Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC voor fotobewerking & gaming

Pagina: 1
Acties:

• Chrikke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-10 09:22
PC voor fotobewerking (Lightroom Classic & Photoshop), beetje videobewerking (DaVinci Resolve) en gaming (COD MW2, Watchdogs, FPS...)
Na het lezen en bekijken van vele reviews kom ik op onderstaande wensenlijstje.
  • CPU - AMD Ryzen 7 7800X3D
  • GPU - PowerColor RED DEVIL AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB Videokaart
  • Moederbord - MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI moederbord
  • Geheugen G.Skill DDR5 Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K 2x16GB Black 6000Mhz CL30
  • Case - NZXT H7 Flow RGB midi tower behuizing
  • SSD - Kingston KC3000 2TB M.2 SSD
  • Cooler - Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB
  • PSU - Corsair RM1000x PSU
Ik denk dat de componenten op zich wel allemaal goed zijn maar heb geen idee of het ook een goede match vormt en of alles dus goed met elkaar samenwerkt.

De CPU, GPU en behuizing genieten echt wel mijn voorkeur en had ik graag behouden, maar al de rest staat open voor discussie/suggesties. ;-)

Max budget = +/- 2500€ voor de gehele PC.

Hartelijk dank alvast voor jullie eventuele feedback/opmerkingen.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Mooi lijstje!

De 7800X3D is volgens mij een prima optie voor photoshop / videobewerking. Niet zo krachtig als de high end multicore-processors zoals de 7950X of 13700K, maar nog steeds snel en een goede optie voor een systeem waar je ook veel op gaat gamen. Op welke resolutie ga je spelen? Als dat bijvoorbeeld 4K is, is een 7700X misschien ook een goede optie omdat je dan bij games niet zo snel een CPU-bottleneck zal hebben.

Je zou nog een goedkopere 850W-voeding kunnen overwegen, dat is ruim genoeg. Bijvoorbeeld de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W

De kast vind ik zelf een beetje prijzig, er is redelijk wat competitie die ruim 50€ lager zit met vergelijkbare features. Zoals de uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart RGB, uitvoering: Montech Air 903 Max Zwart of uitvoering: Phanteks Eclipse G360A Zwart

Verder is de uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB qua prestaties best competitief met de KC3000 en qua prijs zeer goed.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:45
G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K is geoptimaliseerd voor Intel XMP, neem een set met AMD Expo profiel.

• Chrikke
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-10 09:22
Hartelijk dank voor jullie feedback.
Het geheugen zal ik alvast aanpassen in mijn lijstje.
Zouden jullie de 7900X boven de 78003D prefereren? Deze is "slechts" +/- 50€ duurder en valt daarom nog wel te overwegen.
Tja die kast is een beetje mijn persoonlijke smaak, maar de Phanteks Eclipse G360A TG vind ik ook wel iets hebben.
De voeding had ik gelezen om beter wat extra vermogen te nemen, maar misschien is dit voor deze config dan teveel van het goede?
Het moederbord is een goede keuze veronderstel ik dan. Kan de ARGB cooler aangestuurd worden door dit bord, of hoe gebeurt dit juist in de praktijk? Deze PC zal mijn 9 jaar oude PC vervangen en deze heeft geen enkele kerstboomverlichting ;-)
Kan je de RGB van de kast en die van de CPU cooler gelijkaardig instellen of kan je dan beter bij hetzelfde merk blijven?

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:29

Dhrax

Prog Lord

Chrikke schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:07:
Zouden jullie de 7900X boven de 78003D prefereren? Deze is "slechts" +/- 50€ duurder en valt daarom nog wel te overwegen.
Een no-brainer imo, een 7800X3D heeft eigenlijk weinig in dit systeem te zoeken. Dit is een gaming CPU en is beperkt geschikt voor andere taken, het kan wel, maar je wilt in deze wel wat meer power voor je workloads en laat dat nu net het zwakke punt van een 7800X3D zijn. Voor gamen een top CPU maar alles daar buiten matig at-best ;)

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-11 20:59
Ik ben zelf ook aan het rondkijken naar een nieuwe PC voor dergelijke taken.
Ik had ook de AMD Ryzen 7800X3D op het oog maar krijg steeds meer het idee dat deze vooral goed presteert met games zoals @Dhrax ook zegt.
Linus Tech Tips heeft ook een video met wat grafieken gemaakt over deze CPU: https://youtu.be/nj4gn7od0jY?si=KUTVkpmVaE5uxcF7
Pagina: 1