Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 27-08 16:45
Beste mede tewakers,

Wellicht kunnen jullie mij wel verder helpen, ik heb momenteel een Panasonic CU-3Z52TBE buitenunit hangen met er aan gekoppeld 2 binnen units. 1x CS-TZ50WKEW (5kW) en 1x CS-TZ20WKEW (2kW)
Nu is mijn brobleem dat ik het beneden waar de 5kW hangt het niet echt warm krijg.

Even wat info vooraf, tijdens de offerte fase is de instalateur bij me langs geweest en heeft de situatie terplekke zelf opgenomen. Van daar uit had hij me een 3,5kW aanbevolen voor beneden en een 2kW voor in de slaapkamer. Nadat ik zelf ook wat huiswerk had gedaan twijfelde ik erg aan het vermogen van 3,5kW, ik heb toen dus ook gevraagd voor 1 model hoger. Dit zou volgens hem niet nodig zijn maar toch stond ik er op(uiteraard tegen meerprijs).
Begin februari is de installatie dus geplaatst met een 4,2kW unit beneden, al snel kwam ik er achter dat deze het beneden niet heel warm kreeg. Er was tot 2x toe een monteur langs gekomen om alles na te kijken, tempraturen te meten een keer R32 bijgevuld.
Dit gaf me weinig verbeteringen, toen brak de lente aan en werd de verwarmstand dus weinig tot niet gebruikt. Koelen deed ie wel prima overigens.

Nu een klein maandje geleden nam de installateur weer contact met me op om (op vraag van mij in februari/maart nog) de 4,2 unit te vervangen voor een 5kW versie. Ik dus helemaal blij en was overtuigd dat mijn “probleem” nu wel opgelost zou zijn.
Maarrrr…… niet echt dus, ja hij krijgt het wel iets warmer maar we zijn nog in het milde weer en boven de 20 graden is hij vandaag nog niet gekomen. Ik heb m op 23 graden ingesteld en hij is vanaf 12:45 begonnen met volle bak blazen en is nog niet rustiger gaan draaien in de tussentijd.

Even wat info over mijn woning: een 2 onder 1 kapper uit 1959. Vrije gevel zijde aan de westkant. Spouw geisoleerd, dubbelglas, dakisolatie.

Wat is jullie advies? Doe ik iets niet goed? Moet ik het misschien maar accepteren en bij stoken met de CV omdat het toch een oud huis is en niet geschikt volledig met de airco te verwarmen?
Mis ik nog andere zaken?

Bij voorbaat dank

Tijdschema hoe lang het duurt voor die temp bereikt:(nu dus nog steeds 20 graden)

tijd binnen temp
12:45 15,0°
12:45 15,0°
13:15 17,5°
13:18 18°
13:42 18°
13:48 18,5°
14:05 19,0°
14:30 19,5°
15:35 19,0°
16:28 19,0°
16:48 19,5°
16:55 20,0°

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Waarom laat je het in hemelsnaam afkoelen tot 15 graden...

Het is geen CV ketel van 25kW...

Warmtepompen houden je huis warm... Je moet niet proberen je huis er significant warmer mee te maken. Daar hebben ze het vermogen niet voor.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, je behandelt de airco als een gasketel/straalkachel.

dat ding moet je aanzetten en aanlaten. als je er niet bent of je gaat naar bed zet je hem een graadje lager maar NIET UITZETTEN. alle warmte die je nu maakt trekt lina recta de steenkoude muren in en dat duurt vele uren tot dagen om warm te krijgen. als je eenmaal de warmte erin hebt zitten is het rustig en zal de unit ook rustiger lopen.

behandel de airco als een sudderplaatje, niet een wokbrander.

stoven, niet wokken.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 05-11-2023 18:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:57

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien wat meer vertellen over het (voormalige) gasverbruik en de grootte van de woning?
Oud dubbelglas helpt niet en een stevige wind op die muur idem.
Als het zo ver afkoelt dan kan de isolatie denk ik beter. zeker met oude houten deuren/kozijnen als je die hebt).
Ik red het net met een 3,5kW airco, bij vorst komt ie tekort omdat hij dan minder warmte kan afgeven.
Echter nu gaat het om 7 graden buiten?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

5 kw is 5 kw of het nou van een gaskachel of een airco komt.

Een airco is geen l/w warmtepomp en moet een ruimte snel op temperatuur krijgen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha lekker simpel, hij moet het gewoon doen :P
Als de woning tot 15 graden afkoelt geldt dat voor de hele massa incl. meubilair.
Een L/W wp heeft dit probleem net zo goed, die mag al het ijzer en met vv de betonnen vloer opwarmen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

digifun schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:55:
5 kw is 5 kw of het nou van een gaskachel of een airco komt.

Een airco is geen l/w warmtepomp en moet een ruimte snel op temperatuur krijgen.
die unit kan rustig 5kW produceren maar als de muren en plavonds door en door 15 graden zijn is dat een druppel op een koude/hete plaat.

enigste andere factor kan zijn dat ie simpelweg geen 5kW produceert omdat er te weinig gas in zit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
5kw verwarmt een woonruimte op een kwartiertje....

Oftewel is het een enorme balzaal met enkele steen en zero isolatie, oftewel scheelt er iets met de configuratie.

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

flippy schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:59:
[...]

die unit kan rustig 5kW produceren maar als de muren en plavonds door en door 15 graden zijn is dat een druppel op een koude/hete plaat.
Dan is het nog een kwestie van een klein half uurtje opwarmen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik sluit me aan bij dat wat @Kenwood960 hierboven schrijft.

Het kan natuurlijk ook nog een combinatie van beide oorzaken zijn.

Meten is weten - om te beginnen:
Wat zou het normale gasverbruik nu zijn?
Wat verbruikt de airco nu?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoe meet je de binnentemp? Is dat wat de airco aangeeft of is dat bijv een thermometer aan de muur? Hoe ervaar je de temperatuur zelf? Ik zou verwachten dat de lucht redelijk snel op temperatuur is maar dat meubilair en vooral muren een flinke tijd nodig hebben. Heb je een foto van de ruimte en plaatsing van de binnenunit? Komt de warme lucht uberhaupt overal?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@roald666 Waar hangt de airco in de wk? Tekening/foto?

Welke instellingen gebruik je precies en zijn de luchtstromen vrij van blokkade?

Wat is de luchttemperatuur die uit de airco komt bij de 23 graden stand?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
antwoorden op enkele vragen, de ruimte is 95 m3 en heeft idd oud dubbelglas. geen hr++
de isolatie in de spouw heb ik in 2016 of 17 laten uitvoeren, de spouw is echter 60mm breed dus meer isolatie kan er niet in.
de thermometer hangt aan de muur. .
de AC hangt aan de muur, helemaal in de hoek tegen de buitengevel. de bank staat tegen deze zelfde muur aan. we zitten dus niet in de luchtstroom.

opwarmen gaat wel redelijk snel, van 15 graden naar 18,5 doet ie rap, daarna gaat het traag. de kou in de muren, vloer, meubulair klinkt wel aannemelijk.

om de AC aan te laten staan de hele dag en nacht als er niemand thuis is (16 uur op een werkdag) lijkt me wat overdreven, ik kan het proberen maar volgens mij gaat dat echt veel energie kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roald666 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:59:
om de AC aan te laten staan de hele dag en nacht als er niemand thuis is (16 uur op een werkdag) lijkt me wat overdreven, ik kan het proberen maar volgens mij gaat dat echt veel energie kosten
die denkwijze is dus net verkeerd.

en ja, het kost kWh's maar die kWh's zijn stukken goedkoper dan gas. en een warmtepomp werkt op zijn best als die alleen de warmte hoeft aan te vullen die je verliest. steeds vol gas inhalen kost meer dan gewoon doorsukkelen op de cruisecontrol.

je kan met 2kWh in een airco evenveel warmte maken als 1 kuub gas dus je bent hoe dan ook goedkoper uit.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 05-11-2023 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Als het nu al afkoelt in huis naar 15 graden, dan gaat dat straks als het echt koud is richting de 10 graden. Dan heeft de airco het nog moeilijker om het weer warm te maken. Niet alleen vanwege het grote temperatuur verschil dat hij moet opwarmen, maar ook door de lagere COP en doordat hij op volle bak moet draaien en dus vaker een defrost cycle gaat doen.

Laat je hem daarentegen 24/7 draaien evt met een verlaging van een paar graden als je niet thuis bent, dan blijft je massa op temperatuur, hoeft de AC minder hard te werken, minder defrosts, sneller op temperatuur en meer comfort.

Hier een interessant filmpje over verwarmen met een warmtepomp en waarom een groot temperatuur verschil niet altijd handig is, ook niet voor je verbruik.

https://www.youtube.com/watch?v=kGs_biFA87Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat er om dat je kleine temperatuur variatie krijgt, van 15 naar 21 is gewoon te veel.
Op 18 graden houden kost stroom maar op een gegeven moment is de hele massa 18 graden.
Verder denk ik dat je vooral veel via het glas verliest, ongeacht of dat nog origineel is of 20 jaar oud.
Glas in houten kozijnen vervangen kost een stuk minder dan kunststof kozijnen plaatsen.
De airco toko heeft alleen naar het vloeroppervlak gekeken, met een tabel kiest hij dan hoeveel kW de airco moet zijn zonder naar de isolatie enz. te kijken.

Als je in de winter op 400m3 gas per maand zat dan zou ik met isolatie aan de slag gaan.
De woning heeft nu eenmaal 3 buitenmuren, een geschakelde garage helpt niet dus dan zijn het er 4 waar je warmte verliest.
Wel jammer dat het zo is gegaan, in de airco topics staan genoeg tips hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:36:
Het gaat er om dat je kleine temperatuur variatie krijgt, van 15 naar 21 is gewoon te veel.
Op 18 graden houden kost stroom maar op een gegeven moment is de hele massa 18 graden.
Verder denk ik dat je vooral veel via het glas verliest, ongeacht of dat nog origineel is of 20 jaar oud.
Glas in houten kozijnen vervangen kost een stuk minder dan kunststof kozijnen plaatsen.
De airco toko heeft alleen naar het vloeroppervlak gekeken, met een tabel kiest hij dan hoeveel kW de airco moet zijn zonder naar de isolatie enz. te kijken.

