Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Beste allen,

Inmiddels ben ik mij aan het voorbereiden op het aanleggen van de ventilatie.Ik heb het advies en de berekening ontvangen en probeer nu een legplan te maken. Ik heb al veel topics gelezen en ik ook al veel geleerd, maar het is nog steeds een leuke uitdaging.

Situatie
- Huis uit 1961, dus een verbouwing en geen nieuwbouw.
- Huis wordt zoveel mogelijk luchtdicht, goed geïsoleerd .
- Geen ventilatieroosters, dus ventilatie d.
- Vanwege een renovatie huis ben ik op zoek naar 'platte' buizen zodat die makkelijker in het plafond verwerkt kunnen worden.
- WTW komt in de garage.

Tekeningen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Si9nPKfaulRCHVmI49sLx7Zm3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZyPtVZoSVeplmRjlKNbnUHz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOPpjxYn5WKWBEzTDebT4jKQmjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wgHgZsW589JMibIVxAlDNU62.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUXX4NrReU4-DzWuMLLzkErwTTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CuBI5OPb2s81avaLwsrGudDR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjFRqpWWhg0EUA60GfsvwV7Ih2I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWhhP8y9VRYnUPq7MFjK5aHv.jpg?f=user_large

Legplan
Onderstaand mijn legplan zoals ik het nu geschetst heb, de keuze hangt samen met de routes die ik kan nemen in het huis.

De luchtverdeelkasten heb ik nog niet uitgezocht omdat ik nog niet door heb waar ik de intelligentie/sensoren moet plaatsen zodat specifieke ventielen extra verversen/afvoeren en niet alle buizen.

Rood is afvoer
Blauw is toevoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG_4Q4Hajdqx1nHAv8C4-AH9JBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOLjkZxTjO5j1qLYCmr7WgeV.png?f=fotoalbum_large

De vragen die bij mij ontstaan
- Zijn er t-stukken die van een grote diameter naar 2 kleinere diameters gaan? Of zet je voor of na het t-stuk een adapter om naar een kleinere diameter te gaan?
- Hoe moet ik de CO2 meter zien i.r.t. de luchtverdeelkasten? Als ik luchtverdeelkasten plaats dan zou de intelligentie in de luchtverdeelkast moeten komen omdat anders door veel meer buizen extra lucht heen gaat en je 1 specifiek ventiel extra wilt afzuigen? Met andere woorden hoe zorg ik ervoor dat ik specifieke ruimtes extra kan afzuigen?
- Is het logisch om luchtverdeelkasten te nemen of kan ik beter voor een andere oplossing kiezen?
- Ik verwacht dat de Ubbink air excellent een handig merk gaat zijn. Is dit een logisch/ veel gebruikte oplossing?
- Klopt mijn gedachtegang? Als je een buis hebt waar 100 m/3h door heen kan en vervolgens een splitsing naar 3 buizen in 3 verschillende kamers (40/40/40) kan het nog wel zijn dat je voldoende capaciteit hebt omdat de kamers nooit op het zelfde moment het maximale vermogen vragen.

En daarnaast de meer algemene vraag of dit een logisch plan is?

[ Voor 19% gewijzigd door Pieter2 op 05-11-2023 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Paar Tips, tricks & overwegingen:

Je hebt netjes de m2 teruggerekend naar capaciteit, maar bedenk goed dat een kamer wordt gebruikt door een aantal personen. In een slaapkamer slaapt 1 persoon, of 2. Maar het is niet zo dat in kamer A 1,3 persoon slaapt, in kamer B 1,6 en in kamer C 1,1 persoon. Je hebt 1 kamer met 2 personen, en 2 kamers met 1 persoon.
Mijn tip zou zijn om de huidige getallen als 'minimaal' aan te houden en daarna omhoog te rekenen naar 400m3/h, wat je afzuiging ook aankan.

Je bent niet in balans op de verdiepingen, dat betekent dus luchtverplaatsing van boven naar beneden. is dat een bewuste keus?

