Windows boot & wisselbestanden op nieuwe schijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiemboy
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Hi all!

Ik was van plan om mijn beide opslagschijven te verdubbelen van 4TB naar 8TB. Dat is allemaal goed gegaan. Maar nu merk ik dat ik 1 oude schijf (B) niet kan formateren en ook niet kan loskoppelen.

Wanneer ik de schijf uit mijn PC haal dan start de PC niet meer op. Nu kwam ik er met treesize achter dat Windows automatisch wisselbestanden niet op de SSD kaart plaats maar op deze oude (B) schijf.

Nu is het mij wel gelukt om de wisselbestanden via systeemeigenschappen te verplaatsen naar de nieuwe schijf (F).

Toch is het probleem hier niet mee opgelost, ik wil de oude (B) schijf gewoon formateren en los koppelen.
De bestanden die nog op de schijf staan zijn als volgt; $recycle.bin, boot en system volume information.
Wanneer ik in computerbeheer kijk dan staat er onder de schijf in orde (systeem, actief, primaire partitie).

Ik begrijp wel dat systeem en actief aangevinkt/verplaats moet worden naar de nieuwe schijf.
Maar ik heb geen idee hoe...?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:18
Je hebt het in de eerste alinea over "..beide opslagschijven.." en in de 2e alinea spreek je over "..Windows..".
Bij opslagschijven denk ik aan data schijven en niet dat er een besturingssysteem van Windows opstaat. Ik neem aan dat je op 1 schijf het besturingssysteem hebt staan en op de 2e schijf je data?

Het overzetten van alle bestanden op een grotere schijf is erg simpel. Zet de 4TB schijf in een docking station en kopieeer de complete schijf naar de 8TB schijf. Middels een docking station worden ook de wisselbestanden overgezet naar de nieuwe schijf en de pc start als van ouds op.
Met b.v. het programma EaseUS Partion Master kan je de partities verplaatsen, vergroten, verkleinen of een nieuwe partitie aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Bij ‘kopieer de complete schijf’ zou ik wel aanraden om dit te doen met een pakket dat een kloon van de bestaande schijf kan maken. Als je met verkenner gaat kopiëren krijg je niet altijd hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiemboy
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Ah sorry dan was ik niet helemaal duidelijk. Ik heb een SSD kaart (C) waar Windows op staat en 3 opslagschijven (D) (E) (F).

Opslag D is de schijf die ik wil vervangen. En ik heb dus alle bestanden van D verplaatst E en F. Dat is allemaal goed gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md8wsr5K8jEF9wRLSxKqvZAyG-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ih2mgPLkvPAk9XwYWQYf2mHf.png?f=fotoalbum_large
Het probleem is dat ik nu Opslag D wil formateren en eruit halen. Dat kan echter niet omdat zoals op de toegevoegde afbeelding te zien is hier nog systeem en en actief staat aangevinkt. Zolang ik die functies niet kan verplaatsen naar een andere schijf kan ik opslag D niet formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59
Hoe heb je alles naar E en F verplaatst? Wat voor software/stappen?

De beste manier is om een kloon van je D schijf te maken op je nieuwe schijf, dat doe je met iets als Acronis, of Partition Master of iets wat hier op lijkt. Daarna zet je de computer uit, kan je D er uit halen en opstarten met je nieuwe schijf er in. Dan moet je mischien nog even de schijfletters goed zetten. Pas hierna (en als je zeker weet dat je niets kwijt bent enzo) de oude D schijf via een docking station of adapter aansluiten en die kan je dan gewoon formatteren.