Als je in de winter op 400m3 gas per maand zat dan zou ik met isolatie aan de slag gaan.
De woning heeft nu eenmaal 3 buitenmuren, een geschakelde garage helpt niet dus dan zijn het er 4 waar je warmte verliest.
Wel jammer dat het zo is gegaan, in de airco topics staan genoeg tips hier over.
zeker.

maar dan nog, ook al doet men weinig aan aanvullende maatregelen: 800kWh aan stroom is nog altijd een hele klap minder dan 400 kuub gas. daar kan je die panasonic letterlijk de hele maand voor vol gas laten stampen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-11-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

flippy schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:42:
[...]

zeker.

maar dan nog, ook al doet men weinig aan aanvullende maatregelen: 800kWh aan stroom is nog altijd een hele klap minder dan 400 kuub gas. daar kan je die panasonic letterlijk de hele maand voor vol gas laten stampen.
Geen idee, gas voor mij iets van 2016 :)
Kijk ik naar het prijsplafond dan is het €1,45 vs 2x €0,40 zonder zonnepanelen mee te rekenen.
Dankzij mijn zonnepanelen krijg ik al jaren geld toe, maar goed die waren niet gratis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Fritso schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:29:
Als het nu al afkoelt in huis naar 15 graden, dan gaat dat straks als het echt koud is richting de 10 graden. Dan heeft de airco het nog moeilijker om het weer warm te maken. Niet alleen vanwege het grote temperatuur verschil dat hij moet opwarmen, maar ook door de lagere COP en doordat hij op volle bak moet draaien en dus vaker een defrost cycle gaat doen.

Laat je hem daarentegen 24/7 draaien evt met een verlaging van een paar graden als je niet thuis bent, dan blijft je massa op temperatuur, hoeft de AC minder hard te werken, minder defrosts, sneller op temperatuur en meer comfort.

Hier een interessant filmpje over verwarmen met een warmtepomp en waarom een groot temperatuur verschil niet altijd handig is, ook niet voor je verbruik.

https://www.youtube.com/watch?v=kGs_biFA87Q
ik laat de CV altijd op minimaal 15 graden staan. dit deed ik ook al toen ik nog geen airco had. een half uur voordat ik naar bed ga zette ik deze terug van 20/21 naar 15. nu laat ik m 24/7 op 15 staan, puur om niet te koud te laten worden en condens tegen te gaan. de AC zette ik helemaal uit. ik ga deze week testen door de AC aan te laten staan. vanacht heeft hij al doorgedraait (AC stand op 20 graden de hele nacht, het was toen ik net keek 17,5gradenen 1,9kWh verbruikt van 00:00 tot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is dus net geen 300W elektrisch... gemiddeld. Het absolute minimum van sommige single splits.

Bij 300W elektrisch maakt hij echt geen 5kW thermisch... Denk eerder aan 1,2-1,5kW thermisch

Denk je dat hij de hele tijd volle bak heeft gestaan ? (Dat is dus niet zo!)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Speedy-Andre schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:36:

ik heb van 28-12-2020 t/m 2-3-2021 407 m3 gas verbruikt. dat komt neer op ongeveer 200 m3 per maand in de wintermaanden, normaal verbruik met goed comfort.
tussen 10-12-22 en 3-2-23 heb ik 215 m3 gas verbruikt, nu zijn niet alle winters het zelfde en dit was in de winder zonder AC, maar ik was al wel op aan het letten met het gasverbruik.(5-2-23 is de AC gehangen)

ik heb wel veeeeel glas in mijn woonkamer, 1 raam van 2,6x1,8 mtr 2 ramen van 1,8x1,8mtr een raam van 0,8x0,8mtr en een deur naar de achtertuin

als ik jullie zo goed begrijp lijkt er dus niets mis met de AC en ligt het nu echt aan mijn huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Ronald schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:01:
Dat is dus net geen 300W elektrisch... gemiddeld. Het absolute minimum van sommige single splits.

Bij 300W elektrisch maakt hij echt geen 5kW thermisch... Denk eerder aan 1,2-1,5kW thermisch

Denk je dat hij de hele tijd volle bak heeft gestaan ? (Dat is dus niet zo!)
nee vanacht niet, maar gisteren avond wel. toen heeft hij tussen 12:45 en 20:00 6,5kW verbruikt en is die niet langzaam gaan blazen.
ik heb trouwens een multi-split, geen idee of dat verschil maakt

[ Voor 5% gewijzigd door roald666 op 06-11-2023 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
roald666 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:59:.

Een warmtepomp werkt het efficiëntste als die rustig draait. En om rustig te draaien moet het temperatuurverschil laag zijn.

Met deze buitentemperaturen zet ik hem gewoon uit, maar in dit huis wordt het niet onder de 16 graden snachts in de winter.... Vannacht was het niet kouder dan 18,7 graden bijvoorbeeld. Overdag staat die op 21, een delta van 2,3 graad dus. Goede isolatie is belangrijk, ongeacht de verwarming.

Als het echt koud wordt gaat de airco op minimale nachtverlaging of blijft gewoon aan. Het verschil tussen aan laten en uit en aan is minimaal en voor veel mensen in het airco-topic zelfs gelijk of goedkoper, juist omdat de unit veel zuiniger is bij gelijke temperatuur.

Maar dat test je niet in 1 dagje... Want de massa moet ook opwarmen voor je er profijt van hebt. En jij slechte isolatie is de kans groot dat je eerder naar continu-verwarming moet.

Maar het mantra is en blijft: eerst isoleren, dan isoleren, als je dat echt hebt gedaan, isoleren! En dan pas dingen als zonnepanelen/gasloos etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
roald666 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:03:
[...]

ik heb van 28-12-2020 t/m 2-3-2021 407 m3 gas verbruikt. dat komt neer op ongeveer 200 m3 per maand in de wintermaanden, normaal verbruik met goed comfort.
1000 graaddagen (de bilt, bij gemiddeld 18 graden binnen)
geeft 0,4m³ / graaddag.
tussen 10-12-22 en 3-2-23 heb ik 215 m3 gas verbruikt, nu zijn niet alle winters het zelfde en dit was in de winder zonder AC, maar ik was al wel op aan het letten met het gasverbruik.(5-2-23 is de AC gehangen)
760 graaddagen
geeft 0,3m³ / graaddag
ik heb wel veeeeel glas in mijn woonkamer, 1 raam van 2,6x1,8 mtr 2 ramen van 1,8x1,8mtr een raam van 0,8x0,8mtr en een deur naar de achtertuin

als ik jullie zo goed begrijp lijkt er dus niets mis met de AC en ligt het nu echt aan mijn huis?
Zoals je je woning verwarmd is de maximale vraag om dat te doen bij -10 dus 8,5 tot 11,5m³
Of in kWh rond de 70kWh en 92kWh thermisch

Op een dag als vandaag zou je pak hem beet 10 graaddagen hebben, dus 3-4m³ gas, of 24-32kWh thermisch.
Dat moet de airco kunnen met 5-8kWh electra. (Grote marge vanwege ruime onzekerheid in vraag op basis van graaddagen en marges in COP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 20:16

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Er zijn meer factoren die meespelen.
Aantal m3 is inderdaad niet heel veel. Maar een ruimte verwarmen met een binnenuit airco die meestal hoog worden geplaatst is niet te vergelijken met je gas ketel.

In sommige ruimtes is het beter 2x een kleinere unit in de uiterste hoeken van de ruimte te plaatsen.

Daarbij is airco ook een bijverwarming.
Je kan wel als hoofdverwarming gebruiken echter moet de isolatie waarde ook goed zijn.

Concreet:
Dubbel glas (niet HR) verliest zijn waarde voor een groot deel na 20-25 jaar. Dus als het bijvoorbeeld ouder is dan 30 zou ik dat zeker vervangen.

Kijk ook naar kieren bij deuren.
Heb je een open trap of kan elders de warmte weg?

Heb je een vierkante woonkamer of een L of andere vorm?
Wat zijn de exacte afmetingen?

Waar hangt je airco?
Een verwarmende functie is beter met een vloer unit (warmte gaat omhoog)

Wat als je de kachel laat bij stoken tot 18 en dan de rest de airco voor een tijdje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
roald666 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:10:
[...]

nee vanacht niet, maar gisteren avond wel. toen heeft hij tussen 12:45 en 20:00 6,5kW verbruikt en is die niet langzaam gaan blazen.
ik heb trouwens een multi-split, geen idee of dat verschil maakt
Ik kan geheel geen specs vinden van de machine die je hebt... alles tussen 300W en 1kW elektrisch zou realistisch zijn.

@ApC_IcE Even beetje genuanceerd. Het is op moment niet erg koud... De airco zou riant genoeg warmte binnen moeten kunnen brengen. De wamtevraag bij -10 is immers maar 4kW op basis van gasverbruik.

Het kan goed dat bij kieren en oud glas de verdeling over de ruimte minder fijn is... Maar we zien te grote verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Laatst online: 20:16

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

@Ronald

Daarom ook mijn andere vragen ter verduidelijking van de situatie. 90m3 ruimte met een 5kw ben ik wel benieuwd naar

Instellingen van de airco eens 24 uur op 26 oid zetten en ben benieuwd naar het resultaat.

[ Voor 26% gewijzigd door ApC_IcE op 06-11-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Aangezien je een 5,2 kWh unit buiten hebt staan en een 5,2 binnen + een 2,5 binnen: heb je beide units tegelijkertijd aanstaan of alleen die grote? Want in je verhaal heb ik alleen gezien dat ze de unit van 3.5 kWh is vervangen met een groter model, maar er is verder niets met de buitenunit gedaan?

