Cat6 kabel: tester geeft OK, PoE werkt, maar geen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 22:39
Inmiddels maak ik al zo`n 15 jaar netwerkkabels. Bij het knijpen van connectoren of het monteren van een keystone, ik neem er de tijd voor en daardoor zelden problemen met een kabel of dat iets over moet.

Zo ook nu: Er is een buitenkabel Cat6 getrokken door een mantelbuis van de ene schuur naar de ander. De afstand is zo`n 40 tot 50 meter maximaal. Aan de ene kant een keystone gemonteerd en aan de AccessPoint kant heb ik een connector gemonteerd. Daarna mijn tester aangesloten, eerst de pulser aan de keystone kant en de "monitor" aan de AP kant. Er wordt dan op elke pin om en om een stroompje gezet en ader 1 t/m 8 lichten netjes na elkaar op in de juiste volgorde. De pulser daarna aan de AP kant gezet en de "monitor" aan de keystone kant. Wederom: alle lampjes netjes na elkaar aan.

Dat houdt in dat pin 1 aan de ene kant correspondeert met pin 1 aan de andere kant enzovoorts. Dus tijd om de boel aan te sluiten, want ik heb van beide kanten geverifieerd dat de er contact is.

PoE+ adapter gekoppeld via de keystone naar het AP toe en het andere kabeltje van de PoE+ adapter de switch in. Het AP start netjes op, echter geeft aan geen IP-adres te verkrijgen en ook op de switch brand bij de betreffende poort niets.

Vreemd, om zaken uit te sluiten nog maar even wat extra testjes:

Met een aparte kabel:
- AP even meegenomen naar de schuur, kabeltje van een meter of 5 eraan: gaat wederom aan, netwerk werkt

Op de kabel van schuur naar schuur:
- Andere PoE+ adapter, AP gaat nog steeds aan, geen netwerk
- Lopen rommelen bij de keystone en connector om een slecht contact uit te sluiten: lampjes blijven netjes van 1 t/m 8 lopen. Geen slecht contact dus
- Laptop aan de kabel, geen netwerk

Het AP, de switch en de PoE+ adapter zijn dus goed, heb het gewisseld met de apparatuur van het werkende AP op een andere schuur. Dat gedeelte durf ik 100% zeker uit te sluiten

De kabel is volgens de tester goed (en volgens een goedkopere tester ook) en de PoE+ over deze kabel werkt prima. Maar toch zou het mijn inziens in de kabel moeten zitten. Kan wel een nieuwe connector er aan zetten, maar heeft mijn inziens weinig zin. De keystone wisselen zou mij ook vreemd lijken, maar zou ik dan eerder verdenken dan een connector.

Kortom: nog mede tweakers met wat ideeën?

Beste antwoord (via rens-br op 17-11-2023 08:40)

• No_Identity
Om hier nog even op terug te komen (het was pokkeweer en de kabel deels opgraven kostte de nodige tijd), het was zoals ik eerder aangaf inderdaad CCA kabel, welke niet door mij was aangelegd. Vervangen met CU kabel en werkt perfect.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 17:36
Haal de connector eraf en zet er een keystone op en dan met patchkabel naar AP gaan.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:21
Lopen de lampjes netjes én gelijk op simultaan aan beide kanten? Dit kun je dus alleen met twee personen testen met een telefoonverbinding of heel hard schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Loopt die netwerkkabel niet toevallig langs een 230V-kabel naar de schuur waardoor hogere frequenties gestoord worden en dus geen netwerkverbinding mogelijk is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Dyckie schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:10:
Haal de connector eraf en zet er een keystone op en dan met patchkabel naar AP gaan.
Nu ben ik nieuwsgierig waarom je dat zou doen :)
m.eddy schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:11:
Lopen de lampjes netjes én gelijk op simultaan aan beide kanten? Dit kun je dus alleen met twee personen testen met een telefoonverbinding of heel hard schreeuwen.
De lampjes lopen netjes, net als wanneer ik een andere kabeltje test. Er is maar één kant van de tester met 8 leds (de pulser geeft alleen aan dat hij aanstaat en pulst). Zit geen verschil in snelheid hoe de ledjes lopen.
Onbekend schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:17:
Loopt die netwerkkabel niet toevallig langs een 230V-kabel naar de schuur waardoor hogere frequenties gestoord worden en dus geen netwerkverbinding mogelijk is?
Er loopt bij het beginpunt vast wel 230V langs in dikke afgeschermde kabels want er zitten ook een aantal stopcontacten. Maar de andere AP's worden vanaf hetzelfde punt gevoed en hebben geen issues (en de internetkabel komt op hetzelfde punt binnen vanuit de woning), dus ik verwacht niet dat deze ene kabel (welke hetzelfde type is als de andere kabels) daar ineens wel moeite mee heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 00:20

DataGhost

iPL dev

Dat de lampjes van 1 t/m 8 op volgorde oplichten zegt verder niks over of de gebruikte kleurvolgorde correct is (alleen maar dat deze aan beide kanten hetzelfde is) en ook niets over of je de kabels niet te ver onttwist hebt aan een of beide kanten. Ook inderdaad niks wat betreft crosstalk enz of misschien een kabelbreuk ergens. Wat voor kabel heb je gebruikt? Ik zou voor je gebruik solid koper Cat6 verwachten, alleen moet dat aan beide kanten in een keystone. Als je stranded hebt gebruikt hoort daar aan beide kanten een connector aan maar dat is niet de bedoeling voor vast geinstalleerde kabel. En natuurlijk is CCA uit den boze, al helemaal over 50+ meter. Daarmee krijg je alsnog prima oplichtende LEDjes maar als er een signaal van tientallen of honderden megahertzen overheen moet houdt het al snel op. Als het goed is weet je dit allemaal al wel als je er 15 jaar mee bezig bent maar je vermeldt er niks over.
No_Identity schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:24:
[...]