Wat voor een afzuiging heb je in de keuken? Je gaat nu naar 150+m3/h direct bij de keuken en als je naar de 'turbo' gaat (max van je afzuiger), dan ga je over de 200m3/h in die ene ruimte. Heb je een afzuiging die direct naar buiten blaast, dan is dat wel erg veel in die hoek. Heb je een recirculatie afzuigkap, dan zou dat nog wel kunnen. Maar ben benieuwd wat je hebt/wat je afweging is.

Daarnaast moet je bedenken dat je overdag met je hele gezin beneden bent, en 's-nachts op de middenverdieping. Het is dus niet gek om daar ook 'balans' in te houden.
Dus bijvoorbeeld 150m3/h beneden, 150m3/h midden en dan heb je 100m3/h voor boven. (Ik vind dat je zolder vrij beperkt wordt geventileerd).
Ook kun je door zonering je capaciteit veel beter focussen, maar het betekent ook dat je er rekening mee kunt houden dat als er in een slaapkamer ineens 6 kinderen zitten te ravotten, dat je daar dan prima naar de max. kunt gaan, dus misschien wel 75+m3/h aanvoer (een beetje geluid is dan ook niet erg meer).

Ubbink air excellent is mooi spul, maar ook wel flink aan de prijs, dan ben je zo 10 euro/meter verder, voor een kleine buis, mag je er naar sommige punten ook nog 2 doen. En dan heb je luchtverdeelkasten nodig van honderden euro's, ventieladapters etc. etc.

Ik zelf heb alles met stalen rechthoekige kanalen (Pro-Connect van de ventilatieshop.com) tussen de balken gedaan. En bij een bedrijf die stalen kanalen op maat maken heb ik 2x een verloop laten maken van 160 -> 3x 220x55 kanaal (Rechthoekig op elkaar). Qua kosten zal het uiteindelijk weinig uitmaken, maar alles is grofweg 125mm kanaal tot aan het ventiel. Ook heb ik gekeken naar de verschillende lengtes van de buizen, zodat ze wel allemaal vergelijkbaar zouden worden. Hoe meer je kunt 'voor' regelen, hoe minder je hoeft na te regelen en hoe minder geluid je installatie gaat maken. Een inblaasventiel dat je moet knijpen is een ventiel dat geluid kan gaan maken.

In jouw situatie zou je bijvoorbeeld de buis naar de luchtverdeelkast rechtsboven 1 maat kleiner kunnen maken, zodat de andere luchtverdeelkast automatisch genoeg krijgt. Anders moet je de ventielen in die slaapkamer enorm gaan knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dit iets voor je, om te verkennen?
https://producten.zehnder...zehnder-comfotube-flat-51

Tip: geluidseis >>> minimale flow van de lucht, zeg maar dat het eigenlijk in de ruimte moet vallen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
@TheGhostInc Allereerst dank voor je tips!
TheGhostInc schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:44:
Mijn tip zou zijn om de huidige getallen als 'minimaal' aan te houden en daarna omhoog te rekenen naar 400m3/h, wat je afzuiging ook aankan.
Wat bedoel je met 'wat je afzuiging ook aankan', je bedoelt de Duco WTW systeem zelf?
Je bent niet in balans op de verdiepingen, dat betekent dus luchtverplaatsing van boven naar beneden. is dat een bewuste keus?
Dit is het advies van ventilatieland, dus ik heb het zelf niet bedacht. Is het vreemd dat het niet per verdieping ook in balans is? Ik ga het in ieder geval navragen.
Wat voor een afzuiging heb je in de keuken? Je gaat nu naar 150+m3/h direct bij de keuken en als je naar de 'turbo' gaat (max van je afzuiger), dan ga je over de 200m3/h in die ene ruimte. Heb je een afzuiging die direct naar buiten blaast, dan is dat wel erg veel in die hoek. Heb je een recirculatie afzuigkap, dan zou dat nog wel kunnen. Maar ben benieuwd wat je hebt/wat je afweging is.
We gaan inderdaad een recirculatie kookplaat van Bora nemen. Jij zou de afzuiging wat minder doen in de keuken?
Ook kun je door zonering je capaciteit veel beter focussen,
Je doelt op wtw systemen die overweg kunnen met 2 zones? Die nu geselcteerde Duco is 1 zone helaas.
In jouw situatie zou je bijvoorbeeld de buis naar de luchtverdeelkast rechtsboven 1 maat kleiner kunnen maken, zodat de andere luchtverdeelkast automatisch genoeg krijgt. Anders moet je de ventielen in die slaapkamer enorm gaan knijpen.
Deze snap ik even niet? Je bedoelt de rechter buis boven in waar '58' staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
ollie1965 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:04:
Dit iets voor je, om te verkennen?
https://producten.zehnder...zehnder-comfotube-flat-51