Want als beide tegelijkertijd aanstaan, zal je bij gelijke vraag, vermogen tekort komen voor die grote unit. Als je alleen die grote aan hebt staan; zie hierboven (waarschijnlijk)

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 06-11-2023 08:05 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
roald666 schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:59:
antwoorden op enkele vragen, de ruimte is 95 m3 en heeft idd oud dubbelglas. geen hr++
de isolatie in de spouw heb ik in 2016 of 17 laten uitvoeren, de spouw is echter 60mm breed dus meer isolatie kan er niet in.
de thermometer hangt aan de muur. .
de AC hangt aan de muur, helemaal in de hoek tegen de buitengevel. de bank staat tegen deze zelfde muur aan. we zitten dus niet in de luchtstroom.

opwarmen gaat wel redelijk snel, van 15 graden naar 18,5 doet ie rap, daarna gaat het traag. de kou in de muren, vloer, meubulair klinkt wel aannemelijk.

Even inhaken om het vetgedrukte.
Is de ruimte die je verwarmt rechthoekig en hangt de unit dan aan de kleine zijde van deze rechthoek?
Hoeveel CM ruimte zit er tussen de bovenkant van de binnenunit en het plafond. (graag opmeten want 10 of 15 cm scheelt al een hoop)
Hoe positioneer je de lamellen en welke snelheid laat je de unit blazen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Notna schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:04:
Aangezien je een 5,2 kWh unit buiten hebt staan en een 5,2 binnen + een 2,5 binnen: heb je beide units tegelijkertijd aanstaan of alleen die grote? Want in je verhaal heb ik alleen gezien dat ze de unit van 3.5 kWh is vervangen met een groter model, maar er is verder niets met de buitenunit gedaan?

Want als beide tegelijkertijd aanstaan, zal je bij gelijke vraag, vermogen tekort komen voor die grote unit. Als je alleen die grote aan hebt staan; zie hierboven (waarschijnlijk)
nee, ik heb een 5,2 kWh buiten unit en een 5.0 kWh binnen + een 2kWh binnen, ik gebruikt ze zelde tot nooit beide tegelijk. dus dat zou wel goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
The-Source schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:40:
[...]

Even inhaken om het vetgedrukte.
Is de ruimte die je verwarmt rechthoekig en hangt de unit dan aan de kleine zijde van deze rechthoek?
Hoeveel CM ruimte zit er tussen de bovenkant van de binnenunit en het plafond. (graag opmeten want 10 of 15 cm scheelt al een hoop)
Hoe positioneer je de lamellen en welke snelheid laat je de unit blazen.
nee de ruimte is L vormig
geel is de AC blauw zijn ramen en buitendeur, groen is een binnendeur
de hoogte tussen plafond en bovenkant unit schat ik een 100mm maar dat zou ik moeten meten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfEZRnX2bieWKEZgw2ahbkLFgYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUt8YW5AcmgXAGTGUBKEW1TJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door roald666 op 06-11-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:35
Toch even reageren om mijn positieve ervaring met het verwarmen met de airco te vertellen. Wat gelijk is aan OP is de grootte van de kamer. Ik heb een tussenwoning die stukken beter geïsoleerd is. Het gasverbruik is in de koudste wintermaand een 100m3.
Ik heb een vloermodel Daikin laten installeren. De installateur wilde daar eigenlijk niet aan. Veel te duur etc. 2,5 kW vermogen was genoeg. Het is het vloermodel van 3,5 kW geworden. Staat bijna in de hoek van een rechthoekige kamer. Binnen een uur begon mijn echtgenoot te miepen. Het was veel te warm. Dan krijg je door dat je 2 graden lager moet zetten. Om 19 graden te bereiken moet hij op 17 staan. Daar staat hij nu enkele weken op zonder nachtverlaging. Zeer prettige warmte en comfortabel. Het dagverbruik is afgelopen week altijd onder de 5kWh geweest.
OP heeft in dit topic zeer goed advies gekregen. Nuttig topic ook voor anderen die dit gaan lezen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15 graden? Euh.... 2-ondet-1 kap uit 1937.... Zet de thermostaat in de avond op 17,5 en dan hoeft de verwarming nu de hele nacht nog niet aan.

Je lekt blijkbaar nog erg veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
roald666 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:01:
[...]

de hoogte tussen plafond en bovenkant unit schat ik een 100mm maar dat zou ik moeten meten

[Afbeelding]
De hoogte of in ieder geval het verschil in hoogte tussen plafond en unit kan de temperatuur sensor van je binnenunit beïnvloeden. Daar heb je in koelstand weinig tot geen last van want koude lucht zakt. Maar bij verwarming juist wel.
En circulatie van de warmte is een andere uitdaging.
Dus het kan goed zijn dat je de setpoint van je AC een stuk hoger moet zetten om je gewenste kamer temperatuur te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
Ik denk dat je huis zo lek is als een mandje.
Laat me raden; vooral met veel wind is het zeker niet warm te krijgen?
Dat de woning naar 15 graden afkoelt met deze buitentemperaturen wijst op zeer slechte isolatie en/of luchtdichtheid. Ik zou er eens iemand met verstand naar laten kijken, wellicht een blowerdoor test doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ASW1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:13:
Ik denk dat je huis zo lek is als een mandje.
Laat me raden; vooral met veel wind is het zeker niet warm te krijgen?
Dat de woning naar 15 graden afkoelt met deze buitentemperaturen wijst op zeer slechte isolatie en/of luchtdichtheid. Ik zou er eens iemand met verstand naar laten kijken, wellicht een blowerdoor test doen.
Onzin. Op basis van gasverbruik in de genoemde periodes is het huis heel gemiddeld… 900-1200m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
roald666 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een heel moeilijke opstelling. Lucht gaat niet zomaar de hoek om… waar hangt de thermostaat waarvan je eerder een lijst hebt gepost in deze tekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Dat gasverbruik is idd niet overdreven veel, maar je liet het toen op werkdagen afkoelen en wellicht draaide de cvketel af en toe overdag om het op 15 te houden.
Veel oud glas is de grootste klap, glas in houten kozijnen vervangen kost de wereld niet maar met zo'n groot formaat zal vervoer en mankracht of hijs materiaal wel meer dan gemiddeld zijn.

Ik zou denk ik met de 'koude' kant (noord, oost) beginnen en als het te betalen is alles in een keer laten doen.
De airco strak in de hoek en 10cm onder het plafond is leuk voor het aanzicht maar slecht voor de spreiding.
Wel logisch dat hij in het zit gedeelte hangt maar langs dat grote raam blazen is geen goed idee.
Een kwart slag draaien (naast het raam als dat past) en iets lager hangen zou al beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
[...]

Heb jij evt de mogelijkheid om zelf je glas te vervangen voor HR++? Als je een beetje handig bent gaat dat je enorm veel geld schelen en levert veel extra comfort op. Met die 12m2 glas verdeeld over 4 ramen gok ik dat je voor minder dan 1500,- klaar bent als je het zelf doet en dat is redelijk ruim gerekend. Wel zul je 1 of 2 extra man nodig hebben die je helpt de oude ramen er uit te tillen en nieuwe er in te zetten. Dit alles mits je kozijnen nog in orde zijn uiteraard.

Ik heb het ook zelf gedaan dit jaar en ben absoluut niet de handigste, maar het was prima te doen. Wij hebben ongeveer hetzelfde glas oppervlak beneden, maar dan verdeeld over 20 ramen en ik was ongeveer 2000,- kwijt incl alle benodigdheden en extra gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:39

The End

!Beginning

Er wordt heel veel gesproken over zaken die er niet echt toe doen op het moment. Zeker met deze temperaturen zou je met zo'n airco elk huis warm moeten krijgen.

Hoe heb je de airco ingesteld? Staat hij specifiek op verwarmen? Welke temperatuur? Komt er warme lucht uit de airco (heb je een thermometer om dat te meten?)?

Wij hebben een kamer in een U vorm en een airco unit (~7Kw) hangen voor 80 m2. De kamer wordt binnen 10 min warm geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:07
Bij mij is het een beetje vergelijkbaar, ongeveer dezelfde afmetingen jaren 90 woning met veel oud dubbel glas.
Een 4.2 Daikin had het ook best lastig om het lekker te krijgen en te houden met ad-hoc verwarmen als het richting de 10 graden gaat. Nu met een kleine nachtverlaging gaat het een stuk beter.

Wat wel enorm gescheeld heeft is bij het meeste glas lekkere dikke overgordijnen, zowel in verbruik als comfort een grote verbetering.

Een beetje een inkoppertje en wellicht heb je dit al gedaan.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@Ronald en @flippy hebben in de eerste 2 posts van deze thread het antwoord al gegeven.

Ik hou mijn L-vormige woonkamer van +100m³ makkelijk op 21 graden met een 3.5kW unit. In een vrijstaande woning uit begin jaren '80, oud dubbel glas, en open raamroosters (!) op de windkant. Maar met een nachtverlaging van 6 graden zou dat inderdaad niet heel comfortabel aanvoelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
The-Source schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:10:
[...]

De hoogte of in ieder geval het verschil in hoogte tussen plafond en unit kan de temperatuur sensor van je binnenunit beïnvloeden. Daar heb je in koelstand weinig tot geen last van want koude lucht zakt. Maar bij verwarming juist wel.
En circulatie van de warmte is een andere uitdaging.
Dus het kan goed zijn dat je de setpoint van je AC een stuk hoger moet zetten om je gewenste kamer temperatuur te halen.
klopt, ik zet de AC op 23 graden. nu door de nacht heen heb ik m terug naar 20 graden gezet. toen in vanochtend beneden kwam eas het op de thermostaat van de cv 17,5 graden. daar zit dus een verschil van 2,5 graden in
Ronald schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:29:
[...]