Nu ben ik nieuwsgierig waarom je dat zou doen :)
Omdat solid kabel niet met connectors gebruikt hoort te worden. Er zijn wel speciale connectors voor solid kabel (maar dat zijn ze niet allemaal automatisch!) maar alsnog niet de bedoeling. Ongeschikte connectors maken geen goed contact met de kabeltjes. Keystones aan beide kanten dus voor vaste kabel. En stranded kabel werkt niet lekker in keystones. Dus op dezelfde kabel zowel een keystone als een connector gebruiken betekent dat minimaal een van beide kanten niet op de bedoelde manier geinstalleerd is.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 05-11-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Word altijd op keystone afgewerkt en dan met patchkabel naar AP gegaan. Op vaste installatie kabels worden nooit connectoren geplaatst.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:16
Staan de AP en switch port beiden op auto-negiotate, of een fixed speed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Illusion

(the art of)

No_Identity schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:

Zo ook nu: Er is een buitenkabel Cat6 getrokken door een mantelbuis van de ene schuur naar de ander.
….
Kortom: nog mede tweakers met wat ideeën?
Je hebt die kabel niet zelf uitgezocht/getrokken? Dan zet ik in op b-merk CCA kabel.
Werkt prima op een goedkope kabeltester, en tot op zekere hoogte krijg je er ook wel POE doorheen, maar de spanning zakt in en je device wordt onstabiel.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Als het een stugge (solid) UTP is moet je inderdaad aan beide kanten een (LSA) keystone (female UTP) gebruiken.

Als je al 15 jaar kabels maakt/trekt zou je dat ook wel mogen weten.

Wat @DataGhost en @Dyckie zeggen.

En testen doe je met bijvoorbeeld een Linkrunner AT 2000 (of vergelijkbaar) niet met een AliExpress/Action dingetje. Maar ik snap dat dat niet voor een hobbyist bereikbaar is. Maar elke kabelboer of serieuze IT afdeling heeft zo’n ding liggen, misschien ken je iemand in je omgeving.

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2023 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Laatst online: 11-05 20:40
Kan je eens het opschrift van de kabel opzoeken en meedelen ? Ik denk ook CCA kabel

en @FreakNL Wij testen met een Fluke DSX-602.. das toch ok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
ijske schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:56:
Kan je eens het opschrift van de kabel opzoeken en meedelen ? Ik denk ook CCA kabel

DSX-602 is ok. Bij ons op de firma hebben ze 2x DSX-5000 en 1x DSX-8000. Maar is ook voor fiber te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24

FreakNL

Well do ya punk?

Nog beter :) Daarmee is mijn Linkrunner een instap-modelletje _O-
Maar ik had het tegen de TS :)

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
DataGhost schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:27:
Dat de lampjes van 1 t/m 8 op volgorde oplichten zegt verder niks over of de gebruikte kleurvolgorde correct is (alleen maar dat deze aan beide kanten hetzelfde is) en ook niets over of je de kabels niet te ver onttwist hebt aan een of beide kanten. Ook inderdaad niks wat betreft crosstalk enz of misschien een kabelbreuk ergens. Wat voor kabel heb je gebruikt? Ik zou voor je gebruik solid koper Cat6 verwachten, alleen moet dat aan beide kanten in een keystone. Als je stranded hebt gebruikt hoort daar aan beide kanten een connector aan maar dat is niet de bedoeling voor vast geinstalleerde kabel. En natuurlijk is CCA uit den boze, al helemaal over 50+ meter. Daarmee krijg je alsnog prima oplichtende LEDjes maar als er een signaal van tientallen of honderden megahertzen overheen moet houdt het al snel op. Als het goed is weet je dit allemaal al wel als je er 15 jaar mee bezig bent maar je vermeldt er niks over.

[...]

Omdat solid kabel niet met connectors gebruikt hoort te worden. Er zijn wel speciale connectors voor solid kabel (maar dat zijn ze niet allemaal automatisch!) maar alsnog niet de bedoeling. Ongeschikte connectors maken geen goed contact met de kabeltjes. Keystones aan beide kanten dus voor vaste kabel. En stranded kabel werkt niet lekker in keystones. Dus op dezelfde kabel zowel een keystone als een connector gebruiken betekent dat minimaal een van beide kanten niet op de bedoelde manier geinstalleerd is.
toon volledige bericht
Met de tester zegt het dat de kleur die aan kant A op pin 1 zit, ook aan kant B op de juiste positie zit (pin 1). In het geval van een straight kabel is dat zoals het zijn moet. Bij cross wisselt de volgorde van de leds bijvoorbeeld. Een draadbreuk kan je er niet helemaal mee uitsluiten.

De kabel is niet door mij getrokken, maar mijn vermoeden is CCA, het is een afwijkende kabel van de rest. De rest van de kabels zijn qua aders en opbouw heel anders. Het opschrift was niet echt goed leesbaar.

Qua connectoren ben ik het niet met je eens, dit is in mijn ogen geen probleem mits je de juiste connectoren bij de juiste kabel gebruikt. Hetzelfde geldt voor keystones. Ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar af en toe leuk om het bij te houden en kijk per situatie wat in mijn ogen het beste is. Richtlijnen zijn richtlijnen, maar niet een vastigheid in elke situatie.
Illusion schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:33:
[...]

Je hebt die kabel niet zelf uitgezocht/getrokken? Dan zet ik in op b-merk CCA kabel.
Werkt prima op een goedkope kabeltester, en tot op zekere hoogte krijg je er ook wel POE doorheen, maar de spanning zakt in en je device wordt onstabiel.
Nee, kabel niet zelf getrokken en als ik het vergelijk met de kabel vanuit de woning vermoed ik ook een CCA kabel en vermoedelijk ook dan niet de bovenste qua merk :) De AP vind de hoeveelheid stroom die hij krijgt in ieder geval dikke prima. Ook met goedkopere kabels heb ik dit trouwens niet eerder meegemaakt. Maar eens moet de eerste keer zijn.
FreakNL schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:41:
Als het een stugge (solid) UTP is moet je inderdaad aan beide kanten een (LSA) keystone (female UTP) gebruiken.

