de mercuria ace, maar deels worden deze niet gevuld.

Ik heb de Mercuria nog te kort om een definitief oordeel te geven. Op dit moment houdt de warmtepomp ons huis goed warm zonder inzet van de CV ketel, en dat was natuurlijk het doel.
Bedankt voor de info! Kan je in deze registers wel handmatig waardes invullen? Of staan deze software-matig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojongblok
Hallo Mercuria bezitters

inmiddels de pulse energie meter geplaatst en aangesloten op de Mercuria. Ik zie geen resultaten op de tellers. ik had dit soort wel verwacht gezien jullie eerdere reacties.
Vraag: heeft iemand van jullie Remeha of je installateur hiervoor gebeld en wat was hun reactie?

de bluetooth module ontvangen van mn installateur en ingebouwd. De remeha smart service tool op mn mobile gezet en wat mee rond gespeeld. Had gehoopt dat het bluetooth bereik wat groter was zodat ik niet steeds naar de vliering maar de slaapkamer daar recht onder kan in tappen op de Mercuria. Houten vloer, zou moeten kunnen toch. De tellers geven ook hier geen waarden en ik zie geen opties om nieuwere software / firmware te kunnen installeren ?
vraag: heeft iemand van jullie ervaring met deze tool.

laatste vraag voor nu: is er ergens een soort ideaal lijstje met de parameters voor de Mercuria of kijken jullie naar de instellingen van de Elga Ace.

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
@jojongblok Wat voor ideaal lijstje verwacht je? Ik denk dat de meeste van ons streven naar minimaal energie verbruik met aanvaardbare kamer temperatuur. Soms geoptimaliseerd naar je PV opbrengsten en wellicht ook de gezette tijden waarop er iemand in de woning is.
Voor mij resulteert dat in een minimale inzet van de WP tussen 10 en 14 uur waarbij de boiler vanaf 11:30 op comfort temperatuur wordt bij verwarmd. Dat zorgt er gelijk voor de eco temperatuur hoog genoeg moet zijn om mee te douchen. Verder natuurlijk maximale flow en een TA van 24 graden met een delta van 0,3. Afhankelijk van de buiten temperatuur draait de WP dan ergens tussen de 400 en 800 Watt en tijdens het eerste uurtje ergens tussen de 650 en 1400 Watt.
Als de verwachte buiten temperatuur lager wordt (dus het aantal graaddagen toeneemt) is er meer inzet nodig en draait tie van 6 tot 21 uur of van 4 tot 22 uur en als het echt koud wordt (bij meer dan 18 graaddagen draait tie 24 uur per dag).
De instelling van de parameters is hier deels door bepaald en verder afhankelijk van je configuratie (radiatoren, vloerverwarming, isolatie, je eigen eisen en wensen, mate van comfort). Daarbij moet ik vermelden dat de Mercuria voor mij een basis verwarming verzorgt door middel van vloerverwarming en dat mij L/L warmtepomp de fijne tuning doet. In de praktijk helpt die dagelijks 1 a 2 kW mee en heb ik WAF vriendelijk woning temperatuur bereikt.

Je kunt ook middels de bluetooth verbinding je WP besturen (aanpassen). Bij mij lukt dat in de praktijk ook niet omdat de afstand te groot is. Ben nog even zoekende naar iets van een signaal omzetter of versterking van het bluetooth signaal van de Mercuria. Zolang dat er niet is maak ik gebruik van de E-twist in combinatie met auomatiseringen in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 14:35
jojongblok schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:07:
Hallo Mercuria bezitters

inmiddels de pulse energie meter geplaatst en aangesloten op de Mercuria. Ik zie geen resultaten op de tellers. ik had dit soort wel verwacht gezien jullie eerdere reacties.
Misschien moet je een 10kOhm pull up weerstand toepassen om het signaal te inverteren?

Dit kreeg ik te horen van homewizard over hun kWh meter:
Om de pulsen uit te lezen van de kWh-meter dient het apparaat waarmee je de pulsen uitleest voorzien te zijn van een zogenaamde pull up weerstand. Mocht het meetapparaat deze niet hebben kan je deze zelf plaatsen door een weerstand (tussen 2kOhm en 10kOhm) te plaatsen tussen de spanningsbron van het meetapparaat (5V-27V DC) en de pulsuitgang van de kWh-meter. Deze zorgt ervoor dat de kWh-meter de pulsen actief kan sturen. Vervolgens sluit je de COM-poort aan de op de ground of 0V van het meetapparaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thijsn94
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 06:50
Ik heb zelf de Remeha Mercuria ACE 6kw en heb ook een puls meter aangesloten op de S0 contacten en werkt ook niet, ik heb contact opgenomen met Remeha en kreeg het volgende andwoord:

Geachte heer ---,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U heeft een verouderde print in uw systeem zitten namelijk de 1.4 en degene die dit ondersteund is minimaal versie 1.5.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet / Best Regards,

---
Technisch Adviseur IOT | Remeha B.V.

Ik heb hierna naar een oplossing gevraagt en kreeg dit als antwoord:

Klopt, het gaat om de software op de print en die is niet aan te passen. Er zal een nieuwe print geplaatst moeten worden door uw installateur en deze kan onder coulance worden vervangen. Als uw installateur daar niet van op de hoogte is kan hij contact met ons opnemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Thijsn94 op 16-01-2025 16:25 . Reden: Nieuwe informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camstar01
Ik heb inmiddels de update van de EHC-08 print binnen met versie 1.5. Helaas werkt ook hier de pulse counter niet. Er wordt nu wel bijgehouden hoeveel energie de warmtepomp zelf levert, maar niet hoeveel energie daarvoor benodigd is. Ik ga nog even verder op onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvl01
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 09:52
@Camstar01 Heb je nog een update? Ik heb hetzelfde euvel. Wellicht heb jij het inmiddels verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camstar01
Nee, helaas! Ik tel de pulsen van de buitenunit met een esp8266 en bereken dan in HomeAssistant de cop. Heel jammer van Remeha!
Pagina: 1