Dit is een heel moeilijke opstelling. Lucht gaat niet zomaar de hoek om… waar hangt de thermostaat waarvan je eerder een lijst hebt gepost in deze tekening?
de thermostaat hangt aan een klein stukje muur in het midden van de kamer (de muur waar de AC aan hangt op het einde gaat er een haakse hoek nog 80cm naar het midden de woonkamer in, draagmuur. op het einde van dat stukje hangt ie. deze muur heb ik niet getekend)
Speedy-Andre schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:44:
[...]

Dat gasverbruik is idd niet overdreven veel, maar je liet het toen op werkdagen afkoelen en wellicht draaide de cvketel af en toe overdag om het op 15 te houden.
Veel oud glas is de grootste klap, glas in houten kozijnen vervangen kost de wereld niet maar met zo'n groot formaat zal vervoer en mankracht of hijs materiaal wel meer dan gemiddeld zijn.

Ik zou denk ik met de 'koude' kant (noord, oost) beginnen en als het te betalen is alles in een keer laten doen.
De airco strak in de hoek en 10cm onder het plafond is leuk voor het aanzicht maar slecht voor de spreiding.
Wel logisch dat hij in het zit gedeelte hangt maar langs dat grote raam blazen is geen goed idee.
Een kwart slag draaien (naast het raam als dat past) en iets lager hangen zou al beter werken.
ja in de winter hoor ik de ketel snachts weleens aan slaan om de woning op 15 graden te houden ja. dat zal die overdag ook met gegelmaat doen denk ik.
mocht ik het glas aan de voorzijde vervangen dan wil ik meteen een erker aanbouwen. dit staat op het plat voor over een jaar of 3 a 4 (erker en vloerisolatie/ LT vloerverwarming)
The End schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:17:
Er wordt heel veel gesproken over zaken die er niet echt toe doen op het moment. Zeker met deze temperaturen zou je met zo'n airco elk huis warm moeten krijgen.

Hoe heb je de airco ingesteld? Staat hij specifiek op verwarmen? Welke temperatuur? Komt er warme lucht uit de airco (heb je een thermometer om dat te meten?)?

Wij hebben een kamer in een U vorm en een airco unit (~7Kw) hangen voor 80 m2. De kamer wordt binnen 10 min warm geblazen.
AC staat op verwarmen ja, blaasstand op auto en de richting in de hoogstand, anders hebben we last van de luchtverplaatsing. 23 graden.
marcovandam schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:39:
Bij mij is het een beetje vergelijkbaar, ongeveer dezelfde afmetingen jaren 90 woning met veel oud dubbel glas.
Een 4.2 Daikin had het ook best lastig om het lekker te krijgen en te houden met ad-hoc verwarmen als het richting de 10 graden gaat. Nu met een kleine nachtverlaging gaat het een stuk beter.

Wat wel enorm gescheeld heeft is bij het meeste glas lekkere dikke overgordijnen, zowel in verbruik als comfort een grote verbetering.

Een beetje een inkoppertje en wellicht heb je dit al gedaan.
laat jij deze in de wintermaanden 24/7 aan staan? wat is je verbruik per dag? ik zit nu vandaag van 00:00 tot 12:30 aan de 3,8kWh op ACstand 20 graden, daadwerkelijke tempratuur 17,5 / 18 graden
Slonzo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:09:
@Ronald en @flippy hebben in de eerste 2 posts van deze thread het antwoord al gegeven.

Ik hou mijn L-vormige woonkamer van +100m³ makkelijk op 21 graden met een 3.5kW unit. In een vrijstaande woning uit begin jaren '80, oud dubbel glas, en open raamroosters (!) op de windkant. Maar met een nachtverlaging van 6 graden zou dat inderdaad niet heel comfortabel aanvoelen 8)7
vloerverwarming? spouw nageisoleerd of direct tijdens de bouw al geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

roald666 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:52:
vloerverwarming? spouw nageisoleerd of direct tijdens de bouw al geisoleerd?
Geen VVW, en nog steeds de originele 4cm XPS in de muren dus geen noemenswaardige isolatie :P
24/7 verwarmen (geen nachtverlaging) op ~20 a 21 graden heeft me in oktober ~50kWh gekost.

[ Voor 13% gewijzigd door Slonzo op 06-11-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@roald666

1) je hebt de airco dus ingesteld om alleen de boven laag in de kamer te verwarmen. Die bovenlaag haalt vast het setpoint airco (23) en slaat af.
2) je probeert met de airco in een verdomhoekje een ruimte om een hoek heen te verwarmen.

Laat de airco naar beneden blazen en accepteer even de lucht beweging tot je daadwerkelijk de ruimte op temperatuur hebt. Zodra dat bereikt is zal de unit bij deze buiten temperatuur op lage stand moeten kunnen draaien.

Om de hoek zal het altijd koeler blijven… daar blaast de airco niet.

Als ik airco installateur was had ik de klus niet aangenomen met 1 binnen unit in deze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 19:12

paQ

@roald666 Sensibo niets voor je?
Hang je die op een plek in de kamer waar je daadwerkelijk zit. Dan meet je in elk geval op de juist locatie.
Ik denk idd zoals @Ronald aan geeft dat de warmte vooral in de eerste 2 meter van de binnenunit tegen het plafond plakt. De binnenunit weet dan niet beter dan dat het lekker warm is, en schakelt terug.

[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 06-11-2023 14:21 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Die 2.5c afwijking tussen Setpoint AC en Thermostaat is los van hoogte verschil waarschijnlijk ook nog door verschil van sensor. Wat Ronald boven mij ook al zegt, die lamellen naar beneden tov de AC naar links de kamer in laten blazen. Blaassnelheid wel op Auto houden.
Zo zal er veel meer vermenging komen en zal je het na dat de temperatuur bereikt is het ook aangenamer aanvoelen want de ruimte in z'n geheel is beter verwarmt.

PS als je AC via een app kan bedienen dan zou je deze dus al een uur van de voren (voordat je naar huis gaat) aan kunnen zetten zodat deze al klaar is met hard blazen wanneer je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Ronald schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:15:
@roald666

Als ik airco installateur was had ik de klus niet aangenomen met 1 binnen unit in deze ruimte.
de instalateur kwam zelf met 1 binnenunit, als ie 2 had geadviseerd hadden er ook 2 gehangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
@roald666 Sensibo niets voor je?
Hang je die op een plek in de kamer waar je daadwerkelijk zit. Dan meet je in elk geval op de juist locatie.
Ik denk idd zoals @Ronald aan geeft dat de warmte vooral in de eerste 2 meter van de binnenunit tegen het plafond plakt. De binnenunit weet dan niet beter dan dat het lekker warm is, en schakelt terug.
die ken ik niet nee, maar als ik het zo lees lijkt het een beetje het zelfde als de panasonic comfort cloud app.
een externe termostaat zou denk ik beter zijn.
net ff gemeten en de AC unit zit op 70mm van het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

roald666 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:59:
[...]

die ken ik niet nee, maar als ik het zo lees lijkt het een beetje het zelfde als de panasonic comfort cloud app.
een externe termostaat zou denk ik beter zijn.
net ff gemeten en de AC unit zit op 70mm van het plafond.
Wat ik er uit begrijp is dat de Sensibo Air ook de temp meet en adh daarvan de AC bediend.
Als dat zo is, zou het een remote controller met thermometer erin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
nu het volgende,
ik ben dus aan het expirimenteren geslagen. zondag heeft dat ding de hele dag aan gestaan. savonds toen ik naar bed ging heb ik m aan laten staan maar terug naar 20 graden AC instelling gezet.
de volgende ochtend(gisteren ochtend dus) was het daadwerkelijk 17,5 graden toen ik beneden kwam. AC aan laten staan op de zelfde stand en toen ik thuis kwam was het nog steeds 17,5 graden. een liniair verschil van 2,5 graden dus, niets mis mee lijkt me.
gisteren avond dus AC unit wat hoger gezet naar 23 graden om het 20,5 daadwerkelijk te krijgen. het is daadwerkelijk 20 graden geworden. en heb de unit terug gezet naar 22,5 graden om hem over de nacht op 20 graden te houden. echter toen ik zojuist beneden kwam zag ik dat de daadwerkelijke tempratuur terug is gezakt naar wederom 17,5 graden
zeer vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

nwagenaar

God, root. What's the differen

Niet vreemd, de meeste airco’s hebben een interne temperatuur sensor en die is bepalend voor het uitschakelen van de airco bij een bepaalde temperatuur. Mogelijk dat je dit kunt uitschakelen (heb ik in mijn MHI wel gedaan).

Aanvullend is het de vraag waar je thermostaat zit, als die om het hoekje zit en bij de deur die regelmatig wordt gebruikt dan verwacht ik dat de temperatuur daar lager zal zijn dan tegenover of onder de airco bijvoorbeeld.

Zoals enkele al hebben aangegeven is de airco een warmtepomp, dus voor het beste effect is het verstandig om de airco 24/7 aan te houden. Houd er ook rekening mee dat het een tijd kan duren alvorens de vloeren en muren voldoende “opgewarmd” zijn zodat de warmtepomp inzet het verwachte comfort geeft. Hoe slechter de isolatie, hoe langer dat het gaat duren.

Belangrijk is ook dat je bij verwarmen de lamellen naar beneden of in een hoek van hoogstens 45 graden zet en de andere lamellen optimaal zijn ingesteld (in jouw geval denk ik dat ze | \ moeten zijn). Zelf maak ik geen gebruik van de auto-fan snelheid, mij is geadviseerd om dit op standje 1 te zetten in de nacht en wanneer je niet thuis bent (uiteraard wel met de deuren gesloten) en een paar standjes hoger te zetten bij een hogere temperatuur en als dit echt nodig is.