Tip: geluidseis >>> minimale flow van de lucht, zeg maar dat het eigenlijk in de ruimte moet vallen
Dat is ook wel een mooi systeem ja. Begrijp ik het goed dat je deze 51mm buizen gebruikt vanaf de verdeelunit? En dat je naar de verdeelunit wel een bredere buis gebruikt om voldoende m3 in de verdeelunit te gebruiken?

Met minimale flow bedoel je dat elke verdieping in balans moet zijn en er daardoor weinig luchtstroming is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Pieter2 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:28:
[...]

Dat is ook wel een mooi systeem ja. Begrijp ik het goed dat je deze 51mm buizen gebruikt vanaf de verdeelunit? En dat je naar de verdeelunit wel een bredere buis gebruikt om voldoende m3 in de verdeelunit te gebruiken?

Met minimale flow bedoel je dat elke verdieping in balans moet zijn en er daardoor weinig luchtstroming is?
Klopt 51mm naar de endpoints en eventueel groter naar de verdeelboxen als dat nodig is voor de flow.

De tip geluidseis is omdat te veel systeem met een te krappe/kleine pijp worden geïnstalleerd waardoor de snelheid van de lucht (om het vereiste debiet te behalen) heel hoog wordt en je dus geluid hierdoor krijgt, of nog erger tocht er ook nog bij. Dus zorg ervoor dat je flow de ruimte in laag is (m/s) maar het debiet voldoende, en soms betekent het dat je meer kanalen en ventielen per ruimte moet plaatsen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
ollie1965 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:44:
[...]

Klopt 51mm naar de endpoints en eventueel groter naar de verdeelboxen als dat nodig is voor de flow.

De tip geluidseis is omdat te veel systeem met een te krappe/kleine pijp worden geïnstalleerd waardoor de snelheid van de lucht (om het vereiste debiet te behalen) heel hoog wordt en je dus geluid hierdoor krijgt, of nog erger tocht er ook nog bij. Dus zorg ervoor dat je flow de ruimte in laag is (m/s) maar het debiet voldoende, en soms betekent het dat je meer kanalen en ventielen per ruimte moet plaatsen.
Dat klinkt logisch en een goeie tip.

En dan over de verdeelbox; je wilt toch altijd een grotere buis naar de verdeelbox hebben omdat die optelsom aan debiet van alle endpoints achter de verdeelbox moet kunnen verwerken? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Pieter2 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:24:
[...]

Dat klinkt logisch en een goeie tip.

En dan over de verdeelbox; je wilt toch altijd een grotere buis naar de verdeelbox hebben omdat die optelsom aan debiet van alle endpoints achter de verdeelbox moet kunnen verwerken? Of zie ik dat verkeerd?
Klopt, zo groot mogelijk als je kwijt kan/kan aansluiten. Beter "over ventileren" dan onder en met (in) een te hoog CO2 gehalte zitten.
In mijn vorige woning had ik 2x meer verversing dan bouwbesluit op standje 1 van de WTW.
Komende nieuwbouw ga ik weer zoiets bouwen, maar dan nog een stap verder, je moet toch ergens je gekte in uiten :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
ollie1965 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:04:
[...]