Als je al 15 jaar kabels maakt/trekt zou je dat ook wel mogen weten.

Wat @DataGhost en @Dyckie zeggen.

En testen doe je met een Linkrunner AT 2000, niet met een AliExpress/Action dingetje. Maar ik snap dat dat niet voor een hobbyist bereikbaar is. Maar elke kabelboer of serieuze IT afdeling heeft zo’n ding liggen, misschien ken je iemand in je omgeving.
Je trekt iets teveel onderbuikconclusies en dat is jammer. Je hebt voor zowel solid als stranded diverse connectoren en keystones. Heb gewoon beide varianten liggen en gebruik afhankelijk van de situatie wat het beste past.

Een Fluke Intellitone Pro 200 is absoluut geen AliExpress/Action ding. En ja, er zijn nog betere apparaten, maar deze volstaat over het algemeen prima, zeker bij niet dagelijks gebruik 8)

Het is niet naast de deur, maar gezien de aders (die zijn afwijkend van de rest), verwacht ik ook dat op deze kabel bezuinigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
No_Identity schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:50:
Een Fluke Intellitone Pro 200 is absoluut geen AliExpress/Action ding. En ja, er zijn nog betere apparaten, maar deze volstaat over het algemeen prima, zeker bij niet dagelijks gebruik 8)
Daar heb je vrij weinig aan om te controleren of de draad aan Cat5/6/7/8 standaard voldoet. Het ding checkt alleen of elektriciteit op pin 1 ook aan de andere kant op pin 1 terecht komt. Niet of de draad met 250Mhz data kan verstouwen terwijl je er 48V PoE overheen stuurt.

Om kabels te vinden in een grote berg vind ik de Intellitone prachtig, maar voor testen is het net zo nuttig als een 9V batterij met een paperclip en een ledje. (dat is het stiekem ook :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
jadjong schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:07:
[...]

Daar heb je vrij weinig aan om te controleren of de draad aan Cat5/6/7/8 standaard voldoet. Het ding checkt alleen of elektriciteit op pin 1 ook aan de andere kant op pin 1 terecht komt. Niet of de draad met 250Mhz data kan verstouwen terwijl je er 48V PoE overheen stuurt.

Om kabels te vinden in een grote berg vind ik de Intellitone prachtig, maar voor testen is het net zo nuttig als een 9V batterij met een paperclip en een ledje. (dat is het stiekem ook :+ )
Als ik het dagelijks nodig zou zijn, heb ik wel een andere op mijn verlanglijstje staan. Voor het incidentele gebruik van mij is het om te testen of pin 1 ook pin 1 is aan de andere kant en het lokaliseren van kabels voldoende. Vind het alsnog betrouwbaarder dan die dingen van twee tientjes :) Dit is voor het eerst dat ik dit probleem tegenkom. Al bepaal ik meestal zelf ook alle kabels en dat bijt nu een beetje ben ik bang.

[ Voor 6% gewijzigd door No_Identity op 05-11-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Ik heb zelf nog wel hoge kwaliteit kabel en ga komende week ergens even kijken of ik die probleemkabel kan vervangen. Kabel is op alle vlakken beter dan er momenteel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:13
Je zou de kabel kunnen testen met een aansteker geloof ik, als de kern smelt is het alu. wordt die zwart is het koper.

En heb je wel het juiste schema aangehouden qwa kleuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Toerq op 05-11-2023 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:22
Met de tester zegt het dat de kleur die aan kant A op pin 1 zit, ook aan kant B op de juiste positie zit (pin 1). In het geval van een straight kabel is dat zoals het zijn moet.
Dat is zeker niet genoeg! De kleurvolgorde is ab-so-luut van belang. Puur dat aan beide kanten de volgorde hetzelfde is, is niet voldoende: de volgorde moet ook correct zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onbekend schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:17:
Sinds wanneer was 50Hz AC 'hogere frequentie'? Ethernet werkt in de MHz...
Sowieso lost de twist in UTP dit soort ingress op.

Je mag geen datakabels langs stroomkabels leggen, maar dat heeft niets met gegevensoverdracht en alles met gevaar op kortsluiting en electricite bij beschadigingen te maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:19
Ik heb 3 mogelijke oorzaken gelezen hier:
- connector op solid kabel en mogelijk slecht contact.
- verkeerde kleurvolgorde (586B?)
- CCA kabel

gezien je kabel tester werkt en je POE ook...
en aanname dat je 15 jaar ervaring iets zegt over je skills...
dan ligt CCA het meest voor de hand.
POE stuurt best flink vermogen over de aders, dus de hogere weerstand van een CCA kabel kan makkelijk overbrugt worden.
echter, voor een regulier ethernet signaal over 40-50 meter over een CCA kabel wordt wel een uitdaging.

edit: heb je een CCA-test gedaan op je kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 06-11-2023 09:35 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