Onze airco in de woonkamer verwarmt een grotere ruimte dan jou (jaren 80, hoekwoning) is een 3.5kw en staat op 18 graden ingesteld. Ook wij hebben dubbel glas, spouw vorig jaar nageisoleerd en we hebben de vloer via de kruipruimte geïsoleerd (we hebben een houten vloer). Halverwege oktober is de verwarming via airco 24/7 actief. Het is bij ons in de ruimte ook daadwerkelijk minimaal 18 graden en in de avond uren en in het weekend staat ie op 20/21.

Overigens hanteerde ik vorig jaar ook de airco zoals een CV, hetzelfde als euvel als jou. Sinds dat ik hem gebruik als wamtepomp en hem 24/7 aan hield kregen wij de verwachte comfort en warmte na om en nabij een week. Bijkomend voordeel was ook dat we hiermee het verbruik van de airco met 40% afnam terwijl het kouder was dan de maanden daarvoor.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
beste, al veel goed advies hier gelezen, mijn dank hiervoor is reuze!!!

nu is mij ook een raar patroon opgevallen, nl;
Ik ben aan het experimenteren geslagen en als de AC op verwarmen staat wil deze van 15 of 17 naar 19 graden nog redelijk snel opwarmen, echter daar boven toch nog heel langzaam tot na een uurtje of 4 / 5 (met de huidige buiten tempraturen) naar de 20 graden is gekropen.
Ik heb de zondag de AC de hele dag aan gehad op 23 graden en na een uurtje of 5 a 6 draaien was het 20,5 graden in huis. savonds toen ik naar bed ging heb ik de unit naar de 20 graden gezet. Maandag ochtend was het beneden 17,5 graden en toen ik om 16:15 thuis kwam van het werk ook nogsteeds. Delta van 2,5 graden, niets mis mee dacht ik.
Dus maandag toen ik thuis kwam zette ik de unit op 23 graden, daarbij bleef de binnenunit heel zachtjes draaien en warmde nageniet niet verder op (om 17:15 was het 18 graden dus 0,5 is te verwaarlozen).
Echter viel me een paar dagen geleden iets op, als ik naar interne thermometer kijk in beide binnenunits zie ik dat de tempratuur van de boven unit een hele goge tempratuur aan geeft (tot wel 39 graden) terwijl die uit staat. Het lijkt er op dat er koudemiddel naar boven wordt gestuurd als ik daar geen warmtevraag heb…
Ik heb dus gisteren om 17:15 ook de bovenunit aan gezet en voila, beneden begint deze meteen te blazen.
Dit truckje ben ik nu vandaag ook aan het uitproberen.
Ik heb dus vanacht van maandag op dinsdag de benedenunit op 23 graden laten staan en toen ik vanochtend beneden kwam was het wederom weer 17,5 graden, toen ik vanmiddag om 16:15 thuis kwam was het 18 graden, de unit nog steeds op 23 graden ingesteld.
Ik zet de unit 24 graden, gebeurd niet veel. Ik zet de boven unit aan en voila. Hij begint vrolijk te verwarmen naar 20 graden en dan stopt ie en slaat soms weer aan als de tempratuur zakt om weer bij te verwarmen. Ik zet de boven unit uit en de tempratuur zakt naar 18 graden en beneden unit blijft stil. Na een poosje zet ik de boven unit weer aan en beneden begint ie weer bij te verwarmen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Zou er in de aansluitingen of een klep in de buitenunit misschien iets niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
roald666 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:29:
Zou er in de aansluitingen of een klep in de buitenunit misschien iets niet goed zijn?
https://www.climadirect.com/documenten/service-manual-54.pdf

Op pagina 108 kan je misschien checken dat de beneden unit op 1 zit en boven unit op 2.

Als unit 1 nu stuurt op unit 2 en andersom kan het natuurlijk een beetje fout lopen.

En op pagina 107 lees je dan hoe je units aangesloten moeten zijn op je buiten unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roald666 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:57:
nu het volgende,
ik ben dus aan het expirimenteren geslagen. zondag heeft dat ding de hele dag aan gestaan. savonds toen ik naar bed ging heb ik m aan laten staan maar terug naar 20 graden AC instelling gezet.
de volgende ochtend(gisteren ochtend dus) was het daadwerkelijk 17,5 graden toen ik beneden kwam. AC aan laten staan op de zelfde stand en toen ik thuis kwam was het nog steeds 17,5 graden. een liniair verschil van 2,5 graden dus, niets mis mee lijkt me.
gisteren avond dus AC unit wat hoger gezet naar 23 graden om het 20,5 daadwerkelijk te krijgen. het is daadwerkelijk 20 graden geworden. en heb de unit terug gezet naar 22,5 graden om hem over de nacht op 20 graden te houden. echter toen ik zojuist beneden kwam zag ik dat de daadwerkelijke tempratuur terug is gezakt naar wederom 17,5 graden
zeer vreemd
zet je ventilatorsnelheid vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
roald666 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:29:
Mijn vermoede is de 7cm vanaf het plafond 1 van de boosdoeners is. De unit zuigt warme lucht op en kan deze slecht extra verwarmen.
Boosdoener 2 is locatie van je unit.

Pak eens een el-cheapo batterij thermometer, hang die tijdelijk (al dan niet met plakband) bij je huidige thermostaat en laat deze daar 2 uur zitten. Lees je thermostaat en thermometer af en noteer het verschil in afgelezen temperatuur.
Herhaal dit bij je airco, hier lees je natuurlijk niet de airco temp af maar ga je hem vergelijken met ingestelde temperatuur. Hang de thermometer niet fysiek aan de airco maar er bijvoorbeeld 20 cm ernaast om doorstralingswarmte uit te sluiten.

Wat je nu dus kan meten is zijn de "werkelijke" temperaturen. En de ook wat ze noemen de warmtedeken die je bij je plafond zal hebben. Zo zou je dus ook op meerdere hoogtes kunnen meten om te zien waar de drop-off in temperatuur plaats vind.
Wat ik niet lees is of de de tips van lamellen stand wel geprobeerd hebt, wellicht wel maar anders is daar zeker het nodige mee te winnen.

Met de huidige locatie van de AC zie ik al enige echte oplossing het continu laten draaien en dmv externe ventilator de lucht te laten vermengen met de ruimte. Beter zou zijn de AC op 15cm (minimaal) vanaf het plafond te hebben. En eigenlijk ook meer in het midden van de ruimte. (zie ook installatie voorschrift, waarschijnlijk staat daar zelfs 20cm vanaf plafond in + minimale ruimte aan de zijkant)

edit:
Minimum hoogte tussen plafond is 70mm* (kan ook 85mm zijn maar dat is afhankelijk van een ander soort montage)
En aan de zijkant ook minimaal 100mm vrije ruimte.
En minimaal 3meter leiding lengte tussen buitenunit en binnenunit
https://www.logicool-ac.c...Z-WKEW-Service-Manual.pdf (pagina 63)

[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 08-11-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb in een ander topic met een split gelezen dat de stuurkabels van de indoor units verwisseld waren.
Als ik hier lees dan lijkt die beneden doelloos te blijven blazen omdat de sensor boven geen verhoging ziet.
Dat spelen met boven aan en uit doen bevestigt dat denk ik.
Een paar kabels in de buitenunit omdraaien zou dat oplossen.
Dat beide airco's koelmiddel krijgen als er maar 1 draait kan kloppen, volgens dat topic tenminste.
Zoiets is simpel te voorkomen door de kabels te labelen voor je ze aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
The-Source schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:02:
[...]

Mijn vermoede is de 7cm vanaf het plafond 1 van de boosdoeners is. De unit zuigt warme lucht op en kan deze slecht extra verwarmen.
Boosdoener 2 is locatie van je unit.

Pak eens een el-cheapo batterij thermometer, hang die tijdelijk (al dan niet met plakband) bij je huidige thermostaat en laat deze daar 2 uur zitten. Lees je thermostaat en thermometer af en noteer het verschil in afgelezen temperatuur.
Herhaal dit bij je airco, hier lees je natuurlijk niet de airco temp af maar ga je hem vergelijken met ingestelde temperatuur. Hang de thermometer niet fysiek aan de airco maar er bijvoorbeeld 20 cm ernaast om doorstralingswarmte uit te sluiten.

Wat je nu dus kan meten is zijn de "werkelijke" temperaturen. En de ook wat ze noemen de warmtedeken die je bij je plafond zal hebben. Zo zou je dus ook op meerdere hoogtes kunnen meten om te zien waar de drop-off in temperatuur plaats vind.
Wat ik niet lees is of de de tips van lamellen stand wel geprobeerd hebt, wellicht wel maar anders is daar zeker het nodige mee te winnen.