Klopt, zo groot mogelijk als je kwijt kan/kan aansluiten. Beter "over ventileren" dan onder en met (in) een te hoog CO2 gehalte zitten.
In mijn vorige woning had ik 2x meer verversing dan bouwbesluit op standje 1 van de WTW.
Komende nieuwbouw ga ik weer zoiets bouwen, maar dan nog een stap verder, je moet toch ergens je gekte in uiten :+
Gaaf project om te doen. Geldt groter/meer naast de diameter ook voor de ventielen? Ik zou bijvoorbeeld een extra ventiel kunnen plaatsen op zolder en in het trappenhuis/hal

Die Zehnder Comfotube ziet er wel interessant uit, alleen niet heel breed verkrijgbaar lijkt het?
De prijs op de website is ook wel fors naar mijn idee. Ik zie het niet verkrijgbaar bij de grote bekende groothandels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWXeJlELqFxOB8NJPVfeaeIh4Wc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QKE7KQztADshqOjyNsrCNtpx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Pieter2 klopt, grotere ventielen zijn beter voor geluid en stroming, 80mm ventiel op een 150 pijp is vragen om problemen.
En ja zoals gezegd een ventiel meer (met bijbehorende toevoer) is beter voor de snelheid en geluid
Het is zeker geen goedkoop systeem maar wel lekker plat en dat is in renovatie iets wat je vaak wilt hebben.
Er zijn meer van dit soort systemen, maar het is even zoeken. In NL is de standaard spirobuizen en instortkanalen. Zoeken op .be en zeker .de sites geeft een grotere kans. En verkrijgbaarheid, in 2008 was het niet verkrijgbaar in winkels/groothandel maar aangezien er een importeur van is in NL viel het gewoon te bestellen (oké werd via Duitsland geleverd🙂)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Ik heb wat zit tekenen en kom nu hier op uit. Van spiro 200mm naar verdeelkasten met ventielen 33 en 53m3. Komt het heel nauwkeurig excact? Het advies geeft voor een paar ventielen 38 aan, maar de air excellent kan maar max 33 m3/h verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pcwgWmPCFnKNLL_sltzJetMKBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sOY5YYwzLKahmC9TEfsQyJjs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pieter2 op 09-11-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 07:56
Interessant, ik lees even mee. Ik heb een even oud huis gekocht en mijn berekening is bij ventilatieland in bestelling.

Ik zit momenteel het meeste in met waar ik alle buizen ga laten. We hebben één inbouwkast op de 1e verdieping die heel centraal in het huis zit, waardoor ik mogelijk van de zolder naar de woonkamer kan komen, maar dan moet ik wel 2x horizontaal door de plafonds tussen de balken (ook in de zoldervloer). Ik begreep dat je zo min mogelijk bochten moet gebruiken. Eigenlijk zou ik ook niet onder balken langs willen omdat de plafonds niet zo hoog zijn dat een verlaagd plafond echt prettig kan. Hoe los jij dit op? Kan je makkelijk koven kwijt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
De WTW staat in de garage en met 200mm spiro buizen komt het binnen in een keukenkastje, boven de keukenkastjes plaats ik 2 verdeelkasten die met flexibele buizen de afvoer en toevoer op de begane grond regelen. Met de ovalen 50mm buizen past het precies tussen de rachels, enkel de rachels moet ik erop aanpassen.

Daarnaast gaat er een 160mm buis via een koof naar het toilet op de 1e verdieping. Vanuit het toilet kan ik direct links en rechts 2 slaapkamers met een kort stukje flexibele buis van ventilatie voorzien. De badkamer en andere slaapkamer kregen ventilatie via het plafond die ik kan bereiken via de schuine opbergruimtes op zolder.
Pagina: 1