Met de tester zegt het dat de kleur die aan kant A op pin 1 zit, ook aan kant B op de juiste positie zit (pin 1). In het geval van een straight kabel is dat zoals het zijn moet. Bij cross wisselt de volgorde van de leds bijvoorbeeld. Een draadbreuk kan je er niet helemaal mee uitsluiten.
Ik zou toch even terugkijken in je 15 jaar ervaring. Mijn vermoeden is dat dat geen kabels betreft die noemenswaardig langer dan 10 meter zijn, geen gigabit+, of dat je geluk hebt gehad. Aan beide kanten bruin-oranje-groen-blauw-oranjewit-groenwit-blauwwit-bruinwit is "dezelfde volgorde", je lampjes doen het goed, je PoE vast ook wel, maar daar krijg je echt geen goede verbinding mee.
Qua connectoren ben ik het niet met je eens, dit is in mijn ogen geen probleem mits je de juiste connectoren bij de juiste kabel gebruikt. Hetzelfde geldt voor keystones. Ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar af en toe leuk om het bij te houden en kijk per situatie wat in mijn ogen het beste is.
Het is nooit de bedoeling geweest, maar natuurlijk wordt er genoeg gehobby'd en is er op een gegeven moment een connector voor gemaakt. Sure. Ik gebruik ze zelf ook hoor, maar ik weet dat het 100% YMMV is. Het werkt bij mij ook vaak genoeg niet goed, dan probeer ik of een nieuwe connector helpt, maar ik ga er niet vanuit dat het moet gaan werken. En als er weer problemen ontstaan weet ik waar ik als eerste ga zoeken.
Richtlijnen zijn richtlijnen, maar niet een vastigheid in elke situatie.
Nobele uitspraak maar ondertussen ben jij degene met een niet-volgens-de-richtlijnen netwerkkabel die niet werkt. En dus eigenlijk niet eens weet met wat voor kabel je werkt, zodat we hier ook niet lekker mee kunnen helpen aanwijzen waar je probleem hoogstwaarschijnlijk zit. Helemaal als je bij voorbaat al van alles uitsluit in plaats van gewoon de gevraagde informatie geeft, zoals je gebruikte kleurvolgorde, soort kabel en soort connector. Al is het alleen maar zodat je zelf nog eens dubbelcheckt en erachter komt dat "verrek, deze twee zitten verkeerd om" ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 06-11-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No_Identity
DataGhost schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:29:
[...]

Ik zou toch even terugkijken in je 15 jaar ervaring. Mijn vermoeden is dat dat geen kabels betreft die noemenswaardig langer dan 10 meter zijn, geen gigabit+, of dat je geluk hebt gehad. Aan beide kanten bruin-oranje-groen-blauw-oranjewit-groenwit-blauwwit-bruinwit is "dezelfde volgorde", je lampjes doen het goed, je PoE vast ook wel, maar daar krijg je echt geen goede verbinding mee.

[...]

Het is nooit de bedoeling geweest, maar natuurlijk wordt er genoeg gehobby'd en is er op een gegeven moment een connector voor gemaakt. Sure. Ik gebruik ze zelf ook hoor, maar ik weet dat het 100% YMMV is. Het werkt bij mij ook vaak genoeg niet goed, dan probeer ik of een nieuwe connector helpt, maar ik ga er niet vanuit dat het moet gaan werken. En als er weer problemen ontstaan weet ik waar ik als eerste ga zoeken.

[...]

Nobele uitspraak maar ondertussen ben jij degene met een niet-volgens-de-richtlijnen netwerkkabel die niet werkt. En dus eigenlijk niet eens weet met wat voor kabel je werkt, zodat we hier ook niet lekker mee kunnen helpen aanwijzen waar je probleem hoogstwaarschijnlijk zit. Helemaal als je bij voorbaat al van alles uitsluit in plaats van gewoon de gevraagde informatie geeft, zoals je gebruikte kleurvolgorde, soort kabel en soort connector. Al is het alleen maar zodat je zelf nog eens dubbelcheckt en erachter komt dat "verrek, deze twee zitten verkeerd om" ofzo.
toon volledige bericht
Volgens mij heb ik in alle berichten aangegeven wat ik gedaan heb (heb het meeste per quote beantwoord). Daarnaast heb ik ook een paar keer aangegeven dat in dit geval de kabel niet door mij is aangelegd, maar ik inderdaad vermoed dat het CCA kabel is als ik de aders vergelijk met de kabel die ik aangelegd heb, welke 100% koper zijn. In mijn topicstart benoem ik ook nog dat ik vermoed dat het de kabel is. Letterlijk de kleurvolgorde is niet genoemd zie ik, wel dat het een straight kabel is. Maar dat is derhalve gewoon oranje-wit/oranje/wit-groen/blauw/blauw-wit/groen/wit-bruin/bruin.

In de afgelopen 15 jaar heb ik kabels van diverse lengten aangelegd, van een meter tot een meter of 80. Werkten allemaal perfect, Enige is dat soms eens een keer een connector opnieuw moest. Vervelend, maar so be it. In dit geval is een kabel die ik niet heb aangelegd een kabel met issues. Er zijn heel wat WiFi masten in Nederland en daarbuiten door mij bekabeld. Met bekabeling in gebouwen, behalve mijn woning en bij familie doe ik niets. Voor mij zijn kabels altijd gevolg van geweest en ja, crosstalk (en de twists zo kort mogelijk houden), type bescherming e.d. is mij bekend. Maar het is niet mijn dagelijkse bezigheid en de laatste paar jaar sowieso incidenteel (ik vermaak mij liever op Linux terminals).

Dat in sectie 4.2.1 van RFC 3330 wordt geadviseerd geen connectoren op solid kabel te gebruiken weet ik. Sinds er aparte connectoren voor zijn doe ik dat wel eens, als het makkelijker is. Daarbij neem ik het risico dat er mogelijk een ader geen connectie maakt met de pin en het opnieuw moet of ik uiteindelijk toch een keystone monteer. Dus afwijken van een richtlijn indien nodig, maar daar wel het meest passende materiaal voor gebruiken.