Met de huidige locatie van de AC zie ik al enige echte oplossing het continu laten draaien en dmv externe ventilator de lucht te laten vermengen met de ruimte. Beter zou zijn de AC op 15cm (minimaal) vanaf het plafond te hebben. En eigenlijk ook meer in het midden van de ruimte. (zie ook installatie voorschrift, waarschijnlijk staat daar zelfs 20cm vanaf plafond in + minimale ruimte aan de zijkant)

edit:
Minimum hoogte tussen plafond is 70mm* (kan ook 85mm zijn maar dat is afhankelijk van een ander soort montage)
En aan de zijkant ook minimaal 100mm vrije ruimte.
En minimaal 3meter leiding lengte tussen buitenunit en binnenunit
https://www.logicool-ac.c...Z-WKEW-Service-Manual.pdf (pagina 63)
over die 7cm van het plafond en warmte deken snap ik helemaal. dus dat er een delta zit in de AC thermometer en de cv thermometer begrijp ik ook en stel daarom ook de AC hoger in dan wat ik werkelijk zou willen bereiken.
deze locatie is juist sterk aanbevolen door de installateur, maar ook door een zelfstandige externe instalateur die is komen kijken, de allerbeste locatie was in het midden van de muur tegenover de muur waar die nu hangt maar dan hadden we last kunnen krijgen van de "wind"uit de unit.

ik ga zeker meten met een apparte thermometer. goede tip. je bedoelt dus bij de AC die meter ook op pak=m=beet 70mm van het plafond te hangen maar dan 20cm rechts van de unit?

met de lamellen stand ben ik wel aan de gang ondertussen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
roald666 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:32:
[...]

ik ga zeker meten met een apparte thermometer. goede tip. je bedoelt dus bij de AC die meter ook op pak=m=beet 70mm van het plafond te hangen maar dan 20cm rechts van de unit?

met de lamellen stand ben ik wel aan de gang ondertussen ja.
Nou ik weet niet waar de interne temperatuur sensor zit dus globaal op hoogte AC lijkt mij prima, komt niet op de mm's aan. Als de unit 30cm hoog is dan zou ik daarvan lekker het midden pakken, warmte deken is ook niet zo extreem dat 2 a 3 cm veel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
dank jullie tweakers.
ik heb wat getest, een week aan laten staan dan dan gebruikt ie tussen de 9 en 13 kWh per dag
bij aan en uit zetten (aan vanaf 13:00 en vanaf 15:00 naar de 22 graden) tot 22:00 verbruikt ie tussen de 3,1 en 6 kWh per dag. nogal een verschil.

maar ik ben ook gaan meten en wat bij houden, dit is wat ik heb uitgetypt voor mijn installateur:

Ik ben nu een tijdje aan het testen gegaan met metingen en het lijkt er echt op dat de beneden unit reageert op de bovenunit.
Voorbeeld:
Ik heb de benedenunit aan staan op 24 graden, dan blaast hij continu lucht rond van rond de 33 tot 37 graden gemeten in de unit zelf. De kamer komt nauwlijks op tempratuur boven de 19 graden. en de unit blijft dan ook doorblazen. Ik zie dan de tempratuur sensor van de bovenunit tot soms wel 41 graden oplopen terwijl deze uit staat. (meestal tussen de 32 en 38 graden dat de interne sensor van de bovenunit aangeeft als de benedenunit aan staat )
Als ik dan de bovenunit op 16 graden aan zet en na een minuut of 3 geeft de tempratuursensor van boven weer 18 graden aan. Tevens loopt dan de uitblaas tempratuur beneden meteen op naar de 51/52 graden (altijd gemeten in de unit). Als ie de 51/52 graden heeft bereikt dan zakt de lucht tempratuur die die uitblaast weer meteen helemaal terug. Vaak tot een graad of 30/32. En dan blijft ie weer zo rond die tempratuur blazen tot ik weer eens de bovenunit bedien.
Wat daarnaast ook nog vaak gebeurd is dat de beneden unit naar een rustige stand gaat terwijl de kamer nog niet bijna op tempratuur is en ook de interne sensor in de binnenunit maar 21 graden aangeeft op een ingestelde tempratuur van 23 of 24 graden(uitblaas lucht temperatuur zo rond de 32/33 graden). Deze blijft dan in deze rustige stand terwijl de kamer afkoelt en gaat dus niet extra bijverwarmen…. tot ik de bovenunit aan zet. Dan begint ie beneden meteen bij te verwarmen en de uitblaas lucht tempratuur loopt dan weer op tot 51/52 graden en zakt daarna weer meteen terug naar 31/32 graden en begint dat 1e verhaal weer.
De sensor die ik gebruik heb ik vast getapt dus die meet altijd op exact de zelfde plaats aan de binnenzijde van de airco unit.

Als ik de beneden unit op 24 graden aanzet met een kamer tempratuur van 17 graden en overal vanaf blijf dan loopt de geblazen lucht tempratuur bij aan zetten even op naar 38 graden, vervolgens zakt de tempratuur naar 35/36 graden en blijft de uitblaas lucht tempratuur schommelen tussen de 35 en 37 graden. Na een minuut of 15 loopt de uitblaas lucht tempratuur op tot 50 graden in een paar minuten waarna de uitgeblazen lucht tempratuur in een paar minuten weer terug loopt naar 33/35 graden en loopt ie weer heel langzaam op en schommelt wat tussen de 33 en 38 graden. Tevens is de interne tempratuursensor van de binnenunit van 23 graden naar 21 graden veranderd en de bovenunit geeft 31 graden aan (staat dus nog steeds uit)
Op een gegeven moment gaat deze dan ook terug moduleren en rustig blazen en dan lijkt eigenlijk het zelfde verhaal aan de hand.

Alle bovenstaande is met de richtingstand in auto en ventilatorstand in auto. Echter de auto stand blijft erg lang erg hard blazen. Als ik een vaste stand instel dan blaast niet constant zodra de kamer enigsinds op tempratuur is(volgens interne sensor). In beide gevalles geen prettige ervaring als je in de kamer zit. Zelfs de quiet stand blaast onregelmatig maar nog het minst

Voorbeeld:
De beneden unit op 22,5 graden en de ventilator op stand 2 dan blaast ie continu lucht van 33 tot 35 graden.
Zodra de unit terug moduleerd blaast de ventilator heel onrustig, van heel kort eventjes hard blazen (1 of een paar seconden) dan weer zacht blazen (een seconden of 10 tot 20) en dan pulst ie weer even hard… en dat blijft zich continu herhalen. Dit deed de vorige ook al en is echt zeer onaangenaam. Dit doet ie in alle standen behalve auto lijkt het wel

Zou er dan misschien iets in de aansturing zitten gezien de benedenunit reageert als ik de bovenunit bedien, de uitblaas lucht tempratuur maar rond de 35 graden is en veel varieert, en op de vaste ventilatorstanden erg onrustig en irritant aan het switchen is tussen hard en zacht blazen?

Het is een heel verhaal geworden, maar als je dit zo leest is dat dan normaal gedrag voor een AC?

wat denken jullie ervaren tweakers?

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

even een domme vraag maar wat zit er allemaal in de buurt van de unit? staan er kasten of zit ie langs een muur of zo? gedrag wat je omschijft is meestal toe te wijden aan veranderende luchtstromenen en dus ook veranderende temperaturen die de unit meet.

heb je het nu al eens goed geprobeerd met alles vastgezet in manuele stand? dus lamellen en fan vast.

[ Voor 53% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:14:
even een domme vraag maar wat zit er allemaal in de buurt van de unit? staan er kasten of zit ie langs een muur of zo?

heb je het nu al eens goed geprobeerd met alles vastgezet in manuele stand? dus lamellen en fan vast.
ja aan 1 zijde een buitenmuur.
en ja ik heb ook alles vast gezet, vooral met de ventilatorstand heb ik dan de problemen dat ie niet op constante snelheid blaast, eventjes heel had en dan weer 10 a 20 seconden zachtjes en dan weer een hade blaas puls, en zo blijft dat doorgaan.
erg onprettig als je in die ruimte zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:19:
[...]

ja aan 1 zijde een buitenmuur.
en ja ik heb ook alles vast gezet, vooral met de ventilatorstand heb ik dan de problemen dat ie niet op constante snelheid blaast, eventjes heel had en dan weer 10 a 20 seconden zachtjes en dan weer een hade blaas puls, en zo blijft dat doorgaan.
erg onprettig als je in die ruimte zit
ding zit dus gewoon constant zijn eigen luchten op te snuiven.

hou eens op met die auto standen en zet de lamellen zodat die uitsluitend van de muur af blaast en zet ze gewoon VAST en blijf er vanaf. zelfde met de fan, zet die op 1 stand en laat hem daar. als de fan dan nog steeds varieert is dat omdat die de setpoint heeft bereikt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
ik vind ook vooral het tempratuurverschil dat de unit uitblaast appart en groot.
ik weet niet of een luchttempratuur van 31 tot 35 graden juist is.
het hoogst gemeten door mij is 54 graden luchttempratuur dat ie uitblaast bij verwarmen en het laagste iets van 29 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:22:
ik vind ook vooral het tempratuurverschil dat de unit uitblaast appart en groot.
ik weet niet of een luchttempratuur van 31 tot 35 graden juist is.
het hoogst gemeten door mij is 54 graden luchttempratuur dat ie uitblaast bij verwarmen en het laagste iets van 29 graden
dat is volledig normaal qua temperaturen en dat is de regeling die van slag raakt omdat de kamertemperatuur constant varieert door de veranderende lamellen en fanslenheden en hij probeert daar op te reageren. elke airco in de auto stand die niet vrij in het midden van een kamer hangt heeft daar last van.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:21:
[...]

ding zit dus gewoon constant zijn eigen luchten op te snuiven.

hou eens op met die auto standen en zet de lamellen zodat die uitsluitend van de muur af blaast en zet ze gewoon VAST en blijf er vanaf. zelfde met de fan, zet die op 1 stand en laat hem daar.
de lamellen staan al zo dat ie van de muur weg blaast, al vanaf het begin dat ze zo ver mogeblijk naar links blazen.
die autostand met de ventilator kan echt niet anders, stand 1 2 en 3 zijn echt niet te doen door dat pulserend gedrag van de ventilator dan.
dus ik zet de fan op 1, de kamer komt wat op tempratuur, dan blaast ie onregelmatig hard en zacht met een intervan van 10 a 20 seconden. dat is echt niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:25:
[...]

de lamellen staan al zo dat ie van de muur weg blaast, al vanaf het begin dat ze zo ver mogeblijk naar links blazen.
die autostand met de ventilator kan echt niet anders, stand 1 2 en 3 zijn echt niet te doen door dat pulserend gedrag van de ventilator dan.
dus ik zet de fan op 1, de kamer komt wat op tempratuur, dan blaast ie onregelmatig hard en zacht met een intervan van 10 a 20 seconden. dat is echt niet te doen
dat gedrag is wat je normaal ziet in volledig auto bedrijf bij veel merken (vooral LG is daar goed in) met wisselende temperaturen.
laat je installateur de temperatuursensoren controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Ik volg dit topic even, want ik heb exact dezelfde klachten met mijn setje airco's. Ik heb een 6,8kw buiten unit, een TZ 2.0kw in de slaapkamer en een TZ 5.0kw in de woonkamer.

De weektimer staat ingesteld op 22 graden, vanaf 14:00 tot 23:59. Overdag koelt de woonkamer af tot zo'n 17 graden. Als de airco begint met verwarmen gaat die als een raket naar 19,5 graden en vanaf daar zeer langzaam richting de 21,5.

Ook hier lijkt de temperatuur van de 5.0kw te reageren als de 2.0kw aangezet wordt.

Ook heb ik last van het onregelmatige blazen op lagere fan standen. Heel vervelend, importeur heeft aan dat dit pendelen is omdat het element te warm wordt. Echter ben ik het daar niet mee eens omdat de uitblaastemperatuur dan niet bepaald warm is.

Ik heb eea bijgehouden qua instellingen en gemeten temperatuur.

Wat ik ook heel merkwaardig vind, is dat als de instelling op 22 graden staat, de woonkamer rond de 20 graden is en ik de airco daarna instel op 25 graden er vrij weinig gebeurt alsof er geen warmtevraag is.

En zoals jij aangeeft geeft de binnentemperatuur van de 2.0kw regelmatig temperaturen aan van boven de 30 graden, terwijl de slaapkamer altijd rond de 18 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XXSUBGS-M1Bd61NaPu8tjxlsto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6YUMfkruFrICD7Q9V5uHO5w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vahoPPTT-wu58SvvPe8TCb7G1Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFaF9eUP54qe1mHlqtGFYXZk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owmq8ZngKVUlV85baQh1YcmGguk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLxMdKQHl4Uu38F348dlPCoP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Danny96 op 19-11-2023 14:25 ]

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

En als je hem nou gewoon eens niet uitzet en op 20 zet in de nacht, 21 overdag en eventueel half graadje erbij als je het koud hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 19-11-2023 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Danny96 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:18:
Ik volg dit topic even, want ik heb exact dezelfde klachten met mijn setje airco's. Ik heb een 6,8kw buiten unit, een TZ 2.0kw in de slaapkamer en een TZ 5.0kw in de woonkamer.

De weektimer staat ingesteld op 22 graden, vanaf 14:00 tot 23:59. Overdag koelt de woonkamer af tot zo'n 17 graden. Als de airco begint met verwarmen gaat die als een raket naar 19,5 graden en vanaf daar zeer langzaam richting de 21,5.

Ook hier lijkt de temperatuur van de 5.0kw te reageren als de 2.0kw aangezet wordt.

Ook heb ik last van het onregelmatige blazen op lagere fan standen. Heel vervelend, importeur heeft aan dat dit pendelen is omdat het element te warm wordt. Echter ben ik het daar niet mee eens omdat de uitblaastemperatuur dan niet bepaald warm is.

Ik heb eea bijgehouden qua instellingen en gemeten temperatuur.

Wat ik ook heel merkwaardig vind, is dat als de instelling op 22 graden staat, de woonkamer rond de 20 graden is en ik de airco daarna instel op 25 graden er vrij weinig gebeurt alsof er geen warmtevraag is.

En zoals jij aangeeft geeft de binnentemperatuur van de 2.0kw regelmatig temperaturen aan van boven de 30 graden, terwijl de slaapkamer altijd rond de 18 graden is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dit is exact wat ik dus ook heb, zo te zien ook bijna de zelfde setup, alleen heb ik een 5,2kW buitenunit.
begint jou beneden unit ook warm te blazen zodra je je bovenunit erbij aan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
ik kan in mijn weektimer trouwens ook de ventilator en lamellenstanden niet instellen. jij wel?
ik zie namelijk dat de jouer er ietsjes anders uit ziet als de mijne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4srreV_j1XeJzlDlH4VLDGeTmtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz1NVD3eMoYtRr3XwqeEiM7A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:34:
[...]

dit is exact wat ik dus ook heb, zo te zien ook bijna de zelfde setup, alleen heb ik een 5,2kW buitenunit.
begint jou beneden unit ook warm te blazen zodra je je bovenunit erbij aan zet?
Ja als de unit boven aan gaat, wordt de unit beneden ook ineens warmer.
roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:40:
ik kan in mijn weektimer trouwens ook de ventilator en lamellenstanden niet instellen. jij wel?
ik zie namelijk dat de jouer er ietsjes anders uit ziet als de mijne
Lamellen en ventilator kan ik helaas ook niet instellen met de weektimer, best vervelend want als je 'm 's avonds op quiet hebt staan blijft dit ook zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0fDgiSYNs9zOXI80BFppB0Kthw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqdLSNpD79CzY99w9wsq3HU4.jpg?f=fotoalbum_large

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
jij zo te zien dus ook niet, die ziet er het zelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
Ziet er vrijwel hetzelfde uit, alleen hebben jouw binnenunits geen Nanoex.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Danny96 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:18:
de importeur heeft gelijk. de uitblaastemperatuur heeft daar weinig mee te maken, het gaat om de druk in het systeem. lage fansnelheden en hoge vermogens in de buitenunit (vooral multi splits) komen dan heel snel in pendelbereik en moet de unit acties ondernemen om de drukken laag te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:48:
[...]

de importeur heeft gelijk. de uitblaastemperatuur heeft daar weinig mee te maken, het gaat om de druk in het systeem.
Oke dan zit ik er naast, ben er verder ook niet op ingegaan. Hoe zorgt het onregelmatig blazen van de ventilator voor een andere druk in het systeem?

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Danny96 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:49:
[...]

Oke dan zit ik er naast, ben er verder ook niet op ingegaan. Hoe zorgt het onregelmatig blazen van de ventilator voor een andere druk in het systeem?
ja, harder blazen is een poging om de druk omlaag te krijgen in verwarmingsbedrijf. in koelbedrijf zou de buitenunit harder gaan blazen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:50:
[...]

ja, harder blazen is een poging om de druk omlaag te krijgen in verwarmingsbedrijf. in koelbedrijf zou de buitenunit harder gaan blazen.
Oke duidelijk, wel vervelend dat het dan blijkbaar (?) een producteigenschap is dat deze zo onregelmatig gaat blazen. Het lijkt mij fijner als die dan gewoon constant iets harder blaast. Op deze manier lijkt het wel alsof het tocht in huis haha.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Danny96 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:51:
[...]

Oke duidelijk, wel vervelend dat het dan blijkbaar (?) een producteigenschap is dat deze zo onregelmatig gaat blazen. Het lijkt mij fijner als die dan gewoon constant iets harder blaast. Op deze manier lijkt het wel alsof het tocht in huis haha.
daarom ook (mijn) advies om de fan harder te zetten. dat zal altijd resulteren in een comfortabele temperatuur omdat ie dan de rest van de variabelen gebruikt om de temperatuur te regelen.

en wil je geen tocht in huis had men geen L/L airco moeten nemen of voor een vloermodel binnendeel moeten gaan of natuurlijk een "volwaardige" L/W warmtepomp. dit gedrag is gewoon inherent aan airco's.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:52:
[...]

daarom ook (mijn) advies om de fan harder te zetten. dat zal altijd resulteren in een comfortabele temperatuur omdat ie dan de rest van de variabelen gebruikt om de temperatuur te regelen.
Hier ga ik eens mee aan de gang. Ik heb hem tot nu toe altijd op auto gehad, omdat de unit dan ook gewoon stopt met blazen als het aardig op temperatuur is. Vraag me af of dit op een fixed snelheid ook zo is, gezien de 5.0kw unit best wat geluid maakt als die blaast.

Het 'tochten' bedoel ik meer het geluid wat de unit maakt als deze onregelmatig blaast. Dat er een luchtstroom in de woonkamer is vind ik niet erg.

[ Voor 11% gewijzigd door Danny96 op 19-11-2023 14:56 ]

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Danny96 schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:54:
[...]

Hier ga ik eens mee aan de gang. Ik heb hem tot nu toe altijd op auto gehad, omdat de unit dan ook gewoon stopt met blazen als het aardig op temperatuur is. Vraag me af of dit op een fixed snelheid ook zo is, gezien de 5.0kw unit best wat geluid maakt als die blaast.
die variabele snelheid is juist het probleem om dat je luchtstroming steeds veranderd en de gemeten temperatuur dus ook. dat levert als je pech hebt enorm vervelend gedrag op als de verschillende kabouters in de unit allemaal vechten om wat er moet gebeuren bij de constant veranderende waardes.

en een constante fan is makkelijker weg te tunen dan wisselende geluiden.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
ook ik ga er weer mee aan de slag.
dus kort gezeft, als ie gaat pendelen dan naar stand 2, blijft het aan de gang, dan naar stand 3. enz enz?
en het van 17 naar 19 graden snel van 19 naar 21 zeer langzaam moet ik maar accepteren?

is misschien een kleine radiatorventilator boven op de unit een idee om daar toch een constante luchtverplaatsing te creeren?

@Danny96 houd jij ons ook op de hoogte met jou ervaringen? daar ben ik iig wel zeer benieuwd naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:03:
dus kort gezeft, als ie gaat pendelen dan naar stand 2, blijft het aan de gang, dan naar stand 3. enz enz?
en het van 17 naar 19 graden snel van 19 naar 21 zeer langzaam moet ik maar accepteren?

is misschien een kleine radiatorventilator boven op de unit een idee om daar toch een constante luchtverplaatsing te creeren?