Advies en kritiek is altijd welkom want ik weet ook niet alles, maar krijg af en toe het gevoel dat Tweakers in de jaren niets veranderd is en het soms meer een "kijk mij eens geweldig zijn want (ik heb een tester van € 2000,- / noem een paar buzz words)" forum is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Advies en kritiek is altijd welkom want ik weet ook niet alles, maar krijg af en toe het gevoel dat Tweakers in de jaren niets veranderd is en het soms meer een "kijk mij eens geweldig zijn want (ik heb een tester van € 2000,- / noem een paar buzz words)" forum is.
En dat zal altijd zo blijven ben ik bang ;)
Mrrr gedeelte van dit soort comments komt ook omdat er geen discussiewaarde is. Je hebt alles goed gedaan dus je kunt niet veel anders meer dan of een dure kabeltester gebruiken om te kijken of de lijn goed is, of de kabel vervangen.
Iets anders gaat er niet uit dit topic komen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 15:04
Helaas is het zo dat wanneer je een connector op een solid CAT6 kabel zet, deze simpelweg niet meer CAT6 is. Deze zal setup zal niet kunnen halen wat CAT6 kan halen en op z'n best gelijk zijn met CAT5e. Dan vraag ik me af waarom de moeite doen om een duurdere kabel te leggen, die ook nog eens moeilijker te trekken is en lastig met aansluiten. Zelfs tot het punt dat ik mensen specifiek CAT6 kabels heb zien leggen voor het aansluiten van access points.

Beter gewoon een goede CAT5e kabel.
Mocht in de toekomst er echt een noodzaak aan CAT6 zijn, dan is een kabel eenvoudig genoeg te vervangen. Plus dat de techniek steeds verder vooruit gaat en tegenwoordig 2.5gbit over CAT5e geen enkel probleem meer is.

Wanneer het inderdaad CCA is, dan haalt het ook nooit de specs van CAT6, dus dan is het helemaal zonde van het geld.

Wat niet wil zeggen dat er geen goede use cases zijn voor CAT6, maar huis tuin en keukengebruik is dat meestal niet.

[ Voor 6% gewijzigd door happysan op 07-11-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
laurens0619 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:25:
[...]

En dat zal altijd zo blijven ben ik bang ;)
Mrrr gedeelte van dit soort comments komt ook omdat er geen discussiewaarde is. Je hebt alles goed gedaan dus je kunt niet veel anders meer dan of een dure kabeltester gebruiken om te kijken of de lijn goed is, of de kabel vervangen.
Iets anders gaat er niet uit dit topic komen
Ik ben wel zo iemand die kijkt naar wat ik beter kan doen hoor. De topicstart had ik misschien wat extra zaken uit kunnen splitsen en de keuze voor a of b beter toe kunnen lichten. En bij mijn vermoeden van de kabel uit aan kunnen geven dat het vermoedelijk CCA kern is.

Maar de kabel gaat vervangen worden door het soort kabel dat ik ook aangelegd heb op het andere stuk. Dus volledig koper en ik zal zelfs keystones gebruiken, zoals ik ook netjes op de andere kabel heb gedaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
happysan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:55:
Helaas is het zo dat wanneer je een connector op een solid CAT6 kabel zet, deze simpelweg niet meer CAT6 is. Deze zal setup zal niet kunnen halen wat CAT6 kan halen en op z'n best gelijk zijn met CAT5e. Dan vraag ik me af waarom de moeite doen om een duurdere kabel te leggen, die ook nog eens moeilijker te trekken is en lastig met aansluiten. Zelfs tot het punt dat ik mensen specifiek CAT6 kabels heb zien leggen voor het aansluiten van access points.

Beter gewoon een goede CAT5e kabel.
Mocht in de toekomst er echt een noodzaak aan CAT6 zijn, dan is een kabel eenvoudig genoeg te vervangen. Plus dat de techniek steeds verder vooruit gaat en tegenwoordig 2.5gbit over CAT5e geen enkel probleem meer is.

Wanneer het inderdaad CCA is, dan haalt het ook nooit de specs van CAT6, dus dan is het helemaal zonde van het geld.

Wat niet wil zeggen dat er geen goede use cases zijn voor CAT6, maar huis tuin en keukengebruik is dat meestal niet.
Cat6 is toekomstgericht (niet dat je dan misschien over Cat6a of 7 na moet denken) en dat triggert de mensen. Stel je voor dat je anders nieuwe kabels moet trekken. Voor de snelheid tussen zo`n AP is het niet nodig. Een Cat5e kabel is qua snelheid goed zat inderdaad. Thuis heb ik alles met Cat6, maar daar gaat ook heel wat meer verkeer over dan bij dit AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Heb je alles 5gbit of meer ingeregeld? En gebruik je dat ook echt? Ik denk dat veel mensen hun snelheidsbehoefte zwaar overschatten.

Zelf heb ik alles 1gbit en dat is dikke prima over het algemeen, op een 10gbit lijntje na tussen m'n homelab server en m'n vaste werkstation. Daar heb ik de snelheid echt nodig, op andere plekken echt niet. M'n internet is 1gbit, dus dan is dat ook prima voor alles intern. Ik stream spul vanaf m'n NAS, maar dan heb je het over video of audio wat met geluk de 100mbit aantikt.
Voor een file transfer zou wat meer misschien handig zijn, maar aangezien alles in de cloud is tegenwoordig doe ik dat weinig. Als ik het al doe is het vaak naar m'n laptop die dan op de wifi zit, dus dat is de bottleneck. Of naar een minder krachtig systeem waarbij ik snel IO limited ben.

Stel ik zou in de toekomst specifieke stukjes willen upgraden naar 2.5gbit, dan is dat ook prima met de huidige bekabeling. Stel ik zou 1 uplink bijvoorbeeld van de ene verdieping naar de andere willen upgraden naar 10gbit, dan zou ik wellicht 1 kabel opnieuw moeten trekken, maar dat is praktisch amper werk natuurlijk.

Naar mijn mening is het hele "toekomstgericht" dus een beetje een non argument, als men nu al de reguliere bekabeling amper tot z'n max gebruikt. Wat voor toekomst is dat dan precies en waarom is die verwachting er?