@Danny96 houd jij ons ook op de hoogte met jou ervaringen? daar ben ik iig wel zeer benieuwd naar
de kleiner het temperatuursverschil in de kamer de minder vermogen hij afgeeft. 5kW erin gooien als er 1 graad of minder bijmoet is niet briljant efficient of gewenst.

aircos zijn goed in temperaturen vasthouden dus laat hem dat dan ook doen. 17 naar 21 is gewoon teveel als je ook nog comfort verwacht. je brengt bij temperaturen vasthouden ook meer massa op temperatuur wat je huis ook warmer aan laat voelen en zal de airco ook minder agressief reageren als iemand een deur of zo opendoet.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:03:

Ik hou je op de hoogte, ik ga eerst proberen hoe het is om de temperatuur vast te houden.
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:06:
[...]

de kleiner het temperatuursverschil in de kamer de minder vermogen hij afgeeft. 5kW erin gooien als er 1 graad of minder bijmoet is niet briljant efficient of gewenst.

aircos zijn goed in temperaturen vasthouden dus laat hem dat dan ook doen. 17 naar 21 is gewoon teveel als je ook nog comfort verwacht. je brengt bij temperaturen vasthouden ook meer massa op temperatuur wat je huis ook warmer aan laat voelen en zal de airco ook minder agressief reageren als iemand een deur of zo opendoet.
Ik ga proberen hoe het is als de airco op temperatuur blijft. Nu de weektimer zo ingesteld, zou dat ok zijn of is het verschil nog te groot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aDeW3WR_WgY7yagUwErPruEWrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOCu2o2f1jAKs5KqfAuam8XW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben meestal tussen 15:00 en 16:00 thuis.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Ik heb de mijne nu op 1 staan. Zolang die niet gaat pendelen.
Ik ben alleen benieuwd of ie op deze stand de kamer op tempratuur kan houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7d8ifemp7bqo0uOeuOM8zBluAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G417CHa7coIqpWtImX0P2HEl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Danny96 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:13:
Ik ga proberen hoe het is als de airco op temperatuur blijft. Nu de weektimer zo ingesteld, zou dat ok zijn of is het verschil nog te groot?
dat ligt meer aan de omstandigheden. ik zou liever graadje hoger zien of in elk geval een tussentemperatuur aanhouden zodat de boel rustiger kan lopen. zullen de buren ook waarderen.
roald666 schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:22:
Ik heb de mijne nu op 1 staan. Zolang die niet gaat pendelen.
Ik ben alleen benieuwd of ie op deze stand de kamer op tempratuur kan houden
[Afbeelding]
denk wel dat ie hoger moet. helemaal icm met de lamel omlaag zit ie alleen maar zijn eigen luchten op te snuiven.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 19-11-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
flippy schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:23:

denk wel dat ie hoger moet. helemaal icm met de lamel omlaag zit ie alleen maar zijn eigen luchten op te snuiven.
klopt, de kamer was van 20 naar 18,5 teruggevallen.het punt is wel, ook bij de vaste standen gaat ie in een zeer lage blaasstand als de sensor ziet dat de gevraagde tempratuur bereikt is.

wel echt jammer dat de weektimer niet op stand van lamellen en ventilator ingesteld kan worden als het daadwerkelijk een groot verschil gaat maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roald666
Toch zeer vreemd. Ik heb de AC nu ingesteld op 23 graden stand 2 en lamellen middenstand. Op het begin verwarmt ie goed. Dsn begint ie tr pndelen en speel wat met de settings en stuus soms eens de boven unit aan.
In alle vaste ventilatorstanden pendelt de unit vsn kort hard blazen naar weer zachtjes. Tot ik de boven unit bedien. En dan begint ie weer te verwarmen.
Op een gegeven moment blijft hij rustig op vent stand 2. Fijn dacht ik.
Tempratuur ingesteld op 23 graden. Na een uurtje zie ik dat de interne thermostaat nogmaar 21 graden aangeeft terwijl e unit zeer rustig 32 graden warme lucht blaast. Intussen is het alweer afgekoelt en geeft de interne thermostaat nogmaar 20 graden aan, de unit blijft vrolijk maar zeer zachtjes doorblijzen met een 32 tot 33 graden lucht tempratuur. Hij lijkt dus niet te willen naverwarmen.
Waarom zou dit dan zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK8btlZJfk3xkzNSqTUUqrDYu8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TR7m8IoOZ54heyKnbtgoHEKu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVLH3rLWV4dEi8ndSnUSPtuEUWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzoH2VZjBWRu6roSSfGAcfS4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
Ik heb de airco nu twee dagen ingesteld zodat hij aan blijft staan en ik moet zeggen, dat werkt heel goed. Het is nog een beetje spelen met de temperatuur, maar nu het huis goed warm blijft heeft de airco veel minder moeite om te verwarmen.

Hij loopt heel rustig en doet af en toe even bijverwarming. Fan staat standaard op de 3e stand en op temperatuur gaat de airco vanzelf uit. Het huis koelt ook minder snel af lijkt het.

Het onregelmatige blazen heb ik niet meer meegemaakt.

Er zit wel een verschil in ingestelde en actuele temperatuur; op 19 graden instelling houdt die de woonkamer op 20. Dus telkens 1 graden hoger.

In de nacht heeft de airco ongeveer 2kwh verbruikt volgens de app, maar dit is nog met vrij hoge temperaturen. 19 snachts en 22 overdag (dus werkelijk 20 en 23; dit ga ik nog aanpassen zodat het overdag rond de 20 binnen is.

Voorheen leek de werkelijke temperatuur lager dan de ingestelde temperatuur, nu is dat andersom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BK8v7JkOeMnX1Q0rhdDodnWIWiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZrf7GDdw0MhXowtpjXBEzD5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie4L1hw2HUhP5fiUXk2EWk1vbUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cn5BfwMhue2Mu0p6GRuxqnn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Danny96 op 21-11-2023 09:23 ]

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Dit is mijn verbruik tot nu toe. 20 graden binnen en in de nacht 17 a 18 binnen.
Van 00:00 tot 16:00 ongeveer
Best hiog denk ikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m4so1NCZ8gmEMKJJiFUpsPlL2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUbCr8uPfgBS16mIabxtSxIY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hier meet de slaapkamer unit een temperatuur van 40graden? Dat de leidingen bij multi-split overal warm worden kan wel maar dat dit zoveel is bij de andere unit zou ik niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Ja klopt. Soms wel 42 graden. Terwijl die uit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Danny96 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:21:
Ik heb de airco nu twee dagen ingesteld zodat hij aan blijft staan en ik moet zeggen, dat werkt heel goed. Het is nog een beetje spelen met de temperatuur, maar nu het huis goed warm blijft heeft de airco veel minder moeite om te verwarmen.

Hij loopt heel rustig en doet af en toe even bijverwarming. Fan staat standaard op de 3e stand en op temperatuur gaat de airco vanzelf uit. Het huis koelt ook minder snel af lijkt het.

Het onregelmatige blazen heb ik niet meer meegemaakt.

Er zit wel een verschil in ingestelde en actuele temperatuur; op 19 graden instelling houdt die de woonkamer op 20. Dus telkens 1 graden hoger.

In de nacht heeft de airco ongeveer 2kwh verbruikt volgens de app, maar dit is nog met vrij hoge temperaturen. 19 snachts en 22 overdag (dus werkelijk 20 en 23; dit ga ik nog aanpassen zodat het overdag rond de 20 binnen is.

Voorheen leek de werkelijke temperatuur lager dan de ingestelde temperatuur, nu is dat andersom.
dit is volledig in lijn met hoe een airco hoort te draaien. ;)
roald666 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:02:
Ja klopt. Soms wel 42 graden. Terwijl die uit staat
dat kan betekenen dat het ventiel van dat binnendeel niet helemaal dichtgedraaid is. waarschijnlijk heeft die een paar stappen gemist en staat nu op een kiertje. even de stroom van de unit afhalen reset de ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58
Beste allemaal, ik heb vorig jaar een mitsubishi airco opgehangen, mede om te verwarmen. Wanneer ik nu wil verwarmen met de airco gaat de airco netjes ‘voorverwarmen’ en vervolgens gaat hij warme lucht blazen. Tot zover klinkt het goed, maar als de airco een paar minuutjes draait hoop je dat hij wat harder gaat blazen in de auto stand. Hij blijft echter maar zachtjes blazen zodat het alleen in de buurt van de binnenunit warm wordt, ondanks dat de ingestelde temperatuur veel hoger is als de omgeving. In de ‘boost’ stand blaast hij wel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:44
Bouwertje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:27:
Beste allemaal, ik heb vorig jaar een mitsubishi airco opgehangen, mede om te verwarmen. Wanneer ik nu wil verwarmen met de airco gaat de airco netjes ‘voorverwarmen’ en vervolgens gaat hij warme lucht blazen. Tot zover klinkt het goed, maar als de airco een paar minuutjes draait hoop je dat hij wat harder gaat blazen in de auto stand. Hij blijft echter maar zachtjes blazen zodat het alleen in de buurt van de binnenunit warm wordt, ondanks dat de ingestelde temperatuur veel hoger is als de omgeving. In de ‘boost’ stand blaast hij wel harder.
Op welke stand staat je fan? En heb je misschien eco geactiveerd (blauw lampje op unit ipv groen lampje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58
Fan staat op auto, airco staat op verwarmen (dus niet op automatisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:44
Bouwertje schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:32:
Fan staat op auto, airco staat op verwarmen (dus niet op automatisch)
En eco of silent zijn niet (al of niet per ongeluk) geactiveerd?

Mhi gaat trouwens standaard zachter blazen voor de gewenste temperatuur is bereikt. Dat tot aan minimaal blazen wanneer de temperatuur bijna bereikt is. Daarna wordt op regelmatige tijden (bijv. Elke 15 of 30 minuten) gecheckt of de temperatuur klopt en wordt eventueel bij-verwarmd.

Wat je kan doen als hij te zacht blaast voor jouw gevoel, is, eventueel tijdelijk, fanstand 4 of 5 activeren om het hardere blazen te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:53
Ik herken het probleem, heeft volgens mij te maken met het feit dat je buitendeel nog te koud is. Aanvankelijk geen response op hogere fan stand en daarna gaat hij geleidelijk aan zijn fan speed verhogen.
Pagina: 1 2 Laatste