[ Voor 8% gewijzigd door happysan op 07-11-2023 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-05 21:47
Die dure meters zijn leuk allemaal, maar de pocketethernet heeft mij een keer prima geholpen met een soortgelijke probleem.
Door de TDR kwam er toch een probleem naar voren in één van de connectoren waar een simpel testertje gewoon ok gaf.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:08
Hoop onzin commentaar en ook enkele goede opmerkingen.

Als eerste zou ik toch maar die Rj45 connector vervangen door iets dat een lsa heeft (dus keystone of wcd).
Een Rj45 maakt alleen oppervlak contact verbinding met een solid ader, terwijl een lsa de ader insnijd en dus veel beter contact maakt en ook veel langer goed contact houd (kan geen corrosie tussen komen).

Hierop voort bordurend denk ik dat als het ook nog eens een CCA kabel is, je te veel verliezen in totaal hebt.
Dat kan zowel op het signaal als op de PoE inwerken.

Het kan zomaar zijn dat hij nog wel voldoende stroom kan leveren dat het AP kan opstarten maar niet meer voldoende om goed te functioneren.
Heb je niet ergens een PoE injector liggen om het AP lokaal te voeden om te controleren of het dat is?

Maar het kan dus ook de signaal degradatie zijn, zet eens een switch bij dat AP, die zijn soms wat minder gevoelig voor signaal degradatie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09-05 15:15
happysan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:06:
Heb je alles 5gbit of meer ingeregeld? En gebruik je dat ook echt? Ik denk dat veel mensen hun snelheidsbehoefte zwaar overschatten.

Zelf heb ik alles 1gbit en dat is dikke prima over het algemeen, op een 10gbit lijntje na tussen m'n homelab server en m'n vaste werkstation. Daar heb ik de snelheid echt nodig, op andere plekken echt niet. M'n internet is 1gbit, dus dan is dat ook prima voor alles intern. Ik stream spul vanaf m'n NAS, maar dan heb je het over video of audio wat met geluk de 100mbit aantikt.
Voor een file transfer zou wat meer misschien handig zijn, maar aangezien alles in de cloud is tegenwoordig doe ik dat weinig. Als ik het al doe is het vaak naar m'n laptop die dan op de wifi zit, dus dat is de bottleneck. Of naar een minder krachtig systeem waarbij ik snel IO limited ben.

Stel ik zou in de toekomst specifieke stukjes willen upgraden naar 2.5gbit, dan is dat ook prima met de huidige bekabeling. Stel ik zou 1 uplink bijvoorbeeld van de ene verdieping naar de andere willen upgraden naar 10gbit, dan zou ik wellicht 1 kabel opnieuw moeten trekken, maar dat is praktisch amper werk natuurlijk.

Naar mijn mening is het hele "toekomstgericht" dus een beetje een non argument, als men nu al de reguliere bekabeling amper tot z'n max gebruikt. Wat voor toekomst is dat dan precies en waarom is die verwachting er?
Data wordt groter, bandwith is meer nodig. HD en 4K beelden zijn nog altijd compressed wanneer je ze gaat streamen. Usecase verschilt per situatie, mijn ouders gebruiken hun netwerk veel minder dan ik dat doe in mijn huis.

Als iemand zijn huis toekomstbestendiger wilt maken en een 10gbit netwerk wilt hebben, dan is dat toch prima?
Beetje raar om iemand zijn wens als non-argument te bestempelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Nou bij mij worden de lijnen juist qua piek minder belast dan 5 jaar geleden:
5 jaar geleden:

- Lokale NAS die snelle verbinding naar internet nodig had voor (legale) downloads. Waren dus veel piekmomenten dat lijn werd dichgetrokken
- TV clients die, uncompressed, films streamen vanaf de NAS. Waren veel piekmomenten op de lijn dat gigabit echt nodig was.
- Xbox console die grote games van het internet moest downloaden.Veel piekmomenten voor de internet lijn

Nu:
- Geen Nas meer. Alle films en spellen worden gestreamd. Misschien verbruik ik wel meer data per maand, de pieken liggen allemaal sub 100 mbit.

Dus toekomstbestendig vraag ik mij sterk af of een lokale 10gbit verbinding zo relevant is. Ik verwacht dat er alleen nog maar meer naar streaming zal gaan. Thuis heb ik genoeg aan een LAN van 100mbit tegenwoordig waar ik eerst de 1000 echt nodig had

Ontopic:
@No_Identity
Ik kwam dit cheap apparaat tegen. GEen idee of het echt werkt maar voor het geld wel mooi ding om de kwaliteit van de kabel te meten/eventuele breuken te detecteren.
https://www.eleshop.nl/un...DWRBwH1zsI_oaAtczEALw_wcB

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:08
laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:52:

Ontopic:
@No_Identity
Ik kwam dit cheap apparaat tegen. GEen idee of het echt werkt maar voor het geld wel mooi ding om de kwaliteit van de kabel te meten/eventuele breuken te detecteren.
https://www.eleshop.nl/un...DWRBwH1zsI_oaAtczEALw_wcB
Dat ding meet nog steeds gewoon met gelijkstroom en niet met een echt 1Gbps signaal.
Dus wel veelzijdig maar levert wat betreft het netwerksignaal geen meerwaarde.

Misschien voor PoE testen wel, maar daar test hij enkel of er PoE is en niet hoeveel vermogen die PoE kan leveren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:18:
[...]

Dat ding meet nog steeds gewoon met gelijkstroom en niet met een echt 1Gbps signaal.
Dus wel veelzijdig maar levert wat betreft het netwerksignaal geen meerwaarde.

Misschien voor PoE testen wel, maar daar test hij enkel of er PoE is en niet hoeveel vermogen die PoE kan leveren.
Ik zag wel dat die kabellengte en breuken in de kabel (?) kon detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
Duke of Savage schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:35:
[...]

Data wordt groter, bandwith is meer nodig. HD en 4K beelden zijn nog altijd compressed wanneer je ze gaat streamen. Usecase verschilt per situatie, mijn ouders gebruiken hun netwerk veel minder dan ik dat doe in mijn huis.

Als iemand zijn huis toekomstbestendiger wilt maken en een 10gbit netwerk wilt hebben, dan is dat toch prima?
Beetje raar om iemand zijn wens als non-argument te bestempelen..
Als iemand dat als wens heeft is het prima. Maar als iemand z'n eigen leven moeilijker maakt voor iets wat nul nut heeft, dan is het misschien goed om een alternatief te overwegen.
Het aansluiten van een accesspoint met CAT6 is zinloos, een access point gaat niet die bandbreedte nodig hebben. En wanneer er een RJ45 connector op een CAT6 kabel wordt gezet, had die kabel ook prima een CAT5e kabel kunnen zijn. Wanneer de "CAT6" kabel een fake CCA kabel blijkt te zijn, haalt die ook nooit de specs en was men beter uit met een goede CAT5e kabel.

Het hele punt is dat er vaak wordt rondgegooid van je MOET CAT6 kabel hebben, als je dat niet doet ben je gewoon dom bezig want je installeert ouderwetse techniek in je huis. Maar als je even stopt en kijkt naar wat de echte behoeftes zijn, dan blijkt in 99% van de gevallen CAT5e ruim binnen de huidige behoeftes en waarschijnlijk ook de toekomstige behoeftes.

Een 1gbit netwerk is voor de meeste mensen al ruim prima en dan heb je nog ruimte om dat meer dan te verdubbelen naar 2.5gbit. En dan hebben we het over het hele huis. Er kan ook voor een specifieke kabel gekozen worden voor een CAT6 of een fiber oid, om die verbinding te upgraden naar 5gbit of 10gbit. Dan is het niet nodig het hele huis op dat niveau te halen.

Zoals mensen hier al benoemen is het ook heel moeilijk om toekomstige behoeftes te bepalen, in mijn ervaring is de hoeveelheid benodigde bandbreedte ook omlaag gegaan en niet omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

laurens0619 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:52:
Nou bij mij worden de lijnen juist qua piek minder belast dan 5 jaar geleden:
Tsja, en bij mij juist meer omdat mijn desktop geen HDD's meer heeft (geluid/IOPS) maar SSD's met relatief lage capaciteit. Mijn NAS kan gigabit met twee vingers in de neus dichttrekken dus ik ga binnenkort ook naar 10Gb, want daar staat al m'n grote storage op die qua IOPS niet zo belangrijk is maar qua throughput wel heel erg fijn zou zijn. Zo heeft iedereen z'n eigen use cases. Wat jij nu allemaal zegt ging precies zo jaren geleden toen mensen voor gek werden verklaard thuis een gigabit-netwerk aan te leggen, en hetzelfde is ook allemaal gezegd over 100Mbit-internetverbindingen. Ondertussen is het allemaal gemeengoed, alleen dat was niet gebeurd als vroeger iedereen geluisterd had naar alle "het is onzin"-onzin. Heeft verder ook allemaal niet zoveel nut in een topic waarin iemand problemen heeft met een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
DataGhost schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:24:
[...]
Heeft verder ook allemaal niet zoveel nut in een topic waarin iemand problemen heeft met een kabel.
Niet eens. In plaats van de TS te adviseren om aan de gang te gaan met testers en keystones etc. kan de TS ook prima een goede CAT5e kabel kopen, die slechte kabel vervangen, even snel een kopje erop knijpen en genieten van een goed werkend AP. Een fractie van de kosten en de moeite en dan is het opgelost. De TS hoeft dan achteraf geen slecht gevoel te hebben dat ie een "verkeerde" kabel oid heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

happysan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:21:
[...]

Als iemand dat als wens heeft is het prima. Maar als iemand z'n eigen leven moeilijker maakt voor iets wat nul nut heeft, dan is het misschien goed om een alternatief te overwegen.
Het aansluiten van een accesspoint met CAT6 is zinloos, een access point gaat niet die bandbreedte nodig hebben. En wanneer er een RJ45 connector op een CAT6 kabel wordt gezet, had die kabel ook prima een CAT5e kabel kunnen zijn. Wanneer de "CAT6" kabel een fake CCA kabel blijkt te zijn, haalt die ook nooit de specs en was men beter uit met een goede CAT5e kabel.

Het hele punt is dat er vaak wordt rondgegooid van je MOET CAT6 kabel hebben, als je dat niet doet ben je gewoon dom bezig want je installeert ouderwetse techniek in je huis. Maar als je even stopt en kijkt naar wat de echte behoeftes zijn, dan blijkt in 99% van de gevallen CAT5e ruim binnen de huidige behoeftes en waarschijnlijk ook de toekomstige behoeftes.

Een 1gbit netwerk is voor de meeste mensen al ruim prima en dan heb je nog ruimte om dat meer dan te verdubbelen naar 2.5gbit. En dan hebben we het over het hele huis. Er kan ook voor een specifieke kabel gekozen worden voor een CAT6 of een fiber oid, om die verbinding te upgraden naar 5gbit of 10gbit. Dan is het niet nodig het hele huis op dat niveau te halen.

Zoals mensen hier al benoemen is het ook heel moeilijk om toekomstige behoeftes te bepalen, in mijn ervaring is de hoeveelheid benodigde bandbreedte ook omlaag gegaan en niet omhoog.
toon volledige bericht
Ook hier, allemaal leuk en aardig dat er nu misschien alleen maar een access point aangesloten wordt maar misschien komt volgend jaar de NAS in de schuur te staan en is er de wens voor 10Gb wat op die afstand niet gaat werken over Cat5e. De kabel zelf kost niet zo heel veel extra maar dan hoef je tegen die tijd niet de kabel eruit te trekken om alsnog Cat6 of beter neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

happysan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:29:
[...]

Niet eens. In plaats van de TS te adviseren om aan de gang te gaan met testers en keystones etc. kan de TS ook prima een goede CAT5e kabel kopen, die slechte kabel vervangen, even snel een kopje erop knijpen en genieten van een goed werkend AP. Een fractie van de kosten en de moeite en dan is het opgelost. De TS hoeft dan achteraf geen slecht gevoel te hebben dat ie een "verkeerde" kabel oid heeft gebruikt.
Ook Cat5e (vast/stug) moet gewoon op keystones afgemonteerd worden als je het volgens de gangbare standaarden wilt doen, dus daar is geen verschil. Op het gebied van de kabel is het misschien tientjeswerk. Het probleem ligt niet aan Cat6 maar vermoedelijk aan dat het CCA-kabel is. Cat5e CCA neerleggen gaat in dat geval ook niet helpen. Dus als er toch een nieuwe CU-kabel moet komen kan je net zo goed Cat6 of beter neerleggen. Hoef je er in ieder geval voorlopig niet meer naar om te kijken.

En voor het geval de kabel helemaal in orde, netjes koper, geen breuken, prima is maar gewoon verkeerd afgemonteerd wat met een goede tester, opnieuw afmonteren of misschien inderdaad gewoon correct gebruik van keystones wellicht al is opgelost kan heel die kabel lekker blijven liggen. Maar jij adviseert dus eruit trekken, weggooien, iets nieuws kopen en daarna mogelijk tegen hetzelfde probleem aanlopen met de Cat5e?

Ik zou/ga zelf Cat6a neerleggen overigens, maar dat ben ik.

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 08-11-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
DataGhost schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:24:
[...]

Tsja, en bij mij juist meer omdat mijn desktop geen HDD's meer heeft (geluid/IOPS) maar SSD's met relatief lage capaciteit. Mijn NAS kan gigabit met twee vingers in de neus dichttrekken dus ik ga binnenkort ook naar 10Gb, want daar staat al m'n grote storage op die qua IOPS niet zo belangrijk is maar qua throughput wel heel erg fijn zou zijn. Zo heeft iedereen z'n eigen use cases. Wat jij nu allemaal zegt ging precies zo jaren geleden toen mensen voor gek werden verklaard thuis een gigabit-netwerk aan te leggen, en hetzelfde is ook allemaal gezegd over 100Mbit-internetverbindingen. Ondertussen is het allemaal gemeengoed, alleen dat was niet gebeurd als vroeger iedereen geluisterd had naar alle "het is onzin"-onzin. Heeft verder ook allemaal niet zoveel nut in een topic waarin iemand problemen heeft met een kabel.
Persoonlijke situaties erbij halen, zoals ik zelf deed, heeft inderdaad niet zoveel zin.
Maar over het algemeen hebben veel mensen, voor normaal gebruik, echt een verkeerde inschatting van wat er nodig is. Laatst nog iemand die ik sprak: Wilde perse cat7 en gigabit internet want deed veel teams calls vanuit huis....

Dat mensen destijds voor gek werden verklaard met gigabit netwerken en 100mbit internet verbindingen herken ik niet. Sterker nog: Toen was het logisch om dat te doen omdat streaming nog beperkt was. Ik denk dat die noodzaak nu stuk lager is. Zuivere verbinding met lage latency (op WiFi) is belangrijker.
Vaak zie je het daar nog mis gaan. gbit internet maar wel gaar 2.4ghz wifi...

Ik vond de quote van Robert ook wel mooi uit het Delta artikel waar hij zelf een 8gbit delta verbinding heeft.
Maar, Robert, wat moet jij eigenlijk met een 8Gbit-verbinding? Gebruik je die snelheid ook echt?

Maar alle gekheid op een stokje: het is veel belangrijker dat je wifi thuis perfect werkt. Onlangs heb ik getest of mijn gezin het zou merken als ik iedereen een snelheidscap zou geven van 50Mbps down en 25Mbps up, vergelijkbaar met een Ziggo Basic-abonnement. Wat denk je? Niemand thuis heeft het gemerkt! Je moet echt je best doen om in de praktijk voor dagelijks gebruik boven de 50Mbit-bandbreedte uit te komen. Ook wanneer de kinderen met vrienden en vriendinnen aan het streamen waren, kwamen we meestal niet boven de 30 tot 35Mbit. Maar tweakers vinden natuurlijk altijd wel een usecase voor hoge snelheden.”
Maar ontopic: Ik zou ook cat6 leggen :+

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
Heb je al gewoon eens de kabel in je router/switch gedrukt en aan de andere kant een laptop eraan gehangen :? Dan weet je meteen of de kabel dataverkeer (fatsoenlijk) door laat of niet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

ybos schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:39:
Heb je al gewoon eens de kabel in je router/switch gedrukt en aan de andere kant een laptop eraan gehangen :? Dan weet je meteen of de kabel dataverkeer (fatsoenlijk) door laat of niet :?
Het AP is werkend getest. Als er daarmee op de switch geen lampje gaat branden en er geen verbinding tot stand komt lijkt het me niet voor de hand liggend dat dat met een laptop wel het geval zou zijn. Maar zelfs zou de laptop wel werken, met het AP werkt niet dus er is toch iets niet in orde. Een laptop is verder wel mijn voorkeurs-kabeltester maar in deze situatie zie ik er geen nuttige informatie uit komen.

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 08-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar die kabel vandaan komt. Ik heb ook wel eens filmpjes gezien waarvan dit soort aders gewoon magnetisch (ijzer) waren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• No_Identity
Om hier nog even op terug te komen (het was pokkeweer en de kabel deels opgraven kostte de nodige tijd), het was zoals ik eerder aangaf inderdaad CCA kabel, welke niet door mij was aangelegd. Vervangen met CU kabel en werkt perfect.
Pagina: 1